Ahmed ma angielsko-bahrańskie korzenie, co w jej projektach zaowocowało trafnym mieszaniem wpływu obu kultur. Ukończyła londyńskie konserwatorium, gra sprawnie na trąbce i flugelhornie, z których potrafi wykreować tony pełne gładkości i ciepła. Przede wszystkim zaś w brzmieniu jej instrumentów da się wyraźnie odczuć powiew bliskowschodniej aury.
Yazz Ahmed jest również obdarzona talentem aranżerskim i kompozytorskim. Jej wcześniejsza płyta autorska „La Saboteuse” została uznana w Wielkiej Brytanii za najlepsza pozycję 2017 r. Niniejszy album jest utrzymany w podobnej stylistyce, gdyż elementy muzyki arabskiej zostały znakomicie wkomponowane we współczesny jazzowy idiom. Istotnym walorem projektu są stylowe aranżacje znacznych fragmentów.
Niebagatelną też rolę odgrywają gęsto poukładane polirytmie. Tak wytworzony orientalny klimat stanowi jakby tło do spełniania jakiegoś rytuału. Świetnie korespondują z tą muzyką zarówno okładka płyty, jak i clipy pełne fantazyjnych motywów arabskich.
Do nagrania niniejszego albumu Yazz Ahmed zaprosiła ponad dwudziestu muzyków grających w różnych konfiguracjach. Oprócz wykorzystania typowych dla jazzu instrumentów istotną rolę w jej aranżacjach odegrał: wibrafon, klarnet basowy, marimba, syntezator, arabskie perkusjonalia oraz śpiewy.
Cezary Gumiński
Night Time Stories