Albumy amerykańskiej wokalistki mają tę cechę, ze słucha się ich ciurkiem, jak pasjonującej opowieści ze świetną muzyką w tle. Nie inaczej jest i tym razem, a nawet ciekawiej, bo o kształt muzyki zadbał wybitny producent, specjalista o nagrań wokalnych, Larry Klein. Wcześniej przyczynił się do sukcesów m.in.: Joni Mitchell, Tracy Chapman, Melody Gardot i Madeleine Peyroux.
Na płycie "Freedom and Surrender" stworzył skupiające uwagę wieloplanowe instrumentacje kompozycji, które przyniosła do studia Lizz Wright. Wokalistka jest autorką dziesięciu z piętnastu piosenek, a kilka nowych utworów napisali specjalnie dla niej: JD Souther, Maia Sharp oraz współpracujący z nią od pierwszej płyty: Jesse Harris i Toshi Reagon. Współautorami są Klein i David Batteau.
Już w pierwszym tygodniu po premierze w USA "Freedom and Surrender" wskoczyła na pierwsze miejsce notowania magazynu "Billboard" w kategorii płyt jazzowych. Tak jak 10 lat temu "Dreaming Wide Awake", druga z płyt Lizz Wright. Toshi Reagon napisała doskonałe, przebojowe otwarcie albumu piosenką "Freedom", a Klein nadał jej soulowy charakter z chórkiem, który stworzyła sama Lizz.
Wright i Harris są najlepsi w balladach i taką jest ujmująca liryzmem "The Game". Klein użył całego kunsztu aranżując "The New Game" w rhythm and bluesowym stylu. W nastrojowym temacie "Right Where You Are" wokalistka prowadzi poruszający dialog ze słynnym Gregorym Porterem.
Marek Dusza
CONCORD/UNIVERSAL