W 1967 r. w niemieckim kurorcie Baden-Baden Krzysztof Komeda stworzył projekt z cyklu Jazz i Poezja "Meine Süsse Europäische Heimat" (Moja słodka europejska ojczyzna). Było to ostatnie dzieło Komedy napisane i nagrane w Europie.
Sam Krzysztof Komeda uważał je za najważniejsze w swojej karierze i próbował namówić producenta sesji, krytyka Joachima-Ernsta Berendta, do wymiany niektórych utworów powstałych w czasie sesji.
Berendt odmówił, uważając swój wybór wierszy za trafny, a kompozycje Komedy napisane do nich za najlepsze. Wydawało się, że nieopublikowane utwory zaginęły, a jednak rękopisy odnalazły się w Bibliotece Narodowej.
Zainteresował się nimi trębacz Piotr Schmidt i nagrał ze swoim międzynarodowym sekstetem w składzie: Kęstutis Valginis – saksofony, David Dorużka – gitara, Paweł Tomaszewski – fortepian, Michał Barański lub Harish Raghavan – kontrabas, Sebastian Kuchczyński lub Jonathan Barber – perkusja.
Album "Komeda Unknown 1967" otwiera utwór "Jonah" do wiersza Zbigniewa Herberta "Jonasz" z długim, nastrojowym wstępem pianisty. "Miserere" do wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego przypomina nastrojem ballady Tomasza Stańki.
Kompozycja "Ich dwoje" do wiersza Bolesława Leśmiana "Dwoje ludzieńków" zachwyca melodyjnymi solówkami kontrabasu i trąbki. Wspaniały hołd dla kompozytora w 90. rocznicę urodzin.
Marek Dusza
SJ Records