SENNHEISER
HD 600

Słuchawki Sennheiser należą w Polsce do najpopularniejszych. Ale chyba na całym świecie produkty tej niemieckiej firmy są dobrze znane. Sprzyja temu ogromny ich wybór − w ofercie znajduje się ponad dwadzieścia modeli, od dość tanich do... kosztującego ponad trzysta milionów “starych” złotych Orfeusza − elektrostatycznych słuchawek z własnym lampowym wzmacniaczem. Sennheiser demonstruje więc zarówno swoje najwyższe umiejętności, jak i niskimi cenami zdecydowanej większości modeli dba o szeroki rynek urządzeń popularnych.

Nasza ocena
Wykonanie
Luksusowe wykończenie obudów, parowane przetworniki.
Brzmienie
Wzorcowa równowaga tonalna, rozdzielczość, soczystość brzmienia.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie

Pozycja HD 600 w asortymencie Sennheisera jest szczególna. Według najnowszego katalogu firmy, zostały one przez producenta zakwalifikowane do wąskiej grupy Hi−End, w której obok nich znajdują się tylko Orfeusz i HE60 − podobne do Orfeusza słuchawki elektrostatyczne, ale współpracujące ze wzmacniaczem tranzystorowym (HEV70), a nie lampowym. HD 600 nie mają już nic konstrukcyjnie wspólnego z tymi dwoma modelami słuchawek elektrostatycznych, są bowiem udoskonaloną wersją dobrze znanych słuchawek HD580 Precision. Te ostatnie z kolei stanowią uwieńczenie licznej serii słuchawek serii “500”.

Widoczne z zewnątrz różnice w budowie HD600 i HD 580 to zastosowanie metalowej siatki zabezpieczającej tylne strony słuchawek, zamiast ażurowej obudowy plastykowej, a także luksusowe wykończenie elementów wykonanych z tworzyw sztucznych − błyszcząca, “marmurkowa” powierzchnia dowodzi, że Sennheiser HD600 traktowane są przez Sennheisera jako produkt bardzo prestiżowy.

W podstawowych, katalogowych danych technicznych nie widać żadnej różnicy między HD580 i HD600, ale według zapewnień firmy, HD600 wykorzystują tylko specjalnie wyselekcjonowane, a następnie parowane przetworniki. Tak jak HD580, również HD600 obiecują wysoki komfort użytkowania, dzięki zastosowaniu miękkich poduszek dookołausznych o delikatnej, aksamitnej powierzchni.

Odsłuch

Jedną z istotnych funkcjonalnych zalet Sennheiser HD 600 jest ich wygoda − pozwala na długotrwałe noszenie; krótkie, kilkudziesięciosekundowe przerwy wystarczały mi między kilkunastominutowymi “sesjami” odsłuchowymi. HD600 to najbardziej neutralne brzmieniowo słuchawki tego testu. Od pierwszych do ostatnich chwil ich przesłuchań nic mnie nie zaskoczyło − nie pojawił się żaden niepotrzebny rezonans, nigdy nie odbierałem dźwięku jako ani o odrobinę zbyt ciemnego (jak w przypadku AKG), ani zbyt jasnego (jak w przypadku Jecklin Float Elektrostat).

Sennheiser HD600 są niemal wzorcowe pod względem ogólnej równowagi tonalnej. Bardzo dobra jest rozdzielczość, niuanse brzmienia zostają odkryte niemal tak jak w droższych Jecklin Float. Wysokie tony dodają brzmieniu odrobinę polotu i blasku − a niemal krystalicznie czyste, są przy tym w sposób pożyteczny dla całości brzmienia kreatywne − nie zostały w stu procentach podporządkowane częstotliwościom średnim, ale i nie są od nich oderwane. Prawdopodobnie uzyskany tutaj bardzo dobry kompromis wpływa na łatwy odbiór wielu szczegółów muzyki. Bas nie jest tak silny i wszechogarniający jak w przypadku AKG, ale trudno mu zarzucić słabość.

Sennheiser HD600 słucha się bardzo komfortowo − niemal w ogóle nie występuje zjawisko kumulowania się zbyt dużej energii w środku panoramy stereofonicznej, a więc niestety − w przypadku słuchawek − w środku głowy, co jest dla mnie jednym z przykrzejszych doznań przy eksploatacji większości tańszych i popularniejszych modeli.

W testowanej grupie słuchawek zjawisko to nie występowało z dużym nasileniem, ale HD600 najlepiej uwolniły się spod jego wpływu. Dzięki temu wokale w przetwarzaniu HD600 brzmią bardzo szarmancko, są lekkie, zachowują “dystans”. Czy HD600 są więc słuchawkami idealnymi? Sennheisery brzmią nieco zbyt nieśmiało, powściągliwie, sucho.

HD600 nie powinny w niczym ustępować ich tańszym protoplastom, HD580. Spojrzałem więc do zeszłorocznego numeru Audio (3/96), gdzie mój redakcyjny kolega przedstawił test HD580. Doceniając neutralność tych słuchawek, napisał również o pełnokrwistym, soczystym ich dźwięku. Może i ja scharakteryzowałbym tak HD600, gdyby nie udział w teście słuchawek Grado 325, które właśnie pod względem soczystości brzmienia wyprzedziły całą konkurencję. Jednak w brzmieniu HD600 jest aż nadto cech, godnych podziwu, cech którymi HD600 przewyższają Grado 325. HD600 zostały wyważone w doskonały sposób, są niemal przezroczyste akustycznie, wolne od wszelkich podbarwień.

Sennheiser HD600 to słuchawki o niezwykle eleganckim, wytrawnym brzmieniu, unikające jakichkolwiek pułapek i niespodzianek. Bardzo dobrze ułożone, “cnotliwe”. Ale “325” Grado kuszą większą swobodą obyczajów...

Parametry
SENNHEISER HD 600
Produkowany Tak
Typ Otwarte
Poduszka Wokółuszne
Masa 260
Impedancja (Ω) 300
Pasmo przenoszenia (Hz) 12-38 000
Ergonomia Miękkie, aksamitne poduszki gwarantują wysoki komfort użytkowania.
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
SENNHEISER testy
Signa S1
POLK AUDIO
Signa S1
Soundbary

Soundbary stały się jedną z najważniejszych kategorii sprzętu A/V. Zdobyły w kinie domowym większą popularność niż wielokanałowe systemy głośnikowe i zestawy "z jednego pudełka" i - co ważniejsze - dalej utrwalają swoją pozycję, gdyż przemawiają do klientów wieloma racjonalnymi argumentami i zaletami, a nie płyną tylko na fali sezonowej mody. Rozstawianie pięciu czy siedmiu głośników jest dla wielu amatorów kinodomowych emocji zadaniem, z różnych powodów, bardzo niewdzięcznym, a położenie grającej "belki" pod telewizorem - "ciastkiem z kremem".

YSP-2700
YAMAHA
YSP-2700
Soundbary

Yamaha przekonywała do soundbarów już wtedy, gdy cały świat tkwił w okowach niskobudżetowych systemów wielokanałowych. Może się dzisiaj tym chwalić, ale sama całego tortu nie zje, a konkurencja zmusza do nieustannego wysiłku, aby w ogóle zostać dostrzeżonym. Klientów niewiele obchodzą minione zasługi.

POLK AUDIO SB1
SB1

Soundbar jest ściśle związany z telewizorem. Kto produkuje telewizory, musi dzisiaj mieć w ofercie soundbary, ale ma też większe szanse na ich sprzedaż - zakup sprzętu od jednego producenta jest racjonalnym posunięciem z punktu widzenia estetyki i kompatybilności. Specjaliści głośnikowi muszą się "przebijać", i chociaż ich atutem jest to, co najważniejsze - brzmienie - wcale nie jest im łatwo przekonać klienta, który często w ogóle nie zna takich marek, jak Polk Audio.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu