Jakie są najlepsze materiały dla membran głośników niskotonowych i średniotonowych?

Jakie są najlepsze materiały dla membran głośników niskotonowych i średniotonowych?

Audio, zespoły głośnikowe

Prawie wszyscy zgadzają się, że im niższe częstotliwości, tym lepiej służy im duża sztywność membrany, odpowiedzialna za dynamikę, a mniej ważna jest jej stratność wewnętrzna, wygładzająca charakterystykę przetwarzania (ewentualne rezonanse "break-up-ów" sztywnych membran i tak pojawią się powyżej typowych częstotliwości podziału dla głośników stosowanych jako niskotonowe).

Jednocześnie masa membrany niskotonowej, choć nie może być dowolnie duża, nie musi też być minimalizowana - jej określona wartość służy uzyskaniu odpowiednio niskiej częstotliwości rezonansowej, a więc przetwarzaniu niskiego basu. Stąd też w tym miejscu zastosowanie znajdują membrany relatywnie grube, często o strukturze wielowarstwowej, lub metalowe; również celuloza, choć już nie tak sztywna, spełnia podstawowe kryteria i jest szeroko stosowana dzięki bardzo naturalnemu "wybrzmieniu". Rzadko natomiast stosuje się w tym miejscu polipropylen, gdzie stratność wewnętrzna zdecydowanie góruje nad sztywnością.

Głośniki średniotonowe powinny mieć membrany lżejsze, cieńsze, ale tutaj w grę wchodzi wcale nie mniejszy wybór materiałów - od sztywnych, głównie metalowych, poprzez celulozowe, polipropylenowe, aż po różne odmiany plecionek - z włókna kewlarowego, węglowego lub szklanego, które ze względu na swoją strukturę mają właściwość rozpraszania fal stojących. Głośniki nisko-średniotonowe pokazują całą panoramę powyższych rozwiązań.

Trudno wskazać, które membrany są najlepsze, pozwolimy sobie jednak wyróżnić dwa ciekawe przypadki: membran celulozowych i polipropylenowych. Te pierwsze mają najdłuższą historię, ale do dzisiaj się nie zestarzały, są ciągle modyfikowane, występują w wielu różnych wersjach, z rozmaitymi domieszkami; służą w głośnikach różnych wielkości, tanich i bardzo drogich, do przetwarzania prawie całego zakresu częstotliwości.

Ćwierć wieku temu wydawało się, że polipropylen, który się wówczas pojawił, jest materiałem znacznie nowocześniejszym i perspektywicznym i wkrótce wyprze celulozę; dzisiaj to polipropylen raczej trąci myszką... Nauka z tego taka, aby nie wyciągać pochopnych wniosków co do "nowoczesności" głośników i zespołów głośnikowych. Laicy nie mają wielkich szans na trafną ocenę, czy głośniki w danej konstrukcji są nowoczesne, czy nie.

Pozostałe zagadnienia z tego tematu

Czy przetworniki koncentryczne wymagają zwrotnicy do podziału pasma?

Dlaczego głośniki tubowe są często spotykane w kolumnach profesjonalnych, a rzadko w przeznaczonych do użytku domowego?

Jakie kopułki wysokotonowe są lepsze - metalowe czy tekstylne?

Czy obudowa kolumny jest potrzebna po to, aby działać jako pudło rezonansowe?

Dlaczego otwór bas-refleks nie promieniuje w fazie przeciwnej do fazy przedniej strony membrany?

Co to jest obudowa kompaktowa?

Czy obudowa z membraną bierną to obudowa zamknięta?

Co to jest głośnik dipolowy, jakie są jego właściwości?

Co to jest głośnik koncentryczny?

Czy głośniki szerokopasmowe są anachronizmem, czy mają przyszłość?

Jakie właściwości mają magnesy neodymowe?

Co to są kolumny aktywne i jakie są ich odmiany?

Dlaczego kolumny aktywne są tak mało popularne?

Co to są charakterystyki kierunkowe?

Co to jest główna oś odsłuchu?

Czy długość przewodów ma wpływ na pracę kolumn?

Czy maskownica kolumny słyszalnie obniża jakość dźwięku?

Czy kolumny trzeba ustawiać na kolcach?

Po co w zespołach głośnikowych jest zwrotnica?

Czy najlepsze są filtry 1. rzędu?

Dlaczego podstawkowe zespoły głośnikowe nazywamy monitorami?

Czy do podstawkowych zespołów głośnikowych potrzebne są specjalne, firmowe standy?

Dlaczego niektóre kolumny mają pochylone przednie ścianki? Czy przyniesie poprawę pochylanie do tyłu "normalnych" kolumn?

Czy kolumny trójdrożne są lepsze od dwudrożnych?

Co to jest układ dwuipółdrożny?

Co to jest układ d'Appolito, jakie są jego zalety i wady?

Na jakiej zasadzie działają kolumny z głośnikami niskotonowymi na bocznej ściance, jakie są zalety i wady takiego ustawienia?

Dlaczego w przeszłości częściej spotykało się duże głośniki niskotonowe, a obecnie dominują znacznie mniejsze?

Czy wąska obudowa kolumny jest akustycznie najkorzystniejsza?

Leksykon

Felietony

Reportaże i wywiady

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio