Gdy The Beatles nagrywali w Abbey Road przełomowy
Sgt. Pepper's ... w studio obok znany wtajemniczonym
kwartet Pink Floyd pracował nad debiutem
The Piper at .... Od tego czasu minęło 40 lat i koncern
EMI postanowił uświetnić tę okoliczność specjalną
edycją pierwszego albumu Pink Floyd.
W oprawionej
w płótno książeczce otrzymujemy 3 krążki oraz reprodukcję
notatek nieżyjącego już Syda Barretta, pierwszego
lidera grupy, którego już na kolejnej płycie
zastąpił na stałe gitarzysta David Gilmour.
Kompakty
I i II zawierają na nowo zremasterowany materiał
z oryginału w wersjach stereo i mono. Krążek III zawiera
dodatkowe utwory, jakie ukazały się też na singlach
i epkach.
Zestaw, szczególnie dla tych, którzy
znają dorobek grupy od The Dark Side of the Moon,
będzie stanowić zaskoczenie. Z jednej strony niezbyt
złożone kompozycje w poetycko-onirycznej oprawie,
a z drugiej pewien chaos będący zapowiedzią ery
punk.
Specyficzny klimat utworów podkreślają zniekształcenia gitarowe, atonalne buszowanie po klawiaturach
i co chwila wynurzająca się linia mięsistego basu
w górnym rejestrze. Przedstawione bogactwo, nieraz
niespójnych, pomysłów zespół eksploatował aż do albumu
Meddle (1971 r.). Reedycja stanowi bezcenne źródło
w dociekaniu początków ery psychodelicznej i analizie
startu jednej z najważniejszych grup rockowych. Jakość
nagrań, mimo restauratorskich zabiegów, pozostała surowa
i chyba w sumie lepiej brzmi mono niż stereo.
Bogactwo efektów akustycznych robiło wrażenie na
sprzętach odtwarzających z tamtej epoki, ale współczesna technika obnaża ich raczkujący charakter.
Cezary Gumiński
EMI