Album izraelskiego trębacza Avishaia Cohena został nagrany przez jego kwartet w wiejskim studiu Studios La Buissonne w Pernes-les- -Fontaines k. Awinionu. Tytuł albumu pochodzi od japońskiej techniki naprawiania ceramiki kintsugi, a więc zamiany popiołu w złoto, choć Avishai Cohen, zdeklarowany zwolennik pokoju, odnosi tytuł do sytuacji na Bliskim Wschodzie po wybuchu kolejnej wojny z Palestyńczykami.
Jesienią 2023 r. zaplanował czas w Tel Aviwie na pracę nad nowym albumem. Niestety, spadające rakiety i stan wojenny nie pozwalały mu się skupić. Planował nawet odwołać następną trasę koncertową, jednak pianista Yonathan Avishai uświadomił mu, że trzeba jechać i grać.
Trębacz napisał suitę "Ashes to Gold" w ciągu tygodnia do wyjazdu w trasę. Ostatnie melodie i aranżacje pisał już w Europie. Po jej zakończeniu nagrali w Prowansji wspaniały album.
Niesamowite otwarcie liryczną solówką fletu i duetem z fortepianem należy do najlepszych w ostatnich latach światowego jazzu. Avishai Cohen ma talent do pisania rozbudowanych, wielowątkowych kompozycji, umie porządkować je logiczną dramaturgią aranżacji.
Słucha się tej płyty jak fascynującej historii opowiadającej o współczesnym świecie. W nastrojowych motywach słychać nadzieję, że nastanie pokój. To jeden z najlepszych w tym roku jazzowych albumów.
Marek Dusza
ECM/Universal