Nazwa Buchardt Anniversary A10 odnosi się do dziesiątej rocznicy powstania marki. To model prestiżowy, więc nosi dumny napis "Made in Denmark", przy czym Buchardt Audio nie ukrywa, że część produkcji nie jest ulokowana w Danii.
Neumanny wyglądają na surowo studyjne, PMC są bardzo "hajfajowe", a Buchardty mają już high-endowy sznyt. Obudowy są klasycznie kanciaste, ale wykonane z litego drewna, pięknie wykończone, polakierowane i wypolerowane.
Dostępnych jest aż siedem wariantów kolorystycznych. Układ jest dwudrożny, obudowa zamknięta - często spotykana w konstrukcjach aktywnych, gdzie rozciągnięcie charakterystyki może zapewnić korekcja elektryczna, a nie układ rezonansowy obudowy bas-refleks.
Buchardt Anniversary A10 - złącza i komunikacja bezprzewodowa
W panelu podłączeniowym wyodrębniono sekcje analogową i cyfrową. Pierwsza z nich ogranicza się do zbalansowanego złącza XLR oraz towarzyszącej mu regulacji czułości w trzech krokach: 0 dB, -6 dB oraz +6 dB. Buchardt Anniversary A10 mają też intrygującą opcję cyfrową.
Opcję dlatego, że do jej uruchomienia niezbędna jest dodatkowa elektronika; może mieć formę niewielkiego pudełeczka Platin Hub (który kupimy u samego Buchardta), obsługa możliwa jest także za pomocą wybranych, niezależnych urządzeń (np. niektórych wzmacniaczy firmy Primare). Stoi za tym uniwersalna platforma WISA, czyli system do obsługi, zarządzania i strumieniowania dla głośników aktywnych.
Od strony głośników WISA objawia się wyborem "roli", jaką mają pełnić; zestaw przycisków pozwala zdefiniować kanał w systemie stereofonicznym lub wielokanałowym.
Monitor (każdy niezależnie) łączy się z tzw. hubem, od którego otrzymuje, już wyłącznie drogą bezprzewodową, sygnał cyfrowy w formacie PCM 24 bit/96 kHz (to parametry maksymalnie, uzależnione od ew. zakłóceń transmisji, które mogą je redukować).
Czytaj również: Co to jest obudowa z linią transmisyjną?
Komunikacja między monitorami a hubem to kwestia niezależna od faktycznych źródeł sygnału audio, które podłączamy do tego ostatniego. Platinum Hub oferowany przez Buchardta ma wejścia analogowe RCA, cyfrowe optyczne oraz cyfrowe HDMI (w tym jedno wyjście eARC); ma też zintegrowane funkcje strumieniowe, do czego z kolei niezbędne jest podłączenie domowej sieci (Wi-Fi lub LAN). To otwiera nowe możliwości, obsługę standardów Spotify Connect, Tidal Connect, Apple AirPlay 2 oraz Google Cast, jest też wsparcie dla systemu Roon oraz uniwersalnego DLNA. Buchardt wspomina również o strumieniowaniu Bluetooth, chociaż to oczywiście opcja "awaryjna".
Z takim hubem wiąże się również możliwość obsługi przez aplikację mobilną oraz korekcja akustyki – o ile do zestawu dokupimy (dodatkowo) mikrofon. Buchardt Anniversary A10 mają cyfrową zwrotnicę, zaawansowany DSP i dwa (w każdym z monitorów) zestawy wzmacniaczy. Buchardt podkreśla ich nowoczesność i energooszczędność. Chociaż nie przyznaje wprost, że są to moduły w klasie D, wydaje się to niemal pewne.
Buchardt Anniversary A10 - układ głośnikowy
Głośnik nisko-średniotonowy ma do dyspozycji 150 W, wysokotonowy – 50 W, wartości i proporcje są więc racjonalne. Wraz z hubem, Buchardt Anniversary A10 nabierają cech całego systemu (z przedwzmacniaczem, odtwarzaczem strumieniowym, wyborem źródeł, regulacją głośności…), podczas gdy Neumanny KH 150 oraz PMC Twenty5 21i pozostają "surowymi", aktywnymi monitorami, wymagającymi zewnętrznego, uniwersalnego źródła.
Buchardt deklaruje, że przetwornik wysokotonowy jest jego własnym dziełem i nazywa go RFA19 Tweeter. Firma od początku stosowała kopułki tekstylne, ale w tym przypadku jest ona aluminiowa.
Buchardt wskazuje, że dzięki dopracowanemu profilowi oraz niewielkiej średnicy (19 mm) udało mu się przesunąć główny rezonans (break-up) bardzo wysoko, poza pasmo akustyczne, do ok. 30 kHz. Zintegrowany z kopułką falowód spełnia kilka zadań.
Optymalizuje charakterystyki kierunkowe (rozpraszanie), zgrywając je z charakterystykami nisko-średniotonowego w okolicach częstotliwości podziału (2,3 kHz), jak też zwiększa efektywność w tym zakresie, co zmniejsza moc elektryczną dostarczaną do przetwornika, zabezpieczając go tym samym przed przeciążeniem.
Buchardt zwraca również uwagę, że falowód pozwala na zgranie "czasowe" obydwu przetworników, bowiem przesuwa kopułkę wysokotonową w głąb obudowy, podobnie jak przesunięte jest centrum akustyczne stożkowej membrany nisko-średniotonowego. Głośnik nisko-średniotonowy też jest specjalny, chociaż to dzieło innej firmy – Purify (którą jeszcze lepiej znamy z nowoczesnych wzmacniaczy impulsowych).
Czytaj również: Co to jest obudowa band-pass?
Średnica jest typowa dla podstawkowych monitorów średniej wielkości (18 cm), ale uwagę zwraca górny resor; pozornie jest zniekształcony, pełen załamań mniejszych i większych. Wszystko jest jednak w porządku, takie zawieszenie pozwala osiągnąć bardzo dużą amplitudę liniowej pracy (zależnej też od budowy układu napędowego). Sięga ona +/- 9,8 mm, a maksymalna +/-14,5 mm.
Duże maksymalne wychylenie jest istotnym parametrem zarówno w konstrukcjach pasywnych, jak i aktywnych, ale w tych drugich nabiera specjalnego znaczenia.
Korekcja może wyrównać charakterystykę do bardzo niskiej częstotliwości granicznej, jednak potrzebny jest do tego zarówno wydajny wzmacniacz, jak i głośnik. Amplituda rośnie gwałtownie z obniżaniem częstotliwości (do kwadratu – dwa razy niższa częstotliwość wymaga cztery razy większej amplitudy dla uzyskania takiego samego ciśnienia akustycznego).
W pasywnych konstrukcjach przed przeciążeniem głośnika zabezpiecza go do pewnego stopnia wysoka częstotliwość rezonansowa, poniżej której charakterystyka opada w naturalny sposób 12 dB/okt. (w obudowie zamkniętej), ale korekcja "przełamuje" tę barierę i wywołuje znacznie większe wychylenia.
Czytaj również: Czy przetworniki koncentryczne wymagają zwrotnicy do podziału pasma?
Buchardt (tak jak każdy dobry konstruktor zespołów aktywnych) ma wszystkie elementy zestawu pod kontrolą; wzmacniacz, głośnik, obudowę; wie, gdzie leży granica, której nie wolno przekroczyć. Buchardt Anniversary A10 mają specjalne systemy i algorytmy, które kontrolują pracę głośnika i w razie potrzeby ograniczają moc (by chronić głośnik).
Buchardt wspomina nawet o mechanicznych czujnikach, które tworzą wyjątkowo zaawansowany system, chociaż znając wszystkie parametry (głośnika w konkretnej obudowie) wiemy już dość dobrze, jakie napięcie (przyłożone do głośnika) przy jakiej częstotliwości może spowodować problemy.
Ta specjalna, "wysokowychyłowa" wersja 18-tki Purify nie ma przy tym problemów z przetwarzaniem średnich częstotliwości, można ją więc stosować jako nisko-średniotonowy w układach dwudrożnych. Purify podkreśla też zalety układu napędowego, natomiast oszczędnie wypowiada się o samej membranie, która jest wykonana z "mieszanki włókien" (Proprietary Fibre Mix); jakich – tego nie wiadomo.
Czytaj również: Co to są charakterystyki kierunkowe?


Buchardt Anniversary A10 - odsłuch
Jakby do Buchardt Anniversary A10 nie podchodzić, jedną z pierwszoplanowych zalet tych monitorów są niskie rejestry. Obydwaj konkurenci grają w tym zakresie ostrożniej, chociaż też na różne sposoby.
A grając z umiarkowaną głośnością, Buchardt Anniversary A10 dostarczają dźwięk pięknie rozwinięty, mocny i klarowny. Możliwości mogą wydawać się zdumiewające dla konstrukcji o tak umiarkowanej wielkości – ale to właśnie potrafią konstrukcje aktywne, wychodząc poza ramy typowe dla konstrukcji pasywnych.
Zapędzając się w wyższe poziomy głośności, można odczuć pewną zmianę profilu tonalnego. To pewnie reakcja układu korygującego, zmniejszającego poziom, a może i rozciągnięcie basu, by nie uszkodzić głośników nisko-średniotonowych. Cieszy nie tylko kapitalnie niskie zejście basu, jego przyjemne pomrukiwania, ale też mocne uderzenia, kontrola, rytm… chociaż trzeba przyznać, że KH 150 Neumanna grają zwinniej i "szybciej".
Czytaj również: Na czym polega niesfazowanie kolumn i jaki jest tego wpływ na charakter brzmienia?

Średnica ma zarówno przyjemne ciepło, gęstość, jak też delikatność i wrażliwość; jest mniej dobitna i drapieżna, ale nie ucieka i od takich zadań, tyle że nie forsuje ich na pierwszym planie. Dęte nie są naturalistycznie świdrujące, a gitary zgrzytające, jednak usłyszymy wszystkie pociągnięcia palców po strunach, smaczki, oddechy.
Rozdzielczość jest wolna od ostrości, monitorowanie nie nabiera bezwzględnie technicznego charakteru. Góra pasma jest wyrazista i elegancka, selektywna i lekka, nie błyszczy nadmiernie, na pewno nie dominuje.
Dźwięk jest zarazem efektowny, bogaty, zrównoważony i wyrafinowany. Spójny i dokładny, z odrobiną miękkości, wyzbyty agresywności, uprzejmie komunikatywny i przejrzysty.
W odtworzeniu przestrzeni mocną pozycję odgrywa pierwszy plan, często zajmowany przez wokalistów, którzy mimo to nie stają się napastliwi, lecz "obecni". Głębia jest naturalna, cała perspektywa naturalna, płynna, spokojna.
Korekcje dla mistrzów
Buchardt proponuje do Anniversary A10 (również do innych swoich zespołów aktywnych) system Mastertuning pozwalający na zmianę parametrów zwrotnicy. Jego działanie różni się od popularnych rozwiązań tego typu.
Mastertuning to zestaw gotowych profili charakterystyki częstotliwościowej. Podstawowym, fabrycznym trybem jest Flat. Jak nazwa wskazuje, zapewnia on teoretycznie najlepsze zrównoważenie (charakterystykę płaską – liniową).
Oprócz niego mamy np. wariant eksponujący detale ("Extra Details"), średnicę ("Forward Midrange"), ocieplający barwę ("Warm"), obniżający poziom najwyższych ("Less Treble"), ograniczający rozciągnięcie basu ("Wall Filter"). Możliwości jest jeszcze więcej (dla modelu A10 dokładnie dziewięć), chociaż entuzjazm, aby je wypróbować, studzi nieco dość zawiła, użytkowa sfera systemu.
Filtry Mastertuning mają bowiem postać plików, które są umieszczone na stronie internetowej producenta. Trzeba je tam odnaleźć, a następnie (posługując się komputerem) ściągnąć i zapisać na nośniku pamięci typu pendrive.
Następnie wkładamy go do gniazda USB (na tylnej ściance kolumny głośnikowej), a procedura "wgrywania" nowych algorytmów i filtrów powinna rozpocząć się automatycznie po włączeniu zasilania monitorów. Należy ją przeprowadzić dla każdego niezależnie, obserwując diodę (obok gniazda USB), która zasygnalizuje poprawność całej operacji.
Powyższy proces wydaje się w epoce udogodnień, jakie przyniosły nam aplikacje mobilne, adresowany do najbardziej zdeterminowanych użytkowników.