DENON
AVR-X4200W

Amplituner Denona dostępny jest w wersjach czarnej i srebrnej. Dwie gałki, punktowy wyświetlacz o standardowej wielkości i dobrym kontraście oraz wtopiona w panel klapka, pod którą znajduje się nieco funkcji - niby zwyczajne, ale ładnie i wygodnie.

Nasza ocena

Wykonanie
Obudowa niewybujała, konstrukcja wewnętrzna starannie "spakowana". Duży potencjał sekcji cyfrowej - tamże bardzo dobre układy.
Funkcjonalność
Urządzenie wyposażone kompletnie i standardowo jak na nowoczesny amplituner AV w tej klasie cenowej. Bardzo wygodna kalibracja dzięki polskiemu menu. Dobry pilot.
Laboratorium
Bardzo wysoka moc (2 x 160 W/8 Ω, 2 x 220 W/4 Ω, 5 x 70 W/8 Ω, 5 x 100 W/4 Ω), typowy dla amplitunerów AV (umiarkowany) odstęp od szumu (81 dB), bardzo niskie zniekształcenia.
Brzmienie
Solidne, gęste i często potężne. Ekspresja tworzona grubymi dźwiękami i bliską sceną. Spektakularne odtworzenie wielokanałowych nagrań koncertowych.
Artykuł pochodzi z Audio

Można szybko wybrać źródło, strefę i wykonać ustawienia w menu. Umieszczone tu gniazda obejmują USB, HDMI, wyjście słuchawkowe i analogowe wejście AV; w tym miejscu podłącza się także mikrofon systemu automatycznej kalibracji Audyssey.

Niepozorny port USB pełni ważne funkcje. Pozwala odtwarzać pliki z urządzeń Apple: iPodów, iPhonów, iPadów, a także z pendrajwów i dysków (FAT16/32) o maksymalnych parametrach: dla Flac 24 bity/192 kHz; dla DSD - 2,8 MHz.

Przy HDMI na przednim panelu nie ma informacji o 4K, ale cały zestaw wejść i wyjść HDMI pozwala na przekazywanie sygnałów UHD. Amplituner potrafi też upskalować wszystkie sygnały do 4K, zarówno analogowe, jak i cyfrowe, o rozdzielczości full HD, a także te poniżej 1080. To ważna umiejętność, bo niektóre skalery 4K wymagają "wkładu" 1080p.

Zestaw HDMI obejmuje osiem wejść i trzy wyjścia, w tym jedno z ARC. Analogowych podłączeń wizyjnych wystarczy dla kilku starszych urządzeń.

HDMI i dwa analogowe wyjścia wizyjne mogą kierować sygnał do kolejnych pomieszczeń. Do obsługi dodatkowych stref można "oddelegować" wzmacniacze niewykorzystywane w głównym systemie. Dość nietypowa (ale rozsądna) jest opcja przekierowania po jednym kanale na każdą strefę.

Wówczas przy siedmiu końcówkach mocy mamy 5.1 w głównym pomieszczeniu i dwie strefy nagłośnione monofonicznie. Można także użyć analogowych wyjść liniowych z regulowanym poziomem. W zdalnej współpracy z innymi urządzeniami pomogą triggery 12V, wyjście i wejście IR, ale przede wszystkim RS232.

Tylny panel został skrzętnie wykorzystany. W AVR-X4200W mamy do dyspozycji wszechstronny zestaw wejść i wyjść – zarówno analogowych, jak i cyfrowych.

Tylny panel został skrzętnie wykorzystany. W AVR-X4200W mamy do dyspozycji wszechstronny zestaw wejść i wyjść – zarówno analogowych, jak i cyfrowych.

Wejścia audio to kilka analogowych (w tym gramofonowe, dla wkładki MM) i cyfrowych. Gniazdo RCA Denon Link HD służy do synchronizacji przepływu danych cyfrowych z odtwarzaczy BD podłączonych do amplitunera (równolegle) kablem HDMI; można to wykorzystać wyłącznie w ramach urządzeń Denona.

Dbałość o przetwarzanie sygnału audio przejawia się w kilku technikach, znanych zresztą od dawna. Najważniejsze z nich to D.D.S.C. HD (wykorzystanie oddzielnych układów cyfrowych do operacji A/D, DPS i D/A) i AL24 (obróbka sygnału cyfrowego przed konwersją na analogowy). Konwertery C/A mają parametry 32 bit/192 kHz.

Denon AVR-X4200W ma na pokładzie Dolby Atmos. W egzemplarzu, który otrzymałem do testu, nie było jeszcze DTS:X, ale stosowne, bezpłatne oprogramowanie jest już dostępne. Aktualizację przeprowadza się w prosty sposób, operacja zajmuje ok. 60 minut. Urządzenie jest przygotowane również do przyjęcia formatu Auro 3D, jednak za ten dodatek trzeba już dopłacić.

Denon dekoduje format 9.2, ma siedem końcówek mocy, ale zaciski głośnikowe pozwalają na podłączenie jedenastu kolumn. Nawet dobrze znany 5.1 ma wzmacniaczowo-głośnikowe wariacje, jak choćby zasilanie dodatkowej strefy lub bi-amping dla kolumn przednich.

Używając odtwarzacza BD marki Denon, można użyć gniazda Denon Link w celu dodatkowej synchronizacji przesyłanych danych (urządzenia muszą być połączone niezależnie kablem HDMI).

Używając odtwarzacza BD marki Denon, można użyć gniazda Denon Link w celu dodatkowej synchronizacji przesyłanych danych (urządzenia muszą być połączone niezależnie kablem HDMI).

Ciekawą opcją towarzyszącą 7.1 (zaangażowane wszystkie wzmacniacze) jest podłączenie dodatkowej pary kolumn aktywowanych po wybraniu trybu "stereo" - wtedy cały zestaw 7.1 jest odłączany, a grają jedynie dodatkowe kolumny przednie dedykowane stereofonii. Kombinacje wielokanałowe można rozwijać aż do 13.2, wykorzystując wyjścia na zewnętrzne końcówki mocy.

Łączność z internetem jest możliwa przez LAN lub WLAN. Do połączenia bezprzewodowego (oraz BT - kodeki SBC, AAC) przydadzą się dwie antenki. Maksymalne parametry plików dla połączeń sieciowych (jak i USB) określono na 24/192 i DSD64.

Amplituner jest oczywiście zgodny z protokołem DLNA, współpracuje z urządzeniami Apple przez AirPlay. Sterowanie można powierzyć urządzeniu mobilnemu (z iOS lub Android) poprzez aplikację Denon Remote. Mamy tu również "Spotify Ready" współpracujące np. ze smartfonami. Dostępne jest także radio internetowe.

Set-up i pozostałe ustawienia są dobrze przemyślane, menu - w języku polskim. Po włączeniu urządzenie przeprowadza przez wszystkie konieczne ustawienia, włącznie z pokazywaniem, jakimi kablami należy podłączyć źródła i jak wkręcić antenki, ale do działania tego systemu konieczne jest połączenie z internetem.

Typowa "piętrowa" konstrukcja amplitunera AV. Tranzystory kanałów mocy znalazły się w komplecie na jednym dużym radiatorze zamocowanym wzdłuż przedniego panelu.

Typowa "piętrowa" konstrukcja amplitunera AV. Tranzystory kanałów mocy znalazły się w komplecie na jednym dużym radiatorze zamocowanym wzdłuż przedniego panelu.

Odsłuch

W pierwszym wrażeniu Denon AVR-X4200W nie tyle otoczył, co wręcz przyczepił się do mnie swoim brzmieniem. Jednak niebawem okazało się, że dźwięki nie są ze sobą sklejone, nie są rozmazane i pozbawione definicji, przenikają się w czytelny sposób, a przy tym zbliżają do słuchacza.

Panuje porządek, który jest bardzo daleki od sterylności - to imponujące i wciągające, chociaż nie każdy lubi taką bliską, często dosadną, masywną prezentację, w której przejrzystość i oddech nie będą najważniejsze.

Wszystkie elementy pasują do siebie jak układanka, dźwięki zazębiają się w czasie i przestrzeni, nie ma tutaj luk i niedopowiedzeń, jakby Denon był dyrygentem dającym orkiestrze wyjątkową pewność siebie.

Scena pojawiła się bardzo blisko, muzycy byli na wyciągnięcie ręki, instrumenty wybujałe i soczyste. Miałem wrażenie uczestnictwa w spektaklu. Czułem się jak słuchacz z pierwszego rzędu - całkowicie skupiony na artystach, ale też przez nich obserwowany.

Ten profil trochę ograniczał detaliczność i rozdzielczość, najdrobniejsze szczegóły były przez inne amplitunery bardziej cyzelowane, co jednak nie daje o sobie znać w czasie "normalnego" słuchania, kiedy będziemy mocniej absorbowani przez spójny, naturalny, energetyczny przekaz, niż przez "analizę porównawczą": jak z przysłowiowym skrzypnięciem krzesła poradził sobie Denon, a jak Marantz.

Na dobrą sprawę AVR-X4200W można obsłużyć przyciskami znajdującymi się pod klapką, bez sięgania po pilot. HDMI, podobnie jak pozostałe wejścia i wyjścia tego typu, przepuszcza i przełącza sygnał 4K. USB współpracuje z urządzeniami Apple i odczytuje pliki (24/192 oraz DSD64) z zewnętrznych pamięci.

Na dobrą sprawę AVR-X4200W można obsłużyć przyciskami znajdującymi się pod klapką, bez sięgania po pilot. HDMI, podobnie jak pozostałe wejścia i wyjścia tego typu, przepuszcza i przełącza sygnał 4K. USB współpracuje z urządzeniami Apple i odczytuje pliki (24/192 oraz DSD64) z zewnętrznych pamięci.

Denon AVR-X4200W nie jest profesjonalnym narzędziem do monitorowania, zwłaszcza nagrań o złożonej strukturze, ale do żywego, emocjonalnego grania wszelkiej muzyki, bo nie ma takiej, która nie potrzebuje soczystości.

Już ciche fragmenty nagrań są nacechowane sprężystością, względnie spokojna muzyka gotuje się jak woda pod przykrywką. Masywność dźwięku była tworzona głównie przez mocną średnicę, skoligaconą z rozłożystym basem. Góra pasma była nie tyle z boku, co trzymała się w ryzach; nigdy nie wychodziła przed szereg.

Tryb wielokanałowy zachowuje prawie taki sam charakter. Naprawdę spektakularnie, potężnie i zamaszyście zostały oddane sceny z dużych muzycznych imprez. Jeśli mamy do dyspozycji duży ekran, będziemy mogli zanurzyć się w wydarzeniu, poczuć bas w brzuchu, ale także energię wysokich tonów - w tym trybie pozwalały sobie na więcej.

Denon znakomicie pokazał proporcje pomiędzy wydarzeniami na scenie a, na przykład, odgłosami z sali. Zresztą sama akustyka pomieszczenia koncertowego też zawsze była oddawana bardzo plastycznie, bez nadmiernego absorbowania uwagi nazbyt autonomiczną pracą kanałów tylnych. Zawsze dominował mocny, bezpośredni przekaz i wydarzenia na froncie.

- Końcówki mocy: 7
- Dekodery Dolby Atmos, DD, DD Plus, Dolby Surround, Dolby True HD, DTS:X Ready, DTS Digital Surround, DTS-ES, DTS Express, DTS HD High Resolution Audio, DTS HD Master Audio, DTS 96/24, DTS-ES Matrix 6.1, DTS-ES Discrete 6.1, Auro 3D Ready
- Konwerter wideo: tak
- Skaler obrazu: 4K
- Wejścia wideo: 8 x HDMI, 2 x komponent, 4 x kompozyt
- Wyjścia wideo: 2 x HDMI, 1 x komponent, 1 x kompozyt
- Wej./wyj. analogowe audio 6 x RCA/-
- Wej. podręczne USB, HDMI, 1 x RCA audio, 1 x kompozyt wideo
- USB: 1 x przód
- Wej. gramofonowe: MM
- Wyj. na subwoofer: 2 x
- Wej. wielokanałowe: -
- Wyj. na zewnętrzne końcówki mocy: 13.2
- Wej. cyfrowe: 2 x coax., 2 x opt.
- Wyj. cyfrowe: -
- Wyj. słuchawkowe: tak
- Zaciski głośnikowe: zakręcane
- Pilot uniwersalny: tak
- iPOD/iPhone/iPad: USB, AirPlay
- Funkcje strumieniowe: DLNA, serwisy muzyczne, radio internetowe
- Flac: 24 bity/192 kHz
- DSD: 2,8 MHz
- Dodatkowe strefy/obsługa: 2,3/1 x wyj. głośnikowe, 2 x RCA audio, 1 x HDMI, 1 x kompozyt wideo, 1 x komponent wideo
- Komunikacja: LAN, WLAN, BT
- Gniazda systemowe: RS232, 2 x wyjście trigger 12V, 1 x wej. IR, 1 x wyj. IR, Denon Link HD

Grzegorz Rogóż

Specyfikacja techniczna

DENON AVR-X4200W
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 7
Moc 8 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 158
Moc 4 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 218
Wejścia / wyjścia video HDMI / komp.
Skaler 4K
Dekodery surround Dolby Atmos, DD, DD Plus, Dolby Surround, Dolby True HD, DTS:X Ready, DTS Digital Surround, DTS-ES, DTS Express, DTS HD High Resolution Audio, DTS HD Master Audio, DTS 96/24, DTS-ES Matrix 6.1, DTS-ES Discrete 6.1, Auro 3D Ready
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Rys. 2. Denon AVR-X4200W - zniekształcenia harmoniczne.
Rys. 2. Denon AVR-X4200W - zniekształcenia harmoniczne.
Laboratorium Denon AVR-X4200W

Konstrukcja Denona ma pewne cechy Marantza - należy do nich układ selektora impedancji optymalizujący działanie końcówek mocy do pracy z 4-omowymi i 8-omowymi kolumnami (we wszystkich kanałach).

Występowanie takiego selektora nie jest typowe we wzmacniaczach stereofonicznych (nie ma go też CSX120 Cambridge Audio), ale amplitunery wielokanałowe, które mają osiągać bardzo wysoką moc sumaryczną przy różnych obciążeniach, wymagają specjalnych rozwiązań, ze względu na wydzielanie ciepła.

Wyniki pomiarów mocy wyjściowej Denona i Marantza wyglądają dość podobnie. Przy 8 omach Denon AVR-X4200W dostarcza w jednym wysterowanym kanale 171 W, w stereo 2 x 158 W, w trybie pięciokanałowym 5 x 71 W; przy 4 omach wartości te rosną odpowiednio do 237 W, 2 x 218 W oraz 5 x 102 W.

Odstęp od szumu jest umiarkowany, S/N wynosi 81 dB, dynamika sięga 103 dB.

W pasmie przenoszenia (rys.1) nie widać spadku przy 10 Hz, a przy 100 kHz wynosi on ok. 2 dB. W spektrum zniekształceń (rys. 2) widać drugą i trzecią harmoniczną, ale wysokość tych szpilek niewiele przekracza poziom -90 dB. Aby uzyskać THD+N poniżej 0,1 % (rys. 3), będzie potrzebna moc wyjściowa przekraczająca 2 W przy 8 omach oraz 5 W przy 4 omach.

DENON testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu