article

EBERHARD WEBER

The Following Morning
The Following Morning
Wykonanie
Nagranie

Tytuł nagrany w 1976 r. jest bezwzględnie wart przypomnienia w jubileuszowej serii wznowień firmy ECM. Autorem niniejszego projektu jest niemiecki basista posługujący się pięciostrunowym instrumentem specjalnej konstrukcji.

Na tym instrumencie udało mu się wykreować unikalne brzmienie - bardzo intensywne a zarazem ulotne - dzięki zastosowaniu pogłosowej przystawki. To sprawiało, że jego kontrabas stawał się nierzadko instrumentem solowym, a nie tylko składnikiem sekcji rytmicznej, jak np. w kwintecie Gary'ego Burtona.

Eberhard Weber nie stronił zresztą od pierwszoplanowych popisów solowych, a w nich starał się połączyć esencję idiomu jazzowego i klasyki europejskiej. W sensie kompozycyjnym utwory napisane przez Webera cechował z jednej strony minimalizm formalny, z drugiej - melodyjny romantyzm.

Do nagrania "The Following Morning" Eberhard Weber zaprosił wypróbowanego kompana, pianistę Rainera Bruninghausa oraz wiolonczelistę, waltornistę i oboistę z orkiestry symfonicznej w Oslo. W wyeksponowanych partiach duetu Weber-Bruninghaus splatają się w sposób magiczny liryka linii fortepianu i kontrabasu. Nic więc dziwnego, że w późniejszym okresie ci dwaj muzycy stanowili podstawę harmoniczną wspaniałego kwartetu Jana Garbarka.

Cezary Gumiński
ECM / Universal

GATUNKI MUZYKI
Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu