Nawet jeśli miłośnik geniuszu Johna Coltrane’a ma na półce wszystkie jego albumy, może nie znać innych jego ważnych nagrań. Tę lukę stara się wypełnić kompilacja "Another Side of John Coltrane", prezentująca wybór utworów z jego udziałem w roli sidemana.
Kompilację "Another Side of John Coltrane" otwiera jedyne znane nagranie dwóch gigantów saksofonu tenorowego: Sonny’ego Rollinsa i Coltrane’a właśnie. To tytułowy utwór z albumu Rollinsa "Tenor Madness" wydany przez Prestige w 1956 r.
Lider zaprosił na sesję członków kwintetu Davisa, co dało znakomity efekt. Album ten jest uważany za jeden z najważniejszych w karierze Rollinsa, a w tym momencie Coltrane nie miał jeszcze płyt pod własnym nazwiskiem.
Trzy kolejne utwory z "Another Side of John Coltrane" pochodzą z nagrań będących owocem współpracy z Milesem Davisem. Kapitalna wersja "Round Midnight" powstała podczas sesji Miles Davis and the Modern Jazz Giants, wydanej przez Prestige w 1959 r. Tematy "Oleo" i "Airegin" ukazały się na płytach kwintetu Milesa dla Columbii.
Słynna kompozycja "Soultrane" dała tytuł albumowi Johna Coltrane’a z 1958 r., ale to nagranie pochodzi z sesji z Taddem Dameronem na jego album "Mating Call". Trzy nagrania pochodzą z albumów Theloniousa Monka. Ciekawostką jest nagranie "Billie’s Bounce" kwintetu pianisty Reda Garlanda. Bardzo dobry remaster starych nagrań, brzmią znakomicie.
Marek Dusza
Craft/Universal