Czy głośniki szerokopasmowe są anachronizmem, czy mają przyszłość?

Czy głośniki szerokopasmowe są anachronizmem, czy mają przyszłość?

Audio, zespoły głośnikowe

Klasyczne dynamiczne głośniki szerokopasmowe to przeszłość techniki odtwarzania dźwięku i to z czasów, kiedy nieznane było jeszcze pojęcie hi-fi.

Już wiele lat temu zdecydowana większość konstruktorów doszła do wniosku, że dla wysokiej jakości reprodukcji konieczne jest przetwarzanie jak najszerszego pasma z jak najmniejszymi zniekształceniami liniowymi i nieliniowymi, czemu nie jest w stanie podołać jeden głośnik, lecz potrzebny jest zespół przetworników wyspecjalizowanych w przetwarzaniu określonych podzakresów.

Wraz z ich stosowaniem nastąpił oczywisty postęp, jednak po stronie pojedynczego przetwornika, choćby najpodlejszego, pozostały atuty podnoszone przez dzisiejszych propagatorów tego anachronicznego stylu gry - jeden przetwornik nie wymaga stosowania zwrotnicy (choć w praktyce często stosowane są filtry modyfikujące charakterystykę przetwarzania), wprowadzającej demonizowane straty i zniekształcenia fazowe, pojedynczy głośnik kreuje punktowe źródło dźwięku (choć potrafią to i wielodrożne układy koncentryczne), dodatkowo, ze względu na swoją specyficzną konstrukcję, głośniki szerokopasmowe mają zwykle wysoką efektywność (ale kosztem niewielkiej dopuszczalnej amplitudy, stąd niskiej mocy i słabo rozciągniętego basu).

Głośniki szerokopasmowe to nostalgiczna egzotyka dla słuchających inaczej, co prawda przeżywająca pewien renesans, ale nawet współcześnie projektowane przetworniki szerokopasmowe nie zapowiadają rychłego przekroczenia ograniczeń znanych od dawna w ramach tej techniki. Sama idea pojedynczego przetwornika obsługującego całe pasmo z wysoką jakością jest piękna, ale mało realistyczna.

Pozostałe zagadnienia z tego tematu

Czy przetworniki koncentryczne wymagają zwrotnicy do podziału pasma?

Dlaczego głośniki tubowe są często spotykane w kolumnach profesjonalnych, a rzadko w przeznaczonych do użytku domowego?

Jakie kopułki wysokotonowe są lepsze - metalowe czy tekstylne?

Jakie są najlepsze materiały dla membran głośników niskotonowych i średniotonowych?

Czy obudowa kolumny jest potrzebna po to, aby działać jako pudło rezonansowe?

Dlaczego otwór bas-refleks nie promieniuje w fazie przeciwnej do fazy przedniej strony membrany?

Co to jest obudowa kompaktowa?

Czy obudowa z membraną bierną to obudowa zamknięta?

Co to jest głośnik dipolowy, jakie są jego właściwości?

Co to jest głośnik koncentryczny?

Jakie właściwości mają magnesy neodymowe?

Co to są kolumny aktywne i jakie są ich odmiany?

Dlaczego kolumny aktywne są tak mało popularne?

Co to są charakterystyki kierunkowe?

Co to jest główna oś odsłuchu?

Czy długość przewodów ma wpływ na pracę kolumn?

Czy maskownica kolumny słyszalnie obniża jakość dźwięku?

Czy kolumny trzeba ustawiać na kolcach?

Po co w zespołach głośnikowych jest zwrotnica?

Czy najlepsze są filtry 1. rzędu?

Dlaczego podstawkowe zespoły głośnikowe nazywamy monitorami?

Czy do podstawkowych zespołów głośnikowych potrzebne są specjalne, firmowe standy?

Dlaczego niektóre kolumny mają pochylone przednie ścianki? Czy przyniesie poprawę pochylanie do tyłu "normalnych" kolumn?

Czy kolumny trójdrożne są lepsze od dwudrożnych?

Co to jest układ dwuipółdrożny?

Co to jest układ d'Appolito, jakie są jego zalety i wady?

Na jakiej zasadzie działają kolumny z głośnikami niskotonowymi na bocznej ściance, jakie są zalety i wady takiego ustawienia?

Dlaczego w przeszłości częściej spotykało się duże głośniki niskotonowe, a obecnie dominują znacznie mniejsze?

Czy wąska obudowa kolumny jest akustycznie najkorzystniejsza?

Leksykon

Felietony

Reportaże i wywiady

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio