YAMAHA
RX-V479

Tematem przewodnim - i to nie tylko w tym segmencie, ale w całej ofercie firmy - jest obecnie system MusicCast. Yamaha dąży do tego, aby większość urządzeń współpracowała z nowym systemem; z wyjątkiem najtańszego modelu RX-V379, wszystkie pozostałe mogą się złapać w "sieć" MusicCast.

Nasza ocena
Wykonanie
Zewnętrznie Yamaha "na bogato", nowości w zakresie układów elektronicznych wspierających nowy system MusicCast, analogowe końcówki mocy.
Funkcjonalność
Sieciowa funkcjonalność MusicCast, łączność Wi-Fi, LAN oraz Bluetooth, protokoły DLNA i AirPlay, odtwarza pliki PCM 24/192 a także DSD128. Komplet HDMI z obsługą 4K60p i HDCP 2.2. Na deser Spotify Connect.
Laboratorium
Dostateczna moc wyjściowa (2 x 91 W, 5 x 39 W), umiarkowane zniekształcenia, idealne pasmo przenoszenia.
Brzmienie
Uporządkowane, czytelne, bez przerysowań i wyraźnych niedociągnięć, bezpieczne i uniwersalne.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Yamaha RX-V479 pojawiła się latem, jeszcze przed oficjalną premierą MusicCast, a więc jako urządzenie bez ww. rozwiązania. Jednak natychmiast po przedstawieniu założeń MC, firma udostępniła stosowną aktualizację oprogramowania, i w ten sposób RX-V479 jest najtańszym amplitunerem wspierającym nowy standard, a także najtańszym z funkcjami sieciowymi.

Na tle konkurentów Yamaha jest poważnie "uzbrojona" w różnorodne przyciski, które zajmują sporą część frontu, uzupełnione pokrętłem regulacji wzmocnienia. Część z gniazdek ulokowano w zagłębieniu frontu (wejście podręczne, w tym USB oraz mini-jack dla sygnałów analogowych), część bezpośrednio na nim, i to w różnych miejscach (wyjście słuchawkowe oraz wejście dla mikrofonu kalibracyjnego).

Chociaż na tylnej ściance nie ma takiej liczby wejść jak dawniej, Yamaha RX-V479 i tak wydaje się bronić przed tendencją radykalnych cięć, widoczną u innych producentów.

Yamaha wyróżnia się różnorodnością gniazd. Wraz z funkcją MusicCast w amplitunerze Yamahy pojawiły się zupełnie nowe moduły bezprzewodowe, pojedyncza antena w inteligentny sposób obsługuje systemy Wi-Fi i Bluetooth.

Są "aż" trzy wejścia analogowe audio, a towarzyszą im cztery analogowe wejścia wideo (kompozyt). Ponieważ Yamaha nie ma konwertera wizyjnego, to w ramach kompozytu otrzymujemy także i wyjście; cyfrowe sygnały audio będzie można podać przez dwa gniazda współosiowe i jedno optyczne. Otrzymujemy sześć wejść HDMI plus jedno wyjście; wszystkie zgodne z sygnałami 4K60p oraz protokołem zabezpieczeń HDCP 2.2.

Sieciowe możliwości sygnalizuje złącze przewodowe LAN, a rozwija gniazdo antenowe. Podobnie jak w droższym modelu Yamaha Aventage RX-A850, który już testowaliśmy, występuje tutaj nowoczesny moduł bezprzewodowy łączący Wi-Fi oraz Bluetooth. Przy okazji prezentacji MusicCast, Yamaha zapowiadała opracowanie zupełnie nowych układów do łączności bezprzewodowej, bazując na własnych doświadczeniach z zakresu produkcji przemysłowych punktów dostępowych (te działają głównie w Japonii) i być może jest to właśnie realizacja tych obietnic.

Yamaha RX-V479 ma bardzo duże umiejętności dekodowania plików audio; odtwarza Flac, WAV, AIFF w rozdzielczości 24 bitów i częstotliwości próbkowania 192 kHz, format ALAC do 96 kHz; jest także wsparcie dla DSD128. Wszystkie pliki można strumieniować (DLNA) lub przesłać przez USB; ten port komunikuje się również z urządzeniami Apple. Sieciowe dane popłyną również przez AirPlay lub bezpośrednio ze Spotify (funkcja Spotify Connect). Dla Bluetooth przygotowano "poprawiacz" w postaci trybu Compressed Music Enhancer.

Panel podręczny Yamahy wyróżnia się analogowym wejściem mini-jack.

Panel podręczny Yamahy wyróżnia się analogowym wejściem mini-jack.

Moduł wzmacniaczy mocy ma o tyle ciekawą konstrukcję, że zarówno radiator, jak i główna płytka drukowana zostały przygotowane dla konfiguracji siedmiokanałowej, ale obsadzona jest w tym modelu układami pięciu kanałów, a w każdym pracuje para tranzystorów marki Toshiba.

Na płytce cyfrowej zainstalowano dodatkowy moduł standardów bezprzewodowych Wi-Fi oraz Bluetooth - to zupełnie nowa konstrukcja, którą Yamaha wprowadziła w tym roku, wraz z premierą systemu MusicCast, trafiła ona także do droższych amplitunerów producenta (seria Aventage).

Użyto ośmiokanałowego przetwornika cyfrowo-analogowego Burr Brown PCM1681 (24/192); dekodowanie surround to zadanie dla procesora Texas Instruments z serii Cinema DSP.

Odsłuch

Denon i Pioneer idą może nie pod rękę, ale mniej więcej w tym samym kierunku. Z kolei Harman - w zupełnie przeciwnym. Yamaha też obrała własną drogę, ale jest ona jakby wypadkową pozostałych, czyli oznacza brzmienie zrównoważone praktycznie pod każdym względem, bliskie neutralności, unikające wyraźnych rysów indywidualnych i specyficznych klimatów.

Yamaha RX-V479 gra przy tym dość angażująco, ale tym razem nie poprzez barwę czy detaliczność, lecz uporządkowanie i selektywność sceny dźwiękowej. Wszystko jest czytelne, zaś szczegóły nie są przerysowane, Yamaha umiejętnie ustawia na pierwszym planie dźwięki najważniejsze, przebija się przez to plastyczność, brzmienie nie jest spłaszczone i zlewające się ani też nie jest rozedrgane i nerwowe.

Bas jest nieagresywny, ale potrafi się rozwinąć zarówno w kierunku samego skraju, jak też złapać rytm dyktowany przez nagranie - nie będzie go jednak dodatkowo podkreślał. Yamaha prowadzi dźwięk równo i pewnie, bez improwizacji i czarów - jak dobry fachowiec.

Część z modułów - w tym radiator i płytkę końcówek mocy – przejęto z droższych, siedmiokanałowych amplitunerów, stosunkowo niewiele miejsca zajmuje zasilacz.

Część z modułów - w tym radiator i płytkę końcówek mocy – przejęto z droższych, siedmiokanałowych amplitunerów, stosunkowo niewiele miejsca zajmuje zasilacz.

Multisterowanie

W nowym pilocie Yamahy rozprawiono się z nadmiarem podobnych do siebie przycisków - powiększono je i zróżnicowano.

Producent kontynuuje też ekspansję pilotów wirtualnych za pomocą aplikacji sterujących dla sprzętu mobilnego (systemy Apple iOS oraz Android). W podłączeniu wszystkich przewodów i rozgryzieniu zawiłości instalacyjnych pomoże nam specjalny przewodnik "Setup Guide". To pierwsza z aplikacji, która pełni głównie rolę informacyjną.

Drugą jest znany już z poprzednich generacji sprzętu Yamahy AV Controller; wciąż ulepszany, działa też ze starszymi modelami amplitunerów. Natomiast tylko z nowymi będzie mógł współpracować trzeci sterownik - aplikacja MusicCast Controller, dedykowana urządzeniom z systemem MusicCast. W praktyce są to głównie modele, które pojawiły się w sprzedaży jesienią lub trochę wcześniej, ale mają stosowną aktualizację oprogramowania.

- Końcówki mocy: 5
- Dekodery: Dolby TrueHD, DTS HD MA, DD EX, DTS ES, DPL IIz
- Konwerter wideo: nie
- Skaler obrazu: nie
- Wejścia wideo: 6 x HDMI, 4 x kompozyt
- Wyjścia wideo: 1 x HDMI, 1 x kompozyt
- Wej./wyj. analogowe audio: 3 x RCA /-
- Wej. podręczn:e USB, mini-jack
- LAN/WI-FI/BT: tak/tak/tak
- USB: 1 x przód
- Wej. gramofonowe: nie
- Wyj. na subwoofer: 1 x
- Wej. wielokanałowe: nie
- Wyj. wielokanałowe: nie
- Wej. cyfrowe: 2 x coax, 1 x opt
- Wyj. cyfrowe: nie
- Wyj. słuchawkowe: tak
- iPOD/iPhone/iPad: USB, AirPlay
- Funkcje strumieniowe: DLNA, Spotify Connect
- Flac: 24/192
- DSD; DSD128
- Obsługa II strefy: nie

Radosław Łabanowski

Parametry
YAMAHA RX-V479
Produkowany Tak
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 5
Moc8 [W] 2K 91
Moc4 [W] 2K -
Skaler nie
Dekodery surround Dolby TrueHD, DTS HD MA, DD EX, DTS ES, DPL IIz
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Rys. 1. Yamaha RX-V479 - pasmo przenoszenia.
Rys. 1. Yamaha RX-V479 - pasmo przenoszenia.
Yamaha RX-V479
Videotesty
Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Video test Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Yamaha R-N803D ma na pokładzie tuner radiowy, wyjście słuchawkowe,...
3:07
YAMAHA testy
SR6013
MARANTZ
SR6013
Amplitunery AV

Projektowanie świetnych urządzeń stereo Marantz ma zaszyte w genach, a znakomicie wyposażone kino domowe wniósł aportem Denon. Reprezentacja wielokanałowa Marantza jest wciąż mniej liczna niż Denona, ale klarowana, a przy tym zróżnicowana. To Marantz (a nie Denon) ma w ofercie amplitunery typu slim, a na samym szczycie zestaw dzielony (procesor A/V i końcówki mocy). Wśród trzech tegorocznych "dużych" amplitunerów jest zeszłoroczny SR8012 (prawdopodobnie nie doczekamy się szybko jego następcy), SR6013 i SR7013.

RX-A1080
YAMAHA
RX-A1080
Amplitunery AV

Urządzenia z rodziny Aventage to z założenia creme de la creme wielokanałowej oferty Yamahy. Potwierdza to najnowszy, dzielony zestaw 5200 (procesor A/V plus końcówka mocy), chociaż z drugiej strony, seria się rozrasta (w dół), a podstawowa linia amplitunerów RX-V schodzi nieco w cień. Widać to znakomicie w tegorocznej ofercie, w której znajdziemy aż sześć amplitunerów Aventage i tylko cztery modele RX-V. Aventage RX-A1080 jest najlepszym amplitunerem (w całej ofercie Yamahy) w konfiguracji 7.1 (producent stosuje określenie 7.2 ze względu na zdublowane wyjście subwooferowe, ale to szczegół).

AVR-X4500H
DENON
AVR-X4500H
Amplitunery AV

Na początku roku trafił do sprzedaży topowy AVC-X8500H, będący formalnie nawet nie amplitunerem, a wzmacniaczem. Można było odnieść wrażenie, że Denon wraca do praktyk sprzed lat, gdy takim podejściem (brakiem tunera radiowego) wyróżniał najlepsze konstrukcje. Tym razem jednak chodzi o coś więcej, bo niedawno wprowadzony AVC-X6500H, zastępujący AVR-X6400H, też przechodzi na stronę wzmacniaczy. W ten sposób AVR-X4500H stał się najlepszym amplitunerem AV Denona w tradycyjnym rozumieniu tego słowa.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu