Tytułowe "pogłoski" odnoszą się do popularnych dziś komunikatorów, mediów społecznościowych i masowych środków przekazu, w których można powiedzieć lub napisać wszystko: prawdę i fałsz, puścić wodze fantazji i zmyślać do woli.
Co oczywiste, wiadomości rozchodzą się z prędkością Internetu, a powielane w nieskończoność stają się… prawdą, bo coraz rzadziej stać nas na krytycyzm. Barierą był niegdyś język, ale dziś tłumaczem jest sztuczna inteligencja. A gdyby tak językiem pogłoski był język tak uniwersalny, jak abstrakcyjny, czyli muzyka, źródłem artysta, środkiem przekazu jego instrument, a nośnikiem powietrze, eter czy sieć komputerowa?
Piotr Schmidt zaprasza nas do udziału w eksperymencie, w którym "pogłoski" zapisane w nutach kompozycji są interpretowane przez muzyków szukających ukrytej w nich prawdy. Już otwierające album "Hearsay" akordy kontrabasu utytułowanego Amerykanina Harisha Raghavana zapowiadają ciekawą podróż w nieznane.
Piotr Schmidt posługuje się szeroką paletą barw swojej trąbki, z pasją improwizuje, a muzycy zespołu: saksofonista Kęstutis Vaiginis, gitarzysta David Dorużka, pianista Paweł Tomaszewski, kontrabasista Michał Barański (na zmianę z Raghavanem) oraz perkusiści Sebastian Kuchczyński i Jonathan Barber doskonale wpasowali się w jego koncepcję. "Hearsay" to intrygujący album.
Marek Dusza
SJ Records