Seria Radia ma odmienić ofertę i wizerunek producenta, katapultując go w kierunku nowoczesnego Hi-Fi. Trzy wzmacniacze zintegrowane (A5, A15 oraz A25), odtwarzacz płyt CD5 oraz odtwarzacz strumieniowy ST5 zaprezentowały się w nowej szacie graficznej. Później dołączył kolejny streamer ST25 oraz dwa urządzenia typu all-in-one, SA35 i SA45.
Styl Radia jest wyraźnie odmienny od surowego, haj-fajowego klimatu. Prawdopodobnie promotorem takich zmian jest "opieka" koncernu Harmana, który zapewnił odpowiednie środki, ale też przedstawił określone oczekiwania.
Arcam Radia A15 - front
Ciemną obudowę Arcama Radię A15 ożywiają żółte ornamenty (obwoluty pokręteł, przetłoczenia na bocznych ściankach, a nawet drobne akcenty w szczelinach kratek wentylacyjnych). W centralnej części frontu umieszczono niebieskawy wyświetlacz. Układ manipulatorów jest tradycyjny, z dwoma pokrętłami – regulacji głośności i wyboru źródeł.
Czytaj również: Jak dzielimy wzmacniacze ze względu na technikę wzmacniania sygnałów?

Arcam Radia A15 - sekcje cyfrowe i audio
Wyjście słuchawkowe (3,5-mm) ulokowano w lewym dolnym narożniku. Nad tylną ścianką znajduje się "daszek" maskujący wtyki gniazd. W sekcji cyfrowej są dwa wejścia współosiowe i jedno optyczne.
Gniazda USB i LAN nie mają nic wspólnego ze sferą audio, odpowiadają za funkcje sterujące i serwisowe. Sygnały analogowe dostarczymy do trzech wejść liniowych i jednego gramofonowego (MM). Jest też niskopoziomowe wyjście z przedwzmacniacza.
Czytaj również: Co lepsze - wzmacniacz zintegrowany czy dzielony?

Brak wejścia USB w sekcji cyfrowej oznacza ograniczenie parametrów sygnału do PCM 24 bit/192 kHz (i 96 kHz dla złącza optycznego). Arcam A15 ma wejście Bluetooth, z kodowaniem aptX HD.
W menu, w sekcji audio, jest regulacja zrównoważenia kanałów i przełącznik trybów filtrowania cyfrowego. Możemy też zmienić jasność wyświetlacza, tryb pracy wyjścia słuchawkowego (po podłączeniu słuchawek wyjścia głośnikowe mogą być aktywne lub nie). Jest tryb integracji z kinem domowym (wejście sygnału z pominięciem sekcji przedwzmacniacza).
Czytaj również: Jakie są i czym się charakteryzują klasy pracy wzmacniacza?
Arcam Radia A15 - układ elektroniczny
W modelu A15, tak jak w tańszym A5, końcówki pracują w tradycyjnej klasie AB. Zasilacz też jest klasyczny, z dużym transformatorem toroidalnym w metalowym, ekranującym kołnierzu. Na radiatorze umieszczono tranzystory wyjściowe, po dwa na kanał – to standard w tym zakresie ceny.
Elektronika zajmuje przede wszystkim dużą płytkę drukowaną (z kilkoma mniejszymi, pomocniczymi obwodami). Wejścia są przełączane przez układy scalone, taką formę ma również regulator głośności – popularny Burr Brown.
Sekcję cyfrową zbudowano w oparciu o przetwornik ESS Technology ES9018, w pobliżu wpięto moduł Bluetooth. Wszystko wygląda nowocześnie i starannie, ścieżka sygnału audio jest krótka, a przewody zastosowano wyłącznie do podłączenia wyjścia słuchawkowego.
Czytaj również: Czy lepiej podłączyć monobloki (wzmacniacze mocy) krótkim kablem głośnikowym i długim interkonektem, czy na odwrót?
Arcam Radia A15 - odsłuch
Patrząc na Arcama Radię A15, zastanawiałem się, czy "przydymiony" wyświetlacz, tworząc "wieczorowy" klimat, będzie spójny ze stylem grania. Brzmienie jest jednak zupełnie inne. Może i wieczorowe, a nawet nocne, o ile ma służyć ostrej imprezie.
I od razu wyjaśniam, że w ten sposób A15 tylko chwalę, a nie oskarżam, zdając sobie przy tym sprawę, że poniższe wyjaśnienia wcale nie wszystkich skłonią do posiadania tego urządzenia.
Arcam Radia A15 może wydawać się wręcz ordynarny przy łagodnych, miękkich brzmieniach niektórych wzmacniaczy, ale gdy posłuchamy go dłużej i przesiądziemy się z powrotem na tych "słabeuszy"…
No właśnie, nawet gdy mają wysoką moc i potężny bas, nie mają wigoru i rozmachu A15. To dźwięk trochę surowy, nieokrzesany, ale przez to krzepki, zdrowy, impulsywny.
Arcam Radia A15 tchnie życie w ospałe źródła i materiały. Podłączyłem gramofon, chcąc sprawdzić co z tego wyniknie. Nieważne jaki – rzecz w tym, że w porównaniu do znanego mi brzmienia, teraz nabrało ono rytmiczności i wyrazistości. A15 nie żałuje detali ani ostrości, lecz komponuje się to z ogólną energicznością.
Czytaj również: Co to znaczy zmostkować wzmacniacz?
Średnica jest chłodna, przejrzysta, a mimo to żywa i namacalna. Bas konturowy, sprężysty, towarzyszy muzyce i wzmacnia ją nie wlokąc się i nie zalewając średnicy. Prędzej naszą uwagę przyciągną jednak wysokie tony, ofensywne, szczegółowe, bezlitosne dla słabszych nagrań… ale sprawiedliwe.
Arcam A15 nie jest definitywnie rozjaśniony, raczej równy, sprawny i wnikliwy, bez romantycznej kreacji. To nie jest wzmacniacz "analogowy" (chociaż końcówki mocy są na wskroś analogowe), ani trochę lampowy (nikt tego nie obiecywał).
Wobec mody na brzmienia "muzykalne" taka prezentacja może nie spotkać się z powszechnym aplauzem, ale mnie bardzo "przypasowała" – była odmienna, energetyzująca, odświeżająca, otwierająca wiele nagrań, gdzie indziej słabych i przytłumionych.
Czytaj również: Na czym polega konstrukcja zbalansowana, jakie są jej zalety i wady?
Słuchawki na dwa sposoby
Słuchawki, podobnie jak gramofony, przeżywają swój renesans. A kiedy wydawało się już, że słuchawki inne niż Bluetooth będziemy oglądać tylko w muzeum, niespodziewanie ożywił się także rynek modeli z kablem. Dzisiaj prawie wszystkie wzmacniacze mają wyjścia słuchawkowe, często z własnymi układami wzmacniającymi.
Wprawdzie wszystko wskazuje na to, że w A15 nie ma dodatkowego wzmacniacza słuchawkowego (sygnał do wyjścia jest wyprowadzony z końcówek mocy), ale do opcji "przewodowej" dodano słuchawkową sekcję Bluetooth (w integrach jest to rzadko spotykane), i to z kodowaniem aptX HD gwarantującym wysoką przepustowość i jakość dźwięku.
Transmisja BT (do słuchawek) wiąże się jednak z konwersją sygnału na postać cyfrową, a w przypadku sygnałów ze źródeł cyfrowych konwersja jest dwukrotna – najpierw na analog (aby sygnał poddać regulacjom w sekcji przedwzmacniacza), a następnie ponownie na cyfrę.