FINAL AUDIO DESIGN
Pandora Hope VI

Są wciąż takie firmy na rynku audio, o istnieniu których wcześniej nie słyszeliśmy, a mogą się one poszczycić długoletnią historią. Taką tajemniczą marką z ponadczterdziestoletnim stażem jest japoński Final Audio Design. Trudno w dwóch zdaniach streścić dokonania producenta, bo na przestrzeni lat zajmował się on już niemal wszystkim - gramofonami, wkładkami, wzmacniaczami, a nawet kolumnami. Można jednak przedstawić jego obecną specjalizację. To właśnie słuchawki.

Cena
2 900 zł
Dystrybutor
MP3 Store
Nasza ocena
Wykonanie
Konstrukcja pełna niespodzianek, nietypowy układ z dwoma przetwornikami, waga ciężka.
Funkcjonalność
Mocno trzymają się głowy. Wyjątkowo niska impedancja.
Brzmienie
Bardzo szczegółowe, lekkie, chociaż bez eksponowania wysokich tonów, bas szybki i rzeczowy.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Jest ich w ofercie aż dwadzieścia modeli, i praktycznie nic poza nimi. Jeszcze bardziej specyficzne jest to, że większość stanowią małe słuchawki douszne, pewnie jedne z najdroższych na rynku - ich ceny sięgają kilkunastu tysięcy złotych. Douszne "pchełki" odkładamy jednak na bok i sięgamy do działu oferty nazwanego po prostu Headphones (całą resztę ochrzczono Earphones), w którym są zaledwie dwa modele - tańsze Hope IV i topowe wśród słuchawek z pałąkiem Hope VI.

Nie tylko sama konstrukcja słuchawek jest jedną z najbardziej "odjechanych", jaką kiedykolwiek widziałem, samo opakowanie też jest bardzo efektowne; sztywne pudełko ma oryginalny, heksagonalny kształt, część opasujących ścianek otwiera się, zaś wnętrze wyściełano włochatym, czarnym "misiem".

Słuchawki są ciężkie. Już miałem biec po wagę, ale skończyło się na instrukcji obsługi i całkiem wiarygodnej specyfikacji producenta, która bez ogródek wyjaśnia - niemal pół kilograma (480 g). Owszem, muszle są duże, ale patrząc na słuchawki Final Audio Design Pandora HopeVI, nie przypuszczałbym, że ważą aż tyle. Tym bardziej że konstrukcja jest dość klasyczna (przynajmniej z zewnątrz).

Pandory to najcięższe słuchawki w testowanej tutaj grupie. Wpływają na to przede wszystkim metalowe obudowy muszli.

Pandory to najcięższe słuchawki w testowanej tutaj grupie. Wpływają na to przede wszystkim metalowe obudowy muszli.

Final Audio Design Pandora Hope VI - konstrukcja

Pałąk to elastyczny, starannie wyprofilowany metal, pokryty w górnej części szerokim, miękkim pasem skóry. Nie ma tu przegubów, skomplikowanych mechanizmów czy możliwości składania. Podstawową regulację wysokości rozwiązano montując muszle na klamrach zaciskających się na dolnych fragmentach pałąka. Znów bez zapadek i klikania.

Okazuje się, że nie są tutaj potrzebne, pałąk sprężynuje, lekko wygina się, gdy zakładamy słuchawki na głowę, przez co ustalona pozycja jest trwała, a regulacja okazuje się wygodna i wyjątkowo precyzyjna - jest przecież płynna, a nie, jak w większości przypadków, skokowa. Skuteczność dopasowania słuchawek do głowy zawdzięczamy także przegubom kulowym, które uzupełniają montaż muszli. Połączenie jest w tym zakresie swobodne, wraz z elastycznością pałąka Hope VI pozwalają naprawdę na wiele.

Muszle są okrągłe, podobnie jak poduszki. Z zewnątrz oraz na płaszczyznach styku z uchem użyto skóry (podobnej do tej, którą wykończono pałąk), ale część wewnętrzna jest tekstylna, podobnie jak gruba "membrana" oddzielająca ucho od konstrukcji przetwornika. Dzięki sekcji skórzanej uzyskano bardzo dobrą izolację od hałasów z zewnątrz (komora przetworników jest zamknięta).

Poduszki są wyjątkowo płytkie, ucho lekko zapada się do środka, a wtedy jest "utulone" ze wszystkich stron miękkimi materiałami. FAD liczy się jednak z tym, że takie rozwiązanie nie musi zawsze zapewniać komfort noszenia, zwłaszcza że słuchawki ściskają głowę dość mocno. W ofercie proponuje więc alternatywne, obszerniejsze pady. Skoro więc pałąk jest dość klasyczny, a cała reszta nieprzesadnie duża, to skąd się bierze taka masa słuchawek? Każdy trop prowadzi do tylnych obudów muszli wykonanych z grubych, stalowych bloków.

Kable są grube, a wtyki metalowe i ciężkie, każdą muszlę podłączamy 3,5-mm złączem, stabilizowanym zatrzaskiem.

Kable są grube, a wtyki metalowe i ciężkie, każdą muszlę podłączamy 3,5-mm złączem, stabilizowanym zatrzaskiem.

Przetwornik

Najciekawsze jest jednak to, co dzieje się wewnątrz muszli. Ulokowano tam duży, 50-mm przetwornik o klasycznej konstrukcji dynamicznej. Po zdjęciu poduszek widać jednak i drugi przetwornik, umieszczony w wystającej "rurce" o średnicy kilku milimetrów. Wywodzi się on ponoć z układów stosowanych w słuchawkach dousznych. Opis producenta jest tu dość zdawkowy, właściwie ogranicza się do przypisania mniejszemu przetwornikowi roli dodatkowego wysokotonowca.

Rozkręcając słuchawki, ustaliłem, że obydwa przetworniki są połączone równolegle bez dodatkowej płytki z filtrami. Dzielenie pasma w układzie dwudrożnym byłoby jednak tylko przywoływaniem problemów, od których słuchawki są z zasady wolne. Praca systemu jednoznacznie zresztą wskazuje na to, że główny przetwornik 50-mm reprodukuje pełne pasmo - z całą pewnością nie jest ograniczony do niskich i średnich częstotliwości. Jego efektywność jest też wyższa od "supertweetera", który pełni jedynie jakąś rolę uzupełniającą - "supernapowietrzającą". Pochodną takiej dualnej konstrukcji jest wyjątkowo niska impedancja słuchawek, wynosząca 8 omów - to już wyzwanie dla większości wzmacniaczy.

Parametry
FINAL AUDIO DESIGN Pandora Hope VI
Typ Zamknięte
Poduszka Wokółuszne
Masa 480
Impedancja (Ω) 8
Sterowanie (podst./MFI/Android) nie/nie/nie
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
FINAL AUDIO DESIGN testy
Edition 15 Veritas
ULTRASONE
Edition 15 Veritas
Słuchawki

Ultrasone rozpoczęło działalność w 1990 roku. Domowe słuchawki nie od samego początku były specjalnością tej firmy. W pierwszych latach koncentrowała się ona na urządzeniach profesjonalnych, także w zakresie redukcji emisji promieniowania elektromagnetycznego. Ale od początku XXI wieku bawarscy konstruktorzy skupiali się na sprzęcie audio.

EAH-F70N
TECHNICS
EAH-F70N
Słuchawki

Na pierwsze słuchawki bezprzewodowe Technicsa trzeba było dość długo czekać, pojawiły się dopiero w tym roku. Podczas zimowych targów CES Technics przedstawił dwa bliźniacze modele - EAH-F50B oraz EAH-F70N. Te drugie wyróżniają się głównie obecnością aktywnego systemu redukcji hałasu.

AH-GC30
DENON
AH-GC30
Słuchawki

Denon od dawna i wciąż dopieszcza audiofilów słuchających w domowych pieleszach, o czym świadczą choćby przedstawione w tym roku referencyjne AH-D9200. Mniej zajmował się konstrukcjami bezprzewodowymi i przenośnymi, ale właśnie ulega to zmianie. Firma przedstawiła ostatnio trzy nowe modele, reklamowane jako "dźwięk ciszy".

Live Sound & Installation listopad 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta grudzień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista grudzień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio grudzień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu