Pozycja: head
Styl: naked outline
Pozycja: head
Styl: naked outline
Pozycja: head
Styl: naked outline
Pozycja: head-bottom
Styl: naked outline
Pozycja: body-top
Styl: naked outline
Pozycja: body-top
Styl: naked outline
JAMO
S 608

Od ładnych kilku lat można obserwować zdeterminowanie Jamo w walce o utrzymanie pozycji lidera na rynku kolumn niskobudżetowych. "Niskobudżetowych" tylko w kontekście audiofilskim, bo dla Kowalskiego wydanie na parę kolumn tysiąca kilkuset złotych, a tym bardziej kilku tysięcy złotych, wcale nie jest igraszką ani nawet czymś zwyczajnym.

Nasza ocena

Wykonanie
Spektakularnie rozbudowany układ z 25-cm niskotonowym na bocznej ściance i aż trzema średniotonowymi. Nieminimalistyczna, ale logiczna koncepcja akustyczna, dobre komponenty, efektowna obudowa. Bardzo wysoka „jakość postrzegana”.
Laboratorium
Dobra efektywność (86 dB) przy łatwej, 8-omowej impedancji, dobre ogólne zrównoważenie tylko z niewielkim eksponowaniem basu. Nierównomierności w zakresie średnio-wysokotonowym zależne od osi pomiaru.
Brzmienie
Dynamiczne, swobodne, z rozmachem, ale bez wyostrzenia i basowego chaosu. Dobre zrównoważenie całej charakterystyki.
Artykuł pochodzi z Audio

Na takim rynku Jamo ma renomę i dzięki niej może mierzyć się z nowo powstającymi producentami chińskimi, którzy zachęcają głównie ceną. Gdzie produkuje Jamo, to już sprawa drugorzędna, bo firma bazuje na własnych projektantach, wybranych kooperantach i doświadczonej kontroli jakości.

A gdyby nie korzystała z nowych możliwości obniżenia kosztów, to mimo swojej marki musiałaby ustąpić "chińszczyźnie" w złym tego słowa znaczeniu, bo są ludzie, którzy chcą kupić kolumny duże i niedrogie, a także firmy, które takie życzenia spełniają.

Woofer na bocznej ściance

Testowany model Jamo S 608 zadaje im bobu, bo tak efektowna konstrukcja od renomowanej firmy za okrągłe 2000 zł... Szukając w przeszłości kolumn Jamo za 2000 zł, nic podobnego byśmy nie znaleźli. Na pierwszy rzut oka sądziłem, że Jamo S 608 to konstrukcja może dwuipółdrożna, może trójdrożna, ale tak czy inaczej złożona z trzech przetworników 13-cm i kopułki wysokotonowej - czyli z tego, co widać na froncie.

I to też by wystarczyło, aby dać jej spory kredyt zaufania, oceniając wysoko zawartość techniczną i wykonanie na tym pułapie cenowym. Taka konstrukcja przypominałaby generalnie to, z czym się w tym segmencie rynku i w tym teście spotykamy (nie mówiąc o małych dwudrożnych monitorach), a i tak popisywałaby się wyraźnie większą obudową, której wysokość przekracza 110 cm, a głębokość sięga prawie 40 cm (szerokość jest umiarkowana - 19 cm).

Po części w podziw, a po części w konfuzję, wprawiło mnie więc odkrycie jeszcze jednego głośnika - na bocznej ściance umieszczono woofer o średnicy 25 cm... A więc takie buty... Teraz już nie ma odwrotu. Albo jest to zrobione tylko na pokaz i z użyciem przeciętnej jakości głośnika, co spowoduje lawinę chaotycznego basu, albo projekt przeprowadzono zgodnie z regułami sztuki, zainwestowano nie tylko w głośnik duży, ale i wyposażony w odpowiednio silny układ magnetyczny, a wtedy rezultaty mogą być wiekopomne dla tej klasy cenowej.

Okazało się, że głośnik niskotonowy jest przyzwoity, z magnesem o średnicy 11 cm. Zatem wszystko może skończyć się dobrze, niekoniecznie niskotonową nawalanką. O bardziej zaawansowanej koncepcji świadczy też nadzwyczaj silna sekcja średniotonowa - bo w tej sytuacji wszystkie trzy 13-tki są przecież przetwornikami średniotonowymi. Taki urodzaj w tym zakresie częstotliwości spotyka się jeszcze rzadziej niż niskotonowy na bocznej ściance, niezależnie od ceny. Jaka szlachetna idea może się z tym wiązać?

W typowym układzie trójdrożnym wystarczy jeden średniotonowy, a jeżeli są dwa, to zwykle w układzie symetrycznym... Po co tutaj aż trzy? Z głośnikiem niskotonowym na bocznej ściance, oddalonym od sekcji średniotonowej, dobrze jest ustalić jak najniższą częstotliwość podziału - to wymaga większej niż zwykle wytrzymałości sekcji średniotonowej; ponadto wąska przednia ścianka obniża efektywność w zakresie kilkuset herców, co też może skompensować większa powierzchnia przetwarzająca ten zakres.

Wedle takich założeń układ Jamo S 608 jest zaprojektowany bezkompromisowo. Głośniki średniotonowe mają dość małą komorę, utworzoną przez odgrodę znajdującą się niedaleko za nimi, ale służy to wygospodarowaniu jak największej objętości dla głośnika niskotonowego. Również głośnik wysokotonowy nie jest banalny - zwyczajem Jamo jest izolowany od wibracji całej obudowy.

Odsłuch

Tak duża i rozwinięta kolumna rodzi zarówno nadzieje, jak i obawy. Potężny (jak na tę klasę cenową i konkurencję) 25-cm niskotonowy, w dodatku z boku, skąd bliżej jest do ściany pomieszczenia i dodatkowego wzmocnienia basu... 

Czy bas nas nie zmasakruje? W żadnym razie - o ile nie podkręcimy go regulatorem we wzmacniaczu. Pewnie zrobi to niejeden z tych, którzy kupując Jamo S 608 oczekują nawałnicy, grzmotów i pomruków. Tymczasem w zakresie niskotonowym kolumny te zachowują się zaskakująco poprawnie, kompetentnie, żeby nie powiedzieć - grzecznie...

Na tle kolumn RothMagnat mają (ilościowo) basu mniej, w porównaniu z Energy jest on lepiej wyrównany i nasycony, mniej nerwowy. Potencjał specjalnej sekcji niskotonowej można docenić - zarówno w dynamice, przejawiającej się nie agresywnością, ale swobodą i swoistym luzem, niemającym też nic wspólnego z opieszałością.

Masa basu została dobrana w tak umiejętny sposób, aby nie przeciążyć brzmienia, a jednocześnie wpisać się w kreowanie dużej skali. W tej sprawie nie mniejszą rolę odgrywa nadzwyczaj silna sekcja średniotonowa. Para nie poszła w gwizdek, trzy "midrendże" dają dużo energii i rozmachu.

Jednak i w tym zakresie nie pojawia się przesycenie ani przeciążenie, średnica nie jest gęsta, lecz obszerna. Czasami wkrada się zamieszanie i pewna dezynwoltura, dźwięk nie jest skoncentrowany i "ulepiony", ale co najważniejsze, dobra ogólna równowaga tonalna i brak drażniących podbarwień gwarantuje minimum przewidywalności i porządku.

Również zakresowi tonów wysokich udało się nadać dźwięczności i polotu, nie dopuszczając przy tym do ostrości. Wcześniejsze konstrukcje Jamo tej klasy grały może jeszcze poprawniej, z górą trzymaną w ryzach, ale bez takiego ożywienia - które wcale nie oznacza tutaj komercyjnego wywalania basu, na co się już zanosiło... Jamo S 608 to brawurowa, ale bardzo udana konstrukcja.

Andrzej Kisiel

Specyfikacja techniczna

JAMO S 608
Moc wzmacniacza [W] 150
Wymiary [cm] 113, 5 x 19 x 38
Typ obudowy br-t
Rodzaj głośników W
Efektywność [dB] 86
Impedancja (Ω) 6
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Jamo S 608

Podobnie jak mniejsze konstrukcje tego testu, S 608 mają umiarkowaną efektywność 86 dB, ale jednocześnie są 6-omowe - co przy pomiarze stałym napięciem (2,83 V) oznacza dostarczenie mniejszej mocy niż do impedancji 4-omowej. Po pierwsze - dowodzi to wyższej sprawności energetycznej Jamo S 608, po drugie - jest deklaracją przyjaźni ze wzmacniaczami, a zwłaszcza amplitunerami, które miałaby problemy ze współpracą z niższymi impedancjami.

Co prawda w zakresie wysokich tonów, przy 5 kHz wartość impedancji spada do 5 omów, ale tam nie wywołuje to wzmożonego wysiłku wzmacniacza, najważniejsze że w zakresie nisko- średniotonowym utrzymujemy się powyżej pułapu 6 omów. Przy dobrym ogólnym zrównoważeniu charakterystyki przetwarzania nie sposób też nie zauważyć jej głębokich zapadłości w zakresie średnio-wysokotonowym, ale wszystkich można uniknąć przy odpowiednim ustawieniu. To również powód, dla którego warto przygotowywać i czytać laboratoria w Audio. Pierwsze osłabienie, przy 3 kHz, pojawia się na osi -7° (w dół) i jest prawdopodobnie efektem nieskorelowania fazy między sekcją średniotonową a wysokotonową; najlepiej więc usiąść wysoko, z głową na poziomie 1 metra, a charakterystyka przejdzie przez ten zakres płynnie. Dwie kolejne wąskopasmowe zapadłości, przy ok. 7 kHz i 14 kHz, są efektem odbić od maskownicy - trzeba ją zdjąć i po sprawie. Bas z zakresem średnich częstotliwości łączy się bez kłopotów, jakich zwykle doświadczamy przy układzie z niskotonowym na bocznej ściance

.
JAMO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu