KRÜGER AND MATZ
KM1995

Kilka miesięcy temu prezentowaliśmy miniwieżę KM1961 firmy Krüger & Matz. Widzieliśmy w tym powrót do gatunku, który generalnie jest wypierany przez głośniki Bluetooth. W dodatku we wzmacniaczu zainstalowano lampy, tym mocniej akcentując tradycję sprzętu Hi-Fi.

Nasza ocena

Wykonanie
Kompaktowy, ale solidnie zbudowany CD-amplituner, ozdobiony wskaźnikami wychyłowymi. Klasyczne, małe, dwudrożne monitorki z eleganckim wykończeniem obudowy.
Funkcjonalność
CD-amplituner, dodatkowo wejścia analogowe i cyfrowe (także USB dla nośników pamięci) oraz strumieniowanie BT. Jest wyjście słuchawkowe.
Laboratorium
Przyzwoita moc wzmacniacza przy 8 Ω (2 x 30 W), wyraźnie słabiej przy 4 Ω (2 x 10 W). Pozostałe parametry "w normie". Zrównoważona i stabilna (w badanym zakresie kątów) charakterystyka monitorów, impedancja znamionowa 6 Ω.
Brzmienie
Nasycone, przyjemne, z żywą średnicą i sprawnym basem, ale bez dynamicznych popisów. Przy prawidłowym ustawieniu głośników prawdziwa, sugestywna stereofonia. Zdecydowanie do słuchania, a nie imprezowania.
Artykuł pochodzi z Audio

Klasyczna forma, funkcjonalność a także "prawdziwa" stereofonia wciąż ma swój urok i nawet jeżeli nie jest idealną propozycją dla każdego, to nie tylko teraz, ale i w przyszłości znajdzie wielu amatorów. Producent też jest o tym przekonany, bowiem właśnie wprowadza kolejny model, jeszcze bardziej zaawansowany i oryginalny.

System Krüger & Matz KM1995 składa się CD-amplitunera i pary podstawkowych "monitorów" – jedno i drugie można kupić osobno. Tym razem bez lamp, ale z wieloma innymi atrakcjami. Jedną z nich podziwiamy natychmiast – to piękne wskaźniki wychyłowe, jakich nie powstydziłby się znacznie droższy wzmacniacz zintegrowany.

O innej atrakcji informuje producent – ponoć wzmacniacz pracuje w klasie A, co jeszcze bardziej przyspiesza audiofilski puls… chociaż trochę niepotrzebnie.

Wzornictwo

CD-Amplituner wygląda pierwszorzędnie, front jest metalowy (i polakierowany na szaro), metalowe są również pokrętła. Wskazówki poruszają się wyraźnie nawet wtedy, gdy słuchamy cicho, bowiem nietypowo pokazują zmiany sygnału wejściowego, a nie wyjściowego.

Poniżej cienkiej szuflady na płytę CD znajduje się typowy wyświetlacz pokazujący działanie odtwarzacza, tunera, a także wzmacniacza (tutaj już głośności i korekcji). W fabrycznej konfiguracji świeci bardzo jasno, ale można go przyciemnić.

Front i tylna ścianka

Na froncie znajduje się wejście podręczne (analogowe) oraz wyjście słuchawkowe. Głośność regulujemy pokrętłem służącym również do wyboru gotowych trybów korekcji (jest wśród nich neutralne ustawienie flat). Mamy tu też klasyczną regulację tonów niskich i wysokich.

Pilot obsługuje wszystkie funkcje i działa bardzo sprawnie.
Pilot obsługuje wszystkie funkcje i działa bardzo sprawnie.

Na tylnej ściance zainstalowano kolejne wejście analogowe (to już para RCA), a także optyczne cyfrowe mogące się przydać do podłączenia telewizora. Jest złącze USB, którym można podać do CD-Amplitunera pliki z nośników pamięci, jednak bardziej atrakcyjne i nowoczesne wydaje się strumieniowanie Bluetooth (to jedyny sposób komunikacji bezprzewodowej, nie ma tutaj funkcji sieciowych).

Dołączane kable

W woreczku z dodatkami znajdą się rzeczy oczywiste – kabel zasilający, antena FM – a także mniej oczywiste, ale przydatne – interkonekty analogowy i cyfrowy (mimo że nie są konieczne przy jednoczęściowym CD-amplitunerze) oraz kabelki głośnikowe – całkiem grube, w atrakcyjnej plecionce, z porządnymi końcówkami bananowymi (złoconymi). Brawo!

Wzmacniacz

Firma zapowiada pracę (wzmacniacza) w klasie A. Przypomnijmy, że w takiej sytuacji przez końcówkę przepływa stale (niezależnie od aktualnej mocy, nawet bez żadnego sygnału wejściowego) wysoki prąd spoczynkowy, urządzenie ma niską sprawność i mocno się nagrzewa.

Możliwości przyłączeniowe są raczej skromne, ale bardzo praktyczne. W górnej części widać perforację, na tej wysokości (wewnątrz) znajdują się końcówki mocy.
Możliwości przyłączeniowe są raczej skromne, ale bardzo praktyczne. W górnej części widać perforację, na tej wysokości (wewnątrz)
znajdują się końcówki mocy.

Według tych samych firmowych danych moc ma wynosić 2 x 50 W (przy 4 Ω)… to razem wzięte – nieprawdopodobne. Wzmacniacz grzeje się minimalnie, a bez sygnału (ale z włączonym podświetleniem wskaźników) pobiera z sieci zaledwie 10 W. O "prawdziwej" klasie A nie może być mowy, nawet w zakresie niższych mocy.

Monitory i obudowy

Dwudrożne monitorki to niby nic nadzwyczajnego, jednak są wykonane starannie i na dobrych komponentach, co wcale nie jest czymś powszechnym w takich kompletach, a przecież od nich będzie zależeć bardzo wiele.

Obudowy wykończono "na bogato": pod błyszczącym lakierem widać rysunek drewna, są one też solidne, chociaż zupełnie niewytłumione, co może być wyrazem świadomej koncepcji akustycznej albo niedopatrzenia. Przednie krawędzie zaokrąglono, maskownicę mocujemy na tradycyjne kołki.

Wskaźniki wychyłowe poruszają się zawsze żwawo, niezależnie od poziomu głośności.
Wskaźniki wychyłowe poruszają się zawsze żwawo, niezależnie od poziomu głośności.

Układ głośnikowy

Układ głośnikowy prezentuje się porządnie i nowocześnie, do 30-mm kopułki wysokotonowej dodano falowód, a jego dolną część podcięto, aby zbliżyć centra akustyczne obydwu przetworników (co jest korzystne akustycznie). Przetwornik nisko-średniotonowy ma średnicę 15 cm (producent podaje 12 cm – to średnica membrany z zawieszeniem).

Wygląda na to, że membrana jest celulozowa, powlekana, jednak producent o tym nie informuje. W monitorkach tańszej miniwieży KM1961 zdziwiła nas ekstremalnie prosta zwrotnica (pojedynczy kondensator plus tłumik).

Tym razem jest już porządnie, w obydwu sekcjach filtry 2. rzędu, z polipropylenowym kondensatorem dla wysokotonowego. Tunel bas-refl eksu ma formę szczeliny na przedniej ściance. Terminale są pojedyncze, metalowe i zakręcane.

Z wyjścia słuchawkowego wielu skorzysta, a z podręcznego wejścia analogowego już mało kto, wobec dostępnej transmisji BT.
Z wyjścia słuchawkowego wielu skorzysta, a z podręcznego wejścia analogowego już mało kto, wobec dostępnej transmisji BT.

Krüger & Matz KM1995 - odsłuch

Zacznijmy od spraw oczywistych, ale wyłaniających się w nowy sposób, z perspektywy pochłonięcia rynku popularnych zestawów audio przez głośniki bezprzewodowe.

Krüger & Matz KM1995, podobnie jak każdy klasyczny system z odseparowanymi głośnikami, daje szansę, ale i wymaga starannego ustawienia, o ile chcemy osiągnąć maksimum jakości stereofonicznej. Jeżeli nie zależy nam na "scenie", a tylko na muzyce "wypełniającej" pomieszczenie, będzie łatwiej i wciąż lepiej, niż z większości jednobryłowych głośników Bluetooth.

Ale tym razem warto się postarać, bo pod względem przestrzeni, naturalności i sugestywności Krüger & Matz KM1995 potrafi naprawdę dużo. Stereofonia jest swobodna, wielowymiarowa, jednocześnie lokalizacje pozornych źródeł wyraźne, plastyczne. To doskonały przykład "znikających" głośników.

Główny wyświetlacz służy odtwarzaczowi, tunerowi i wzmacniaczowi.
Główny wyświetlacz służy odtwarzaczowi, tunerowi i wzmacniaczowi.

To dźwięk dobry zarówno w roli tła, jak i do wieczornego relaksu. Z przyjemną średnicą, krzepkim basem i subtelną górą. Wokale są bliskie i ekspresyjne, za to oszczędzono nam jaskrawości i wyskoków wysokich tonów, są one płynnie połączone ze średnicą, dopełniają proporcjonalnie i kulturalnie.

Niskie tony są sprężyste, nie ciągną się, dopóki nie przesadzimy z głośnością, utrzymują dobrą dynamikę i wyrazistość. Trzeba jednak podkreślić, że system (i my razem z nim) czujemy się najlepiej przy niskich i średnich poziomach. Nie jest stworzony do nagłaśniania imprez i dokuczania sąsiadom. Do takich zadań trochę brakuje mu "pary". Gra zbyt uprzejmie, nie tłucze, nie iskrzy, a przede wszystkim nie chce zagrać bardzo głośno. 

Ostatecznie jednak umiarkowana moc wzmacniacza jest dobrze skorelowana z mocą, jaką można dostarczyć do monitorków – nie sądzę, aby wytrzymały na dłuższą metę 50 W, chociaż z drugiej strony pewien zapas (we wzmacniaczu), który mógłby zostać wykorzystany "w impulsie", niczemu by nie zaszkodził.

Wśród wejść na tylnym panelu są analogowe i cyfrowe, a nawet USB dla nośników pamięci.
Wśród wejść na tylnym panelu są analogowe i cyfrowe, a nawet USB dla nośników pamięci.

Krüger & Matz KM1995 - cena

2800 + 1300 zł

Laboratorium
Laboratorium Kruger & Matz KM1995-S

Ustalenie impedancji monitorów nabrało wyjątkowych rumieńców gdy się okazało, że wzmacniacz gwałtownie traci moc przy obciążeniu 4-omowym.

Minimum impedancji monitorów KM1995 wynosi 4,5 Ω (przy 200 Hz) i chociaż powyżej 500 Hz wartość modułu nie spada poniżej 8 Ω, nie kwalifikuje ich to do kategorii konstrukcji znamionowo 8-omowych, ale można uznać 6 Ω i mieć uzasadnioną nadzieję, że w takiej sytuacji wzmacniacz odda jeżeli nie 30 W (dostępnych przy 8 Ω), to przynajmniej ok. 20 W.

Monitorki nie są więc dopasowane do wzmacniacza idealnie, można pomyśleć o innych kolumnach, 8-omowych, jednak aby takie starania przyniosły oczekiwane rezultaty, nie można się opierać na informacjach producentów, ze wspomnianych już powodów – łatwo byłoby wpaść na minę 4-omową z etykietą "8 Ω", ostatecznie podłączenie KM1995-S nie będzie błędem, wzmacniacz jakoś sobie z nimi radzi, o czym świadczą próby odsłuchowe.

Poza tym ich cena jest bardzo przystępna, a charakterystyka przetwarzania przyzwoita. Nie jest idealnie wyrównana, lecz ogólnie zrównoważona, pomijając wąskopasmowe osłabienia przy 700 Hz i 16 kHz, utrzymuje się w ścieżce +/-3 dB, a jej największą zaletą jest stabilność przy zmianie osi (w badanym zakresie kątów) – wszystkie przebiegi leżą bardzo blisko siebie, nie trzeba więc głośników dokładnie wycelować w miejsce odsłuchowe.

Szerokie rozpraszanie w płaszczyźnie poziomej i pionowej to zasługa zarówno małych przetworników, dodatkowych zabiegów zbliżenia ich centrów akustycznych i dobrze przygotowanego fi ltrowania. Maskownicę też można pozostawić założoną – wprowadza tylko nieistotne zmiany.

Osłabienie w najwyższej oktawie jest problemem samego tweetera, nic na to nie poradzimy, natomiast skoki pomiędzy 500 Hz a 1 kHz są efektem pasożytniczych rezonansów niewytłumionej obudowy można próbować je zgasić (i wyrównać charakterystykę) wkładając do obudowy trochę materiału (byle nie w pobliżu wlotu tunelu).

Strojenie bas-refleksu nie jest niskie (55 Hz), ale skuteczne, bo charakterystyka biegnie na wysokim poziomie aż do 60 Hz, a spadek -6 dB (względem poziomu średniego) pojawia się przy ok. 48 Hz. To dobry wynik dla takiego maleństwa, podobnie jak czułość 87 dB.

KRÜGER AND MATZ testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu