DALI
Fazon SAT 5.1-2
Małe Fazony nie mają tak wysmukłego kształtu, aby natychmiast i wyłącznie kojarzyły się z lokalizacją obok plazmy czy elcedeka - można dla nich znaleźć wiele innych dobrych miejsc, zarówno w systemach kina domowego, jak i audio. Z kolei na tle wielu innych satelitów o podobnej wielkości Fazony wyróżniają się zredukowaną głębokością, co daje im fory w sytuacjach "okołotelewizorowych". Ostatecznie Fazony to bardzo uniwersalne głośniki, choć do pełni szczęścia potrzebny jest jeszcze subwoofer.

Nasza ocena

Wykonanie
Małe, ale bardzo solidne i doskonale wykonane satelity, podobnie subwoofer – wyglądem budzi sympatię i zaufanie.
Laboratorium
Satelity kształtem i sposobem mocowania pasują do wielu miejsc i zastosowań, w komplecie uchwyt ścienny i statyw stołowy, kulowy zawias satelitów w każdej opcji pozwala na ich „wycelowanie” w miejsce odsłuchowe. Subwoofer z regularnym wyposażeniem i zdalnym sterowaniem.
Brzmienie
Gęste, plastyczne, z lekko zaokrąglonymi i ocieplonymi wokalami, ale też dostatecznie wyraźną górą pasma.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie

Testowany system Dali Fazon Sat 5.1-2 dostarczany jest w gotowym pakiecie, składającym się z pięciu satelitów Fazon Sat i subwoofera Fazon Sub2. Dwójka na końcu jego symbolu, jak też symbolu całego zestawu, wskazuje, że mamy tu większy z dwóch subwooferów, dostępnych w serii Fazon - mniejszy ma symbol Sub1.

Jest więc również zestaw Fazon SAT 5.1-1. Sub2 dedykowany jest także satelitom Motif, które mają kształt bardzo podobny do Fazonów, ale są dłuższe, gdyż w ich konstrukcji zastosowano nie jeden, a dwa 13-cm przetworniki nisko-średniotonowe.

Konstrukcja Motifa jest większa, lecz przez bardziej wysmukłe proporcje (szerokość i głębokość nie ulegają zmianie) jeszcze lepiej pasuje do koncepcji "przytelewizorowej"; Motif nie mógł się jednak tutaj pojawić, bo cena całego systemu 5.1 zbudowanego na jego bazie wykracza poza założone w tym teście ramy.

Fazon spełnia podstawowy warunek umiarkowanej głębokości i też jest pokazywany w towarzystwie telewizora, chociaż równie dobrze może funkcjonować, wciąż zawieszony na ścianie, jako głośnik instalacji multiroomowych lub stanąć na małej nodze ("stand stołowy" znajduje się w komplecie z każdym Fazonem, tak jak i uchwyt ścienny), tworząc np. system stereo 2.1 (pewnie z mniejszym subwooferem), towarzyszący komputerowi lub miniwieży, której oryginalne głośniki okazały się zbyt słabe.

Zastosowań i kombinacji może być wiele. Fazony można też kupować pojedynczo i łączyć w wielokanałowe zespoły z większymi Motifami (Motify z przodu, Fazony jako efektowe).

Dali Fazon Sat 5.1-2 - instalacja

Instalacja systemu głośników systemu Dali Fazon Sat 5.1-2 - które wymagają połączenia ze specjalnymi statywami, wysięgnikami, zastosowania nietypowych końcówek kabli itp., a przedtem rozpakowania kartonu zawierającego kolejne kartoniki, torebeczki i instrukcje - zwykle nie należy do przyjemności. Również system Dali nie zwolni nas z tej pracy, ale przynajmniej stara się ją umilić.

Frajda zaczyna się już od rzutu okiem na kolorowe, eleganckie opakowanie zbiorcze; po jego otwarciu nie musimy wygrzebywać po omacku poszczególnych elementów, lecz wyjmujemy kolejne, indywidualne i znowu kolorowe opakowania satelitów i subwoofera.

Niby rozpakowywania jest więcej, mało to ekologiczne, koszty przecież większe - ale warto było. Potem oglądamy satelity Fazon i podziwiamy - solidność (są dość ciężkie), materiały (metal i przyjemne w dotyku tworzywa), elegancki wygląd (wcale nie nazbyt błyszczące!), staranność projektu i wykonania, w tym precyzyjną mechanikę systemu mocującego.

Trzeba na spokojnie przeczytać instrukcję dołączoną do systemu Dali Fazon Sat 5.1-2, żeby niczego nie przegapić, zachować porządek, ale jeżeli zarezerwujemy na to trochę czasu i nie będziemy się spieszyć, to zrobimy wszystko bez trudu, dobrze się przy tym bawiąc - bo wszystko pasuje jak ulał, nie ma mowy o wciskaniu czegokolwiek na siłę (trzeba tylko wszystko poprawnie ustawić!), w komplecie są wszystkie potrzebne klucze.

W satelitach już fabrycznie zainstalowany jest zawias kulowy, którego trzpień mocujemy sztywno albo w uchwycie ściennym, albo w statywiku stołowym; głośnikiem możemy potem obracać we wszystkie strony w dość dużym zakresie, a po ustaleniu odpowiedniej pozycji blokujemy zawias wygodnym pokrętłem na tylnej ściance Fazona. Trudno to będzie ukryć, jednak techniczna elegancja takiej instalacji jest wręcz godna wyeksponowania.

Sama technika głośnikowa jest znana z innych, dużych konstrukcji Dali, i to wcale nie najtańszych serii. Przetwornik nisko-średniotonowy ma średnicę (całkowitą) 13 cm i membranę z celulozy z domieszką włókna drzewnego, zabarwioną na brązowo.

Komu ten kolorek będzie wadził, może założyć (i równie łatwo zdjąć) wygiętą maskownicę, która jednak trochę tłumi wysokie tony, promieniowane przez 28-mm kopułkę jedwabną. Fazon jest konstrukcją zamkniętą, nieaktualne są więc wszelkie obawy o promieniowanie bas-refleksu zbyt bliskie ściany, mogące spowodować nadmierne podbicie niskich częstotliwości.

Fazony są pod tym względem całkowicie "bezpieczne", chociaż rezygnacja z bas-refleksowego wspomagania świadczy też o tym, że nie próbowano rozszerzać ich pasma poza granicę związaną z właściwościami satelitów stale współpracujących z subwooferem.

Subwoofer Dali Fazon Sub2

Subwoofer Fazon Sub2 w bezwzględnej skali wszystkich subwooferów jest oczywiście subwooferem małym, ale w świecie subwooferów wchodzących w skład kompaktowych, "life-stylowych" systemów sub-sat - już subwooferem średniej wielkości..

Obudowa jest regularnym sześcianem o boku 26 cm, z wyraźnie zaokrąglonymi wszystkimi krawędziami, co prawda o podobieństwie kształtu do satelitów trudno mówić, ale takich wymagań (na razie…) subwooferom się nie stawia, lądują przecież w innym miejscu i najważniejsze, aby były dyskretne i "ustawne".

W zamkniętej obudowie pracują dwa 17-cm przetworniki niskotonowe z membranami celulozowymi. Zainstalowano je na bocznych ściankach, dzięki czemu wytwarzane przez nie siły naprężające obudowę zostają przeciwnie skierowane i w dużym stopniu się znoszą; oczywiście wytwarzane ciśnienia akustyczne nie znoszą się, lecz dodają (głośniki synchronicznie sprężają powietrze w obudowie).

Przy tak małej objętości obudowy, w konstrukcji pasywnej nie byłoby możliwe uzyskanie niskiej częstotliwości granicznej, ale korekcja wpisana w działanie wzmacniacza wyrównuje charakterystykę do punktu, którego przekroczenie groziłoby już przeciążeniem głośnika (jak też nadmiernym wysiłkiem wzmacniacza); poniżej zaczyna działać filtr subsoniczny.

Panel regulacyjno-podłączeniowy nie jest potężny, ale jak na tego typu "systemowy" subwoofer Fazon Sub2 - dość rozbudowany. Zawiera komplet standardowych regulacji - częstotliwości filtrowania (teoretycznie w zakresie 60 Hz - 140 Hz) z oddzielną pozycją LFE (głośnik nie powinien być wówczas filtrowany przez układy subwoofera, ale przygotowany do filtrowania z zewnątrz, w praktyce wciąż działa filtrowanie wewnętrzne, ale ustawione jest znacznie wyżej).

Jest regulacja wzmocnienia i dwupozycyjny przełącznik fazy, dodatkowo też wyciszenie (mute), wejście przygotowano na stereofonicznej parze RCA, z których jedno gniazdo (oznaczono prawe) służy jako wejście LFE.

Funkcje regulacji wzmocnienia, przełączenia fazy i wyciszenia powtórzono na pilocie zdalnego sterowania - pilot to duży atut subwoofera i całego systemu, i nie chodzi tylko o wygodę codziennego użytkowania, lecz o skuteczność początkowego skalibrowania systemu, które najlepiej prowadzić siedząc w miejscu odsłuchowym, a nie kucając za subwooferem. Główny, mechaniczny włącznik zasilania znajduje się na panelu subwoofera, ale przycisk stand-by już na pilocie - też sensownie.

Brzmienie

Monitorki systemu Dali Fazon Sat 5.1-2 z trudem, ale jednak próbują grać na tyle szerokim pasmem, aby można je było uznać za samodzielne w sytuacjach i w miejscach, w których na subwoofer nie znajdzie się miejsce.

Nie mają basowego potencjału średniej wielkości monitorów, lecz trzymają poziom minimonitorków towarzyszących miniwieżom. Z jedną ważną różnicą - o ile głośniki minisystemów zwykle próbują nadrabiać brak niskiego basu podkreśleniem wyższego, to Fazon zachowuje się spokojnie.

Słychać, że nie schodzi nisko, nie dudni okolicami 100 Hz, a jednocześnie ma to absolutne minimum wypełnienia i nasycenia niskich rejestrów, które pozwala słuchać muzyki bez wrażenia zachwiania równowagi.

Uzyskano to inteligentnym (a raczej fizjologicznym) ukształtowaniem całej charakterystyki w wyższych partiach. Samego basu to nie wzmacnia, ale zmienia proporcje i przesuwa środek ciężkości nieco niżej. Dźwięk nie ma oczywiście żadnych znamion potęgi, ale nie jest też szczupły ani rozjaśniony.

Już od początku można usłyszeć i odebrać trzy ważne cechy brzmienia Fazona - właśnie ową przyjemną ogólną równowagę tonalną (cecha pierwsza), mimo wyraźnie ograniczonego dołu (cecha druga), uzyskaną też odczuwalnym wycofaniem energii z przejścia środek-góra, a może tylko "niższej góry" (cecha trzecia).

W pierwszym wrażeniu słychać tu lekki fałsz, blachy perkusji zmieniają wybrzmienie, są trochę ujednolicone i mają słabsze nasycenie. Słuch szybko się do tego przyzwyczaja i korzysta z pozytywnych skutków tej manipulacji - dobra jest nie tylko wspomniana ogólna równowaga, lecz i sam środek, który lekko odcięty od góry, sam nabiera soczystości w dolnym podzakresie, plastyczności i barwy, wokale nigdy nie są krzykliwe i rozjaśnione, za to mają "ciało" i trójwymiarowość, i te właściwości rzutują zdecydowanie pozytywnie na całe brzmienie… wciąż samych satelitów.

Jest ono jednocześnie ciepłe i subtelne, chociaż obiektywnie pozbawione siły prawdziwego basu. Ten pojawia się oczywiście wraz z podłączeniem subwoofera Fazon Sub2, który jest sam w sobie wyśmienity - jak na tak niewielką konstrukcję, schodzi imponująco nisko, a przy tym zachowuje dobrą dynamikę i potrafi zagrać całkiem głośno i poważnie. Bez przesady, nie pojawią się z niego grzmoty poruszające ścianami, lecz w sumie bezproblemowy w ustawieniu subwoofer sprawuje się bardzo dziarsko.

W końcu nie ma więc co sobie żałować, satelity bez subwoofera grają wdzięcznie i dźwięk jakoś trzyma się kupy, ale nabiera prawdziwych rumieńców dopiero w komplecie. Trzeba tylko uważać, aby nadmiarem basu nie przeciążyć całego brzmienia i nie uczynić go zbyt misiowatym, chociaż jest to najogólniej kierunek, jaki znamy z tzw. dźwięku kinowego; z dyskretnym systemem Dali możemy mieć jego całkiem przekonującą namiastkę.

Odtworzenie sceny dźwiękowej jest o tyle ciekawe, że dialogi, przyjemnie obecne i plastyczne, nie są natarczywe, choć potrafi ą wyjść przed linię głośników; również wiele efektów specjalnych, które mają w naturze mocny atak, jest odtworzonych czytelnie, ale z pewną dozą ostrożności, mimo że sam detal wysokotonowy podany jest na pierwszym planie. Często i łatwo budowany jest klimat, w którym najważniejsze są ciepło i delikatność.

Andrzej Kisiel

Laboratorium
Dali FAZON SAT 5.1-2

Charakterystyka przetwarzania satelitów Fazon jest wyraźnie pofalowana, ale mniej więcej w sposób znany z działania innych konstrukcji Dali; fi rma ma więc jakiś własny przepis na brzmienie, niekoniecznie skorelowany z liniowością. Widać wyeksponowane wysokie tony (uwaga - tym bardziej przy zdjętej maskownicy), wyrównujące się dopiero pod kątem 30º (w płaszczyźnie poziomej) i lekkie osłabienie zakresu 3-5 kHz.

Charakterystyka jest stabilna (podobna na większości badanych osi), więc nie trzeba satelitów kierować dokładnie na miejsce odsłuchowe. W obszarze niskich częstotliwości spadek zaczyna się od ok. 150 Hz i ma punkt -6 dB przy 90 Hz.

Nachylenie zbocza nie jest jednak strome, wynosi 12 dB/okt, typowe dla obudowy zamkniętej, z jaką mamy tu do czynienia, co ujawnia też charakterystyka impedancji, pokazująca pojedynczy wierzchołek w zakresie niskotonowym (przy 110 Hz); widać też ślad drugiego wierzchołka (i minimum między nimi przy 85 Hz), co może być efektem drobnej nieszczelności obudowy.

Minimum modułu impedancji przy 250 Hz ma wartość 4,5 oma, można więc zakwalifi kować Fazona jako konstrukcję znamionowo 6-omową, a więc w praktyce niekłopotliwą dla żadnego wzmacniacza i amplitunera (mimo formalnie 8-omowych wymagań większości z nich); z drugiej strony czułość Fazona jest dość niska - 82 dB, ale to nic dziwnego przy takiej impedancji i miniaturowej konstrukcji zamkniętej.

Różne charakterystyki subwoofera Fazon Sub2 (dla trzech pozycji regulatora filtrowania dolnoprzepustowego - 60 Hz, 100 Hz i 140 Hz, i dodatkowo dla pozycji LFE) pokazują, że osiąga on niską dolną częstotliwość graniczną, bez względu na sposób wyregulowania - spadek -6 dB pojawia się przy ok. 32 Hz.

Na górnym zboczu spadek -6 dB (względem maksimum) przesuwa się od 90 Hz do 140 Hz dla skrajnych pozycji regulatora, i do 200 Hz w pozycji LFE. Ze względu na kształt charakterystyki satelitów odpowiednie wydaje się więc filtrowanie w dolnej połowie dostępnego zakresu (według oznaczeń przy regulatorze 60 - 100 Hz).

DALI testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu