ARCAM
Radia A15

Nie chodzi przecież o słuchanie radia, ale… Radia. W 2023 roku Arcam przedstawił pięć nowych urządzeń z tak nazwanej serii, mimo że tunerów radiowych Arcam już od dawna nie produkuje.

Nasza ocena

Wykonanie
Arcam w nowoczesnym wydaniu, w nowej obudowie, ale końcówki w klasycznej klasie AB. Staranny układ z krótką ścieżką sygnałową.
Funkcjonalność
Wśród wejść analogowych jest gramofonowe (MM), wśród cyfrowych nie ma USB, ale jest dwukierunkowy Bluetooth, a ponadto klasyczne wyjście słuchawkowe.
Laboratorium
Wysoka moc (2 x 82 W/8 Ω, 2 x 127 W/4 Ω), bardzo niskie zniekształcenia, słabszy odstęp od szumu.
Brzmienie
Bliskie, energetyczne, ekspresyjne. Dynamiczny, krótki bas; żywa, otwarta średnica; detaliczna góra z naturalną dawką ostrości. Nawet winyle brzmią jak na sterydach.
Artykuł pochodzi z Audio

Seria Radia ma odmienić ofertę i wizerunek producenta, katapultując go w kierunku nowoczesnego Hi-Fi. Trzy wzmacniacze zintegrowane (A5, A15 oraz A25), odtwarzacz płyt CD5 oraz odtwarzacz strumieniowy ST5 zaprezentowały się w nowej szacie graficznej. Później dołączył kolejny streamer ST25 oraz dwa urządzenia typu all-in-one, SA35 i SA45.

Styl Radia jest wyraźnie odmienny od surowego, haj-fajowego klimatu. Prawdopodobnie promotorem takich zmian jest "opieka" koncernu Harmana, który zapewnił odpowiednie środki, ale też przedstawił określone oczekiwania.

Arcam Radia A15 - front

Ciemną obudowę Arcama Radię A15 ożywiają żółte ornamenty (obwoluty pokręteł, przetłoczenia na bocznych ściankach, a nawet drobne akcenty w szczelinach kratek wentylacyjnych). W centralnej części frontu umieszczono niebieskawy wyświetlacz. Układ manipulatorów jest tradycyjny, z dwoma pokrętłami – regulacji głośności i wyboru źródeł. 

Czytaj również: Jak dzielimy wzmacniacze ze względu na technikę wzmacniania sygnałów?

Wyświetlacz znajduje się za lekko przydymioną płytką, matryca spełnia podstawowe funkcje.
Styl Radia to nowoczesne materiały i akcenty, między innymi pierścienie świetlne wokół pokręteł.
Wyświetlacz znajduje się za lekko przydymioną płytką, matryca spełnia podstawowe funkcje.
Wyświetlacz znajduje się za lekko przydymioną płytką, matryca spełnia podstawowe funkcje.

Arcam Radia A15 - sekcje cyfrowe i audio

Wyjście słuchawkowe (3,5-mm) ulokowano w lewym dolnym narożniku. Nad tylną ścianką znajduje się "daszek" maskujący wtyki gniazd. W sekcji cyfrowej są dwa wejścia współosiowe i jedno optyczne.

Gniazda USB i LAN nie mają nic wspólnego ze sferą audio, odpowiadają za funkcje sterujące i serwisowe. Sygnały analogowe dostarczymy do trzech wejść liniowych i jednego gramofonowego (MM). Jest też niskopoziomowe wyjście z przedwzmacniacza.

Czytaj również: Co lepsze - wzmacniacz zintegrowany czy dzielony?

Sygnał do słuchawek bezprzewodowych może wysłać Bluetooth, jest też tradycyjne wyjście dla tych z kablem.


Sygnał do słuchawek bezprzewodowych może wysłać Bluetooth, jest też tradycyjne wyjście dla tych z kablem.
Pilot z "kółkiem" nawigacyjnym ma przydatną dla źródeł Bluetooth sekcję odtwarzania.

Pilot z "kółkiem" nawigacyjnym ma przydatną dla źródeł Bluetooth sekcję odtwarzania.

Brak wejścia USB w sekcji cyfrowej oznacza ograniczenie parametrów sygnału do PCM 24 bit/192 kHz (i 96 kHz dla złącza optycznego). Arcam A15 ma wejście Bluetooth, z kodowaniem aptX HD.

W menu, w sekcji audio, jest regulacja zrównoważenia kanałów i przełącznik trybów filtrowania cyfrowego. Możemy też zmienić jasność wyświetlacza, tryb pracy wyjścia słuchawkowego (po podłączeniu słuchawek wyjścia głośnikowe mogą być aktywne lub nie). Jest tryb integracji z kinem domowym (wejście sygnału z pominięciem sekcji przedwzmacniacza).

Czytaj również: Jakie są i czym się charakteryzują klasy pracy wzmacniacza?

Wyposażenie A15 w gniazda przyłączeniowe nie jest bardzo bogate, ale wystarczające i proporcjonalne.
Wyposażenie A15 w gniazda przyłączeniowe nie jest bardzo bogate, ale wystarczające i proporcjonalne.
Sekcja cyfrowa to klasyczny zestaw optyczny/ współosiowy, ale A15 ma też dwukierunkową sekcję Bluetooth.
Sekcja cyfrowa to klasyczny zestaw optyczny/ współosiowy, ale A15 ma też dwukierunkową sekcję Bluetooth.

Arcam Radia A15 - układ elektroniczny

W modelu A15, tak jak w tańszym A5, końcówki pracują w tradycyjnej klasie AB. Zasilacz też jest klasyczny, z dużym transformatorem toroidalnym w metalowym, ekranującym kołnierzu. Na radiatorze umieszczono tranzystory wyjściowe, po dwa na kanał – to standard w tym zakresie ceny.

Elektronika zajmuje przede wszystkim dużą płytkę drukowaną (z kilkoma mniejszymi, pomocniczymi obwodami). Wejścia są przełączane przez układy scalone, taką formę ma również regulator głośności – popularny Burr Brown.

Sekcję cyfrową zbudowano w oparciu o przetwornik ESS Technology ES9018, w pobliżu wpięto moduł Bluetooth. Wszystko wygląda nowocześnie i starannie, ścieżka sygnału audio jest krótka, a przewody zastosowano wyłącznie do podłączenia wyjścia słuchawkowego.

Czytaj również: Czy lepiej podłączyć monobloki (wzmacniacze mocy) krótkim kablem głośnikowym i długim interkonektem, czy na odwrót?

Duet LAN/USB nie ma nic wspólnego z sygnałami audio, służy wyłącznie do sterowania.
Duet LAN/USB nie ma nic wspólnego z sygnałami audio, służy wyłącznie do sterowania.
Trzy wejścia liniowe plus gramofonowe (wkładki MM) w?sekcji analogowej zupełnie dzisiaj wystarczą.
Trzy wejścia liniowe plus gramofonowe (wkładki MM) w sekcji analogowej zupełnie dzisiaj wystarczą.

Arcam Radia A15 - odsłuch

Patrząc na Arcama Radię A15, zastanawiałem się, czy "przydymiony" wyświetlacz, tworząc "wieczorowy" klimat, będzie spójny ze stylem grania. Brzmienie jest jednak zupełnie inne. Może i wieczorowe, a nawet nocne, o ile ma służyć ostrej imprezie.

I od razu wyjaśniam, że w ten sposób A15 tylko chwalę, a nie oskarżam, zdając sobie przy tym sprawę, że poniższe wyjaśnienia wcale nie wszystkich skłonią do posiadania tego urządzenia.

To lider tej grupy wzmacniaczy pod względem emocji, ekspresji, bliskiego kontaktu, ale nie w popularnej wersji ciepła i plastyczności, lecz przeciwnie – A15 gra twardo i dobitnie.
 

Arcam Radia A15 może wydawać się wręcz ordynarny przy łagodnych, miękkich brzmieniach niektórych wzmacniaczy, ale gdy posłuchamy go dłużej i przesiądziemy się z powrotem na tych "słabeuszy"…

No właśnie, nawet gdy mają wysoką moc i potężny bas, nie mają wigoru i rozmachu A15. To dźwięk trochę surowy, nieokrzesany, ale przez to krzepki, zdrowy, impulsywny.

Arcam Radia A15 tchnie życie w ospałe źródła i materiały. Podłączyłem gramofon, chcąc sprawdzić co z tego wyniknie. Nieważne jaki – rzecz w tym, że w porównaniu do znanego mi brzmienia, teraz nabrało ono rytmiczności i wyrazistości. A15 nie żałuje detali ani ostrości, lecz komponuje się to z ogólną energicznością.

Czytaj również: Co to znaczy zmostkować wzmacniacz?

Cały tor sygnału utrzymano na jednej dużej płytce drukowanej – z wyjątkiem wyjścia słuchawkowego.
Cały tor sygnału utrzymano na jednej dużej płytce drukowanej – z wyjątkiem wyjścia słuchawkowego.
Końcówki mocy A15 pracują w klasie AB.
Końcówki mocy A15 pracują w klasie AB.

Średnica jest chłodna, przejrzysta, a mimo to żywa i namacalna. Bas konturowy, sprężysty, towarzyszy muzyce i wzmacnia ją nie wlokąc się i nie zalewając średnicy. Prędzej naszą uwagę przyciągną jednak wysokie tony, ofensywne, szczegółowe, bezlitosne dla słabszych nagrań… ale sprawiedliwe.

Arcam A15 nie jest definitywnie rozjaśniony, raczej równy, sprawny i wnikliwy, bez romantycznej kreacji. To nie jest wzmacniacz "analogowy" (chociaż końcówki mocy są na wskroś analogowe), ani trochę lampowy (nikt tego nie obiecywał).

Wobec mody na brzmienia "muzykalne" taka prezentacja może nie spotkać się z powszechnym aplauzem, ale mnie bardzo "przypasowała" – była odmienna, energetyzująca, odświeżająca, otwierająca wiele nagrań, gdzie indziej słabych i przytłumionych.

Czytaj również: Na czym polega konstrukcja zbalansowana, jakie są jej zalety i wady?

Regulacja głośności jest prowadzona w scalonym tłumiku Burr Brown.
Regulacja głośności jest prowadzona w scalonym tłumiku Burr Brown.
Sekcja cyfrowa opiera się na przetworniku ESS Technology ES9018.
Sekcja cyfrowa opiera się na przetworniku ESS Technology ES9018.

Słuchawki na dwa sposoby

Słuchawki, podobnie jak gramofony, przeżywają swój renesans. A kiedy wydawało się już, że słuchawki inne niż Bluetooth będziemy oglądać tylko w muzeum, niespodziewanie ożywił się także rynek modeli z kablem. Dzisiaj prawie wszystkie wzmacniacze mają wyjścia słuchawkowe, często z własnymi układami wzmacniającymi.

Wprawdzie wszystko wskazuje na to, że w A15 nie ma dodatkowego wzmacniacza słuchawkowego (sygnał do wyjścia jest wyprowadzony z końcówek mocy), ale do opcji "przewodowej" dodano słuchawkową sekcję Bluetooth (w integrach jest to rzadko spotykane), i to z kodowaniem aptX HD gwarantującym wysoką przepustowość i jakość dźwięku.

Transmisja BT (do słuchawek) wiąże się jednak z konwersją sygnału na postać cyfrową, a w przypadku sygnałów ze źródeł cyfrowych konwersja jest dwukrotna – najpierw na analog (aby sygnał poddać regulacjom w sekcji przedwzmacniacza), a następnie ponownie na cyfrę.

Specyfikacja techniczna

ARCAM Radia A15
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 82
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 127
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 0,15
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 72
Dynamika [dB] 91
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 103
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium Arcam Radia A15

Deklarowana przez Arcama moc wyjściowa, 2 x 80 W przy 8 Ω i 2 x 120 W przy 4 Ω, znajduje potwierdzenie (z lekką nadwyżką) w naszych pomiarach. Uzyskaliśmy odpowiednio 2 x 82 W i 2 x 127 W przy 4 Ω.

Wyjątkowo (i chyba trochę przesadnie) wysoka jest czułość – aż 0,15 V! Co prawda standard jest niedaleko – 0,2 V, ale dzisiaj większość wzmacniaczy ma czułość znacznie mniejszą, na co pozwala wysoki poziom sygnału z nowoczesnych źródeł.

A15 zagra więc głośno już od bardzo "wczesnych" ustawień pokrętła głośności, co może prowadzić do błędnych wniosków o ogromnym zapasie mocy wyjściowej; jednak moc maksymalną osiągnie wtedy… kiedy osiągnie, a nie w końcowym ustawieniu pokrętła. Ponadto wysoka czułość zmniejsza odstęp od szumu, między innymi dlatego ten parametr osiągnął wartość tylko -72 dB. To w zasadzie jedyny słabszy moment w całej sesji pomiarowej.

Charakterystykom częstotliwościowym (rys. 1) trudno cokolwiek zarzucić, nawet przy 100 kHz spadki nie osiągają -3 dB. Zniekształcenia harmoniczne (rys. 2) są bardzo niskie, najwyższa trzecia sięga tylko -94 dB.

THD+N (rys. 3) w funkcji mocy mają przebieg typowy dla wzmacniaczy tranzystorowych w klasie AB; maleją wraz z jej wzrostem aż do obszaru przesterowania. Współczynnik tłumienia ma wysoką wartość 103.

ARCAM testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio luty 2025

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu