LEAK
Stereo 230

Kilka lat temu do reaktywacji marki wybrano zestaw złożony ze wzmacniacza zintegrowanego Stereo 130 oraz odtwarzacza płyt (a raczej samego transportu) CDT. Później ofertę wzbogacono o drugi, droższy wzmacniacz zintegrowany Stereo 230.

Nasza ocena

Wykonanie
Aparycja w dawnym stylu, zwłaszcza brytyjskim. Nowoczesna elektronika cyfrowa z wybornym przetwornikiem C/A. Zasilacz liniowy, końcówki mocy na układach scalonych.
Funkcjonalność
Fizycznie mały, funkcjonalnie wielki. Wśród wejść cyfrowych jest USB, a nawet HDMI z ARC. Wyjście słuchawkowe i wejście gramofonowe (MM).
Laboratorium
Wysoka moc (2 x 85 W/ 8 Ω, 2 x 130 W/4 Ω), bardzo niskie szumy (-90 dB) i niskie zniekształcenia, wysoki współczynnik tłumienia.
Brzmienie
Zrównoważone, spójne, neutralne. Delikatność łagodzi ostre nagrania, w każdej sytuacji brzmienie bezpieczne, przewidywalne
Artykuł pochodzi z Audio

Leak Stereo 230 - wzornictwo i obsługa

Utrzymano formę przedstawioną w modelu Leak Stereo 130. Dzięki temu zachowano spójność i zgodność z CDT, chociaż funkcjonalność Stereo 230 jest na tyle bogata, że wielu użytkownikom odtwarzacz płyt nie będzie potrzebny. Myślę jednak, że warto skusić się na zestaw, już chociażby z powodu jego wyjątkowej urody. Oczywiście pod warunkiem, że taki styl jest w naszym guście.

Wiele słynnych brytyjskich wzmacniaczy miało wąskie obudowy, Leak Stereo 230 nawiązuje do tego kanonu i do własnej historii – modeli z lat 70. Obudowa ma 30 cm szerokości i ponad 40 cm głębokości.

Aparycja może być jeszcze bardziej retro, gdy wybierzemy wersję w drewnianej obudowie (o 700 zł droższą). W czasie przenoszą również pokrętła z charakterystycznymi dla tamtej epoki nacięciami. Główna część przedniej ścianki jest srebrna, czarny pasek dodaje jej klasycznej urody.

Sposób obsługi jest również tradycyjny: jedna duża gałka (połączona z potencjometrem) to regulacja głośności, druga to wybór wejść wskazywany znajdującymi się na obwodzie diodami. Dodatkowe, ale też doskonale znane regulacje dotyczą "barwy" (tony niskie i wysokie) oraz zrównoważenia kanałów; może je odłączyć tryb Direct.

Czytaj również: Czym różni się wzmacniacz zintegrowany od wzmacniacza "dzielonego"?

Pierścienie każdego pokrętła mają charakterystyczne dla dawnego sprzętu nacięcia.
Pierścienie każdego pokrętła mają charakterystyczne dla dawnego sprzętu nacięcia.
Wzmacniacz ma regulację barwy (tony niskie i wysokie) oraz zrównoważenia kanałów, ale jest też układ Direct.

Wzmacniacz ma regulację barwy (tony niskie i wysokie) oraz zrównoważenia kanałów, ale jest też układ Direct.


Wyjście słuchawkowe jest uzbrojone w niezależny układ wzmacniający.

Leak Stereo 230 - złącza

Wyjście słuchawkowe zostało potraktowane bardzo poważnie – to 6,3-mm gniazdo podłączone do niezależnego modułu wzmacniającego. Obok dwóch wejść liniowych jest gramofonowe (MM), a także wyjście niskopoziomowe (z przedwzmacniacza).

Cyfrowe wejścia obejmują tradycyjne standardy optyczne i współosiowe, a także nowoczesne – USB oraz HDMI z kanałem zwrotnym ARC – jako coraz częściej spotykany element wyposażenia, pozwalający integrować sprzęt audio i wideo w formacie stereofonicznym. Dlatego do pełni szczęścia przydałoby się jeszcze wyjście subwooferowe.

Leak Stereo 230 - układ elektroniczny

Odbiornik Bluetooth (wraz z zewnętrzną anteną) został wyposażony w układy dekodujące aptX HD. Na dość dużym radiatorze zainstalowano scalone moduły wzmacniające firmy ST Microelectronics, model TDA7293 – po dwa w każdym kanale.

Czytaj również: Czy lepiej podłączyć monobloki (wzmacniacze mocy) krótkim kablem głośnikowym i długim interkonektem, czy na odwrót?

Przeważają gniazda cyfrowe, ale i w sferze analogowej Stereo 230 ma dość do zaoferowania

Przeważają gniazda cyfrowe, ale i w sferze analogowej Stereo 230 ma dość do zaoferowania.
W sekcji cyfrowej jest również gniazdo HDMI z kanałem zwrotnym ARC.

W sekcji cyfrowej jest również gniazdo HDMI z kanałem zwrotnym ARC.
 
Wejście gramofonowe to już nie tyle akcent retro, ile obowiązkowe wyposażenie nowoczesnego wzmacniacza.

Przedwzmacniacz jest również oparty na scalakach. Do wyboru źródeł wykorzystano przekaźniki, stopień gramofonowy jest złożony z niskoszumnych wzmacniaczy operacyjnych. Klasyczny potencjometr głośności został wlutowany na dodatkową, niewielką płytkę drukowaną, przykręconą do przedniej ścianki, co wymagało poprowadzenia kabli.

Sekcja cyfrowa znajduje się na dodatkowej płytce. Do obsługi sygnałów z wejścia USB wykorzystano interfejs XMOS. Obok czeka kapitalny przetwornik ESS ES9038Q2M – to mniejszy brat wspaniałego ES9038PRO, tak jak on akceptuje sygnały PCM 32/768 i DSD512.

Leak Stereo 230 - odsłuch

Leak Stereo 230 działa na wyobraźnię nie mniej niż Rega Elex. My już znamy jego technikę, która wcale nie jest retro, a mimo to trudno oprzeć się oczekiwaniu, że brzmienie będzie stylowe i tak jak wygląd, coś nam będzie przypominać… Tylko co?

Czytaj również: Co lepsze - DIN czy RCA?

 Wejście USB ma imponujące możliwości, obsłuży praktycznie każdy typ sygnałów.
Pilot jest spory, bo systemowy, obsługuje także odtwarzacz (a raczej transport) płyt CDT.
Pilot jest spory, bo systemowy, obsługuje także odtwarzacz (a raczej transport) płyt CDT.

To sprawa otwarta, komu to brzmienie wystarczy, a komu nie, ale na pewno nikogo nie obrazi, nie urazi, nie zaszokuje; nie zrobi krzywdy żadnej muzyce, nie zdyskwalifikuje żadnego nagrania. To najbezpieczniejszy, w tym sensie najbardziej uniwersalny, a w jeszcze innej perspektywie – nawet najmilszy dźwięk w całej stawce.

Jeżeli takiego szukacie do towarzystwa, do słuchania zarówno starych, ulubionych kawałków, jak też do poznawania nowej muzy, ale bez napięcia na wielkie emocje czy analizowanie struktury nagrań – to znaleźliście. Bierzcie Leak Stereo 230 i cieszcie się, że tak ładnie gra tak sympatyczny sprzęt.

Tonalnie podobnie zrównoważony jest Arcam Radia A15, a jednak gra kompletnie inaczej – w takim porównaniu agresywnie i ostro, gdy jednak weźmiemy go za punkt odniesienia, to Leak Stereo 230 może wydawać się leniwy. Na pewno jest mniej pikantny, delikatniejszy, ale też dzięki temu łatwiej, z wyczuciem wchodzi w niektóre sytuacje wymagające bardziej subtelności niż żywiołowości.

Czytaj również: Co to znaczy trudne obciążenie? Co to jest wzmacniacz wydajny prądowo? Co to znaczy, że wzmacniacz 'nie napędzi' kolumn?

Niewielka obudowa to pokusa do zastosowania układów impulsowych, ale w Stereo 230 są tylko układy liniowe - zrealizowane na układach scalonych.
Niewielka obudowa to pokusa do zastosowania układów impulsowych, ale w Stereo 230 są tylko układy liniowe - zrealizowane na układach scalonych.
Zamiast tranzystorów zastosowano scalone moduły wzmacniające TDA7293, po dwa na kanał, ale wciąż jest to układ liniowy a nie
impulsow.
Płytkę z elektroniką cyfrową uzupełniono o niewielki moduł Bluetooth.
Płytkę z elektroniką cyfrową uzupełniono o niewielki moduł Bluetooth.
Regulacja głośności wykorzystuje potencjometr Alpsa.
Regulacja głośności wykorzystuje potencjometr Alpsa.

Nie postawiłbym go za wzór precyzji, natomiast mieści się w ogólnie rozumianej neutralności. Tak jakby jego dewizą było "przede wszystkim nie szkodzić", z niczym nie przesadzić, niczego całkowicie nie poświęcić. Nazywając go "miłym", odróżniam to od "przymilności". Leak Stereo 230 nie jest ani wodzirejem, ani czarodziejem.

Gra równo, kulturalnie, ale trochę na dystans, co ostatecznie może się kojarzyć z wyspiarskim chłodem. Średnica jest wolna od podbarwień, wokale znajome i "zwyczajne", wysokie tony aksamitne, lekkie, dopełniające. Bas, tak jak wszystko, jest prawidłowy i nieskory do szaleństw. Nie zabraknie go jednak w sytuacjach wymagających zdecydowanej akcji.

DAC zapewnia dobrą przejrzystość, "doceni" lepsze źródła i materiały, do tego brzmienie ożywia. Z kolei wejście gramofonowe trzyma się winylowego schematu, wzmacnia niskie rejestry, a wyższe traktuje gładko.

Retro w wysokiej rozdzielczości

Chociaż wygląd Stereo 230 nawiązuje do sprzętu retro, Leak zadbał również o sekcję cyfrową, i to bardzo nowoczesną. Na eksponowanym miejscu elektronicznego katalogu firmy czytamy o możliwości obsługi sygnałów PCM 384 kHz oraz DSD256.

Jeszcze większy apetyt rozbudza instrukcja obsługi: wzmacniacz ten ma sobie radzić z sygnałami DSD512 oraz PCM… 512 kHz. Ta ostatnia wartość jest na tyle nietypowa dla standardu PCM, a charakterystyczna dla DSD, że wygląda to na "literówkę". Zupełnie zresztą nieistotną w kontekście faktycznych możliwości wzmacniacza. Okazuje się bowiem, że Stereo 230 potrafi... jeszcze więcej.

Wejście USB przyjmie bowiem DSD 512 i PCM 32 bit/768 kHz, zgodnie z oznaczeniami na płytce drukowanej. Znajduje się tam również deklaracja zgodności z sygnałami MQA. Stereo 230 ma również certyfikat Roon Tested.

Specyfikacja techniczna

LEAK Stereo 230
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 85
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 130
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 0,6
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 90
Dynamika [dB] 110
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 124
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium Leak Stereo 230

Zmierzona moc również w tym przypadku przekracza specyfikację firmową. Uzyskaliśmy 2 x 85 W przy 8 Ω i 2 x 130 W przy 4 Ω. Producent zapowiedział "tylko" 2 x 75 W i 2 x 115 W.

Stereo 230 błysnął w pomiarze odstępu od szumu, S/N wynosi równe 90 dB i jest jednym z lepszych w kategorii wzmacniaczy zintegrowanych; dzięki temu (jak też niezłej mocy) dynamika osiągnęła 110 dB i jest to najlepszy wynik w tym teście.

Rysunek z charakterystykami przetwarzania (rys. 1) jest tym razem bogatszy o dodatkowe pomiary. W trybie Direct, zarówno przy 8 Ω (krzywa czerwona), jak i 4 Ω (krzywa niebieska) wzmacniacz spisuje się znakomicie, spadki na skrajach mierzonego pasma są rzędu kilku dziesiątych decybela.

Charakterystyka oznaczona kolorem czarnym dotyczy ponownie 8 Ω, ale już bez układu Direct; regulatory znajdowały się w pozycjach środkowych, teoretycznie neutralnych, "zafałszowania" są delikatne, rzędu kilku dziesiątych decybela w zakresie wysokich częstotliwości; na dolnym skraju pasma spadek wynosi 2 dB. Spektrum harmonicznych (rys. 2) jest generalnie czyste, najmocniejsza druga sięga bezpiecznych -80 dB.

THD+N (rys. 3) poniżej 0,1% schodzą już od bardzo niskich mocy wyjściowej, 0,3 W dla 8 Ω i 0,5 W dla 4 Ω. Współczynnik tłumienia również nikomu nie przyniesie zawodu (chociaż słabych kolumn nie naprawi) – wynosi 124.

LEAK testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2025

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu