The Following Morning

EBERHARD WEBER
The Following Morning

Jazz / ambient

  • Wykonanie
  • Nagranie

Tytuł nagrany w 1976 r. jest bezwzględnie wart przypomnienia w jubileuszowej serii wznowień firmy ECM. Autorem niniejszego projektu jest niemiecki basista posługujący się pięciostrunowym instrumentem specjalnej konstrukcji.

Na tym instrumencie udało mu się wykreować unikalne brzmienie - bardzo intensywne a zarazem ulotne - dzięki zastosowaniu pogłosowej przystawki. To sprawiało, że jego kontrabas stawał się nierzadko instrumentem solowym, a nie tylko składnikiem sekcji rytmicznej, jak np. w kwintecie Gary'ego Burtona.

Eberhard Weber nie stronił zresztą od pierwszoplanowych popisów solowych, a w nich starał się połączyć esencję idiomu jazzowego i klasyki europejskiej. W sensie kompozycyjnym utwory napisane przez Webera cechował z jednej strony minimalizm formalny, z drugiej - melodyjny romantyzm.

Do nagrania "The Following Morning" Eberhard Weber zaprosił wypróbowanego kompana, pianistę Rainera Bruninghausa oraz wiolonczelistę, waltornistę i oboistę z orkiestry symfonicznej w Oslo. W wyeksponowanych partiach duetu Weber-Bruninghaus splatają się w sposób magiczny liryka linii fortepianu i kontrabasu. Nic więc dziwnego, że w późniejszym okresie ci dwaj muzycy stanowili podstawę harmoniczną wspaniałego kwartetu Jana Garbarka.

Cezary Gumiński
ECM / Universal

Audio - czerwiec 2019

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

Gramofony za 2400 zł to już nie plastikowa tandeta z supermarketów, która pozwala dzisiaj dotrzeć "analogowi" pod strzechy. Dobry dźwięk zawsze trochę kosztuje, czy to ze źródła cyfrowego, czy analogowego, czy z kolumn, czy ze słuchawek. Trzy znane marki - Denon, ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj