Jaki jest związek między wielkością zespołów głośnikowych a wielkością odpowiedniego dla nich pomieszczenia?

Jaki jest związek między wielkością zespołów głośnikowych a wielkością odpowiedniego dla nich pomieszczenia?

Akustyka

Po pierwsze sama wielkość kolumn wcale nie determinuje ich mocy, efektywności ani cech brzmieniowych. Intuicyjnie obawiamy się nadmiaru niskich tonów z dużych kolumn w małym pomieszczeniu, ale intuicja może nas tu zmylić. Nawet konstrukcja podstawkowa może mieć w taki sposób dostrojony bas-refleks, że będzie on emitował wyeksponowany, a do tego słaby impulsowo bas, który w małym pomieszczeniu szybko się "zagotuje", a duża kolumna z obudową zamkniętą może być w tym zakresie całkiem powściągliwa i zdolna do pracy nawet blisko ściany.

Oczywiście statystyka wskazuje, że większe kolumny dają "większe brzmienie", teoretycznie lepiej pasujące do większych pomieszczeń, jednak taka zależność też nie powinna ograniczać wyboru: są audiofile, którzy do tego stopnia cenią sobie "monitory", że nawet w dużych, ponad 20-metrowych pomieszczeniach będą cieszyć się z ich brzmienia, nie oczekując na lawinę decybeli.

Są też tacy, którzy do małych pokoików wtaszczą wielkie kolubryny i będą szczęśliwi, gdy bas ich przygniecie.

Dla zdezorientowanych tym wywodem, a jednak oczekujących jakiejś konkretnej wskazówki:

  • do pomieszczeń bardzo małych, o powierzchni poniżej 15 metrów, rekomendujemy zespoły dwudrożne - czy to podstawkowe, czy wolnostojące;
  • od 15 metrów wzwyż nabiera sensu stosowanie kolumn dwuipółdrożnych;
  • w pomieszczeniach ponad 20 metrów stosujemy kolumny trójdrożne.

W pomieszczeniach ponad 30 metrów kolumny dwudrożne będą już słabo się bronić, ale dobre dwuipółdrożne, na bazie pary 18-cm nisko-średniotonowych, mogą wystarczyć aż do 50 metrów.

Pozostałe zagadnienia z tego tematu

Czym różni się "ciśnienie akustyczne" od "głośności"?

Dlaczego słuchawki, nawet mając bardzo niewielkie wymiary, potrafią przetwarzać najniższe częstotliwości, a kolumny głośnikowe mają z tym problem?

Czy jakość brzmienia słuchawek bezprzewodowych jest niższa od tych "na kablu"?

Co to są krzywe izofoniczne i charakterystyka "fizjologiczna"?

Dlaczego postuluje się, aby charakterystyka przetwarzania urządzeń była płaska, skoro charakterystyka czułości ucha ludzkiego płaska wcale nie jest?

Dlaczego w sprzęcie wysokiej klasy nie są stosowane korektory graficzne?

Jakie jest optymalne wytłumienie pomieszczenia odsłuchowego?

Jaka jest optymalna odległość kolumn od ścian pomieszczenia?

Jak należy ustawić zespoły głośnikowe względem miejsca odsłuchowego?

Na czym polega niesfazowanie kolumn i jaki jest tego wpływ na charakter brzmienia?

Jakie są podstawowe techniki nagraniowe i jakie są słyszalne rezultaty ich stosowania?

Co to jest kompresja - w studiu i w sprzęcie domowym - i czym się objawia?

Leksykon

Felietony

Reportaże i wywiady

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio