PIONEER
PD-50 + A-50DA

Pioneer ma bardzo nowoczesną ofertę urządzeń stereofonicznych. Nowe są nie tylko same produkty, ale także koncepcja, w której postawiono na cyfrowość, strumieniowanie i wieloformatowość. Czy jednak pionierska funkcjonalność nie stanie na przeszkodzie prostocie obsługi, do której przyzwyczajeni są użytkownicy tradycyjnych systemów stereofonicznych?

Nasza ocena
Wykonanie

PD-50

Niezależne zasilanie dla części analogowej, ekranowanie, wysokiej klasy przetworniki C/A, solidna część mechaniczna, bardzo dobra obudowa.

A-50DA

Rasowa i ambitna konstrukcja, układy rozdzielone między trzy komory. Wyśmienity DAC, impulsowe końcówki mocy.

Funkcjonalność

PD-50

Czyta SACD, ma nie tylko wyjścia, ale i wejścia cyfrowe, USB daje dostęp do muzyki z pendrajwów, potrafi także obsłużyć urządzenia Apple..

A-50DA

Wejścia cyfrowe, w tym asynchroniczne USB, przedwzmacniacz gramofonowy MM, wyjście słuchawkowe. Łatwa obsługa, wszystkie audiofilskie i nie-audiofilskie funkcje na pokładzie. Koszmarny pilot.

Laboratorium

A-50DA

Umiarkowana moc wyjściowa (2 x 58 W / 8 Ohm, 2 x 95 W / 4 Ohm) niskie zniekształcenia, poziom szumów i pasmo przenoszenia na akceptowalnym poziomie (dla układów impulsowych bardzo dobrze).

Brzmienie

PD-50

Wyrównane, tonalnie spokojne, mające jednak potencjał pokazania zalet SACD.

A-50DA

Skupione, dynamiczne, konturowy bas, detaliczna góra, twardy środek.

Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Odtwarzacz Pioneer PD-50

Pioneer nie produkuje już odtwarzaczy ograniczonych do formatu CD, proponuje za to trzy modele CD/SACD, wśród których Pioneer PD-50 jest najdroższy, a do tego trzy sieciowe. To solidny, szeroki, wysoki klocek o masie prawie 8 kg, z metalowym frontem. W teście pojawia się wersja czarna, dostępna jest też srebrna.

Znajdujący się nad kieszenią wyświetlacz jest matrycowy, niebieski, o umiarkowanym kontraście. W lewym dolnym narożniku jest złącze USB. Można tutaj podłączyć pendrajwa lub dysk, to wiadomo; jednak gniazdo to umożliwia też odtwarzanie nagrań oraz sterowanie urządzeniami Apple; od iPodów, poprzez iPhony aż po iPady, obsługiwane jest wszystko.

Wyjścia cyfrowe i analogowe oczywiście są w komplecie. Dodano także cyfrowe wejście, umożliwiające podłączenie innych urządzeń cyfrowych do zainstalowanego wewnątrz przetwornika C/A.

Diody "Pure Audio" i "Hi-Bit 32" są sygnalizatorami funkcji związanych z jakością dźwięku. Pierwszą odłączamy wyjścia cyfrowe oraz wygaszamy wyświetlacz. Druga służy do upsamplingu sygnału, który jest odtwarzany (konwertowany). Wśród przycisków do obsługi napędu znalazła się dość nietypowa (dla odtwarzacza) funkcja - przełącznik źródeł.

Standardowemu wyposażeniu w wyjścia - analogowe RCA, cyfrowe światłowodowe i elektryczne - towarzyszą dwa wejścia cyfrowe, w dwóch powyższych standardach. Można Pioneer ma bardzo nowoczesną ofertę urządzeń stereofonicznych. Nowe są nie tylko same produkty, ale także koncepcja, w której postawiono na cyfrowość, strumieniowanie i wieloformatowość. Czy jednak pionierska funkcjonalność nie stanie na przeszkodzie prostocie obsługi, do której przyzwyczajeni są użytkownicy tradycyjnych systemów stereofonicznych? więc podłączyć inne źródła sygnału cyfrowego. Z pilota dostęp do wyboru źródeł jest bezpośredni, z USB włącznie.

 Obudowa odtwarzacza jest bardzo duża i wypełniona. Większy transformator służy prawie wszystkim układom - za wyjątkiem wyjściowych obwodów analogowych, które mają mniejszy, ale własny.

Obudowa odtwarzacza jest bardzo duża i wypełniona. Większy transformator służy prawie wszystkim układom - za wyjątkiem wyjściowych obwodów analogowych, które mają mniejszy, ale własny.

Pioneer chwali się także funkcją automatycznego wyrównywania poziomów głośności oraz opcją "Sound retriever", mającą rekonstruować oryginalną zawartość plików skompresowanych. Wnętrze wygląda wyśmienicie. Zasilacze oparto na dwóch transformatorach, mniejszy z nich dedykowany jest układom analogowym, większy pozostałym blokom Pioneera PD-50.

Większość układów cyfrowych jest na płytce ukrytej pod metalowym ekranem. Nad nim ulokowano moduł zawierający konwertery (dwie kości AKM AK4480 ze wsparciem dla PCM 32 bity / 216 kHz oraz DSD64 - co zrozumiałe wobec płyt SACD) oraz układy wyjść analogowych.

Wzmacniacz Pioneer A-50DA

Wśród pięciu wzmacniaczy Pioneera, dwa najwyższe, A-70DA i właśnie A-50DA, mają na pokładzie przetworniki cyfrowo-analogowe, co zaznaczono w symbolach indeksem "DA". To jedna z różnic w stosunku do poprzednika A-50, który przetwornika nie miał.

Wzmacniacz Pioneer A-50DA ma obudowę o tych samych wymiarach co odtwarzacz, i także dostępny jest w wersjach czarnej i srebrnej. Na przednim panelu nie brakuje atrakcji, ale nic nie powinno nas dziwić, nawet stary, dobry "loudness". Ciekawą opcją jest "power amp direct", który działa dokładnie tak, jak został opisany - sygnał omija nawet potencjometr wzmocnienia (niestety), i biegnie prosto do końcówki mocy; potrzebne jest więc wtedy źródło z regulowanym poziomem sygnału (analogowego oczywiście). Wyjście słuchawkowe zrealizowano na standardowym, dużym gnieździe jack 6,3 mm.

Liczba przyłączy nie jest rekordowa, ale w rzeczywistości daje szerokie możliwości. Terminale głośnikowe są bardzo wygodne.

Liczba przyłączy nie jest rekordowa, ale w rzeczywistości daje szerokie możliwości. Terminale głośnikowe są bardzo wygodne.

Pioneer A-50DA ma cztery wejścia liniowe i wejście gramofonowe (z korekcją dla wkładki MM). Wejścia cyfrowe są dwa - koaksjalne i światłowodowe. Jest też jedno wyjście analogowe, na którym pojawia się sygnał z wybranego wejścia (również cyfrowego, oczywiście po konwersji C/A). Zaciski głośnikowe są w podwójnym komplecie.

Interesującą opcją jest możliwość konwertowania przez wzmacniacz sygnałów wysokiej rozdzielczości. Górna granica dla wejścia USB wynosi w przypadku PCM 32 bity i 384 kHz, a dla DSD określa standard 11,2 MHz. Komputery z systemem Windows wymagają instalacji sterowników, te z OSX (Apple) poradzą sobie bez dodatków, chyba, że zechcemy przesyłać dane DSD (w trybie DoP), wtedy potrzebne będzie firmowe oprogramowanie.

W części urządzeń Pioneer stosuje klasyczne końcówki mocy w klasie A/B, a w innych wzmacniacze w klasie D. A-50DA należy do tej drugiej grupy.

W części urządzeń Pioneer stosuje klasyczne końcówki mocy w klasie A/B, a w innych wzmacniacze w klasie D. A-50DA należy do tej drugiej grupy.

W sekcji cyfrowej Pioneer stosuje bardzo dobre przetworniki firmy ESS; w tym wypadku są to ES9016 Sabre 32 Ultra; to 32-bitowy, 8-kanałowy DAC, może się wydawać, że został on zaprojektowany głównie dla amplitunerów AV i odtwarzaczy BD, jednak wielu producentów urządzeń stereo lubi ten układ - za sprawą specjalnej konfiguracji dwukanałowej, owocującej nawet lepszymi niż wyjściowo (8 kanałowo) parametrami.

Odsłuch

Nie jest to brzmienie ani lekkie, ani słodkie, ani misiowate. Pioneer zasuwa jak parowóz, a może raczej jak elektrowóz. Na słuchacza rzuca się ekspresja i dynamika. Wszystkie dźwięki, w całym pasmie, są wyraziste i szybkie. Charakter świetnie pasuje do nagrań koncertowych, do muzyki na żywo.

Jest w tym dużo emocji, mamy wrażenie kontaktu z muzykami, a nie tylko z ich instrumentami. Oczywiście służy temu świetnie oddanie wszelkich niuansów artykulacyjnych. Dynamika jest wybitna. Dźwięk potrafi przyczaić się w cichych rejestrach, a później błyskawicznie uderzyć. Przestrzenność była przy tym dobra, ale nie referencyjna, na pewno nie tak obszerna jak z CX-ów; scena była raczej wąska, wystarczająca dla kilkuosobowego zespołu, ale nieco za ciasna dla orkiestry.

Niezależnie od ogólnej żywości, w niektórych dźwiękach dało się zauważyć oznaki oschłości. Przydałoby się odrobinę miękkości i płynności, ale tak jak jest - jest wyjątkowo i elektryzująco. W dodatku zaskakująco.

Góra czasami jest przygaszona i nieśmiała, a innym razem eksploduje detalicznością, nie szczędząc metalicznego wybrzmienia. Średnica jest już jednoznaczna, twarda, energetyczna, niosąca dużo mocnych i konkretnych informacji. Bas idzie (a raczej jedzie) z tym w parze, jest konturowy, trochę żylasty, ale potrafi też zejść bardzo nisko - jednak nie będą to miękkie pomruki, ale całkiem potężne wibracje, kontrolowane jednak równie dobrze, jak wszystko, co dzieje się w brzmieniu Pioneera.

Pioneer PD-50 + A-50DA

Pioneer PD-50 + A-50DA.

Skoro już wgrałem do komputera sterowniki i aplikacje do odtwarzania plików wysokiej rozdzielczości, to postanowiłem przeegzaminować wzmacniacz w tym zakresie. Nie trzeba bajecznych rozdzielczości, wystarczył FLAC 24/192, żeby usłyszeć, jak góra staje się piękniejsza, a scena wyraźnie się rozszerza. Wciąż żywo i zdecydowanie, ale już z wyrafinowaniem, które jednak trochę uspokaja. Następnie połączyłem "pięćdziesiątki" cyfrowym przewodem koaksjalnym. Wrażenie było podobne, choć nie tak spektakularne. Dźwięk stał się szlachetniejszy i bardziej kulturalny. Zdecydowanie pozostawiłbym sobie system właśnie w takiej konfiguracji.

Kolejna próba polegała na podłączeniu innego odtwarzacza CD wejściem analogowym do wzmacniacza Pioneer PD-50. Energetyczny charakter pozostał, zmieniła się barwa i akcenty, było jednak dość podobnie, jak z PD-50 - można wnioskować, że wzmacniacz ma najwięcej do powiedzenia, kształtuje brzmienie w największym stopniu, zarówno cechami swojej sekcji analogowej, jak i przetwornika. Dysponując firmowym systemem, warto jednak wypróbować obydwa połączenia.

Na koniec podłączyłem "po analogu" Pioneer PD-50 z innym wzmacniaczem. Z płyt CD Pioneer grał bardzo stabilnie, równo i spokojnie, pokazując jednak wyraźnie przewagę płyt SACD.

Grzegorz Rogóż

Parametry
PIONEER PD-50 + A-50DA
Produkowany Tak
Dynamika [dB] 100
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 58
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 95
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium Pioneer A-50DA

Mimo zastosowania impulsowych stopni wyjściowych, A-50DA nie dysponuje wysoką mocą. Każdy kanał wysterowany niezależnie osiąga 58 W przy 8 omach oraz 100 W przy 4 omach, z takimi poziomami nie ma problemów zasilacz, więc jednoczesne wysterowanie obydwu kanałów nie powoduje wyraźnych spadków, uzyskujemy 2 x 58 W przy 8 omach i 2 x 95 W przy 4 omach.

Producent potraktował poważnie standard czułości - 0,2 V. Odstęp od szumu wynosi 82 dB, i chociaż jest to wyraźnie mniej niż konkurenci, to z drugiej strony wynik jest bardzo dobry, jak na konstrukcję w klasie D, i w praktyce nie musimy się obawiać, że cokolwiek będzie nam „szumiało” z głośników.

Rys.1, czyli pasmo przenoszenia, też przypomina o zastosowanej technice, pokazując wpływ fi ltrów rekonstrukcyjnych. To one, w interakcji z impedancją obciążenie, wywołują widoczne podbicie przy 35 kHz dla 8 omów, a dla 4 omów wcześniejszy spadek (-3 dB przy 35 kHz). W spektrum zniekształceń (rys.2) wszystko wydaje się być już w najlepszym porządku, jedynie druga i trzecia harmoniczna w minimalnym stopniu przekraczają granicę -90 dB.

Na rys.3 zniekształcenia THD+N niższe od 0,1 % uzyskamy dla mocy w przedziale 2-13 W (8 omach) oraz 4,5-40 W (4 omach).

PIONEER testy
CTA408
COPLAND
CTA408
Wzmacniacze stereo

Nawet najsłynniejszym i największym firmom sukces nie jest dany raz na zawsze. Pojawiają się, trwają, a potem (nie)spodziewanie znikają. Historia Coplanda jest wyboista, usłana wzlotami i... W latach 80. Copland wyrósł na autorytet w dziedzinie wzmacniaczy, sławę przyniosły mu modele CTA401 oraz CTA501. W latach 90. rozbudowano ofertę, również o odtwarzacze CD. Dzisiaj jest ona ponownie skupiona na wzmacniaczach (jedyny wyjątek to przetwornik cyfrowo-analogowy DAC215); mamy do wyboru dzielony CTA305/CTA506 oraz zintegrowane CTA405 (dostępny w dwóch odmianach) i CTA408 - najnowszy w ofercie.

E-480
ACCUPHASE
E-480
Wzmacniacze stereo

Accuphase w zasadzie nie wywołuje wśród audiofilów kontrowersji. Wszyscy tę markę znają i szanują, chyba każdy chciałby mieć jakiegoś "Accu", ale na takie "szczęście" potrzeba więcej kasy. Firma zasłużyła sobie na taką reputację 40-letnią historią, konsekwentnie wysoką jakością dźwięku, będącą pochodną technicznej solidności, staranności i fachowości projektantów, co z perspektywy naszych testów widać też w pomiarach laboratoryjnych. Każdy może słyszeć "po swojemu", ale obiektywne parametry zaświadczają, że pochwały dla brzmienia nie są w tym przypadku ani trochę naciągane.

SV-200
VINCENT
SV-200
Wzmacniacze stereo

Wzmacniacze w formatach charakterystycznych dla kompletnych miniwież widzimy ostatnio coraz częściej. Vincent SV-200 wchodzi w ten nowoczesny nurt z rozwagą i elementami konserwatywnymi. Kompaktowa obudowa z jednej strony, z drugiej – klasyczny układ obudowany ostrożnie kilkoma dodatkami. Wyłania się z tego bardzo atrakcyjny produkt, bowiem SV-200 ma w zanadrzu jeszcze co najmniej jedną gorącą niespodziankę. Aby zachęcić i podkreślić audiofilskie ambicje, Vincent proponuje znany u siebie klimat – lampy, a dokładnie konstrukcję hybrydową. W każdym takim przypadku Vincent eksponuje lampy przysunięte do przedniej ścianki i widoczne przez okrągłe okno, a na dodatek dodatkowo podświetlone.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu