The Following Morning

EBERHARD WEBER
The Following Morning

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Tytuł nagrany w 1976 r. jest bezwzględnie wart przypomnienia w jubileuszowej serii wznowień firmy ECM. Autorem niniejszego projektu jest niemiecki basista posługujący się pięciostrunowym instrumentem specjalnej konstrukcji.

Na tym instrumencie udało mu się wykreować unikalne brzmienie - bardzo intensywne a zarazem ulotne - dzięki zastosowaniu pogłosowej przystawki. To sprawiało, że jego kontrabas stawał się nierzadko instrumentem solowym, a nie tylko składnikiem sekcji rytmicznej, jak np. w kwintecie Gary'ego Burtona.

Eberhard Weber nie stronił zresztą od pierwszoplanowych popisów solowych, a w nich starał się połączyć esencję idiomu jazzowego i klasyki europejskiej. W sensie kompozycyjnym utwory napisane przez Webera cechował z jednej strony minimalizm formalny, z drugiej - melodyjny romantyzm.

Do nagrania "The Following Morning" Eberhard Weber zaprosił wypróbowanego kompana, pianistę Rainera Bruninghausa oraz wiolonczelistę, waltornistę i oboistę z orkiestry symfonicznej w Oslo. W wyeksponowanych partiach duetu Weber-Bruninghaus splatają się w sposób magiczny liryka linii fortepianu i kontrabasu. Nic więc dziwnego, że w późniejszym okresie ci dwaj muzycy stanowili podstawę harmoniczną wspaniałego kwartetu Jana Garbarka.


ECM / Universal

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo