MARANTZ
CD6006 + PM6006

Szóstka jest dla Marantza szczęśliwa. Nie tylko urządzenia z serii 6000, ale także wiele starszych projektów, jak choćby CD63, odniosło sukces. W tym roku, wiosną, wprowadzono nowy odtwarzacz i wzmacniacz - CD6006 i PM6006 - i zestaw ten zdobył już nagrodę EISA. Urządzenia 6006 z zewnątrz nie różnią się specjalnie od poprzednich 6005; styl ten dobrze znamy, nie będzie więc estetycznej kolizji, gdy nowe modele zestawimy ze “starym" odtwarzaczem sieciowym NA6005, który na razie nie ma następcy. Zestaw CD6006/PM6006 jest dostępny w znanych odmianach kolorystycznych - czarnej oraz "szampańskiej".

Cena
2 200 zł Odtwarzacz CD 2 700 zł Wzmacniacz
Nasza ocena
Wykonanie

CD6006

Kontynuacja znanego stylu i rozwiązań Marantza, konstrukcja solidna i elegancka.

PM6006

Staranność montażu i doboru komponentów, ambitne faworyzowanie elementów dyskretnych, ładna obudowa i ogólnie dobre wrażenia.

Funkcjonalność

CD6006

Odczytuje płyty CD (CD-R/RW), pliki można podać przez port USB, który obsłuży również sprzęt przenośny Apple.

PM6006

Kompletna w zakresie regulacji analogowych, przedwzmacniacz gramofonowy (wkładki MM), sekcja cyfrowa z wejściami w standardach optycznym i współosiowym, nie ma USB.

Laboratorium

PM6006

Moc umiarkowana, ale wyższa niż obiecuje producent (2 x 59 W / 8 Ohm, 2 x 84 W / 4 Ohm), niskie zniekształcenia, szerokie pasmo.

Brzmienie

CD6006

Żywe, ale unikające ostrości, łagodna barwa, łaskawe dla nagrań niższej jakości.

PM6006

Dynamiczne, rytmiczne, otwarte, więcej emocji, mniej głaskania.

Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Odtwarzacz Marantz CD6006

Szuflada wraz z wyświetlaczem znajdują się w centrum, na przednim panelu ulokowano przyciski większości funkcji związanych z działaniem napędu; jest też wyjście słuchawkowe (6,3 mm) z regulacją wzmocnienia, gniazdko USB i selektor trybów pracy/ źródeł.

Napęd odczytuje tylko płyty CD (w tym wypalone płytki CD-R/RW, ale czy ktoś dzisiaj jeszcze “pali"?), CD6006 dekoduje również pliki WAV, MP3, AAC i WMA, np. z urządzeń USB. Zestaw wyjść jest klasyczny, oprócz analogowego wyjścia (para pozłacanych RCA) ze stałym poziomem sygnału, są dwa wyjścia cyfrowe (współosiowe oraz optyczne).

Trzy czytelne sekcje defi niują odtwarzacz CD - na środku pracuje mechanizm wraz z cyfrowym sterowaniem, z jednej strony zasilacz, z drugiej moduły audio.

Trzy czytelne sekcje definiują odtwarzacz CD - na środku pracuje mechanizm wraz z cyfrowym sterowaniem, z jednej strony zasilacz, z drugiej moduły audio.

Z tyłu jest jeszcze para gniazd firmowego systemu komunikacji. Dosłownie i w przenośni, u podstaw konstrukcji leży gruba, złożona z kilku warstw dolna płyta (z nowym typem nóżek). Elektronikę podzielono na trzy główne moduły: zasilacza (niewielki transformator rdzeniowy), sekcji cyfrowej (tuż za napędem) oraz wyjść analogowych (za stosownymi gniazdami).

W budowie tych ostatnich nie mogło obyć się bez firmowych modułów HDAM, które występują tutaj w odmianie SA2, bez własnych płytek drukowanych. Ideą bloków wzmocnienia HDAM jest wykorzystanie wyłącznie elementów dyskretnych. Producent podkre- Szóstka jest dla Marantza szczęśliwa. Nie tylko urządzenia z serii 6000, ale także wiele starszych projektów, jak choćby CD63, odniosło sukces.

W tym roku, wiosną, wprowadzono nowy odtwarzacz i wzmacniacz - CD6006 i PM6006 - i zestaw ten zdobył już nagrodę EISA. Urządzenia 6006 z zewnątrz nie różnią się specjalnie od poprzednich 6005; styl ten dobrze znamy, nie będzie więc estetycznej kolizji, gdy nowe modele zestawimy ze "starym" odtwarzaczem sieciowym NA6005, który na razie nie ma następcy.

Tutaj nie ma nowości.

Tutaj nie ma nowości.

Zestaw Marantz CD6006/PM6006 jest dostępny w znanych odmianach kolorystycznych - czarnej oraz "szampańskiej". śla, że w ścieżce sygnałowej nie znajdziemy ani jednego scalaka. Dotyczy to także wyjścia słuchawkowego, które obsługuje niezależny obwód (też na bazie HDAM).

Sygnały cyfrowe konwertuje na postać analogową układ Cirrus Logic CS4398 o rozdzielczości 24 bit/192 kHz; ponieważ CD6006 jest źródłem CD (a wejście USB nie daje dostępu do plików HD), to przygotowaniem sygnału zajmują się upsamplery.

Wzmacniacz Marantz PM6006

Na froncie wzmacniacza dominują dwa duże pokrętła - głośności oraz wyboru źródeł. Regulacja wzmocnienia jest w pełni analogowa, oparta na klasycznym potencjometrze, podczas gdy wybór wejść sprzężono ze sterowaniem mikroprocesorowym; pośrodku widać diodową “linijkę" wskazująca na wybraną sekcję.

Marantz konsekwentnie stosuje regulacje barwy, zrównoważenia kanałów, a także filtr loudness, ale dodaje do tego opcję krótkiej ścieżki sygnału - Direct. Bogate wyposażenie uzupełnia przełącznik aktywnej pary wyjść głośnikowych, przydatny bardziej w sytuacjach, gdy kolumny trzeba wyłączyć, np. podczas zabawy ze słuchawkami.

Obwody sekcji audio i elementy zasilacza rozdziela radiator końcówek mocy. Konstrukcja końcówek mocy nie zmieniła się znacząco od czasów PM6005, bazuje na dwóch parach tranzystorów Sanken.

Obwody sekcji audio i elementy zasilacza rozdziela radiator końcówek mocy. Konstrukcja końcówek mocy nie zmieniła się znacząco od czasów PM6005, bazuje na dwóch parach tranzystorów Sanken.

Tylna ścianka jest porządnie wyposażona, wzmacniacz ma cztery wejścia liniowe i jedno wyjście (nieregulowane), jest też wejście gramofonowe (dla wkładek MM); w poprzednim modelu PM6005 była już sekcja cyfrowa, w nowym PM6006 wygląda to podobnie, ale nie identycznie - do jednego gniazda współosiowego i jednego optycznego dołożono drugie optyczne; wszystkie przyjmują (teoretycznie) sygnały PCM o rozdzielczości 24 bit/192 kHz; gdyby jeszcze było USB, szczęście byłoby pełne. Typowo dla Marantza, wyjścia głównej pary A ulokowano na dole, a pary B -na górze, dostęp do nich jest łatwiejszy i tam odruchowo podłączamy przewody.

Sekcję wejść cyfrowych rozbudowano w nowym modelu o dodatkowe gniazdo optyczne.

Sekcję wejść cyfrowych rozbudowano w nowym modelu o dodatkowe gniazdo optyczne.

Wzmacniacz jest więc wyposażony w przetwornik C/A; zamontowano go starannie, w specjalnie przygotowanej, ekranującej puszce, na niezależnych wspornikach. Układ DAC-a jest taki sam, jak w CD6006, z kością CS4398 w roli głównej, i sekcją analogową na modułach HDAM SA2. Z kolei stopień wstępny właściwego wzmacniacza bazuje na obwodach HDAM w nowszej odsłonie HDAM SA3.

Marantz w klasyczny (i chyba optymalny w takim urządzeniu) sposób rozprawił się końcówkami mocy, pracującymi w klasie A/B. Na dużym radiatorze znajdują się po dwa (na kanał) tranzystory wyjściowe marki Sanken, pary 2SA1694/2SC4467. Zgodnie z firmową specyfikacją, moc wyjściowa nowego PM6006 jest taka sama, jak jego poprzednika, ale dokładnie jaka... sprawdzimy w naszym laboratorium.

Odsłuch

Relację z odsłuchu zestawu Marantz CD6006/PM6006 można tym razem podzielić nawet na cztery części. Brzmienie całego systemu jest bowiem dodatkowo uzależnione od sposobu podłączenia odtwarzacza i wzmacniacza, i są to różnice warte odnotowania, i oczywiście przeprowadzenia własnych eksperymentów.

Wciąż za najbardziej oczywisty sposób konfiguracji odtwarzacza i wzmacniacza można uznawać połączenie analogowe; w takim wariancie brzmienie Marantza jest dobrze wypełnione, plastyczne, delikatnie zaokrąglone, ale też dość jasne i bezpośrednie - co będzie stałym elementem zestawu.

Port USB na przedniej ściance odtwarzacza pozwala na podłączenie np. sprzętu Apple.

Marantz CD6006: Port USB na przedniej ściance odtwarzacza pozwala na podłączenie np. sprzętu Apple.

Połączenie cyfrowe daje rezultaty bardziej jednoznaczne, wówczas owa jasność nie tyle się nasila, co łączy z wysoką rozdzielczością i dynamiką, cały przekaz staje się jeszcze bliższy a jednocześnie przejrzysty; Marantz nie wycofuje "górnej średnicy", ale do agresywności tutaj daleko, to raczej świeżość, ożywienie i otwartość.

Wynika to z cech obydwu urządzeń; zasadniczo i odtwarzacz, i wzmacniacz chcą grać szybko, angażująco, optymistycznie, a nie smęcić i zasnuwać muzykę dymem fałszywie pojmowanej muzykalności. Chociaż deklarowana przez producenta moc wyjściowa wzmacniacza jest raczej skromna, to subiektywnie odczuwana dynamika bardzo satysfakcjonuje.

Brzmienie nie zadręcza przesadną metalicznością, ale i nie boi się wyjść z wyraźnymi, błyszczącymi detalami. Bas jest zwięzły, dość krótki, czytelny, ani nie pogrubia średnicy, ani nie ciągnie się samym dołem, ani też nie uderza impulsywnie w wyższym podzakresie - można powiedzieć, że pozostaje raczej ostrożny, nie należy się jednak martwić, że jest go za mało; najważniejsze, że jest poprawny, a jego poziom i tak będzie zależał głównie od charakterystyki podłączonych kolumn (i ich ustawienia).

Lista źródeł w nowoczesnych wzmacniaczach staje się coraz dłuższa za sprawą rosnącej liczby wejść cyfrowych.

Marantz PM6006: Lista źródeł w nowoczesnych wzmacniaczach staje się coraz dłuższa za sprawą rosnącej liczby wejść cyfrowych.

Wzmacniacz Marantz PM6006 gwarantuje dobrą motoryczność, która jednak nie jest marszową dyscypliną, mieści się w niej swoboda, nawet trochę nonszalancji. Mniej będzie tutaj potęgi i dźwięków monumentalnych, ale nie zabraknie siły i zwinności.

Odtwarzacz też gra żywo, ale z pewną dawką miękkości; może to sugerować uspokojenie, lecz nie odbija się na dokładności - to raczej łagodniejsza barwa, niż zmniejszenie kontrastów. Marantz CD6006 okazał się dość wyrozumiały dla nagrań niższej jakości nagrań, co nabiera szczególnej wartości w kontekście wbudowanego złącza USB, a może także przyszłych "sieciowo-internetowych" planów rozbudowy systemu.

Dwa razy DAC

Kość przetwornika C/A to wciąż bardzo popularny w sprzęcie Marantza, występujący także w poprzedniej generacji modeli CD6005/PM6005, Cirrus Logic CS4398. Nazywanie go przetwornikiem jest zresztą pewnym uproszczeniem, ponieważ układ ten jest bardziej kompleksowym rozwiązaniem w zakresie obróbki cyfrowo-analogowej, pracuje nie tylko z sygnałami PCM 24/192 (teoretycznie do 216 kHz), ale także DSD, realizuje funkcje oversamplingu, filtrowania o zróżnicowanych charakterystykach czy cyfrowej regulacji głośności.

Wielu z tych algorytmów Marantz nie uruchomił, ale w kontekście zaplanowanej funkcjonalności urządzeń nie było to konieczne. Chociaż sekcję cyfrową zdublowano (montując DAC zarówno w odtwarzaczu, jak i we wzmacniaczu), to tylko do PM6006 możemy dostarczyć (z zewnątrz, przez wejścia cyfrowe) sygnały PCM 24/192, natomiast do CD6006 - tylko pliki przez USB (bez formatów HD, ze "wspomaganiem" wewnętrznego upsamplingu).

Laboratorium
Rys. 2. Marantz PM6006 - zniekształcenia harmoniczne.
Rys. 2. Marantz PM6006 - zniekształcenia harmoniczne.
Laboratorium Marantz PM6006

Patrząc na firmową specyfikację PM6006, wedle której moc wynosi tylko 45 W przy 8 omach i 60 W przy 4 omach, można być lekko rozczarowanym, ale poddany testom w naszym laboratorium, Marantz osiągnął wyraźnie więcej: 61 W przy 8 omach i dokładnie 100 W przy 4 omach, a w trybie dwukanałowym odpowiednio 2 x 59 W i 2 x 84 W.

Odstęp od szumu jest bardzo przyzwoity – 86 dB – więc nawet przy umiarkowanej mocy dynamika sięga 104 dB.

Charakterystyka przenoszenia (rys.1) wygląda znakomicie, na skraju mierzonego pasma (przy 100 kHz) spadek przy obciążeniu 4 omów wynosi -1 dB, dla 8 omów jest jeszcze mniejszy.

Wszystkie pomiary wykonałem z włączonym układem Direct, a mimo to można zaobserwować minimalne falowanie charakterystyk. W poprzedniku (PM6005) było podobnie; zjawisko zupełnie nieszkodliwe z punktu widzenia (słyszenia) brzmienia, aczkolwiek ciekawe.

W spektrum harmonicznych (rys. 2) widać kilka "szpilek", jednak żadna nie przekracza -90 dB.

Zniekształcenia THD+N niższe od 0,1 % (rys. 3) można osiągnąć już dla mocy wyższej od 0,7 W przy 8 omach i 1,2 W przy 4 omach.

MARANTZ testy
SR6013
MARANTZ
SR6013
Amplitunery AV

Projektowanie świetnych urządzeń stereo Marantz ma zaszyte w genach, a znakomicie wyposażone kino domowe wniósł aportem Denon. Reprezentacja wielokanałowa Marantza jest wciąż mniej liczna niż Denona, ale klarowana, a przy tym zróżnicowana. To Marantz (a nie Denon) ma w ofercie amplitunery typu slim, a na samym szczycie zestaw dzielony (procesor A/V i końcówki mocy). Wśród trzech tegorocznych "dużych" amplitunerów jest zeszłoroczny SR8012 (prawdopodobnie nie doczekamy się szybko jego następcy), SR6013 i SR7013.

RX-A1080
YAMAHA
RX-A1080
Amplitunery AV

Urządzenia z rodziny Aventage to z założenia creme de la creme wielokanałowej oferty Yamahy. Potwierdza to najnowszy, dzielony zestaw 5200 (procesor A/V plus końcówka mocy), chociaż z drugiej strony, seria się rozrasta (w dół), a podstawowa linia amplitunerów RX-V schodzi nieco w cień. Widać to znakomicie w tegorocznej ofercie, w której znajdziemy aż sześć amplitunerów Aventage i tylko cztery modele RX-V. Aventage RX-A1080 jest najlepszym amplitunerem (w całej ofercie Yamahy) w konfiguracji 7.1 (producent stosuje określenie 7.2 ze względu na zdublowane wyjście subwooferowe, ale to szczegół).

AVR-X4500H
DENON
AVR-X4500H
Amplitunery AV

Na początku roku trafił do sprzedaży topowy AVC-X8500H, będący formalnie nawet nie amplitunerem, a wzmacniaczem. Można było odnieść wrażenie, że Denon wraca do praktyk sprzed lat, gdy takim podejściem (brakiem tunera radiowego) wyróżniał najlepsze konstrukcje. Tym razem jednak chodzi o coś więcej, bo niedawno wprowadzony AVC-X6500H, zastępujący AVR-X6400H, też przechodzi na stronę wzmacniaczy. W ten sposób AVR-X4500H stał się najlepszym amplitunerem AV Denona w tradycyjnym rozumieniu tego słowa.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu