CABASSE
Stream Bar

Soundbary wyglądają mniej więcej tak samo... a w szczegółach bardzo różnie. Przymierzając się zatem do najnowszego produktu Cabasse, zastanawiałem się, czy nie wyjmę jednak z opakowania... jakiejś kuli lub przynajmniej wyrobu kulopodobnego.

Nasza ocena
Wykonanie
Soundbar luksusowy i oryginalny, ale o funkcjonalnej wielkości, z firmową techniką głośnikową, duży subwoofer w zestawie.
Funkcjonalność
Funkcje sieciowo-strefowe podporządkowane firmowej platformie, ze sterowaniem poprzez aplikację dla urządzeń mobilnych. W ten sposób uruchomiono cały zestaw funkcji strumieniowych, odtwarzanie plików (FLAC 24/96) z serwerów NAS, radio internetowe, serwisy Spotify i Deezer. Możliwa również obsługa tradycyjnym pilotem. Sieć LAN i Wi-Fi z DLNA, jest także Bluetooth (aptX). Tylko jedno wejście i wyjście HDMI (bez 4K, ale z ARC). Dekoder Dolby Digital.
Brzmienie
Mocne, bliskie, szybkie, czyste. Przede wszystkim dynamika, przestrzeń bez efektów specjalnych.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Charakterystyczne konstrukcje Cabasse z układami koncentrycznymi rozprzestrzeniły się zarówno wśród kolumn do systemów stereofonicznych, jak też w urządzeniach do kina domowego. W systemach wielokanałowych 3.1 lub 5.1 (sub-sat) kule i kulki spisują się przecież wybornie, zarówno pod względem akustycznym, funkcjonalnym, jak i estetycznym. Jednak Stream Bar ma być z założenia belką. Udało się i tutaj zaznaczyć swój styl i technikę.

Cabasse Stream Bar wygląda luksusowo, a przy tym lekko i oryginalnie. Jednostka główna jest w przekroju okrągła, zaledwie delikatnie ścięta, aby uformować stopkę służącą do stabilnego ustawienia. W środkowej części na "rurę" założono srebrne pierścienie, podobnymi wykończono boki.

 Pod niektórymi symbolami znajdują się sensory dotykowe, w ten sposób można np. regulować głośność.

 Pod niektórymi symbolami znajdują się sensory dotykowe, w ten sposób można np. regulować głośność.

Czarna maskownica dość skutecznie zasłania przetworniki, ale gdy przyjrzymy się bliżej, wyłonimy dość oryginalny układ. Kanały lewy oraz prawy tworzą moduły złożone z tweetera i dwóch głośników nisko- -średniotonowych (umieszczonych z przodu belki); w tej sekcji mamy cztery końcówki (po jednej dla każdego wysokotonowego i par nisko-średniotonowych).

Pozostałe dwa wzmacniacze pracują na rzecz umieszczonych na bocznych ściankach soundbara przetworników szerokopasmowych (ustawionych mniej więcej pod kątem 15 stopni względem osi), a ich zadaniem (wraz z procesorami cyfrowymi) jest tworzenie wirtualnej przestrzeni.

 Parowanie ze źródłami Bluetooth może być błyskawiczne dzięki zbliżeniowemu modułowi NFC.

 Parowanie ze źródłami Bluetooth może być błyskawiczne dzięki zbliżeniowemu modułowi NFC.

Cabasse Stream Bar - złącza

Cabasse Stream Bar jest wyposażony w dość skromną, ale praktyczną paletę gniazd. W sekcji HDMI dostajemy zaledwie jedno wejście i jedno wyjście, to drugie z ARC, pozwalając na efektywną komunikację soundbara i telewizora. Jedno wejście (HDMI) przeważnie narzuca podłączanie źródeł do samego telewizora, tym bardziej, że nie ma on dekoderów dźwięku HD, a posługuje się przede wszystkim bazowym Dolby Digital.

Sygnał cyfrowy (audio) możemy także podać do wejścia optycznego, a analogowy - do jednego liniowego.

Do portu USB podłączymy nośniki danych z plikami muzycznymi, maksymalnie FLAC lub ALAC 24 bit/96 kHz. Takie parametry wynikają z kompetencji wbudowanych procesorów cyfrowych, a plikami tego typu można również posłużyć się w ramach transmisji sieciowej, np. z serwerów NAS. Dalej otwiera się już właściwie świat sieciowo-plikowy, bowiem Stream Bar wyposażono w interfejsy LAN, bezprzewodowe Wi-fioraz Bluetooth (z aptX i zbliżeniowym parowaniem NFC).

 Grubszą centralną część wykorzystano, by umieścić panel gniazd przyłączeniowych oraz przycisków ułatwiających, między innymi włączenie urządzenia do sieci Wi-Fi.

 Grubszą centralną część wykorzystano, by umieścić panel gniazd przyłączeniowych oraz przycisków ułatwiających, między innymi włączenie urządzenia do sieci Wi-Fi.

Sekcja sieciowa

Gdy chcemy wykorzystać sekcję sieciową, jesteśmy kierowani do firmowej aplikacji, którą Cabasse udostępnia dla urządzeń mobilnych Android oraz Apple iOS. Ściągnięcie i zainstalowanie tego oprogramowania ułatwia wiele spraw, w tym zestawienie połączenia Wi-Fi, w przeciwnym razie można je uruchomić jedynie przez standard WPS.

Aplikacja Cabasse przydziela miejsce Stream Barowi w multiroomowej przestrzeni, pozwala na wygodne zdalne sterowanie, uruchomienie (sieciowych) stacji radiowych, a także dostęp do serwisów, jak np. Spotify czy Deezer.

Ponieważ Cabasse Stream Bar bazuje na standardzie DLNA i jest w jego ramach tzw. końcówką DMR (Digital Media Renderer), możemy odtwarzać muzykę bezpośrednio z kompatybilnych urządzeń, choć firmowa aplikacja procedurę w znacznym stopniu ułatwia.

Dzięki sieci LAN (a także Wi-Fi) uruchomimy np. funkcje odtwarzacza strumieniowego, ale Stream Bar potrafi również odtwarzać pliki wprost z nośników pamięci, podłączonych do gniazda USB.

Dzięki sieci LAN (a także Wi-Fi) uruchomimy np. funkcje odtwarzacza strumieniowego, ale Stream Bar potrafi również odtwarzać pliki wprost z nośników pamięci, podłączonych do gniazda USB.

Poza standardowym połączeniem sieciowym Wi-Fi, dostępny jest też tryb Wi-fiDirect, promowany z wielką pompą kilka lat temu. Dzisiaj jest już jednak jasne, że okazał się on formatem niszowym. W komplecie jest też ładny klasyczny pilot w kształcie "otoczaka", wystarczający do codziennej obsługi.

Stream Bar ma być przede wszystkim łatwy w obsłudze, liczba trybów audio została sprowadzona do absolutnego minimum. Jeśli chcemy posłuchać muzyki, wybieramy ustawienie Hi-Fi, które działa właściwie w każdej sytuacji; do oglądania filmów przegotowano tryb Surround, wprowadzający podstawowe i uniwersalne efekty przestrzeni wirtualnej, bez konieczności definiowania parametrów, przygotowywania dociekliwych ustawień i kalibracji.

Subwoofer

Dość duży, sterowany bezprzewodowy subwoofer, ma głośnik umieszczony na bocznej ściance i wzmacniacz o mocy 100 W.

 Stream Sub jest urządzeniem dedykowanym do systemu soundbarowego, oprócz gniazda zasilania nie ma żadnych regulacji ani złącz, jedyny przycisk służy procedurze parowania. Bas-refl eks umieszczono na dolnej ściance, gumowe "bloczki" tworzące nóżki są dość wysokie, aby umożliwić swobodne promieniowanie ciśnienia z otworu.

Stream Sub jest urządzeniem dedykowanym do systemu soundbarowego, oprócz gniazda zasilania nie ma żadnych regulacji ani złącz, jedyny przycisk służy procedurze parowania. Bas-refleks umieszczono na dolnej ściance, gumowe "bloczki" tworzące nóżki są dość wysokie, aby umożliwić swobodne promieniowanie ciśnienia z otworu.

Odsłuch

Cabasse Stream Bar gra równo, mocno, przebojowo - jak wiele kolumn Cabasse, oczywiście na miarę swojej wielkości, jest w nim jednak to "coś", co pozwala go skojarzyć z firmowym stylem, bez żadnego naciągania. A styl ten jest połączeniem dynamiki, szybkości, detaliczności, z dobrym zrównoważeniem, które w tej kategorii produktów może wręcz uchodzić za walor audiofilski.

Brzmienie jest więc soczyste, spójne i ekspansywne, raczej twarde, nie podkłada nam pod głowę (ani nigdzie indziej) miękkiej poduszki. Pod względem komunikatywności i czytelności całego obrazu dźwiękowego Stream Bar nie ma sobie w tym teście równych. Nie czaruje, nie fałszuje, nie wchodzi w cyzelowanie detali, nie zaskakuje efektami przestrzennymi, lecz dziarsko i dobitnie gra – wszystko, co mu podamy, nabiera witalności i muzycznej konsystencji.

Jest to brzmienie godne niskobudżetowego, ale "prawdziwego" systemu Hi-Fi, o ile tylko damy taryfę ulgową dla węższej bazy stereo. Kryje się w tym pewien paradoks. Przy muzyce więcej satysfakcji przynosi słuchanie Stream-Bara "w tle", z różnych miejsc pomieszczenia, ponieważ dociera skutecznie z dynamicznym, klarownym dźwiękiem. Z kolei podczas seansów filmowych, chociaż nie kreuje niemal żadnej przestrzeni, daje dużo emocji dzięki mocnemu planowi centralnemu i dialogom.

Dźwięki i obraz są świetnie zespolone. Wysokie tony - zwinne, błyskotliwe, ale nie jazgotliwe; a bas wartki, wyrazisty - mięso z kością, lecz bez tłuszczu. W bazowym ustawieniu bas jest dość wstrzemięźliwy, można ustawić +1 lub +2 i wcale nie przesadzić.

 Boczne “kapselki” to nie tylko ozdoba – za siateczkami kryją się dodatkowe przetworniki szerokopasmowe, uruchamianie następuje w trybie dookólnym.

 Boczne "kapselki" to nie tylko ozdoba - za siateczkami kryją się dodatkowe przetworniki szerokopasmowe, uruchamianie następuje w trybie dookólnym.

Niemal każdy producent chce mieć dzisiaj własną platformę strefową. Jej rozwój jest związany z wieloma czynnikami, z których najważniejsze to popularyzacja smartfonów, tabletów oraz aplikacji mobilnych, a także dostępność, niewysoka cena i łatwa implementacja modułów komunikacji sieciowej oraz układów odtwarzaczy strumieniowych.

Tworzenie nowoczesnych źródeł sieciowych i spięcie ich w ramach własnego ekosystemu nie jest już zarezerwowane dla gigantów elektroniki, nie przekracza przecież kompetencji mniejszych firm, np. specjalistów od techniki głośnikowej. Połączenie kilku urządzeń w sieciową pajęczynę i wykorzystanie urządzeń mobilnych w roli sterownika właściwie wystarczy.

Platforma firmy Cabasse nosi nazwę Stream, oprócz soundbara jest w niej także "podstawka" podtelewizyjna Stream Base, głośnik bezprzewodowy Stream 1, system kolumienek 2.1 Stream 3 oraz dwie jednostki dla bardziej klasycznych systemów Hi-Fi. Stream AMP to strefowy wzmacniacz zintegrowany z odtwarzaczem, do którego należy podłączyć parę kolumn. Stream Source jest natomiast samym źródłem sieciowym.

Strefy dla każdego

Niemal każdy producent chce mieć dzisiaj własną platformę strefową. Jej rozwój jest związany z wieloma czynnikami, z których najważniejsze to popularyzacja smartfonów, tabletów oraz aplikacji mobilnych, a także dostępność, niewysoka cena i łatwa implementacja modułów komunikacji sieciowej oraz układów odtwarzaczy strumieniowych.

Tworzenie nowoczesnych źródeł sieciowych i spięcie ich w ramach własnego ekosystemu nie jest już zarezerwowane dla gigantów elektroniki, nie przekracza przecież kompetencji mniejszych firm, np. specjalistów od techniki głośnikowej. Połączenie kilku urządzeń w sieciową pajęczynę i wykorzystanie urządzeń mobilnych w roli sterownika właściwie wystarczy.

Platforma firmy Cabasse nosi nazwę Stream, oprócz soundbara jest w niej także “podstawka” podtelewizyjna Stream Base, głośnik bezprzewodowy Stream 1, system kolumienek 2.1 Stream 3 oraz dwie jednostki dla bardziej klasycznych systemów Hi-Fi. Stream AMP to strefowy wzmacniacz zintegrowany z odtwarzaczem, do którego należy podłączyć parę kolumn. Stream Source jest natomiast samym źródłem sieciowym.

Radosław Łabanowski

CABASSE testy
S.0, S.5, S.9
SUMIKO
S.0, S.5, S.9
Subwoofery

Sumiko jest nazwą japońską - to przecież japońskie imię żeńskie. W świecie audio firma ta od wielu lat jest kojarzona przede wszystkim z wkładkami gramofonowymi, ale niedawno jej znaczenie się zmieniło.

T/5i, T/7i, T/9i
REL
T/5i, T/7i, T/9i
Subwoofery

W tym gronie firma REL może uchodzić za największego specjalistę od subwooferów. Po pierwsze, jej aktywność skupia się tylko w tym obszarze; po drugie, zajmuje się tym od bardzo dawna; po trzecie, ma sporą ofertę; a po czwarte, proponuje własne, oryginalne rozwiązania.

Monitor Sub 8, Sub 10, Sub 12
PARADIGM
Monitor Sub 8, Sub 10, Sub 12
Subwoofery

Niedawno testowaliśmy jeden z największych subwooferów Paradigma - Prestige 2000 SW. Niezależnie od swojej masy i ceny, właściwej dla subwooferowego high-endu, reprezentuje on ten sam styl, co trzy testowane teraz, znacznie mniejsze i tańsze modele. Jest to zresztą styl generalnie najbardziej rozpowszechniony, w jego ogólne ramy wpisują się również kolejne subwoofery tego testu. Chodzi więc o skrzynkę prostą w formie, zbliżoną do sześcianu, z głośnikiem zainstalowanym na przedniej ściance i płytą wzmacniacza z tyłu.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu