YAMAHA
PianoCraft E730

Dziesięć lat temu minisystemowi PianoCraft udało się na nowo zdefiniować wartość systemów mini. Brzmi to jak slogan reklamowy, ale to szczera prawda. Firma Yamaha zbudowała miniwieżyczkę inną niż wszystkie, bez orgii światełek, plątaniny przycisków i pokręteł, za to z niespotykanym w tego typu urządzeniach dźwiękiem, płynącym z doskonałych monitorków.

Nasza ocena
Wykonanie
Znany styl będący opakowaniem dla solidnych monitorków i najnowszych układów elektroniki.
Laboratorium
DVD-Video i skaler 1080p, USB, obsługa stacji dokującej dla iPoda, a nawet transmisji Bluetooth (potrzebny adaptor), wyjście do subwoofera.
Brzmienie

Zwinny basik, bardzo naturalny środek, odważna góra. Swobodne, bezpretensjonalne.

Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Pierwszy PianoCraft wyprzedził także dzisiejsze trendy wzornicze - błyszczący, czarny lakier na niektórych elementach był wówczas bardzo oryginalnym wyróżnikiem systemu Yamahy. W międzyczasie PianoCraft przeszedł długą drogę, już nie można o nim mówić w liczbie pojedynczej, bo pomysł na wysokiej klasy system mini chwycił, więc PianoCrafty się rozmnożyły. Trudno ustalić, z którą generacją mamy teraz do czynienia, ponieważ konstrukcje zazębiają się z sezonu na sezon. Do porównania wybraliśmy najmłodszego reprezentanta rodziny o symbolu E730.

Pierwotnie PianoCraft miał elektronikę w formie dwóch pudełek, ale DVD-amplituner PianoCraft E730 nie jest bynajmniej pierwszą wersją z całą elektroniką zwiniętą do jednej obudowy, kuszącą jeszcze bardziej kompaktowymi rozmiarami.

Zacznijmy jednak tym razem od monitorów - jest to sprawdzona konstrukcja, którą już znamy i tylko przypomnimy. Dwudrożny układ zawiera 25-mm tekstylną kopułkę i 13-cm głośnik niskośredniotonowy z membraną polipropylenową. Niewielka obudowa ma wylot bas-refleksu z tyłu. Niektórzy postrzegają to jako wadę półkowych zestawów, ale w praktyce mała konstrukcja o oczywistych ograniczeniach może w pobliżu ściany skorzystać na wspomaganiu basu.

Muzyka przez Bluetooth

DVD-amplituner prezentuje się teraz bardzo nowocześnie, niska szuflada utorowała miejsce rozległemu, szerokiemu i bardzo czytelnemu wyświetlaczowi. Zajął on niemal całą górną część frontu. Niżej ulokowano przyciski i pokrętła oraz kilka podręcznych gniazdek. Obowiązkowe dzisiaj wejście USB, ważne zwłaszcza dla osób, które większość swojej muzycznej kolekcji przechowują na dysku twardym komputera.

Dla użytkowników iPodów Yamaha oferuje (obecny już od kilku lat w pełnowymiarowych amplitunerach) system dokujący. Kryje się za tym również inna frapująca możliwość - producent proponuje przystawkę (podłączaną do tego samego portu, z którego korzysta stacja dokująca), dzięki której Yamaha PianoCraft E730 może czerpać muzykę nawet poprzez bezprzewodową transmisję Bluetooth.

Gdy jednak zdecydujemy się na bardziej klasyczne źródła, system odczyta płyty DVD, przy czym potrafi skalować obraz do 1080p, zawiera także układy DivX Ultra i WMV Video.

Wyjście HDMI

Obecność wyjścia HDMI w Yamaha PianoCraft E730 to dobra nowina – inne DVD-amplitunery z tego testu nie mogły się tym pochwalić. Wejście analogowe audio jest tylko jedno, uzupełniono je wyjściem oraz gniazdem optycznym. Pewien zawód sprawiają drobne, sprężynkowe terminale głośnikowe.

Trzeba byłoby się bardzo postarać, aby doborem elektroniki zepsuć dźwięk płynący z monitorów PianoCrafta. Te niepozorne zespoły od lat są jednym z najmocniejszych punktów systemów Yamahy, potrafią zagrać dobrze niemal ze wszystkim. DVD-amplituner E730 nie zamierza im zresztą przeszkadzać. Dźwięk jest przede wszystkim szybki, zwinny, bezpośredni. Basik - ani niski ani obszerny, ale dynamiczny i trzyma kurs wyznaczony przez rytm. Środek - plastyczny, dobrze wyważony, bez przeciążenia i bez rozjaśnienia, wrażenie jego naturalności nie cierpi zbytnio na skutek umiarkowanej szczegółowości.

Góra pasma lubi się pokazać, chociaż w ten sposób ujawnia trochę przybrudzeń. Całość jest bardzo spójna i wyraźnie dostrojona pod kątem jak najlepszego zrównoważenia w głównej części pasma, bez walki o każdy herc i decybel w zakresie niskich tonów, gdzie pozostawiono pole do popisu dla subwoofera.

Radosław Łabanowski

Parametry
YAMAHA PianoCraft E730
Produkowany Tak
Skład ACD
Przedwzmacniacz gramofonowy Nie
Moc8 [W] 0
Moc4 [W] 0
Wyjście słuchawkowe Nie
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Videotesty
Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Video test Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Yamaha R-N803D ma na pokładzie tuner radiowy, wyjście słuchawkowe,...
3:07
YAMAHA testy
MCR-B370D
YAMAHA
MCR-B370D
Minisystemy

Prezentując po raz pierwszy system MusicCast, Yamaha przedstawiła wizję usieciowienia wszystkich swoich urządzeń. I trzeba przyznać, że z każdym rokiem się do tego celu przybliża. W sieciową pajęczynę nie załapały się dotąd jednak podstawowe modele każdej z głównych kategorii urządzeń, w tym dwa najnowsze i najtańsze minisystemy: MCR-B270D oraz MCR-B370D. Kierując się ceną, bierzemy do testu ten drugi, ale systemy różnią się właściwie tylko wykończeniem zespołów głośnikowych, które w przypadku MCR-B270D jest skromniejsze.

X-HM76
PIONEER
X-HM76
Minisystemy

Już sam podział, jaki wprowadza producent – na "microsystemy" i "kompaktowe komponenty" (a nie obejmuje to w ogóle "dużego" sprzętu o szerokości 43 cm) – zapowiada szeroki wybór. I faktycznie jest on imponujący, bowiem wliczając wszystkie warianty, liczy aż 24 propozycje. X-HM76 to jeden z droższych modeli, zwłaszcza w grupie tych miniwież, których elektronikę zaprojektowano w ramach pojedynczego urządzenia (Pioneer proponuje także miniwieżyczki ze wzmacniaczem i odtwarzaczem w oddzielnych obudowach). W X-HM76 może spodobać się wiele rzeczy, a niektóre walory są wręcz fantastyczne.

D-M41DAB
DENON
D-M41DAB
Minisystemy

Na duży wybór minisystemów Denona składa się pewna liczba podstawowych modeli, ich wersji funkcjonalnych i kolorystycznych. D-M41 znajduje się mniej więcej w środku oferty, dostępny jest w odmianie podstawowej z tunerem FM oraz rozszerzonej - z odbiornikiem cyfrowym DAB+ (i taka wersja jest przedmiotem testu). Możemy kupić samą jednostkę centralną, ale zgodnie z konwencją testu, bierzemy na warsztat cały zestaw - z firmowymi zespołami głośnikowymi. Ponadto w tym przypadku jest to opcja szczególnie wartościowa z uwagi na unikalny sposób akustycznego dopasowania elektroniki i głośników.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu