Daylight Ghosts

CRAIG TABORN
Daylight Ghosts

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Taborn jest bezapelacyjnie jednym z czołowych pianistów (klawiaturzystów) amerykańskich, którego zainteresowania stylistyczne wynikają z bardzo rozległych doświadczeń, nie tylko jazzowych, ale klasycznych i rockowych. Choć potrafi się odnaleźć w niemal każdej konwencji, jest niespokojnym i ciągle poszukującym duchem.

Craig Taborn jest bezapelacyjnie jednym z czołowych pianistów (klawiaturzystów) amerykańskich, którego zainteresowania stylistyczne wynikają z bardzo rozległych doświadczeń, nie tylko jazzowych, ale klasycznych i rockowych. Choć potrafi się odnaleźć w niemal każdej konwencji, jest niespokojnym i ciągle poszukującym duchem.

Utworzona przez Taborna formacja to właściwie supergrupa: Chris Speed - saksofonista i klarnecista, Chris Lightcap - kontrabas i gitara basowa oraz Dave King - perkusja. Dwaj pierwsi są znani z działań progresywnej sceny nowojorskiej sprzed dekady, zaś ostatni muzyk to szef ciągle niesformatowanej grupy The Bad Plus. Jednak na tej sesji wszystko zostało podporządkowane wizji Taborna, który skomponował i zaaranżował niemal cały materiał.

Utwory na "Daylight Ghosts" są najczęściej wielowątkowe, zmianom towarzyszą zróżnicowane tempa i faktury. Choć gra kwartetu Craiga Taborna nie burzy jazzowego idiomu, jednakże stanowi próbę poszukiwań między ideą cool jazzu i free jazzu, co najwyraźniej słychać w balladowych tematach: "Daylight Ghostsh", "New Glory" i "Jamaican Farewell". Kwartet zasadniczo wypowiada się na instrumentach akustycznych, choć muzycy z wyczuciem wzbogacają fakturę użyciem instrumentów elektrycznych.


ECM/UNIVERSAL

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo