System nagłośnienia Sonus faber w Maserati MC20. Szczegóły, film, zdjęcia

07 maja 2021 Sprzęt

Duet, jakiego można było się spodziewać? Zapewne tak. Włoska high-endowa arystokracja, czyli Maserati i Sonus faber, połączyła siły i tak powstało dzieło niemal doskonałe - samochód, który w niespełna trzy sekundy dobije do setki, a do tego jest wyposażony w system car audio z najwyższej półki.

Co łączy obie marki? Niemal artystyczna dbałość o detale, wyśrubowane wymagania dotyczące najdrobniejszych szczegółów konstrukcji i jakość. Najwyższa.

Dodajmy, że w przypadku tej kooperacji fazy projektowania, adaptacji, strojenia i wiele innych, o których pewnie nigdy się nie dowiemy, trwały około trzech lat. W takich przypadkach nie może być bowiem mowy o jakiekolwiek niedociągnięciach.

Maserati MC20 jest jedynym modelem samochodu na świecie obecnie produkowanym z systemem nagłośnienia Sonus faber.

Dlaczego producent aut postawił akurat na tę markę? Czy będzie to mariaż na lata, czy też jest to jednorazowe spotkanie? Na te i nie tylko te pytania odpowiedział nam Sebastian Zając, Product Manager Sonus faber w Horn Distribution:

Nie wyobrażam sobie bardziej włoskiego połączenia niż dwie marki przepełnione czystym Włoskim DNA. Maserati z rdzennym zamiłowaniem do wyścigów, ale niezapominające jednocześnie o stylu i luksusie, oraz Sonus faber, którego celem jest reprodukcja dźwięku i zachowanie naturalnego brzmienia.

Co jest szczególnego w rozwiązaniu Sonusa fabera?

System audio opiera się tu na kompleksowym rozmieszczeniu dokładnie 12 głośników. Wydawać by się mogło, że - w porównaniu z kolumnami domowymi - to bardzo dużo i może nawet za dużo, jednak trzeba pamiętać o tym, że wnętrze samochodu jest zdecydowanie innym i zdecydowanie trudniejszym środowiskiem do nagłośnienia.

W przypadku domowego salonu możemy sobie pozwolić na szeroki wachlarz udogodnień (biorąc pod uwagę fakt, że kolumny nie powinny stać w zupełnie losowym miejscu) i elementów poprawiających akustykę pomieszczenia. Jednak z samochodem sprawa wygląda zupełnie inaczej i głównym ograniczeniem jest relatywnie niewielka przestrzeń.

System składa się łącznie z 12 głośników i jest to kolejno 5 głośników wysokotonowych połączonych z głośnikami średniotonowymi odpowiedzialnymi za coś, co nazywamy "głosem Sonus faber". Uzupełnieniem są 2 głośniki niskotonowe, a całość jest zasilana wydajnym wzmacniaczem wspieranym dodatkowo poprzez podwójny układ 400 Hz DSP. Łączna moc to 695 W w klasie D.

Wszystkie zastosowane głośniki zostały tak rozmieszczone, aby zapewnić wysoką dynamikę. Przetworniki średnio- i wysokotonowe są tu zdecydowanie elementem popisowym marki, zapewniającym niezwykłą naturalność brzmienia, z której słynie Sonus faber.

1. Jednostka centralna: tweeter x 45W, głośnik średniotonowy x 60W
2. Drzwi: tweeter x 45W, głośnik średniotonowy x 60W, woofer x 100W
3. Surround: tweeter x 45W, głośnik średniotonowy x 45W
4. Wzmacniacz: 695 W w klasie D, układ 400 Hz DSP


 

A opakowanie głośników, czyli MC20?

To zupełnie nowa konstrukcja powstała na tzw. białej kartce papieru. Ma wyjątkowe nadwozie, którego linia nie jest zakłócona ordynarnymi dodatkami w postaci spojlerów i masywnych dyfuzorów. I nadal jest w stanie wygenerować wystarczającą siłę docisku zapewniającą pewne prowadzenie.

Podobnie sprawa wygląda w przypadku silnika - to nowa jednostka o nazwie Nettuno, która czerpie garściami z najnowszych osiągnięć techniki pochodzących wprost z F1.

W erze downsizingu nikogo już nie dziwią niewielkie jednostki wyposażone w turbo, jednak parametry silnika Nettuno nadal robią wrażenie - jedynie 3 litry pojemności (co jak na auto zaliczane do klasy super samochodów stanowi niedużą wartość) i układ V6 wspierany przez dwie turbiny. Dało to 630 koni mechanicznych oraz 538 Nm.

 

Przy takim silniku i włoskim zamiłowaniu do rywalizacji wyścigowych można by sobie zadać pytanie, czego słuchać - silnika czy systemu audio. Otóż odpowiedź jest prosta – słuchaj, czego chcesz i kiedy chcesz. I to bez kompromisów.

Dla większości marek motoryzacyjnych stanowi wyzwanie decyzja o kierunku, w jakim ma iść ich konstrukcja. Jeśli mowa o Maserati, to tu nie ma miejsca na kompromisy i przy tej wyścigowej otoczce, za której sprawą przyspiesza tętno i pojawia się gęsia skórka, nie zapomniano również o luksusie mającym sprawić, że z przyjemnością wsiądziemy do samochodu. Niezależnie od tego, czy mamy ochotę komfortowo odstresować się wracając do domu, czy pobudzić układ krwionośny zamiast wypić poranną kawę.

Maserati MC20 

Na koniec nie wypada nie spytać o to, jak się ma obecnie Sonus faber na polskim rynku...

Muszę przyznać z nieskrywaną dumą, że Sonus faber na polskim rynku ma się dobrze i jest coraz lepiej. Cieszy to nie tylko ze względu na wyniki liczbowe, ale i pokazuje, że Polski konsument nie szuka już tylko "zwykłej bryły graniastosłupa", z którego wydobywa się dźwięk.

Zaczynamy dostrzegać piękno wśród funkcjonalności oraz doceniać artyzm wśród przeciętności. Z dźwiękiem, a w zasadzie z muzyką, jest trochę tak jak z jedzeniem. Nie liczy się tylko dźwięk, ale i forma, w jakiej zostanie on podany.

***
Artykuł powstał we współpracy z Sebastianem Zającem z firmy Horn Distribution, autorem filmu jest Maciej Adamczyk ze Studia filmowego/telewizyjnego MADHOUSE

Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta kwiecień 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu