Dlaczego kolumny aktywne są tak mało popularne?

Dlaczego kolumny aktywne są tak mało popularne?

Audio, zespoły głośnikowe

Porażka kolumn aktywnych (większość pewnie nawet nie wiedziała, co to jest) jest dobrym przykładem niedobrej sytuacji, kiedy rozwiązanie ze wszech miar słuszne, a na pewno w bilansie zalet i wad lepsze od rozpowszechnionego, nie potrafi się przebić do świadomości klientów w takiej skali, aby zacząć wypierać tradycyjne, gorsze rozwiązanie.

Klasyczny rozdział wzmacniaczy i kolumn jest tzw. rozwiązaniem suboptymalnym - osiągnięty pułap jakości okazał się na tyle satysfakcjonujący, że utrwalił się w sposób uniemożliwiający przebicie się jeszcze lepszego. Zintegrowanie głośników ze wzmacniaczami jest jednak znane i cenione w urządzeniach profesjonalnych (monitory studyjne), gdzie audiofilskie nawyki nie blokują rozwiązań racjonalnych.

Wzmacniacze dopasowane do poszczególnych "dróg" wielodrożnego zespołu głośnikowego rozwiązują wiele problemów - eliminują bierne zwrotnice, precyzyjniej kształtują charakterystyki przetwarzania, są zdolne do pracy w pętlach sprzężenia zwrotnego redukującego zniekształcenia wnoszone przez głośniki, mają odpowiednio dobrane możliwości mocowe, wreszcie potencjalnie są tańszym rozwiązaniem - nie wymagają choćby dodatkowych obudów dla wzmacniaczy. Jednak pozbawienie się widoku pięknego "pieca" i kabli-pytonów łączących go z kolumnami szlachetnymi w swej bierności, jest ponad audiofilskie siły.

Pozostałe zagadnienia z tego tematu

Czy przetworniki koncentryczne wymagają zwrotnicy do podziału pasma?

Dlaczego głośniki tubowe są często spotykane w kolumnach profesjonalnych, a rzadko w przeznaczonych do użytku domowego?

Jakie kopułki wysokotonowe są lepsze - metalowe czy tekstylne?

Jakie są najlepsze materiały dla membran głośników niskotonowych i średniotonowych?

Czy obudowa kolumny jest potrzebna po to, aby działać jako pudło rezonansowe?

Dlaczego otwór bas-refleks nie promieniuje w fazie przeciwnej do fazy przedniej strony membrany?

Co to jest obudowa kompaktowa?

Czy obudowa z membraną bierną to obudowa zamknięta?

Co to jest głośnik dipolowy, jakie są jego właściwości?

Co to jest głośnik koncentryczny?

Czy głośniki szerokopasmowe są anachronizmem, czy mają przyszłość?

Jakie właściwości mają magnesy neodymowe?

Co to są kolumny aktywne i jakie są ich odmiany?

Co to są charakterystyki kierunkowe?

Co to jest główna oś odsłuchu?

Czy długość przewodów ma wpływ na pracę kolumn?

Czy maskownica kolumny słyszalnie obniża jakość dźwięku?

Czy kolumny trzeba ustawiać na kolcach?

Po co w zespołach głośnikowych jest zwrotnica?

Czy najlepsze są filtry 1. rzędu?

Dlaczego podstawkowe zespoły głośnikowe nazywamy monitorami?

Czy do podstawkowych zespołów głośnikowych potrzebne są specjalne, firmowe standy?

Dlaczego niektóre kolumny mają pochylone przednie ścianki? Czy przyniesie poprawę pochylanie do tyłu "normalnych" kolumn?

Czy kolumny trójdrożne są lepsze od dwudrożnych?

Co to jest układ dwuipółdrożny?

Co to jest układ d'Appolito, jakie są jego zalety i wady?

Na jakiej zasadzie działają kolumny z głośnikami niskotonowymi na bocznej ściance, jakie są zalety i wady takiego ustawienia?

Dlaczego w przeszłości częściej spotykało się duże głośniki niskotonowe, a obecnie dominują znacznie mniejsze?

Czy wąska obudowa kolumny jest akustycznie najkorzystniejsza?

Leksykon

Felietony

Reportaże i wywiady

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio