MARANTZ
SR5010

SR5010 prezentuje design charakterystyczny dla Marantza - przedni panel jest po bokach zaokrąglony, a na środku, pomiędzy dwoma gałkami (standardowo: potencjometr głośności oraz wybór źródeł) znajduje się małe, okrągłe okienko. Emocje podpowiadają, że to wskaźnik wychyłowy; rozsądek, że wyświetlacz.

Nasza ocena
Wykonanie
Duża płytka cyfrowa z arsenałem układów renomowanych marek. Budowa jest modułowa, czytelna, elementy ściśle wypełniają wnętrze. Ładny przedni panel - szkoda, że nie jest cały metalowy.
Funkcjonalność
Przełącznik HDMI 4K, funkcje sieciowe, dekoder Dolby Atmos i struktura gotowa na oprogramowanie Dolby:X. Odpowiednia liczba wejść. Słaba czytelność bajeranckiego wyświetlacza, ale za to doskonałe menu po polsku i świetny pilot. Brak wejścia gramofonowego.
Laboratorium
Bardzo wysoka moc (przy 4 Ω - dopuszczonych we wszystkich kanałach) - 2 x 175 W, 5 x 96 W, niskie zniekształcenia, szerokie pasmo.
Brzmienie
Jasne, bliskie, płynne, żywe. Otwarta średnica połączona ze świeżą górą i mocnym, głębokim basem. Przestrzenność oparta na dużej rozpiętości sceny. W 5.1 podobny charakter brzmienia, ale bas może być dowolnie (monstrualny).
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Wyświetlacz Marantza SR5010 jest więc bardzo stylowy, chociaż jego umiarkowana wielkość ogranicza czytelność informacji. Podręczne przyciski znalazły się w jednym rządku. Są tu także najbardziej potrzebne wejścia; analogowe zakrywa plastikowa zaślepka. Po lewej stronie przedniego panelu jest jeszcze gniazdo słuchawkowe.

Wszystkie osiem wejść HDMI (jedno na przednim panelu) i dwa wyjścia obsługują 4K (60Hz, 4:4:4), 3D, HDCP2.2, a jedno z nich ma kanał zwrotny ARC. Przydatne jest też upskalowanie sygnałów wejściowych do 4K.

Marantz SR510 - złącza

Amplituner ma, moim zdaniem, odpowiednią liczbę wejść i wyjść w analogowych standardach wizyjnych. Trochę żal, że nie ma wejścia dla gramofonu. Jest za to komplet wejść 7.1 dla zewnętrznego dekodera i wyjść na zewnętrzne końcówki mocy.

Do połączenia internetowego WLAN (LAN ma swoje gniazdo) wyposażono Marantza w zewnętrzną antenę; druga jest zarezerwowana dla układów Bluetooth. Wzmacniacze dla kolumn surround back mogą zostać przełączone do obsługiwania drugiej strefy lub, co wydaje się najważniejsze, dodatkowej pary dla Dolby Atmos lub DTS:X. SR5010 jest także "potencjalnie" przygotowany do przyjęcia oprogramowania dla DTS:X. Nie znalazłem jednak informacji, czy - podobnie jak w przypadku Denona - upgrade będzie możliwy jeszcze w tym roku.

Marantz SR5010 - tylna ścianka

Marantz SR5010 - tylna ścianka

 

Amplituner Marantz SR5010 ma siedem końcówek mocy i dwa wyjścia dla subwooferów (format 7.2). Atmos otwiera aż pięć opcji dla dodatkowej pary głośników; instrukcja czytelnie objaśnia, w jaki sposób realizować poszczególne wersje.

Jednym z wejść jest gniazdo USB. Obsługuje, oprócz pendrajwów, większość urządzeń Apple oraz HDD. Oczywiście może także wybierać pliki ze smartfonów, w niektórych przypadkach konieczne jest zadeklarowanie na podłączonym urządzeniu, że ma być widziane jako pamięć podręczna.

Ucieszyłem się także na informację, że wśród podłączonych pamięci peryferyjnych może być dysk NAS, co odbywa się już oczywiście poprzez sieć LAN lub Wi-Fi. Gama odczytywanych formatów jest bardzo szeroka, m.in. FLAC, ALAC, AIFF, DSD, JPG.

Urządzenia iOS mogą współpracować przez wbudowany w SR5010 AirPlay. Poprzez specjalną aplikację producent zaserwował także możliwość obsługi podstawowych funkcji amplitunera za pomocą sprzętu Apple oraz urządzeń z Androidem. Marantz daje się także sterować za pomocą przeglądarki internetowej. Po wybraniu numeru IP znajdujemy urządzenie w sieci i mamy dostęp do jego funkcji.

Marantz SR5010, od razu po włączeniu w sieć, odbiera radio internetowe. Bez użycia komputera można na nim także słuchać muzyki z serwisu Spotify. Pliki z tego serwisu trzeba w jakiś sposób "zastrumieniować", a urządzeniem - "zasterować". Niezbędny jest do tego smartfon lub tablet.

Nowy Marantz ma również proste w konfiguracji oraz uniwersalne strumieniowanie przez Bluetooth. Zarówno zasięg transmisji bezprzewodowej, jak i jakość są tu jednak znacznie gorsze w porównaniu z interfejsami sieciowymi.

Marantz SR5010 - wnętrze

Marantz SR5010 - wnętrze

Menu jest po polsku. Do ustawień można wykorzystać kapitalny program przeprowadzający przez potrzebne opcje, włącznie z pomiarem parametrów pomieszczenia mikrofonem Audyssey - takim samym, jaki oferuje Denon. Pilot też jest bardzo dobry: ma duże przyciski i wyraźne opisy.

Marantz SR5010 - procesory

Za obróbkę sygnałów wideo odpowiedzialne są przede wszystkim procesory Analog Devices, w tym główny skaler ADV8003 (gwarantuje rozdzielczość 4K), będący naturalnym wyborem w wielu produkowanych współcześnie amplitunerach. Przełączniki wejść wideo są z oferty Panasonica. Z kolei zadaniem układu ADV7850 (również Analog Devices) jest generowanie grafiki menu ekranowego.

W sekcji audio widać układ Cirrus Logic CS49844. Jest to jeden z nowszych produktów tego typu, jego wyjątkowość bierze się z faktu, iż ma już fabrycznie "zaszyte" wsparcie dla najnowszych formatów surround - Dolby Atmos oraz DTS X.

Procesor ten ma potężną moc obliczeniową, którą uzyskano dzięki czterem niezależnym rdzeniom. Zbliża go to do współczesnych komputerów (i smartfonów). Marantz posługuje się także 8-kanałowym konwerterem DAC Texas Instruments PCM1690, który akceptuje sygnały PCM 24 bit/192 kHz. Dodatkowo urządzenie ma jeszcze jeden, tym razem dwukanałowy, konwerter. Wyprodukowany przez tę samą firmę scalak PCM5100 ma jeszcze wyższe parametry, dekodując sygnały 32 bit/384 kHz.

Odsłuch

Dźwięk Marantz SR5010 jest jasny, otwarty, jednocześnie wystarczająco potężny. Instrumenty grały bardzo soczyście, wydawało się, że całość przysuwa się i wręcz przykleja. Scena powstała bardzo blisko. Choć muzycy rozeszli się dość szeroko na boki, nie było problemu ze spójnością. Przestrzenność jest więc dobrze zorganizowana i efektowna. Od czasu, gdy wczytuję się w konfiguracje Atmos, zwracam także uwagę, co dzieje się nade mną. W tym przypadku niespecjalnie dużo, ale muzycy i ich instrumenty wcale nie skarlały.

Średnica jest bardzo ciekawa, bowiem kleistość zwykle łączy się z ociepleniem spowolnieniem i łagodnością. W wydaniu Marantza dźwięki są błyszczące, lekkie, często zdecydowane i dynamiczne, a jednak cały czas jest też płynność, plastyczność.

Góra swobodnie wychodzi ze środka, lecz nie wyostrza detali, raczej je trochę osładza; miałem tutaj wrażenie perlistości. Jak na konfigurację bez subwoofera, bas jest wyjątkowo mocny, niski, generalnie ofensywny, wyraźniej obecny niż w przypadku Denona. Po przełączeniu na system 5.1 miałem wrażenie, jakby cała zawartość została rozciągnięta jak guma po całym pomieszczeniu.

W brzmieniu marantzowego basu (z subwooferem czy bez niego) bardzo podobało mi się to, że bardzo długo, aż do ogromnych natężeń i najniższych zejść, nie było buczenia i dudnienia. Z audiofilskiego punktu widzenia był trochę za miękki, ale dla przyjemnego dźwięku to nie jest problem.

Marantz SR5010

Marantz SR5010

- Końcówki mocy: 7
- Dekodery: Dolby Atmos, DD, Dolby True HD, Dolby Digital Plus, Dolby HD, Dolby Surround, DTS:X Ready, DTS-HD High Resolution Audio, DTS-HD Master Audio, DTS-EX Matrix 6.1, DTS-ES Discrete 6.1, DTS Surround, DTS, DTS 96/24, DTS Express, DTS Neutral:X
- Konwerter wideo: tak
- Skaler obrazu: 4K
- Wejścia wideo: 8 x HDMI, 2 x komponent, 3 x kompozyt
- Wyjścia wideo: 2 x HDMI, 1x komponent, 1x kompozyt
- Wej./wyj. analogowe audio: 5 x RCA /-
- Wej. podręczne: USB, HDMI, audio analog, wideo kompozyt
- USB: 1 x przód
- Wej. gramofonowe: nie
- Wyj. na subwoofer: 2 x
- Wej. na zewnętrzny dekoder: 7.1
- Wyj. na zewnętrzne końcówki mocy: 7.2
- Wej. cyfrowe: 2 x coax., 2 x opt.
- Wyj. cyfrowe: nie
- Wyj. słuchawkowe: tak
- Zaciski głośnikowe zakręcane
- Pilot uniwersalny: nie
- iPOD/iPhone/iPad: USB, AirPlay
- Funkcje strumieniowe: DLNA, serwisy muzyczne, radio internetowe
- Flac: 24/192 kHz
- DSD: 2,8MHz
- Obsługa II strefy: wyj. głośnikowe, RCA
- Komunikacja: LAN, WLAN, BT

Grzegorz Rogóż

Parametry
MARANTZ SR5010
Produkowany Tak
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 7
Moc8 [W] 2K 110
Moc4 [W] 2K 175
Wejścia / wyjścia video HDMI / komp.
Skaler 4K
Dekodery surround Dolby Atmos, DD, Dolby True HD, Dolby Digital Plus, Dolby HD, Dolby Surround, DTS:X Ready, DTS-HD High Resolution Audio, DTS-HD Master Audio, DTS-EX Matrix 6.1, DTS-ES Discrete 6.1, DTS Surround, DTS, DTS 96/24, DTS Express, DTS Neutral:X
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Marantz SR5010

Marantz deklaruje moc 120 W przy 8 omach i pokrywa się to niemal idealnie z naszymi pomiarami, w których amplituner uzyskał 118 W. Wynik ten dotyczy oczywiście każdej końcówki, ale wysterowanej pojedynczo.

W trybie dwukanałowym pojawia się 2 x 110 W, a w trybie wielokanałowym 5 x 76 W (wciąż przy 8 omach). Marantz nie informuje o mocy przy 4 omach, ale "zezwolenie" na podłączanie takich obciążeń jest częścią opisów na tylnym panelu. W takiej sytuacji wzmacniacze radzą sobie znakomicie, dostarczając aż 210 W przy jednym kanale wysterowanym, poprzez 2 x 175 W, aż do 5 x 96 W.

Poziom szumów nie jest najniższy, ale w gruncie rzeczy takim sam jak u konkurentów - tak więc S/N wstydu nie przynosi. Marantz ma znakomitą charakterystykę przenoszenia (rys.1), spadki przy 10 Hz nie przekraczają -1 dB, a przy 100 kHz podobny pojawia się dla impedancji 4-omowej.

Świetnie prezentuje się także wykres z rys. 2., najsilniejsze harmoniczne - druga i trzecia - sięgają pułapu tylko -90 dB. Przyjemny obrazek mamy też na rys. 3., THD+N niższe od 0,1 % łapiemy już dla mocy ok. 1 W.

MARANTZ testy
SR6013
MARANTZ
SR6013
Amplitunery AV

Projektowanie świetnych urządzeń stereo Marantz ma zaszyte w genach, a znakomicie wyposażone kino domowe wniósł aportem Denon. Reprezentacja wielokanałowa Marantza jest wciąż mniej liczna niż Denona, ale klarowana, a przy tym zróżnicowana. To Marantz (a nie Denon) ma w ofercie amplitunery typu slim, a na samym szczycie zestaw dzielony (procesor A/V i końcówki mocy). Wśród trzech tegorocznych "dużych" amplitunerów jest zeszłoroczny SR8012 (prawdopodobnie nie doczekamy się szybko jego następcy), SR6013 i SR7013.

RX-A1080
YAMAHA
RX-A1080
Amplitunery AV

Urządzenia z rodziny Aventage to z założenia creme de la creme wielokanałowej oferty Yamahy. Potwierdza to najnowszy, dzielony zestaw 5200 (procesor A/V plus końcówka mocy), chociaż z drugiej strony, seria się rozrasta (w dół), a podstawowa linia amplitunerów RX-V schodzi nieco w cień. Widać to znakomicie w tegorocznej ofercie, w której znajdziemy aż sześć amplitunerów Aventage i tylko cztery modele RX-V. Aventage RX-A1080 jest najlepszym amplitunerem (w całej ofercie Yamahy) w konfiguracji 7.1 (producent stosuje określenie 7.2 ze względu na zdublowane wyjście subwooferowe, ale to szczegół).

AVR-X4500H
DENON
AVR-X4500H
Amplitunery AV

Na początku roku trafił do sprzedaży topowy AVC-X8500H, będący formalnie nawet nie amplitunerem, a wzmacniaczem. Można było odnieść wrażenie, że Denon wraca do praktyk sprzed lat, gdy takim podejściem (brakiem tunera radiowego) wyróżniał najlepsze konstrukcje. Tym razem jednak chodzi o coś więcej, bo niedawno wprowadzony AVC-X6500H, zastępujący AVR-X6400H, też przechodzi na stronę wzmacniaczy. W ten sposób AVR-X4500H stał się najlepszym amplitunerem AV Denona w tradycyjnym rozumieniu tego słowa.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu