HARMAN/KARDON
AVR161S

Harman Kardon rozgląda się za nowymi koncepcjami i gatunkami, rozwijając produkcję słuchawek i głośników bezprzewodowych. Jednak amplitunery AV są wciąż ważne, a jesienią pojawiły się trzy nowe modele. Gdy zwróciłem się do dystrybutora z pytaniem, który z tych trzech modeli kosztuje około 2000 zł, odpowiedział, że... wszystkie. Harman Kardon skupia się więc w dość wąskim, ale najlepiej prosperującym segmencie amplitunerowego rynku.

Nasza ocena
Wykonanie
Firmowa elegancja i energooszczędność, zredukowane gabaryty i masa urządzenia. Solidne końcówki mocy z impulsowym zasilaczem, sekcja cyfrowa to mieszanka jednego z najnowocześniejszych procesorów DSP oraz porządnego DAC-a.
Funkcjonalność
Format 5.1, dekodery Dolby TrueHD i DTS HD, sieć LAN i standard Bluetooth. Aplikacja sterująca dla urządzeń mobilnych, obsługa Spotify Connect.
Laboratorium
Dobra moc wyjściowa (2 x 95 W, 5 x 51 W), niski szum i zniekształcenia, szerokie pasmo przenoszenia.
Brzmienie
Zrównoważone, naturalne, dostatecznie swobodne i bogate, ale przede wszystkim lekkostrawne.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Każde z nowych urządzeń przejmuje symbole poprzedników, mając dodany tylko indeks "S". Od kilku lat firma udoskonala energooszczędne zasilacze - dzisiaj jej amplitunery mają bardzo niski pobór energii (wśród urządzeń z klasycznymi, nieimpulsowymi wzmacniaczami), a także niskie obudowy (wysokość AVR161S wynosi zaledwie 12 cm, a jego masa niewiele ponad 4 kg), więc "S" oznacza może Slim? Być może jest to skrót od serwisu Spotify, którego obsługa pojawia się w nowej gamie amplitunerów. A może po prostu jest Super.

Produkty Harmana Kardona rozpoznamy też po wzornictwie: zaokrąglone boczne krawędzie, błyszcząca tafla górnej części frontu połączona z matową sekcją dolną. Wreszcie charakterystyczny pierścień pokrętła wzmocnienia, licujący teraz z przednią ścianką - najwygodniej obracać je dociskając palcami na obwodzie lub sięgnąć po pilot. Harman Kardon dostarcza też aplikację sterującą dla urządzeń mobilnych.

Rolę selektora wejść pełnią dwa przyciski (znajdują się w całym ich rzędzie). Za klapką ukryto wejście podręczne z dwoma gniazdami; pierwsze jest zarówno wejściem dla mikrofonu kalibracyjnego, jak i wyjściem słuchawkowym. Rola gniazda zmienia się w zależności od wybranego trybu pracy. Jest jeszcze złącze USB (typ-A) dla nośników pamięci oraz sprzętu Apple, np. iPhone`a.

Nadrzędne są oczywiście wejścia HDMI (jest ich pięć) wraz z jednym wyjściem w tym standardzie. Harman-Kardon AVR161S przełącza sygnały 4K, ale nie odnalazłem informacji na temat protokołu HDCP 2.2.

AVR161S nie wprowadzi nas do dżungli połączeń, nie ma tutaj również zewnętrznych anten ani modułu Wi-Fi, komunikacja sieciowa odbywa się poprzez przewodowy LAN, ale wewnątrz znajduje się jeszcze układ Bluetooth.

AVR161S nie wprowadzi nas do dżungli połączeń, nie ma tutaj również zewnętrznych anten ani modułu Wi-Fi, komunikacja sieciowa odbywa się poprzez przewodowy LAN, ale wewnątrz znajduje się jeszcze układ Bluetooth.

Jedno z wejść spełnia natomiast wymogi standardu MHL. W sekcji wideo są jeszcze dwa analogowe wejścia kompozyt i jedno wyjście. Wśród wejść audio są dwa analogowe, liniowe wejścia RCA i dwa cyfrowe - współosiowe i optyczne.

Harman-Kardon AVR161S jest urządzeniem sieciowym, ale tylko poprzez złącze LAN; nie ma bezprzewodowego Wi-Fi, natomiast jest uniwersalny Bluetooth, dzięki któremu wykorzystamy sprzęt przenośny w roli źródła. Urządzenia Apple zostaną obsłużone też przez port USB, natomiast AirPlay pojawia się w droższym modelu AVR171S.

Port sieciowy gwarantuje możliwość sterowania amplitunerem (aplikacja), można też skorzystać z radia internetowego i funkcji odtwarzacza sieciowego, który wykorzystuje standard DLNA.

AVR161S - zarówno przez sieć LAN, jak i port USB - dekoduje tylko pliki MP3 oraz WMA.

Sekcja surround to przede wszystkim Dolby TrueHD oraz DTS HD.

Panel wejść podręcznych umieszczono pod zaślepką.

Panel wejść podręcznych umieszczono pod zaślepką.

Od dłuższego już czasu amplitunery Harmana Kardona ważą niewiele, dość nietypowo prezentuje się też ich wnętrze - nie ma tutaj klasycznego transformatora zasilającego, jego miejsce zajął układ impulsowy, który sam producent określa mianem zasilacza "cyfrowego". Radiator z końcówkami mocy ma już typową formę, każdy z kanałów ma parę tranzystorów firmy Sanken (2SD2389/2SB1559).

Przetworniki C/A są skupione w ośmiokanałowym układzie Cirrus Logic CS42528, który Harman Kardon stosuje już nie pierwszy raz. Ciekawostką jest natomiast procesor DSP - jeden z najnowocześniejszych układów, zajmujący się dekodowaniem strumieni surround, również formatów Dolby Atmos, a także DTS:X, ale AVR161S nie wykorzystuje jego pełnego potencjału.

Odsłuch

Harman-Krdon AVR161S podtrzymuje firmową tradycję grania dźwiękiem zrównoważonym i kulturalnym, ale też dalekim od nudziarstwa. Wszystko w tym brzmieniu jest co najmniej dobre, bezpieczne, uniwersalne, nieprzesadzone. Ważne jest zgranie wszystkich zalet, dające ostatecznie wrażenie dźwięku naturalnego i harmonijnego.

Zespolenie i wygładzenie do pewnego stopnia wiąże się z utemperowaniem dynamiki i detaliczności, ale plastyczność i melodyjność zapewniają wrażenie bogatego, dojrzałego, a przy tym przyjaznego dźwięku, bardzo łatwego w odbiorze. O ile Denon przykuwa uwagę, trzyma w napięciu, dyktuje tempo i warunki gry, o tyle Harman natychmiast się z nami "dogaduje". Nie ma tu twardości i suchości, ale nie ma też ociężałości. To brzmienie nawet lekkie, ale nierozjaśnione; swobodne, lecz nieagresywne.

Bas na samym dole jest zmiękczony, a w wyższym podzakresie gwarantuje dobrą motoryczność. Środek pasma jest dostatecznie ciepły, żeby wokale były po prostu miłe, a wysokie tony, utrzymując dobrą przejrzystość, subtelnie dopełniają obraz.

Pod własnym szyldem

Harman Kardon projektuje własne układy i systemy obróbki sygnałów. Amplituner AVR161S zawiera trzy z najnowszych opracowań firmy.

Producent przeanalizował niedoskonałości transmisji Bluetooth i za pomocą procesorów cyfrowych systemu Harman TrueStream optymalizuje sygnał w taki sposób, by wpływ protokołu Blueooth jak najmniej degradował dźwięk. Co ważne, TrueStream nie wymaga dodatkowego sprzętu po stronie nadajnika (odtwarzacza), działa ze wszystkimi popularnymi źródłami, w tym ze sprzętem mobilnym i komputerami.

Tryb Harman Headphone, współpracujący z wbudowanymi dekoderami surround, np. Dolby TrueHD i DTS HD, przenosi efekty przestrzenne do słuchawek. Jeśli z kolei zaplanujemy wykorzystanie wszystkich pięciu głośników (5.1) dla nagrań stereo, możemy skorzystać z firmowego trybu uprzestrzenniającego NSP, w którym można regulować dwa parametry – szerokość i głębokość sceny.

Mała masa Harmana Kardona wynika przede wszystkim z braku tradycyjnego, ciężkiego transformatora zasilającego- w jego miejsce zainstalowano wysokosprawny układ impulsowy.

Mała masa Harmana Kardona wynika przede wszystkim z braku tradycyjnego, ciężkiego transformatora zasilającego- w jego miejsce zainstalowano wysokosprawny układ impulsowy.

- Końcówki mocy: 5
- Dekodery: Dolby TrueHD, DTS HD MA, DD EX, DTS ES, DPL IIz
- Konwerter wideo: nie
- Skaler obrazu: nie
- Wejścia wideo: 5 x HDMI, 2 x kompozyt
- Wyjścia wideo: 1 x HDMI, 1 x kompozyt
- Wej./wyj. analogowe audio: 2 x RCA /-
- Wej. podręczne: USB
- LAN/WI-FI/BT: tak/nie/tak
- USB: 1 x przód
- Wej. gramofonowe: nie
- Wyj. na subwoofer: 1 x
- Wej. wielokanałowe: nie
- Wyj. wielokanałowe: nie
- Wej. cyfrowe: 1 x coax, 1 x opt
- Wyj. cyfrowe: nie
- Wyj. słuchawkowe: tak
- iPOD/iPhone/iPad: USB, AirPlay
- Funkcje strumieniowe: DLNA, Spotify Connect
- Flac: nie
- DSD: DSD64
- Obsługa II strefy: wyj. głośnikowe

Radosław Łabanowski

Parametry
HARMAN/KARDON AVR161S
Produkowany Tak
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 5
Moc8 [W] 2K 95
Moc4 [W] 2K 65
Wejścia / wyjścia video HDMI / kompozyt
Skaler nie
Dekodery surround Dolby TrueHD, DTS HD MA, DD EX, DTS ES, DPL IIz
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Rys. 1. Harman Kardon AVR161S - pasmo przenoszenia
Rys. 1. Harman Kardon AVR161S - pasmo przenoszenia
Harman Kardon AVR161S

Amplitunery Harman Kardon zwykle nie biją rekordów mocy wyjściowej, ale AVR161S wcale nie wypada blado. Nawiązuje on do osiągów konkurencji i nie ma żadnych innych problemów.

Moc każdej z końcówek wynosi 97 W przy 8 Ω, w trybie dwukanałowym dostajemy wysokie 2 x 95 W (co przecież bardzo ważne, biorąc pod uwagę zadania stereofoniczne). Z kolei w trybie pięciokanałowym mamy dobre 5 x 51 W - zawsze przy obciążeniu 8-omowym; tylko takie zostało oficjalnie dozwolone. Odstęp od szumów wynosi 83 dB, dynamika 103 dB - to wyniki zupe łnie przyzwoite.

AVR161S błyszczy natomiast w pomiarach charakterystyki przenoszenia (rys.1), zarówno przy 10 Hz, jak i 100 kHz spadek nie przekracza -0,4 dB.

W spektrum zniekształceń (rys.2) przeważają nieparzyste harmoniczne, ale ich poziom jest bardzo niski; najsilniejsza trzecia sięga -88 dB, a kolejne - piąta i siódma - znajdują się już wyraźnie poniżej -90 dB. Minimum THD+N (rys.3) wynosi 0,021 % i przypada na moc ok. 75 W, a zniekształcenia poniżej 0,1 % są już dostępne od ok. 1,6 W.

HARMAN/KARDON testy
SR6013
MARANTZ
SR6013
Amplitunery AV

Projektowanie świetnych urządzeń stereo Marantz ma zaszyte w genach, a znakomicie wyposażone kino domowe wniósł aportem Denon. Reprezentacja wielokanałowa Marantza jest wciąż mniej liczna niż Denona, ale klarowana, a przy tym zróżnicowana. To Marantz (a nie Denon) ma w ofercie amplitunery typu slim, a na samym szczycie zestaw dzielony (procesor A/V i końcówki mocy). Wśród trzech tegorocznych "dużych" amplitunerów jest zeszłoroczny SR8012 (prawdopodobnie nie doczekamy się szybko jego następcy), SR6013 i SR7013.

RX-A1080
YAMAHA
RX-A1080
Amplitunery AV

Urządzenia z rodziny Aventage to z założenia creme de la creme wielokanałowej oferty Yamahy. Potwierdza to najnowszy, dzielony zestaw 5200 (procesor A/V plus końcówka mocy), chociaż z drugiej strony, seria się rozrasta (w dół), a podstawowa linia amplitunerów RX-V schodzi nieco w cień. Widać to znakomicie w tegorocznej ofercie, w której znajdziemy aż sześć amplitunerów Aventage i tylko cztery modele RX-V. Aventage RX-A1080 jest najlepszym amplitunerem (w całej ofercie Yamahy) w konfiguracji 7.1 (producent stosuje określenie 7.2 ze względu na zdublowane wyjście subwooferowe, ale to szczegół).

AVR-X4500H
DENON
AVR-X4500H
Amplitunery AV

Na początku roku trafił do sprzedaży topowy AVC-X8500H, będący formalnie nawet nie amplitunerem, a wzmacniaczem. Można było odnieść wrażenie, że Denon wraca do praktyk sprzed lat, gdy takim podejściem (brakiem tunera radiowego) wyróżniał najlepsze konstrukcje. Tym razem jednak chodzi o coś więcej, bo niedawno wprowadzony AVC-X6500H, zastępujący AVR-X6400H, też przechodzi na stronę wzmacniaczy. W ten sposób AVR-X4500H stał się najlepszym amplitunerem AV Denona w tradycyjnym rozumieniu tego słowa.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu