Jakie kopułki wysokotonowe są lepsze - metalowe czy tekstylne?

Jakie kopułki wysokotonowe są lepsze - metalowe czy tekstylne?

Audio, zespoły głośnikowe

Poza nielicznymi egzotycznymi rozwiązaniami technicznymi, które nie wpisują się w schemat tego podziału, zdecydowana większość głośników wysokotonowych to kopułki albo tekstylne, albo metalowe.

Występuje między nimi zaskakująca równowaga ilościowa, jak również jakościowa - spotkać można zarówno hi-endowe konstrukcje zespołów głośnikowych z tekstylnymi, jak i z metalowymi kopułkami wysokotonowymi. Najlepsze kopułki metalowe wcale nie brzmią twardo i metalicznie, a najlepsze jedwabne wcale nie są nazbyt delikatne czy, chociaż takie problemy można spotkać wśród tańszych modeli.

Generalnie osiągnięcie pewnego poziomu jakości brzmienia, które będzie przede wszystkim wolne od dokuczliwości, jest łatwiejsze w przypadku kopułek tekstylnych, natomiast najdoskonalsze kopułki metalowe i jedwabne brzmią w sposób podobnie neutralny i wyrafinowany, chociaż wrażliwe uszy potrafią i w nich odkryć sygnaturę materiału, z jakiego zostały wykonane.

Zawsze jednak należy pamiętać, że o tym, czy wysokich tonów w brzmieniu kolumny jest dużo, czy mało, decydują nie cechy samego głośnika wysokotonowego, ale sposób jego zaaplikowania poprzez zwrotnicę kolumny - czyli jej dostrojenie. Najdelikatniejsza kopułka jedwabna, grająca zbyt głośno, może stworzyć wrażenie brzmienia ostrego i... metalicznego.

zdjęcie: Focal ELECTRA 1008 BE

Pozostałe zagadnienia z tego tematu

Czy przetworniki koncentryczne wymagają zwrotnicy do podziału pasma?

Dlaczego głośniki tubowe są często spotykane w kolumnach profesjonalnych, a rzadko w przeznaczonych do użytku domowego?

Jakie są najlepsze materiały dla membran głośników niskotonowych i średniotonowych?

Czy obudowa kolumny jest potrzebna po to, aby działać jako pudło rezonansowe?

Dlaczego otwór bas-refleks nie promieniuje w fazie przeciwnej do fazy przedniej strony membrany?

Co to jest obudowa kompaktowa?

Czy obudowa z membraną bierną to obudowa zamknięta?

Co to jest głośnik dipolowy, jakie są jego właściwości?

Co to jest głośnik koncentryczny?

Czy głośniki szerokopasmowe są anachronizmem, czy mają przyszłość?

Jakie właściwości mają magnesy neodymowe?

Co to są kolumny aktywne i jakie są ich odmiany?

Dlaczego kolumny aktywne są tak mało popularne?

Co to są charakterystyki kierunkowe?

Co to jest główna oś odsłuchu?

Czy długość przewodów ma wpływ na pracę kolumn?

Czy maskownica kolumny słyszalnie obniża jakość dźwięku?

Czy kolumny trzeba ustawiać na kolcach?

Po co w zespołach głośnikowych jest zwrotnica?

Czy najlepsze są filtry 1. rzędu?

Dlaczego podstawkowe zespoły głośnikowe nazywamy monitorami?

Czy do podstawkowych zespołów głośnikowych potrzebne są specjalne, firmowe standy?

Dlaczego niektóre kolumny mają pochylone przednie ścianki? Czy przyniesie poprawę pochylanie do tyłu "normalnych" kolumn?

Czy kolumny trójdrożne są lepsze od dwudrożnych?

Co to jest układ dwuipółdrożny?

Co to jest układ d'Appolito, jakie są jego zalety i wady?

Na jakiej zasadzie działają kolumny z głośnikami niskotonowymi na bocznej ściance, jakie są zalety i wady takiego ustawienia?

Dlaczego w przeszłości częściej spotykało się duże głośniki niskotonowe, a obecnie dominują znacznie mniejsze?

Czy wąska obudowa kolumny jest akustycznie najkorzystniejsza?

Leksykon

Felietony

Reportaże i wywiady

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio