Wydaje mi się, że korzystając ze swojego doświadczenia i aktualnie dostępnej techniki, Polk mógłby przygotować coś jeszcze bardziej "wypasionego", jednak strategia całej korporacji, do której należy marka, powściąga cugle takich ambicji, ustawiając Polka w roli dostawcy urządzeń średniej klasy (z najogólniejszej perspektywy).
Soundbary Polka podzielono między trzy serie. Najwyższa z nich to Magnifi, w której dwa najlepsze modele to Max AX i Max AX SR. Zgodnie z tym, co sugerują symbole, można uznać je za dwa warianty tej samej konstrukcji. Różnica sprowadza się do pary bezprzewodowych głośników efektowych, które są w zestawie Max AX SR.
Kupując "tylko" Max AX, nie rozstajemy się jednak ostatecznie z efektami przestrzennymi, przyjdą im w sukurs procesory i tryby wirtualne, a jeżeli nie okażą się wystarczające, będziemy mogli dokupić parę fizycznych głośników – dokładnie takich, jakie są w systemie Max AX RS – i bez problemu je podłączyć. Dlatego Polk Audio tytułuje obydwa modele mianem "flagowy".
Projektanci soundbarów mają ciekawą pracę, lecz niełatwe zadania. Trzeba pogodzić dwa skonfliktowane cele Większość klientów chciałaby, aby jak najlepszy dźwięk dobiegał z jak najmniejszego urządzenia. Najlepszy, a więc również potężny. Problem niskiego basu, który zawsze i wszędzie wymaga większego głośnika i obudowy, często załatwia się za pomocą subwoofera.
Mimo to sama listwa, aby dobrze przetwarzać cały zakres średnich częstotliwości (a najlepiej również "wyższy" bas, od ok. 100 Hz) i zmieścić w sobie duży zespół głośników systemu wielokanałowego, wciąż nie może być cienkim patykiem.
Konstruktorzy Polk Audio Magnifi Max AX przygotowali dość niekonwencjonalną formę, odbiegającą od schematu prostopadłościennej belki – bryłę trapezoidalną, której raczej nie powiesimy, ale bardzo stabilnie ustawimy na półce (stoliku, szafce, komodzie) pod telewizorem. Nie jest to więc listwa, która wizualnie "zniknie", stapiając się z ramką telewizora.
Czytaj również nasze testy soundbarów Polk Audio
Subwoofer ma już konwencjonalną, prostopadłościenną "skrzynkę"; w mniejszych modelach Magnifi (2 i Mini) Polk pokusił się o nadanie również subwooferom ciekawszych, opływowych kształtów, nawiązujących do samych belek; w tym przypadku poszedł na skróty, co jednak wcale nie umniejsza subwooferowi solidności, a zwykle i tak stanie on w kącie.
Listwa ma aż 115 cm szerokości, jej większą część pokrywa tekstylna maskownica, przyciski sterujące umieszczono na górnej ściance. Zza maskownicy przebija światło niewielkiego wyświetlacza; nie będzie ściągał uwagi, ale jego czytelność jest dobra. Poinformuje nas o poziomie głośności i wybranym źródle, a także o innych funkcjach, np. trybach przestrzennych.
Polk Audio Magnifi Max AX - złącza
Do Max AX możemy podłączyć kablem nie tylko telewizor (chociaż pewnie na tym skończy się w większości przypadków, do czego służy wyjście HDMI z kanałem zwrotnym eARC).
Są jeszcze (aż) trzy wejścia HDMI oraz wejście optyczne, a nawet złącze USB z możliwością odtwarzania muzyki w formacie MP3, co dzisiaj mało komu się przyda; muzyka przeniosła się do funkcji strumieniowych, czego Polk oczywiście nie przegapił.
Polk Audio Magnifi Max AX - funkcje sieciowe i tryby przestrzenne
Obsługa sieci koncentruje się na bezprzewodowym Wi-Fi (jest też Bluetooth), jest wsparcie dla Spotify Connect, Apple AirPlay 2 oraz Google Chromecast (bez Tidala Connect). Nie przygotowano aplikacji mobilnej (jako zdalnego sterowania), czym mogą się pochwalić konkurencyjne urządzenia.
Polk Audio Magnifi Max AX dekoduje wszystkie ważne standardy surround, a więc Dolby Atmos oraz DTS:X, a własnych trybów przestrzennych ma aż sześć, w tym najpopularniejsze ustawienia dla filmów i muzyki. Komu nie chce się w to bawić, porównywać i wybierać, może zdać się na tryb automatyczny (ustawiony jako fabryczny).
Ponadto brzmienie możemy modelować regulacją tonów niskich i wysokich, jest też system dopasowujący poziom kanału centralnego i kanałów efektowych. Duża liczba przycisków na pilocie może początkowo niepokoić, ale w praktyce niezbędne okazują tylko niektóre.
Polk Audio Magnifi Max AX - układ głośnikowy
Układ głośnikowy został przygotowany z rozmachem. W samej listwie zainstalowano aż jedenaście przetworników. Zgodnie z deklaracjami producenta, konfiguracja wielokanałowa to 5.1.2. Kanały lewy, prawy i centralny są oparte na parach owalnych przetworników średniotonowych i 19-mm kopułkach, do czego dołożono dwa 6-cm przetworniki na górnej ściance (atmosowej "warstwy sufitowej").
Subwoofer z odbudową oklejoną winylem nie jest "pięknisiem", ale jego konstrukcja wskazuje, że dobrze spełni swoją rolę. W końcu kino domowe to nie tylko efekty dookólne, ale też porządny, a momentami potężny bas. Można z niego zrezygnować, lecz tworzenie spektakularnej przestrzeni bez odpowiedniego wsparcia niskotonowego nie zapewni pełni wrażeń.
Ponadto ze względu na pozycję Polk Audio Magnifi Max AX w ofercie, jest to model, który powinien mieć zdolność nagłośnienia dużych pomieszczeń – do tego potrzebny jest także odpowiedni zapas mocy niskich częstotliwości. Polk nie chce rezygnować z żadnego klienta (poza tymi, którzy z założenia zamierzają wydać znacznie więcej pieniędzy… ale takich jest znacznie mniej niż tych, którzy mają duże salony).
Głośnik 25-cm nieczęsto występuje w subwooferach systemów soundbarowych. Razem z tunelem bas-refleks został zamontowany na dolnej ściance, więc skrzynia stoi na odpowiednio wysokich nóżkach.
Chociaż przysuwanie subwoofera do ściany pomieszczenia również w takiej konfiguracji będzie powodowało zwiększenie poziomu niskich tonów, to wielu użytkownikom taki subwoofer będzie wydawał się najbezpieczniejszy i najwygodniejszy, mimo swojej niebagatelnej wielkości.
Polk Audio Magnifi Max AX - odsłuch
Polk Audio Magnifi Max AX jest w tej grupie największym modelem, co w spodziewany sposób przekłada się na potencjał pozwalający nagłośnić duże pomieszczenia. Służy temu duży zakres dynamiki, która jednak nie przejawia się w szybkości, a bardziej w swobodzie i nasyceniu.
Brzmienie ma zadatki na potęgę, ale żadnych skłonności do agresji. Nie jest też wzorcowo neutralne i "monitorujące", za to można je uznać z "kinowe", co dla produktu tej kategorii może być największym komplementem.
Nie jest to urządzenie służące do "krytycznych" odsłuchów, jeżeli jednak użyjemy go do odtwarzania muzyki, nie sprawi kłopotu. Nie będzie wyostrzało detali ani brudów, przedstawi dźwięk wygodny dla ucha, "niezobowiązujący" i uniwersalny, przy dobrej równowadze tonalnej, chociaż na to mamy pewien wpływ za pomocą regulacji.
W porównaniu z konkurentami, zwłaszcza w kontraście do ekspresyjnego Ambeo Mini, brzmienie Polk Audio Magnifi Max AX jest poważniejsze a zarazem delikatniejsze, zmiękczone, ocieplone. Bas zajmuje ważną pozycję, jest przy tym dobrze zintegrowany, nie hula i nie pozostaje w tyle.
Subwoofer znajdujący się w kącie pomieszczenia grał masywnie, w takim przypadku najlepsze rezultaty uzyskałem przyciszając go lekko, ale ustawiony pod jedną ścianą nie wymagał już korekcji – tworzył solidny i przyjemny fundament, pogrubiając też średnicę.
Cały profil jest lekko przyciemniony, wysokie tony są subtelne, czyste, świeże, z "oddechem". Jeśli nawet nie jest to prezentacja wnikliwa i precyzyjna, to ma dużo kultury, a nawet trochę wyrafinowania.