TORD GUSTAVSEN

What Was Said

What Was Said

Wykonanie

Nagranie

O zawieruchach wojennych Afganistanu wiemy wiele, natomiast bardzo mało o tamtejszej kulturze i artystach. Dzięki projektowi zainicjowanemu przez bardzo lubianego w Polsce, norweskiego pianistę, i za sprawą uduchowionych wokaliz Simin Tander możemy się dowiedzieć ciut więcej o śpiewanej tradycji Pasztunów (ludności uważanej za rdzennie afgańską).

Tander jest córką Afgańczyka i Niemki, urodziła się i mieszka w Niemczech, ale zgłębianie afgańskiej tradycji stało się dla niej żywotną inspiracją. Na poprzednich płytach autorskich Tander pokazała, że potrafi wypowiadać się w konwencji swingującego jazzu. Jednakże niniejszy zbiór ma silne wpływy pieśni mistycznych ze środkowego Wschodu.

Dwie kompozycje zdobi poezja Rumiego - wielkiego perskiego mistyka XIII wieku. Mimo że pozostałe utwory są oparte na tradycyjnych pieśniach norweskich lub zostały napisane przez Torda Gustavsena, to towarzyszą im teksty różnych autorów przełożone na pasztuński.

Tander śpiewa ujmującym głosem i on jest umiejscowiony na pierwszym planie. W głębi subtelne linie fortepianu i efektów elektronicznych są z rzadka uzupełniane delikatnymi muśnięciami perkusji Jarle Vespestada. Cała trójka wydaje się działać w stanie hipnozy i tworzyć coś absolutnego.

Grzegorz Dusza
ECM/UNIVERSAL

GATUNKI MUZYKI
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu