Dlaczego w przeszłości częściej spotykało się duże głośniki niskotonowe, a obecnie dominują znacznie mniejsze?

Dlaczego w przeszłości częściej spotykało się duże głośniki niskotonowe, a obecnie dominują znacznie mniejsze?

Audio, zespoły głośnikowe

Złożyły się na to nowe konieczności i nowe możliwości. Konieczności wynikały raczej z mody, a nie z dążenia do poprawy jakości, na szczęście możliwości pozwoliły przynajmniej jakości nie pogorszyć.

Oczywiście dorobiono trochę teorii do praktyki, ale kariera szczupłych kolumn, z mniejszymi głośnikami, wynika głównie z ich architektonicznej, estetycznej atrakcyjności - tradycyjnych, dużych kolumn zwłaszcza kobiety nie chcą widzieć w nowoczesnych, ascetycznych salonach.

Kiedyś więc było to prostsze i akustycznie zdrowsze - kształt i zawartość kolumn kilkadziesiąt lat temu dyktowali inżynierowie-akustycy, a nie designerzy. Dla efektywnego przetwarzania niskich częstotliwości potrzebujemy głośnika lub głośników, które są w stanie poruszyć dużą masą powietrza. Przyda się więc i duża powierzchnia membrany, i duża jej amplituda.

Duże głośniki zapewniają i jedno, i drugie, natomiast mniejsze - mają oczywiście mniejszą powierzchnię membrany, ale stosując większą ich liczbę, można osiągnąć dobry wynik w tej dziedzinie. A co z wychyleniem membrany? Tutaj właśnie nastąpił postęp, bo małe głośniki sprzed lat nie potrafiły pracować z dużą amplitudą, natomiast nowoczesne radzą sobie z tym znacznie lepiej, stąd dzisiaj stosując mniejsze głośniki, zwłaszcza zdublowane, można uzyskać satysfakcjonujące przetwarzanie basu.

Ale postęp ten zaznaczył się też w konstrukcji dużych głośników, które potrafią już przepompowywać całe litry powietrza, więc nadal wiele najlepszych konstrukcji, przeznaczonych do pracy w dużych pomieszczeniach, operuje dużymi głośnikami niskotonowymi.

Pozostałe zagadnienia z tego tematu

Czy przetworniki koncentryczne wymagają zwrotnicy do podziału pasma?

Dlaczego głośniki tubowe są często spotykane w kolumnach profesjonalnych, a rzadko w przeznaczonych do użytku domowego?

Jakie kopułki wysokotonowe są lepsze - metalowe czy tekstylne?

Jakie są najlepsze materiały dla membran głośników niskotonowych i średniotonowych?

Czy obudowa kolumny jest potrzebna po to, aby działać jako pudło rezonansowe?

Dlaczego otwór bas-refleks nie promieniuje w fazie przeciwnej do fazy przedniej strony membrany?

Co to jest obudowa kompaktowa?

Czy obudowa z membraną bierną to obudowa zamknięta?

Co to jest głośnik dipolowy, jakie są jego właściwości?

Co to jest głośnik koncentryczny?

Czy głośniki szerokopasmowe są anachronizmem, czy mają przyszłość?

Jakie właściwości mają magnesy neodymowe?

Co to są kolumny aktywne i jakie są ich odmiany?

Dlaczego kolumny aktywne są tak mało popularne?

Co to są charakterystyki kierunkowe?

Co to jest główna oś odsłuchu?

Czy długość przewodów ma wpływ na pracę kolumn?

Czy maskownica kolumny słyszalnie obniża jakość dźwięku?

Czy kolumny trzeba ustawiać na kolcach?

Po co w zespołach głośnikowych jest zwrotnica?

Czy najlepsze są filtry 1. rzędu?

Dlaczego podstawkowe zespoły głośnikowe nazywamy monitorami?

Czy do podstawkowych zespołów głośnikowych potrzebne są specjalne, firmowe standy?

Dlaczego niektóre kolumny mają pochylone przednie ścianki? Czy przyniesie poprawę pochylanie do tyłu "normalnych" kolumn?

Czy kolumny trójdrożne są lepsze od dwudrożnych?

Co to jest układ dwuipółdrożny?

Co to jest układ d'Appolito, jakie są jego zalety i wady?

Na jakiej zasadzie działają kolumny z głośnikami niskotonowymi na bocznej ściance, jakie są zalety i wady takiego ustawienia?

Czy wąska obudowa kolumny jest akustycznie najkorzystniejsza?

Leksykon

Felietony

Reportaże i wywiady

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio