ARCAM
Solo Movie 5.1

Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że utrwali się nurt alternatywny - prostszych, ale porządnych DVD-Amplitunerów i BD-Amplitunerów. Owszem, sporo jest kombajnów w niskobudżetowych zestawach "z jednego pudełka", ale poza nimi specjalnie nie ma w czym wybierać. Dlatego na tym tle niemal unikatem jest Solo Movie 5.1 Arcama, należący do trzeciej generacji rodziny Solo.

Nasza ocena
Wykonanie
Elegancki kombajn AV, solidna obudowa, nowoczesny odtwarzacz Blu-ray, źródło sieciowe na pliki A/V, amplituner z końcówkami mocy w (analogowej) klasie G.
Funkcjonalność
Podporządkowana intuicyjnej, prostej obsłudze, nieprzeładowana funkcjami znanymi z amplitunerów wielokanałowych. Szybko odczytuje płyty BD, radzi sobie ze źródłami sieciowymi i lokalnymi nośnikami (USB), uniwersalny pilot i aplikacja dla mobilnego sprzętu z iOS. Szkoda, że zabrakło autokalibracji.
Laboratorium
Wysoka moc w trybie dwukanałowym (2 x 83 W / 8 ohm i i 2 x 127 W / 4 ohm), pozostałe parametry, zmierzone w naszym laboratorium, obciążone wpływem konwersji A/C.
Brzmienie
Łatwe, przyjazne i eleganckie, trochę zmiękczone, na górze pasma delikatne, na średnicy plastyczne, ale z wyraźnie prowadzonym basem. Bez popisów, bez problemów.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Mnożenie nie tylko kanałów, ale i najróżniejszych funkcji, systemów i ustawień, wpływa zarówno na nowoczesność i zaawansowanie, jak i coraz bardziej skomplikowaną, a więc coraz trudniejszą, instalację i obsługę systemów wielokanałowych. Byłem niedawno świadkiem takiej sytuacji: Właściciel jednej z największych w naszym kraju firm zajmujących się sprzętem A/V odebrał telefon z własnego domu, z zapytaniem dziecka o możliwość obejrzenia jakiegoś filmu. Nie chodziło bynajmniej o prostą rodzicielską zgodę, ale instrukcję postępowania.

I tutaj zaczęły się schody: "weź pilot od amplitunera, potem od projektora, najpierw musisz włączyć Blu-Ray, potem poczekać, wybrać wejście, to i tamto...". Chodziło o codzienną przyjemność obejrzenia filmu, której ambitny system, obładowany setkami funkcji, wcale nie ułatwia. Coraz bardziej nafaszerowane nimi urządzenia nie stają się przez to bardziej przyjazne.

Arcam Solo Movie 5.1 - obudowa i złącza

Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że utrwali się nurt alternatywny - prostszych, ale porządnych DVD-Amplitunerów i BD-Amplitunerów. Owszem, sporo jest kombajnów w niskobudżetowych zestawach "z jednego pudełka", ale poza nimi specjalnie nie ma w czym wybierać. Dlatego na tym tle niemal unikatem jest Arcam Solo Movie 5.1 należący do trzeciej generacji rodziny Solo.

Rodzina Solo pojawiła się już dziesięć lat temu, ale poszczególne urządzenia przechodzą regularne modernizacje; najnowszy Solo Movie 5.1 został wprowadzony wiosną tego roku. W ofercie jest jeszcze uproszczona odmiana Solo Movie 2.1 oraz już bardziej "hajfajowy" Solo Music.

Urządzenie ma dość subtelną formę, ale od razu widać i czuć jego klasę. Obudowa jest metalowa, przednią ściankę zaokrąglono, część sterowania odbywa się przez wielofunkcyjny panel na górnej płycie, tam znajduje się między innymi pokrętło głośności (to dość wygodne, o ile nie planujemy wstawić Solo Movie do klasycznej szafki). Pomiędzy przyciskami ulokowanymi na froncie znajduje się charakterystyczny dla Arcama, zielony wyświetlacz z punktową matrycą oraz szuflada, a raczej klapka, która ją maskuje. Z przodu jest też 3,5-mm wyjście słuchawkowe.

Arcam stawia przede wszystkim na źródła cyfrowe, redukując liczbę wejść analogowych do minimum.

Arcam stawia przede wszystkim na źródła cyfrowe, redukując liczbę wejść analogowych do minimum.

Na środku tylnej ścianki umieszczono, tuż przy sobie, dwie anteny bezprzewodowych systemów komunikacji, Bluetooth oraz Wi-Fi; ten ostatni uzupełniono przewodowym połączeniem LAN.

Gniazd wyjściowych na kolumny jest pięć, terminale mają wprawdzie złocone styki, ale poszczególne trzpienie osadzono bardzo ciasno, przez co podłączanie jest dość niewygodne. Solo Movie 5.1 ma pięć końcówek mocy i w żaden sposób nie wychodzi poza schemat 5.1 (ani w zakresie dekoderów, ani wyjść na zewnętrzne końcówki).

Podstawowymi portami dla sygnałów A/V są złącza HDMI - cztery wejścia i jedno wyjście. Oprócz nich przygotowano dwa wejścia cyfrowe - jedno optyczne (24/96) i jedno elektryczne współosiowe (24/192); dwa analogowe - RCA i mini-jack. Oczywiście do Arcama Solo Movie 5.1 podłączymy też subwoofer. Port USB, zintegrowany z sieciowym LAN, pracuje z nośnikami pamięci - na użytek funkcji BD-Live, aktualizacji oprogramowania, jak też w zakresie odczytywania plików A/V (protokół DLNA). Możliwości są zbliżone do funkcji odtwarzacza sieciowego (o tym za chwilę). Jest też gniazdo antenowe FM (wbudowany moduł DAB).

Większość układów elektronicznych zasłonięto plastikowymi osłonami.

Większość układów elektronicznych zasłonięto plastikowymi osłonami.

System zbudowany wokół Solo Movie nie będzie więc bardzo okazały, skupi się przede wszystkim na źródłach wideo, takich jak odtwarzacz Blu-ray, tuner (telewizja kablowa lub satelitarna) czy konsola do gier. Przy samych gniazdkach głośnikowych znajduje się "rekomendacja" podłączenia kolumn 8-omowych, ale w instrukcji obsługi nie znalazłem jednak wyraźnego zakazu stosowania kolumn 4-omowych; jak się okazało w pomiarach, Arcam Solo Movie 5.1 radzi sobie dość dobrze z takim obciążeniem.

Odczytywane pliki

Sekcja odtwarzacza odczytuje płyty Blu-Ray, DVD-Video, CD, a także SACD; na nośnikach można także nagrać pliki Flac, WAV, AIFF 24/192, które Solo Movie potrafi również odtworzyć z USB czy zdalnych źródeł sieciowych.

Wyraźnym priorytetem było jednak stworzenie urządzenia łatwego w obsłudze, nawet jeśli miałoby to oznaczać ograniczenie lub wręcz całkowitą rezygnację z niektórych funkcji. Dlatego wiele można Arcamowi wybaczyć, bo mnóstwo opcji, jakie serwuje się nam w dzisiejszych amplitunerach i odtwarzaczach Blu-ray, po prostu nie znajduje praktycznego zastosowania.

Naprawdę szkoda jednego - że w Solo Movie zabrakło systemu autokalibracji. Menu jest przyzwoite od strony graficznej, główną sekcję podzielono na wybór wejść, odtwarzacz plików (z USB czy sieci), ustawienia i szybkie przejście do odtwarzania płyt.

Pilot Arcama Solo Movie 5.1 wygląda dość zwyczajnie, ale może przejąć kontrolę nad wszystkimi urządzeniami w domowym systemie A/V, bowiem potrafi się nauczyć kodów. Dla użytkowników mobilnego sprzętu Apple (wersja na urządzenia Android, choć plotki głoszą, że anonsowana, nie miała jeszcze premiery) Arcam przygotował specjalną aplikację sterującą, która nie tylko ułatwia poruszanie się po zasobach sieciowych, lecz jest alternatywą dla pilota.

Chociaż w sprzęcie A/V coraz popularniejsze są wejścia podręczne, to tutaj 3,5-mm gniazdko jest „tylko” wyjściem słuchawkowym.

Chociaż w sprzęcie A/V coraz popularniejsze są wejścia podręczne, to tutaj 3,5-mm gniazdko jest „tylko” wyjściem słuchawkowym.

Menu konfiguracji obrazu i dźwięku jest bardzo podstawowe. Nie ma tutaj zabawy w tryby DSP, można co najwyżej skorzystać z Dolby Pro Logic II. Wejścia HDMI przełączają sygnały 4K, Arcam będzie w pełni współpracował z najnowszymi telewizorami.

O sekcję dekoderów surround nie trzeba się martwić, ani o niej specjalnie pamiętać, Arcam automatycznie przełącza się między Dolby TrueHD, DTS HD MA, wspiera również Dolby Digital, Dolby Digital Plus i ProLogic II, zatem płyty Blu-ray zostaną właściwie obsłużone w ramach systemu 5.1.

Obudowa Solo Movie jest głęboka i ciężka (urządzenie waży ponad 12 kg); nie wprowadzono tutaj coraz modniejszej amplifikacji w klasie D, lecz zastosowano rzadko spotykaną klasę G; Arcam stosuje ją nie tylko w urządzeniach wielokanałowych. Pomysł nie jest zupełnie nowy, z grubsza rzecz biorąc polega na połączeniu analogowych końcówek mocy ze skomplikowanymi zasilaczami, pracującymi w kilku przełączanych automatycznie trybach.

W zależności od bieżącego zapotrzebowania na moc, zmienia się konfiguracja zasilania (oraz wzmacniaczy), co przekłada się na zwiększenie sprawności całego układu. Mechanizm płyt Blu-ray wybrano z oferty firmy Sony, dlatego Solo Movie tak sprawnie odczytuje płyty z nawet najbogatszym menu.

Szeroki panel szuflady jest tylko klapką, odchylaną przez tackę mechanizmu.

Szeroki panel szuflady jest tylko klapką, odchylaną przez tackę mechanizmu.

Odsłuch

Sprawność odczytu dysków BD jest satysfakcjonująca, co wcale nie jest regułą w odtwarzaczach "audiofilskich". Brzmienie jest przyjemne, raczej relaksujące niż podnoszące adrenalinę, ale dostatecznie angażujące, niesie dobre emocje i pozwala przyswajać muzykę różnego gatunku i różnej jakości.

Arcam nie ma wielu tajemnic, nie będzie odkrywał swoich możliwości stopniowo, nie zmusza słuchacza do oswajania się ze swoim charakterem - gra jednoznacznie, czytelnie, oczywiście różnicuje nagrania, ale nie szykuje niespodzianek, nie wpadniemy ani w żadne pułapki, ani nie odkryjemy nowych brzmień i informacji.

Zauważalny jest dodatek miękkości, może słodyczy, w każdym razie dźwięki delikatne zyskują na subtelności, a ostre... nie stają się tępe, nie tracą blasku, ale mniej dokuczają, ograniczony zostaje pierwiastek metaliczności, a pozostaje sporo świeżości i oddechu. Nie zmierza to ani ku klimatom mrocznym, ani ku rozdetalizowaniu - Arcam promuje spójność i harmonię.

Uspokojenie skrajów pasma nie oznacza, że średnica jest silnie wyeksponowana - i ona pozostaje łagodna, plastyczna, wszystkie zakresy i elementy są oddawane proporcjonalnie.

Nie ma jednak problemów z motorycznością - chociaż Arcam nie jest piorunująco szybki, to muzyka, w której rytm odgrywa ważną rolę, nie kuleje; mamy dobry puls "średniego" basu, dość wyraźne kontury (tam, gdzie powinny być - bas nie jest nagminnie utwardzany), jednak odtworzenie większych porcji energii trzeba powierzyć subwooferowi.

Radek Łabanowski

Parametry
ARCAM Solo Movie 5.1
Rodzaj Amplitunery
Moc8 [W] 2K 83
Moc4 [W] 2K 127
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 0,25
Dynamika [dB] 90
Stosunek sygnał/szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 70
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Rys. 3. Arcam Solo Movie 5.1 - moc.
Rys. 3. Arcam Solo Movie 5.1 - moc.
Laboratorium Arcam SOLO MOVIE 5.1

Analizując wyniki pomiarów, wypada tym razem wziąć poprawkę na sposób działania wejść analogowych. Zarówno konstrukcja, jak i przebieg charakterystyki częstotliwościowej (rys.1) wskazują na to, iż sygnały są konwertowane na przebiegi cyfrowe, a odbywa się to w (nie najnowszym) układzie o częstotliwości próbkowania 44,1 kHz. Odbija się to na większości parametrów i nie daje pełnego obrazu możliwości urządzenia (gdy dostarczymy do niego sygnały cyfrowe). W zasadzie tylko pomiar mocy wyjściowej jest w tej sytuacji miarodajny, na ten parametr konwersja A/C w zasadzie nie wpływa.

Producent określił moc Solo Movie na 5 x 60 W przy 8 Ω oraz 5 x 75 W przy 4 Ω. Chociaż nie możemy tego precyzyjnie zweryfi - kować, bo mierzymy tym razem moc w jednym i w dwóch kanałach (brak stosownego wejścia analogowego czy trybów przekierowania sygnałów do kanałów efektowych uniemożliwia wysterowanie pięciu), to deklaracje te wyglądają wiarygodnie. W pojedynczym kanale otrzymujemy 92 W przy 8 Ω i aż 144 W przy 4 Ω, a przy wysterowaniu dwóch – odpowiednio 2 x 83 W i 2 x 127 W przy 4 Ω.

Poziom szumów jest wysoki (-70 dB), chociaż na tym wyniku najpewniej ciąży układ wstępnej konwersji A/C. Widać to szczególnie w pasmie przenoszenia (rys.1), które choć idealnie liniowe od 10 Hz, to pokazuje bardzo strome odfiltrowanie powyżej 22 kHz.

ARCAM testy
SR6013
MARANTZ
SR6013
Amplitunery AV

Projektowanie świetnych urządzeń stereo Marantz ma zaszyte w genach, a znakomicie wyposażone kino domowe wniósł aportem Denon. Reprezentacja wielokanałowa Marantza jest wciąż mniej liczna niż Denona, ale klarowana, a przy tym zróżnicowana. To Marantz (a nie Denon) ma w ofercie amplitunery typu slim, a na samym szczycie zestaw dzielony (procesor A/V i końcówki mocy). Wśród trzech tegorocznych "dużych" amplitunerów jest zeszłoroczny SR8012 (prawdopodobnie nie doczekamy się szybko jego następcy), SR6013 i SR7013.

RX-A1080
YAMAHA
RX-A1080
Amplitunery AV

Urządzenia z rodziny Aventage to z założenia creme de la creme wielokanałowej oferty Yamahy. Potwierdza to najnowszy, dzielony zestaw 5200 (procesor A/V plus końcówka mocy), chociaż z drugiej strony, seria się rozrasta (w dół), a podstawowa linia amplitunerów RX-V schodzi nieco w cień. Widać to znakomicie w tegorocznej ofercie, w której znajdziemy aż sześć amplitunerów Aventage i tylko cztery modele RX-V. Aventage RX-A1080 jest najlepszym amplitunerem (w całej ofercie Yamahy) w konfiguracji 7.1 (producent stosuje określenie 7.2 ze względu na zdublowane wyjście subwooferowe, ale to szczegół).

AVR-X4500H
DENON
AVR-X4500H
Amplitunery AV

Na początku roku trafił do sprzedaży topowy AVC-X8500H, będący formalnie nawet nie amplitunerem, a wzmacniaczem. Można było odnieść wrażenie, że Denon wraca do praktyk sprzed lat, gdy takim podejściem (brakiem tunera radiowego) wyróżniał najlepsze konstrukcje. Tym razem jednak chodzi o coś więcej, bo niedawno wprowadzony AVC-X6500H, zastępujący AVR-X6400H, też przechodzi na stronę wzmacniaczy. W ten sposób AVR-X4500H stał się najlepszym amplitunerem AV Denona w tradycyjnym rozumieniu tego słowa.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu