DENON
AVR-4520

Bezkompromisowa konstrukcja AVR-4520 jest wyjątkowa, co zdradza już jego monstrualne opakowanie - tak wysokie, że tworzy niemal sześcian.

Testy porównawcze
AVR-4520
PIONEER
SC-LX86
Nasza ocena
Wykonanie
Piękny olbrzym, aparycja godna referencji, dziewięć analogowych końcówek mocy, skalery obrazu 4K, niezależne przetworniki 32 bit/192 kHz dla każdego z kanałów.
Brzmienie
Zrównoważone i neutralne, zmierzające do studyjnego profesjonalizmu, dynamiczne i klarowne, z uporządkowanym detalem.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Denon jest przykładem projektu niemal idealnie "czystego" wzorniczo, nie epatuje elementami na przednim panelu – tutaj znalazły się tylko dwa umiarkowanej wielkości pokrętła, skromna, niebieska matryca i wyłącznik sieciowy.

Dzięki wysokiej przedniej ściance urządzenie prezentuje się bardzo wytwornie (trzeba tylko pozbyć się naklejki z prawej strony). Można by się spodziewać, że uchylenie klapki "spuści ze smyczy" niezliczoną ilość maleńkich przycisków, ale i tutaj Denon AVR-4520 wygląda spokojnie; skupia się za to na funkcjach strefowych, przyciskach szybkiego wyboru i kluczowych kursorach, które pozwalają poruszać się po wszystkich zakamarkach ustawień.

Uchylny panel to także miejsce dla wejść podręcznych. W sferze analogowej jest kompozyt dla obrazu, stereofoniczna para RCA dla dźwięku i wyjście słuchawkowe, w sferze cyfrowej - wejście HDMI (z trybem MHL dla sprzętu przenośnego, pracującego pod kontrolą systemu Android, pozwalającego na przesyłanie obrazu w formacie 1080p), i port USB, którego podstawowym zadaniem jest współpraca z iPodami, iPhone`ami czy iPadami.

Tylna ścianka

Tylną ściankę amplitunera Denon AVR-4520 podzielono na trzy poziome strefy. Najniższą wypełnia bateria jedenastu par terminali głośnikowych - to urządzenie z dziewięcioma końcówkami mocy (jako jedyne w ofercie Denona ma więcej niż siedem wzmacniaczy), które możemy wykorzystać na różne sposoby. Jednym z nich są systemy dekodowania Audyssey DSX lub DPL IIz, ale sytuacje "obstawienia się" dziewięcioma kolumnami są bardzo rzadkie, w przeciwieństwie do tworzenia zdalnych stref, można też nadmiarową parę końcówek wykorzystać do bi-ampingu najważniejszych kolumn - przednich lewej i prawej.

Środkową strefę zajmuje mieszanka analogowa z wejściami RCA (są wśród nich klasyczne liniowe, dla gramofonu z wkładką MM oraz dedykowane wejścia dla odtwarzacza sieciowego), z wielokanałowym wejściem i wyjściem (odpowiednio 7.1 i 11.2) a także rozbudowaną gamą gniazd wideo (kompozytowe oraz komponentowe). Chcąc wykorzystać umiejętności strefowe, mamy do dyspozycji dźwięk z RCA dla dwóch kolejnych pomieszczeń, obraz z kompozytu i komponentu, a nawet z przeznaczonego do tego celu specjalnego wyjścia HDMI.

Oprócz niego są także dwa "zwykłe" wyjścia HDMI - dla urządzeń w głównym pomieszczeniu. Wejść HDMI, nie licząc tego z przodu, jest sześć. Dwa wejścia współosiowe elektryczne i dwa optyczne nie są już w systemach AV najważniejsze, ale zawsze mogą się przydać. Do roli pierwszoplanowej aspiruje natomiast Denon Link HD, interfejs najnowszej generacji, który wraz z firmowym odtwarzaczem Blu-ray (DBT-3313, a niedługo również inne) zapewnia bezkompromisową transmisję sygnałów audio (taktowanych jednym zegarem, aby uzyskać minimalne zniekształcenia jitter).

Nowość

Nowością, jaką widzę w amplitunerze pierwszy raz, jest 4-portowy przełącznik sieci LAN. Urządzenia korzystające z dostępu do domowej i globalnej sieci w "ekosystemie" A/V mnożą się w zastraszającym tempie - amplituner, odtwarzacz Blu-ray, telewizor, odtwarzacz sieciowy, konsola do gier...

W szafce ze sprzętem robi się coraz bardziej tłoczno i rzeczywiście taki przełącznik wbudowany w amplituner AV, traktowany jako centrala systemu, ma duży sens, zwłaszcza że na ogromnej tylnej ściance jest sporo miejsca do zagospodarowania. Szkoda tylko, że Denon nie wbudował układu o prędkości nominalnej Gigabit/s, a tylko 10/100 Mbit/s. Jest to starsza, odchodząca już do lamusa generacja, choć na razie wciąż wystarcza do przesyłania większości materiałów z plików A/V.

Czteroportowy przełącznik sieci LAN u osób nieobeznanych z połączeniami sieciowymi może rodzić wątpliwości co do tego, które gniazdo jest "wejściem". Nie ma jednak znaczenia, które wybierzemy, gdyż wszystkie działają równorzędnie, a układy amplitunera podłączone są do "niewidocznego", piątego portu wewnątrz. Sieciowe zdolności Denon AVR-4520 obejmują niemal wszystko, co w tej kwestii wymyślono, pomijając zdalne sterowanie i dostęp do stacji internetowych.

Denon dba o atrakcyjność modułu wbudowanymi aplikacjami popularnych serwisów sieciowych last.fm oraz Spotify. Urządzenie jest zgodne z protokołem AirPlay (dla odtwarzaczy Apple) oraz uniwersalnym DLNA, umożliwiającym przesyłanie muzyki np. ze smartfonów działających pod kontrolą systemu Android, a także komputerów czy dedykowanych serwerów NAS.

Samo przesyłanie danych to jeszcze nie wszystko - trzeba je przecież jeszcze "obrobić", więc Denon ma komplet dekoderów dla najpopularniejszych formatów muzycznych, zarówno tych skompresowanych, jak i bezstratnych, w tym Flac o parametrach 24 bit/192 kHz. Skalowanie obrazu z dowolnego wejścia nie ma ograniczeń (w ramach dostępnych komercyjnie technologii) i sięga formatu 4K.

Odsłuch

Pomijając już sam wygląd i gabaryty (nie tylko amplitunera, ale również pudła, w które jest pakowany), a także całe mnóstwo najnowszych i najlepszych układów cyfrowych oraz funkcji, szybko się przekonamy, że Denon AVR- 4520 jest urządzeniem wyjątkowym również pod względem jakości dźwięku. Zapewnia brzmienie dojrzałe, pewne i kompetentne, niczego nie forsuje, niewiele podbarwia, niewiele ukrywa.

Chociaż neutralność nie osiąga w pełni studyjnej dokładności czy absolutnej przejrzystości, to wydaje się, że w tym kierunku Denon zmierza. Denon AVR- 4520 zachowuje równowagę, spójność i spokój, nie popisując się ani ostrością rysowania detalu, ani nie narzucając klimatu ocieplenia. Obok równowagi ważna jest tutaj dynamika, a wspomniany spokój nie oznacza jej utemperowania, lecz dotyczy barwy i braku nerwowości.

Denon potrafi jednak przyłożyć nie tylko mocno, ale i szybko. Nie rozrywa muzyki na czynniki pierwsze, zachowuje płynność, lecz jej nie spowalnia. Nie wieje nudą i beznamiętnością, chociaż w pierwszym wrażeniu nie dzieje się nic "powalającego", to później brzmienie tańszych urządzeń będziemy odbierać jako "skrzywione", przytłumione albo agresywne.

Denon AVR- 4520 nie jest ekstremalnie wrażliwy na sygnał słabszej jakości, różnicuje realizacje, pokazując blask tych najlepszych, ale nie znęca się nad naszymi uszami przy odtwarzaniu MP3. W kinie domowym charakter basu będziemy kształtować za pomocą subwoofera, Denon "sam z siebie" zachowuje w tym zakresie dyscyplinę, nie "rozpuszcza" basu i może taki właśnie, konkretny fundament wpływa na porządek słyszalny w całym pasmie.

Parametry
DENON AVR-4520
Obraz
Produkowany Tak
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 9
Moc8 [W] 2K 181
Moc4 [W] 2K 289
Wejścia / wyjścia video HDMI / komp.
Skaler 1080 p
Dekodery surround DD-TRUE HD,DTS HD MA, DD, DDPlus,DD EX,DTS, DTS ES, DTS NEO 6,DPLIIx, DPLIIZ
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Denon AVR-4520

Chociaż Denon aprobuje (informacja na tylnej ściance) obciążenia 4-omowe, to w dokumentacji rekomenduje już minimalną impedancję 6 omów. Tam też znalazłem informację o mocy wyjściowej dla 8 omów, mającej wynosić 150 W. Odważyłem się jednak podłączyć również 4 omy i będzie się z czego cieszyć: AVR-4520 dostarcza aż 181 W przy 8 omach w jednym kanale i 2 x 165 W w stereo, więc przekracza (i to znacząco) specyfi kację producenta.

Przy 4 omach wspiął się na pułap 289 W i 2 x 248 W, osiągnął też 3 x 172 W, skapilutował dopiero przy 4 i 5 kanałach wysterowanych równocześnie - zadziałały układy zabezpieczające (już przy pomiarze jednego kanału przy 4 omach urządzenie mocno się nagrzewało). W praktyce, czyli w domu, takie tortury, jakie przeprowadzam w laboratorium, nie czekają Denona, więc można przyjąć, że amplituner poradzi sobie w każdych warunkach z całym systemem głośnikowym opartym na kolumnach 4-omowych. Należy mu tylko pozostawić sporo wolnej przestrzeni, zapewniając efektywną wentylację. Denon dobrze radzi sobie w teście pasma przenoszenia (rys.1), z idealną liniowością przy 10 Hz oraz lekkim spadkiem powyżej 20 kHz, -3 dB pojawia się dopiero przy 90 kHz przy 8 omach i 72 kHz przy 4 omach.

Świetnie przedstawia się spektrum harmonicznych (rys. 2), ponieważ żadna z nich nie przekracza poziomu -90 dB. Choć zniekształcenia w funkcji mocy (rys. 3) nie są najniższe, to wystarczy poziom 2 W przy 8 omach i 3 W przy 4 omach, aby osiągnąć THD+N poniżej 0,1 %. . Szum pojawił się na pułapie -81 dB, jak już nieraz obserwowaliśmy; nawet najlepsze amplitunery nie brylują pod tym względem (są bowiem nafaszerowane układami), ale dzięki wysokiej mocy dynamika osiąga 103 dB.

DENON testy
L100 Classic
JBL
L100 Classic
Zespoły głośnikowe

Nie ma co ukrywać - wreszcie dotarliśmy do sedna tego testu. Bez L100 Classic byłby on jak występy artystów wspierających, podczas gdy główna gwiazda koncertu nie dojechała... na co w pewnym momencie nawet się zanosiło. Na szczęście wpadła na scenę w ostatniej chwili, aby pokazać, kto tutaj rządzi.

4307
JBL
4307
Zespoły głośnikowe

W symbolu zmienia się tylko ostatnia cyfra, licznik przeskakuje z 6 na 7, ale konstrukcja jest wyraźnie większa i pod wieloma względami zupełnie inna. Z 4306 wciąż łączy ją kilka charakterystycznych, firmowych elementów, jednak wpisanie obydwu do jednej serii możliwe było tylko w ramach tych specyficznych założeń, jakie przyświecały tworzeniu całej rodziny "tradycyjnych" monitorów JBL-a.

4306
JBL
4306
Zespoły głośnikowe

Najmniejsza z testowanych konstrukcji, i jednocześnie w całej kategorii "bookshelf" JBL-a, ma swoją specyfikę, zarazem bardzo wyraźnie nawiązującą do ważnego punktu technicznego programu firmy. Tym elementem jest tutaj przetwornik "kompresyjny".

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu