DENON
AVR-3808

Wielokanałowe dekodery DD i DTS nie ograniczają się do DD-EX i DTS-ES, AVR-3808 zawiera już także DTS-HD i Dolby TrueHD, przypisane nośnikom wysokiej rozdzielczości Blu-ray i HD DVD. Audiofile stereofoniczni też coś dostaną- dekodery HDCD i firmowy procesor AL24, ciągle ulepszany i bez wątpienia nadal znakomity.

Charakterystycznym sznytem wzorniczym nowej linii jest nieco 'wygięty' przedni panel; dotąd Denon zdecydowanie lansował (przynajmniej w ostatnich generacjach) proste linie obudowy, taki zwrot należy więc odnotować. Urządzenie występuje w kolorach czarnym i srebrnym. Na froncie widzimy niewiele manipulatorów, ale pod klapką aż się roi. Podręczne wejście zawiera przyłącze cyfrowe (światłowodowe) audio, S-Video i port USB. W tym miejscu urządzenie ma również gniazdo mikrofonu automatycznej kalibracji.

Zawartość konwerterów i procesorów audio i wideo może przyprawić o ból głowy. Najważniejsza jest umiejętność konwertowania i skalowania sygnałów wizyjnych do cyfrowej postaci w formacie 1080p i dostarczanie ich na wyjście HDMI - w wersji 1.3, a więc najnowszej. Do obsługi cyfrowych sygnałów wizyjnych służą układy DCDi Faroudja oraz procesor NSV. Urządzenie rozumie również pliki WMA i otrzymało certyfikat do współpracy z Windows Vista- cokolwiek by to miało oznaczać.

Urządzenie ma oczywiście siedem końcówek mocy, z których dwie mogą zostać przekierowane do stereofonicznego zasilania drugiej strefy. Kolejną możemy sterować z dedykowanych wyjść liniowych. Widzimy baterię złączy HDMI- aż cztery wejścia, ale tylko jedno wyjście. Ponadto są dwa wyjścia komponent i trzy wejścia- dla tego formatu także następuje konwersja, nie wiadomo jednak, jaką maksymaln ą rozdzielczość udaje się tu uzyskać.

Na porcie RJ-45 zaserwowano złącze Denon Link 3. generacji, które transmituje pomiędzy urządzeniami tej samej marki sygnały DVD-A i SACD w postaci cyfrowej. Kiedyś to była wielka sprawa... Wejść analogowy i cyfrowych audio jest wystarczająco dużo, wśród nich znalazło się także przyłącze dla gramofonu z wkładką MM.

Wielokanałowy zestaw 7.1 występuje zarówno w postaci wejścia, jak i wyjścia. Możliwe jest także podłączenie stacji dokującej i obsługiwanie iPoda z pilota amplitunera. Port USB możemy przypisać dowolnemu wejściu. Obsługiwanie parametrów i ustawień amplitunera świetnie udaje się przez złącze sieciowe Ethernet, sterowanie najlepiej zorganizować poprzez port szeregowy RS-232.

Jednym z kluczowych udogodnień funkcjonalnych, jest nowe, uplastycznione menu użytkownika. Oprócz automatycznej kalibracji możemy przeprowadzić ją ręcznie, AVR-3808 pozwala na to bez wielkich ceregieli (w odróżnieniu od Sony). Praca konwertera i skalera podlega ważnym regulacjom: włączamy progresywne skanowanie, wybieramy rozdzielczość, format, aspekt obrazu, synchronizację dźwięku z obrazem.

Znakomitą i rzadko spotykaną możliwością jest umiejętność poważnego modyfikowania parametrów obrazu, nie tylko w zakresie kontrast/ jasność, ale również w dziedzinie wypełnienia i poziomu chrominancji.

W komplecie serwowany jest uniwersalny pilot RC-1086. Sterownik ten potrafi uczyć się komend innych elementów zestawu, ale ma również w pamięci setki (jeśli nie tysiące) kombinacji sygnałów obsługujących większość popularnych produktów audio i wideo.

Część klawiszy na pilocie jest 'twarda', ale jest tam również membrana udająca dotykowy panel LCD. Taka kombinacja wydaje się całkiem udana, choć ikony ulokowane ma membranie nie są widoczne w dziennym świetle. Jest też drugi pilot, przeznaczony głównie do obsługi dodatkowych stref.

Czytaj również: Denon AVR-X2300W

Odsłuch

Brzmienie jest dojrzałe i zrównoważone, dynamika jest właściwie zbilansowana - AVR-3808 z powagą odtwarza ciche fragmenty, nie eksponuje ich, ale również nie lekceważy. Przyrost ekspresji odbywa się mniej więcej liniowo aż do ekstremalnych głośności- to dobrze świadczy o swobodzie i uniknięciu kompresji. Analityczność jest bez zarzutu również podczas instrumentalnych nawałnic.

Tworzenie płynnych efektów otaczających przychodzi AVR-3808 z łatwością, wystarczy 5.1 z właściwie ulokowanymi głośnikami, by scena z przodu była plastyczna, a efekty celne i czytelne, naturalnie wyartykułowane. W stereo daje się zauważyć szerokie rozciągnięcie sceny przy zachowaniu odpowiedniego dystansu.

Ogólne wrażenie, ugruntowane wielogodzinnym słuchaniem, daje obraz urządzenia o brzmieniu swobodnym, ale spokojnym, luźnym, nie nerwowym. średnica jest pełna i dość obszerna, wysokie tony wyraziste, jednak bez przykrych przejawów metaliczności, a bas nie rozpasany. Czyli kino z dużą kulturą, świetnie służącą muzyce.

Amplituner bez dwóch zdań poprawia obraz z większości sygnałów, które mogą dotrzeć do jego wejść. Skalowanie daje znakomite efekty nie tylko w przypadku sygnałów analogowych, jest efektywne również dla standardu HDMI z podłączonego DVD. Niezależnie od rozdzielczości monitora warto jest z Denona wydusić 1080p, efekt zawsze będzie lepszy.

Technika

W sekcji końcówek mocy Denon zamontował solidny, odlewany radiator a na nim, w rządku tuż przy dolnej ściance, zastęp układów Darlingtona - po dwa na każdy z kanałów. Elektronikę cyfrową skupiono w ramach jednego, szerokiego modułu zainstalowanego poziomo na górnej platformie tuż obok gniazd przyłączeniowych. Mamy tam cały przekrój najnowszych scalaków, zarówno do obsługi dźwięku, jak i obrazu.

W pierwszej sekcji główną rolę gra tandem procesorów DSP Analog Devices z rodziny Sharc. Te 32-bitowe układy sprostają przetwarzaniu wszystkich systemów surround.

Kości Sharc są programowalne, ale ponieważ do niedawna w systemach wielokanałowych działo się niewiele, możliwość ta mogła wydawać się nieistotna. Ale dzięki niej teraz AVR-3808 obsługuje najnowsze systemy Dolby TrueHD i DTS-HD. Za przetwarzanie sygnału audio pomiędzy formatami cyfrowymi a analogowymi dbają świetne kości BurrBrown PCM1791 w towarzystwie konwerterów konkurencyjnego AKM-a.

Transmitery i odbiorniki dla portów HDMI dostarczył z kolei specjalista w dziedzinie obrazu - Silicon Image; są to układy Sil9135, Sil9134 zgodne z najświeższą specyfikacją HDMI v1.3a. Sygnały z najróżniejszych źródeł i wejść trafiają do centrali - dużego chipu Genesis FLI2310 - ten zawiera filtry, redukcje szumów, sławne już algorytmy DCDi Faroudja i co najważniejsze, wypuszcza obrazy 1080p.

Grzegorz Rogóż

Parametry
DENON AVR-3808
Produkowany Tak
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 7
Moc8 [W] 2K 171
Moc4 [W] 2K 0
Wejścia / wyjścia video komp/HDMI
Skaler 1080p
Dekodery surround DD EX,DTS ES,DTS 96/24,DPLIIx,DD HD,DTS HD
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Denon AVR-3808

W firmowej specyfikacji urządzenia moc 160W pojawia się dla obciążeń 6 omowych, a przy klasycznych 8 omach można liczyć na 120W. W rzeczywistości przy wysterowaniu pojedynczego kanału dostajemy aż 171W przy 8 omach, w stereo 2x160W, a przy konfiguracji pięciokanałowej 5x81W.

Jak można się było spodziewać po rosnącej grupie głównie wizyjnych dodatków cyfrowych, odstęp sygnał/szum wynosi tylko 82dB, ale dynamika to już 104dB, do czego przykłada się wysoka moc.

Pod względem pasma przenoszenia (rys.1) Denon radzi sobie bardzo sprawnie, -0.2dB przy 10Hz to tyle co nic, a -2.3dB przy 100kHz to co najmniej dobrze. Rozkład zniekształceń (rys.2) pokazuje brak silnie zaznaczonych harmonicznych, widać jedynie trzecią, i to przy niskich -87dB.

Być może to zaleta trybu Pure Direct, który włączyłem na czas całej sesji pomiarowej, jest jednak pewne, że bez wysokiej klasy komponentów takie wyniki nie byłyby możliwe.

O szerokich obszarach zniekształceń poniżej 0.1% informuje wykres z rys.3, THD+N przyjmuje takie wartości dla mocy już od poniżej 1W aż do leżących w zakresie dynamicznego wzrostu THD+N 144W. (R.Ł.)

DENON testy
SR6013
MARANTZ
SR6013
Amplitunery AV

Projektowanie świetnych urządzeń stereo Marantz ma zaszyte w genach, a znakomicie wyposażone kino domowe wniósł aportem Denon. Reprezentacja wielokanałowa Marantza jest wciąż mniej liczna niż Denona, ale klarowana, a przy tym zróżnicowana. To Marantz (a nie Denon) ma w ofercie amplitunery typu slim, a na samym szczycie zestaw dzielony (procesor A/V i końcówki mocy). Wśród trzech tegorocznych "dużych" amplitunerów jest zeszłoroczny SR8012 (prawdopodobnie nie doczekamy się szybko jego następcy), SR6013 i SR7013.

RX-A1080
YAMAHA
RX-A1080
Amplitunery AV

Urządzenia z rodziny Aventage to z założenia creme de la creme wielokanałowej oferty Yamahy. Potwierdza to najnowszy, dzielony zestaw 5200 (procesor A/V plus końcówka mocy), chociaż z drugiej strony, seria się rozrasta (w dół), a podstawowa linia amplitunerów RX-V schodzi nieco w cień. Widać to znakomicie w tegorocznej ofercie, w której znajdziemy aż sześć amplitunerów Aventage i tylko cztery modele RX-V. Aventage RX-A1080 jest najlepszym amplitunerem (w całej ofercie Yamahy) w konfiguracji 7.1 (producent stosuje określenie 7.2 ze względu na zdublowane wyjście subwooferowe, ale to szczegół).

AVR-X4500H
DENON
AVR-X4500H
Amplitunery AV

Na początku roku trafił do sprzedaży topowy AVC-X8500H, będący formalnie nawet nie amplitunerem, a wzmacniaczem. Można było odnieść wrażenie, że Denon wraca do praktyk sprzed lat, gdy takim podejściem (brakiem tunera radiowego) wyróżniał najlepsze konstrukcje. Tym razem jednak chodzi o coś więcej, bo niedawno wprowadzony AVC-X6500H, zastępujący AVR-X6400H, też przechodzi na stronę wzmacniaczy. W ten sposób AVR-X4500H stał się najlepszym amplitunerem AV Denona w tradycyjnym rozumieniu tego słowa.

Live Sound & Installation listopad 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta listopad 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista listopad 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio listopad 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio listopad 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu