Wyświetlacz Marantza SR5010 jest więc bardzo stylowy, chociaż jego umiarkowana wielkość ogranicza czytelność informacji. Podręczne przyciski znalazły się w jednym rządku. Są tu także najbardziej potrzebne wejścia; analogowe zakrywa plastikowa zaślepka. Po lewej stronie przedniego panelu jest jeszcze gniazdo słuchawkowe.
Wszystkie osiem wejść HDMI (jedno na przednim panelu) i dwa wyjścia obsługują 4K (60Hz, 4:4:4), 3D, HDCP2.2, a jedno z nich ma kanał zwrotny ARC. Przydatne jest też upskalowanie sygnałów wejściowych do 4K.
Marantz SR510 - złącza
Amplituner ma, moim zdaniem, odpowiednią liczbę wejść i wyjść w analogowych standardach wizyjnych. Trochę żal, że nie ma wejścia dla gramofonu. Jest za to komplet wejść 7.1 dla zewnętrznego dekodera i wyjść na zewnętrzne końcówki mocy.
Do połączenia internetowego WLAN (LAN ma swoje gniazdo) wyposażono Marantza w zewnętrzną antenę; druga jest zarezerwowana dla układów Bluetooth. Wzmacniacze dla kolumn surround back mogą zostać przełączone do obsługiwania drugiej strefy lub, co wydaje się najważniejsze, dodatkowej pary dla Dolby Atmos lub DTS:X. SR5010 jest także "potencjalnie" przygotowany do przyjęcia oprogramowania dla DTS:X. Nie znalazłem jednak informacji, czy - podobnie jak w przypadku Denona - upgrade będzie możliwy jeszcze w tym roku.
Amplituner Marantz SR5010 ma siedem końcówek mocy i dwa wyjścia dla subwooferów (format 7.2). Atmos otwiera aż pięć opcji dla dodatkowej pary głośników; instrukcja czytelnie objaśnia, w jaki sposób realizować poszczególne wersje.
Jednym z wejść jest gniazdo USB. Obsługuje, oprócz pendrajwów, większość urządzeń Apple oraz HDD. Oczywiście może także wybierać pliki ze smartfonów, w niektórych przypadkach konieczne jest zadeklarowanie na podłączonym urządzeniu, że ma być widziane jako pamięć podręczna.
Ucieszyłem się także na informację, że wśród podłączonych pamięci peryferyjnych może być dysk NAS, co odbywa się już oczywiście poprzez sieć LAN lub Wi-Fi. Gama odczytywanych formatów jest bardzo szeroka, m.in. FLAC, ALAC, AIFF, DSD, JPG.
Urządzenia iOS mogą współpracować przez wbudowany w SR5010 AirPlay. Poprzez specjalną aplikację producent zaserwował także możliwość obsługi podstawowych funkcji amplitunera za pomocą sprzętu Apple oraz urządzeń z Androidem. Marantz daje się także sterować za pomocą przeglądarki internetowej. Po wybraniu numeru IP znajdujemy urządzenie w sieci i mamy dostęp do jego funkcji.
Marantz SR5010, od razu po włączeniu w sieć, odbiera radio internetowe. Bez użycia komputera można na nim także słuchać muzyki z serwisu Spotify. Pliki z tego serwisu trzeba w jakiś sposób "zastrumieniować", a urządzeniem - "zasterować". Niezbędny jest do tego smartfon lub tablet.
Nowy Marantz ma również proste w konfiguracji oraz uniwersalne strumieniowanie przez Bluetooth. Zarówno zasięg transmisji bezprzewodowej, jak i jakość są tu jednak znacznie gorsze w porównaniu z interfejsami sieciowymi.
Menu jest po polsku. Do ustawień można wykorzystać kapitalny program przeprowadzający przez potrzebne opcje, włącznie z pomiarem parametrów pomieszczenia mikrofonem Audyssey - takim samym, jaki oferuje Denon. Pilot też jest bardzo dobry: ma duże przyciski i wyraźne opisy.
Marantz SR5010 - procesory
Za obróbkę sygnałów wideo odpowiedzialne są przede wszystkim procesory Analog Devices, w tym główny skaler ADV8003 (gwarantuje rozdzielczość 4K), będący naturalnym wyborem w wielu produkowanych współcześnie amplitunerach. Przełączniki wejść wideo są z oferty Panasonica. Z kolei zadaniem układu ADV7850 (również Analog Devices) jest generowanie grafiki menu ekranowego.
W sekcji audio widać układ Cirrus Logic CS49844. Jest to jeden z nowszych produktów tego typu, jego wyjątkowość bierze się z faktu, iż ma już fabrycznie "zaszyte" wsparcie dla najnowszych formatów surround - Dolby Atmos oraz DTS X.
Procesor ten ma potężną moc obliczeniową, którą uzyskano dzięki czterem niezależnym rdzeniom. Zbliża go to do współczesnych komputerów (i smartfonów). Marantz posługuje się także 8-kanałowym konwerterem DAC Texas Instruments PCM1690, który akceptuje sygnały PCM 24 bit/192 kHz. Dodatkowo urządzenie ma jeszcze jeden, tym razem dwukanałowy, konwerter. Wyprodukowany przez tę samą firmę scalak PCM5100 ma jeszcze wyższe parametry, dekodując sygnały 32 bit/384 kHz.
Odsłuch
Dźwięk Marantz SR5010 jest jasny, otwarty, jednocześnie wystarczająco potężny. Instrumenty grały bardzo soczyście, wydawało się, że całość przysuwa się i wręcz przykleja. Scena powstała bardzo blisko. Choć muzycy rozeszli się dość szeroko na boki, nie było problemu ze spójnością.
Przestrzenność jest więc dobrze zorganizowana i efektowna. Od czasu, gdy wczytuję się w konfiguracje Atmos, zwracam także uwagę, co dzieje się nade mną. W tym przypadku niespecjalnie dużo, ale muzycy i ich instrumenty wcale nie skarlały.
Średnica jest bardzo ciekawa, bowiem kleistość zwykle łączy się z ociepleniem spowolnieniem i łagodnością. W wydaniu Marantza dźwięki są błyszczące, lekkie, często zdecydowane i dynamiczne, a jednak cały czas jest też płynność, plastyczność.
Góra swobodnie wychodzi ze środka, lecz nie wyostrza detali, raczej je trochę osładza; miałem tutaj wrażenie perlistości. Jak na konfigurację bez subwoofera, bas jest wyjątkowo mocny, niski, generalnie ofensywny, wyraźniej obecny niż w przypadku Denona. Po przełączeniu na system 5.1 miałem wrażenie, jakby cała zawartość została rozciągnięta jak guma po całym pomieszczeniu.
W brzmieniu marantzowego basu (z subwooferem czy bez niego) bardzo podobało mi się to, że bardzo długo, aż do ogromnych natężeń i najniższych zejść, nie było buczenia i dudnienia. Z audiofilskiego punktu widzenia był trochę za miękki, ale dla przyjemnego dźwięku to nie jest problem.
- Końcówki mocy: 7
- Dekodery: Dolby Atmos, DD, Dolby True HD, Dolby Digital Plus, Dolby HD, Dolby Surround, DTS:X Ready, DTS-HD High Resolution Audio, DTS-HD Master Audio, DTS-EX Matrix 6.1, DTS-ES Discrete 6.1, DTS Surround, DTS, DTS 96/24, DTS Express, DTS Neutral:X
- Konwerter wideo: tak
- Skaler obrazu: 4K
- Wejścia wideo: 8 x HDMI, 2 x komponent, 3 x kompozyt
- Wyjścia wideo: 2 x HDMI, 1x komponent, 1x kompozyt
- Wej./wyj. analogowe audio: 5 x RCA /-
- Wej. podręczne: USB, HDMI, audio analog, wideo kompozyt
- USB: 1 x przód
- Wej. gramofonowe: nie
- Wyj. na subwoofer: 2 x
- Wej. na zewnętrzny dekoder: 7.1
- Wyj. na zewnętrzne końcówki mocy: 7.2
- Wej. cyfrowe: 2 x coax., 2 x opt.
- Wyj. cyfrowe: nie
- Wyj. słuchawkowe: tak
- Zaciski głośnikowe zakręcane
- Pilot uniwersalny: nie
- iPOD/iPhone/iPad: USB, AirPlay
- Funkcje strumieniowe: DLNA, serwisy muzyczne, radio internetowe
- Flac: 24/192 kHz
- DSD: 2,8MHz
- Obsługa II strefy: wyj. głośnikowe, RCA
- Komunikacja: LAN, WLAN, BT
Grzegorz Rogóż