JBL
BAR 300

JBL to firma z gigantycznym zapleczem, potencjałem, doświadczeniem i apetytem. Znana przez wszystkich, docierająca do bardzo różnych odbiorców. Widać (i słychać) było to doskonale na ostatniej imprezie AVS. Od potężnych Everestów, przez urocze Classiki, aż po bezprzewodowe drobiazgi (do ucha, na biurko, plażę czy basen). Były też nowości soundbarowe.

Nasza ocena

Wykonanie
Pojedyncza listwa w koncepcji all-in-one, a więc ze zintegrowanym kanałem subniskotonowym. Chociaż bez niezależnych kanałów sufi towych, to z symulacją ich działania przez procesor cyfrowy.
Funkcjonalność
Dekodery Dolby Atmos, kompletne funkcje strumieniowe (oraz multiroom), aplikacja mobilna, bardzo prosta konfi guracja i obsługa (bez skomplikowanych ustawień i trybów). System automatycznej kalibracji i korekcji akustyki (wbudowane mikrofony).
Brzmienie
Zrównoważone, spójne, naturalne, bez basowych szaleństw, wysokotonowych fajerwerków i ekscesów przestrzennych. W spokojnym stylu wszechstronne i komfortowe.
Artykuł pochodzi z Audio

Nowa edycja serii Bar zawiera modele przygotowane wedle różnych koncepcji. JBL Bar 300 jest propozycją najtańszą, jedyną typu "all-in-one", czyli całkowicie zintegrowaną, bez zewnętrznego subwoofera. Droższe Bar 500, Bar 800 i Bar 1000 to już systemy z subwooferami, a dwa ostatnie także z bezprzewodowymi głośnikami efektowymi.

Wszystkie nowe modele mają charakterystyczne, niewielkie "wzniesienie" w centralnej części, na którym znajduje się logo firmy oraz przyciski sterujące, wzorowane na głośnikach bezprzewodowych JBL. Nie tylko zintegrowana forma Bar 300, ale też obsługa wydaje się podporządkowana koncepcji prostej instalacji i obsługi. Do regulacji głośności i wyboru wejść wystarczyły trzy przyciski.

Całą powierzchnię frontu i bocznych ścianek (a także częściowo tył) pokrywa sztywna maskownica; to oczywiste, że za nią znajdują się głośniki, niepewna była obecność wyświetlacza - ale jest i przyda się choćby do podglądu podstawowych ustawień.

Na górnej ściance JBL-a Bar 300 widać charakterystyczne szczeliny. Jedna jest kontrolką LED, w dwóch kolejnych są mikrofony sprzężone z systemem automatycznej kalibracji.

Ustawienie mikrofonów w samej listwie nie jest rozwiązaniem idealnym (bo przecież nie słuchamy z głową w tym miejscu), ale lepsze to niż nic, bo pozwala choćby zgrubnie ustalić warunki w pomieszczeniu i wprowadzić korekty, głównie w zakresie najniższych częstotliwości. Można też uruchomić asystenta głosowego, chociaż wymaga to wsparcia np. telefonu.

JBL Bar 300 - funkcje sieciowe

W tym roku nawet najskromniejszy JBL Bar 300 ma funkcje sieciowe, i to w szerokim zakresie. Również w tej kwestii JBL postępuje racjonalnie, nie wprowadzając "na siłę" absolutnie wszystkiego, ale zaspokajając oczywiste potrzeby.

Tradycyjny pilot przyda się nawet przy nieskomplikowanej obsłudze urządzenia.
 Tradycyjny pilot przyda się nawet przy nieskomplikowanej obsłudze urządzenia.

Liderami pozostają platformy Apple AirPlay oraz Google Chromecast, za ich pomocą (oraz z telefonem w dłoni) dotrzemy już wszędzie. Komunikacja może odbywać się przewodowo (LAN) oraz bezprzewodowo (Wi-Fi), co uzupełnia obowiązkowy Bluetooth.

JBL Bar 300 - panel przyłączeniowy

Panel przyłączeniowy jest skromny, ale też praktyczny: jedno wejście i jedno wyjście HDMI (z systemem eARC), do tego wejście optyczne. Dodatkowe złącze USB (dla nośników z muzyką), w kontekście rozległych możliwości strumieniowych urządzenia, jest właściwie zbędne.

W czubie modnych systemów surround jest wciąż Dolby Atmos, wprawdzie swoje trzy grosze stara się wtrącić DTS, jednak JBL w ogóle z niego zrezygnował. JBL Bar 300 nie obsługuje żadnego systemu DTS o czym należy pamiętać konfigurując źródło sygnału.

JBL Bar 300 - obsługa

Obsługa Bar 300 jest fantastycznie wygodna. Możemy sięgnąć po aplikację mobilną, ale na razie zostawmy ją z boku. W komplecie jest klasyczny pilot, za jego pomocą wyregulujemy głośność, wybierzemy źródło i uruchomimy strumieniowanie muzyki.

JBL zręcznie upraszcza obsługę swoich soundbarów, tutaj wystarczą trzy przyciski - regulacji głośności i wyboru źródeł.
 JBL zręcznie upraszcza obsługę swoich soundbarów, tutaj wystarczą trzy przyciski - regulacji głośności i wyboru źródeł.

A regulacje… nie przysporzą nam bólu głowy, bowiem oprócz natężenia najniższych częstotliwości możemy tylko uruchomić układ automatycznej kalibracji. Automatyka działa także w sferze systemów dźwięku przestrzennego.

Nic nie trzeba w tej sprawie robić, wszystkie systemy są aktywne już przy pierwszym włączeniu zasilania. Jest wprawdzie wyłącznik atmosowej warstwy sufitowej, jednak czysto stereofonicznego dźwięku nie da się w prosty sposób uzyskać… chyba, że specjalną kombinacją przycisków (coś przytrzymać, a później szybko gdzie indziej nacisnąć) dostaniemy się do sekretnego menu, jednak przy kolejnym włączeniu zasilania przestrzeń i tak wróci. To w sumie dobrze, bo kto chciałby słuchać soundbarowego stereo… Ani zwolennicy "prawdziwego" stereo, ani przestrzenności.

JBL Bar 300 - układ akustyczny

Układ akustyczny producent określa mianem 5.0, ale przyporządkowanie poszczególnych przetworników do klasycznych kanałów nie jest proste. Na froncie (w jednym rzędzie i tuż obok siebie) zainstalowano cztery owalne przetworniki niskośredniotonowe, do tego dochodzą dwa wysokotonowe w falowodach skręconych lekko na boki. Nie ma więc klasycznego podziału na konkretne kanały i nie ma też w ogóle typowych jednostek sufitowych.

JBL wykorzystuje potencjał elektroniki Dolby Atmos, która zaawansowanymi algorytmami obiektowymi rozdziela sygnał (odpowiednio go modyfikując) z uwzględnieniem zadanej konfiguracji akustycznej. Wszystkie owalne przetworniki zajmują się odtwarzaniem niskich częstotliwości.

Jedno wejście i jedno wyjście HDMI, a w rezerwie czeka złącze optyczne i USB dla nośników.
Jedno wejście i jedno wyjście HDMI, a w rezerwie czeka złącze optyczne i USB dla nośników.

JBL Bar 300 - odsłuch

Siła basu jest częścią brzmieniowej tradycji JBL-a, jednak o ile w tradycyjnych, stereofonicznych kolumnach możemy liczyć również na jego dynamikę i motoryczność, o tyle w popularnych urządzeniach, głównie dla młodych użytkowników, które przez ostatnie lata stały się głównym obszarem zainteresowania firmy… nie, wcale nie jesteśmy skazani na basowy chaos. Również tutaj JBL wykazuje się wyjątkowymi kompetencjami, zapewniając nie tylko ilość (dużą), ale i jakość (co najmniej przyzwoitą).

JBL Bas 300 dysponuje ograniczonymi środkami do generowania niskich częstotliwości, mimo to udało się z nich wykrzesać zaskakująco wiele – chociaż skoro mamy do czynienia z JBL-em, niespodzianka nie była aż tak wielka. Dla mnie było akurat.

Brzmienie JBL-a Bar 300 trafiło w mój gust, a nie jestem "basożercą"; konstruktor nie zmusił listwy listwy do nadmiernego wysiłku ani pod względem jej możliwości (nie słychać szybkiej kompresji przy wyższych poziomach głośności), ani ogólnej równowagi, niskie rejestry są "dopełnione", ale nie przeciążające, całość pozostaje spójna i komunikatywna.

Na tle wybryków wielu innych soundbarów w tym zakresie (nie tylko JBL wie, w czym gustuje duża część populacji), bas jest wręcz… oszczędny, skoro po włączeniu nie trzeba go od razu regulować (temperować), co zdarza się w testach nagminnie.

Nie musimy szukać drogi ucieczki czy to przed nadmiarem basu, czy innych efektów, które często są wyeksponowane gwoli zrobienia dużego pierwszego wrażenia, z poświęceniem naturalności i długodystansowej wszechstronności.

Wysokie tony są spokoje i gładkie. Średnica intensywna, ale niekrzykliwa. Dobra zarówno do wokali w muzyce, jak i dialogów w filmach.

Przestrzeń nie imponuje rozmachem, ale przekonuje stabilnością i mocnym planem centralnym. Dźwięk jest zrównoważony i dobrze zorganizowany, a przez to czytelny, komfortowy i uniwersalny.

Wszystkich sześć przetworników umieszczono z przodu i na skosach, "warstwę sufitową" szykują procesory DSP.
Wszystkich sześć przetworników umieszczono z przodu i na skosach, "warstwę sufitową" szykują procesory DSP.

Jedna aplikacja

Obecność aplikacji mobilnej jest dzisiaj jednym z głównych przejawów nowoczesności i atrakcyjności sprzętu. Niektórzy producenci (powody bywają różne) proponują nie jedną, ale dwie (a nawet trzy) aplikacje, wyspecjalizowane w różnych funkcjach. Dla soundbarów najnowszej generacji Bar, JBL przygotował… na szczęście tylko jedną - JBL One.

Jej funkcjonalność rozciąga się na kilka obszarów, ale JBL zachował i w tej sferze racjonalną powściągliwość, nie zarzucając użytkownika zbędnymi wodotryskami.

Aplikacja pomoże w pierwszej konfiguracji (choć ta niezależnie od aplikacji jest bardzo prosta z uwagi na ogólną koncepcję łatwej obsługi), zarządzaniu serwisami strumieniowymi, pozwoli na aktualizację oprogramowania samej listwy.

Pod specjalnym przyciskiem na klasycznym pilocie, możemy także zaprogramować ulubioną listę odtwarzania i do takiej konfi guracji konieczny jest właśnie mobilny sterownik.

Dla soundbarów z najnowszej generacji Bar (a także wybranych modeli słuchawek) JBL zaprojektował nową aplikację mobilną - One.
Dla soundbarów z najnowszej generacji Bar (a także wybranych modeli słuchawek) JBL zaprojektował nową aplikację mobilną - One.

Specyfikacja techniczna

JBL BAR 300
Subwoofer Nie
Konfiguracja 5.0
Wejścia/wyjścia HDMI 1/1
Wejścia cyfrowe Optyczne
Wejścia analogowe Nie
Dekodery surround Dolby Atmos
Asystent głosowy Apple Siri, Google Assistant, Amazon Alexa
Komunikacja Wi-Fi, BT
Pilot Tak
Automatyczna kalibracja Tak
Strumieniowanie Google Chromecast, Apple AirPlay, BT
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
JBL testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta kwiecień 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu