YAMAHA
RX-V681

W tym momencie oferta amplitunerów AV Yamahy, dostępnych w sprzedaży, obejmuje aż 25 pozycji, ale część z nich to urządzenia ze starszej linii, które "pokrywają się" ze stopniowo wchodzącymi na ich miejsce, nowymi modelami. Tych starszych wcale bym nie pomijał, bo zwykle są dostępne w bardzo atrakcyjnych cenach.

Testy porównawcze

RX-V681
DENON
AVR-X2300W

Nasza ocena

Wykonanie
Charakterystyczna dla Yamahy obudowa, chociaż w tym wydaniu jeszcze nieluksusowa. Ambitna sekcja DAC, solidne końcówki mocy na Sankenach. Porządnie.
Funkcjonalność
Wejść HDMI wciąż dużo, chociaż mniej niż u konkurenta, jest za to więcej cyfrowych wejść audio, a przede wszystkim wejście na gramofon. Świetne, firmowe DSP Yamahy. Port USB nie obsługuje urządzeń Apple. Możliwość pracy w ramach MusicCast, oprócz Spotify kilka innych serwisów muzycznych. Możliwość podłączenia 4-omowych kolumn, ale tylko w dwóch kanałach stereofonicznych.
Laboratorium
Bardzo wysoka moc w trybie dwukanałowym (2 x 180 W/4 omh), wciąż dobrze w trybie pięciokanałowym (5 x 54 W/8 ohm). Niskie zniekształcenia, dobry odstęp od szumu (-83 dB).
Brzmienie
Spójne, gęste, bogate, rozbudowane na dole pasma, na górze aksamitne, plastyczna średnica, szeroka scena i dobre rozplanowanie.
Artykuł pochodzi z Audio

Odsłuch

Pierwsze dźwięki wybrzmiały miękko, słodko i spokojnie. Na początek wybrałem jednak nagrania o przeciętnej ekspresji i dynamice, które Yamaha w pełni "uszanowała", wskazując, że nie będzie ze wszystkiego robić estradowego szaleństwa.

Kiedy jednak włączyłem nagrania bardziej narowiste... Yamaha wcale nie ruszyła z kopyta jak szalona i na początku trochę mnie zafrapowało jej opanowanie. Ale podobnie było w przypadku Denona, a później wszystko się "odnalazło".

Yamaha RX-V681 ma swój charakter, który do pewnego stopnia "studzi" niektóre emocje, ale nie robi tego nagminnie i głęboko. To coś, jak dotyk, jak muśnięcie własnego charakteru, które nie zmienia wiele, ale pozostawia ślad, a raczej szlif.

Z kolejnymi nagraniami miałem już przekonanie, że nawet jeżeli konstruktorzy Yamahy nie wprowadzili tego elementu celowo, to w gruncie rzeczy wychodzi on muzyce na dobre, o ile tylko nie jesteśmy zafiksowani czy to na brzmienie ostre (to jednak trzeba poszukać zupełnie gdzie indziej, Denon również odmówi takiej przysługi), czy na stuprocentową neutralność (no, ale chyba nie w tym zakresie cenowym...).

Dźwięk z Yamahy jest gęsty, jest go dużo, nawet ustalając określony poziom głośności, można mieć wrażenie dużej siły i "kompletności"; czasami ręka świerzbi, żeby pogłośnić, aby usłyszeć więcej – nie w tym przypadku, YamahaRX-V681 nawet gdy cicho, gra bardzo komunikatywnie i nie każe się w nic wsłuchiwać; łączy rytmiczność, plastyczność i rozdzielczość, sprawnie przekazując to, co w każdej muzyce najważniejsze, dodając do tego trochę aksamitności, ujmuje agresywności, nie naruszając jednak zasadniczej "konstrukcji" i najważniejszych filarów naturalnego brzmienia.

Do tego dochodzi sprężysty, swobodny bas, niepoddany stuprocentowej kontroli, ale trzymający puls muzyki, przydatny do kreowania potęgi i jeszcze podgrzewający trochę średnicę.

Już w konfiguracji stereofonicznej Yamaha zaprezentowała wyjątkowe zdolności do budowania planów, co przy jej raczej miękkim charakterze robiło szczególne wrażenie. W trybie wielokanałowym dźwięki pojawiały się niemal w każdym miejscu pokoju. Dłuższy czas bawiłem się trybami proponowanymi przez DSP Yamahy - nawet jeżeli jesteśmy purystami szukającymi "prawdy", znajdziemy tutaj coś ciekawego.

Inteligentne (obsługa jednej anteny) moduły bezprzewodowe WLAN/BT nowej generacji pojawiają się w urządzeniach Yamahy w zeszłym roku.

Inteligentne (obsługa jednej anteny) moduły bezprzewodowe WLAN/BT nowej generacji pojawiają się w urządzeniach Yamahy w zeszłym roku.

- Końcówki mocy: 7
- Dekodery Dolby Atmos, DD, DD Plus, Dolby Surround, Dolby True HD, DTS:X, DTS Digital Surround, DTS-ES, DTS Express, DTS HD High Resolution Audio, DTS HD Master Audio, DTS 96/24, DTS-ES Matrix 6.1, DTS-ES Discrete 6.1, DTS Neo:6 Music, DTS Neo:6 Cinema, Yamaha Cinema DSP
- Konwerter wideo: –
- Skaler obrazu: 4K
- Wejścia wideo: 6 x HDMI, 4 x kompozyt, 2 x komponent
- Wyjścia wideo: 1 x HDMI, 1 x kompozyt, 1 x komponent
- Wej./wyj. analogowe audio: 4 x RCA /-
- Wej. podręczne: USB, HDMI
- USB: 1 x przód
- Wej. gramofonowe: MM
- Wyj. na subwoofer: 2 x
- Wej. wielokanałowe: –
- Wyj. na zewnętrzne końcówki mocy: –
- Wej. cyfrowe: 2 x koaks., 2 x opt.
- Wyj. cyfrowe: –
- Wyj. słuchawkowe: tak
- Zaciski głośnikowe: zakręcane, sprężynkowe
- Pilot uniwersalny: –
- iPOD/iPhone/iPad: AirPlay
- Funkcje strumieniowe: DLNA, Spotify, Pandora, Rhapsody, Napster, Sirius, Juke, radio internetowe
- Flac: 24/192
- DSD: 5,6 MHz
- Dodatkowe strefy/obsług:a 2/1 x wyj. głośnikowe, 2 x RCA audio
- Komunikacja: LAN, Wi-Fi, Bluetooth
- Gniazda systemowe: we IR, wy IR, trigger 12V

Specyfikacja techniczna

YAMAHA RX-V681
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 7
Moc8 [W] 2K 129
Moc4 [W] 2K 180
Wejścia / wyjścia video HDMI / komp.
Skaler 4K
Dekodery surround Dolby Atmos, DD, DD Plus, Dolby Surround, Dolby True HD, DTS:X, DTS Digital Surround, DTS-ES, DTS Express, DTS HD High Resolution Audio, DTS HD Master Audio, DTS 96/24, DTS-ES Matrix 6.1, DTS-ES Discrete 6.1, DTS Neo:6 Music, DTS Neo:6 Cinema, Yamaha Cinema DSP
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium Yamaha RX-V681

Yamaha chwali się mocą 150 W (w jednym kanale), przy obciążeniu 4-omowym, z którym większość amplitunerów wielokanałowych miała do niedawna kłopoty.

Yamaha była kiedyś wyjątkiem, wprowadziła własne rozwiązanie - selektor impedancji - taki układ trafi ł też do najnowszego modelu, z tym jednak ograniczeniem, że 4-omowe obciążenia można podłączać tylko do kanałów przednich.

Yamaha RX-V681 dostarcza wówczas moc aż 196 W (jeden kanał wysterowany) oraz 2 x 180 W. Przy 8 omach jest trochę mniej, ale wciąż wartości 153 W i 2 x 129 W robią wrażenie. W trybie pięciokanałowym (przy 8 omach) mamy 5 x 54 W. Odstęp od szumów to dość dobre (jak na amplituner) 83 dB, dynamika dociera do 104 dB.

Charakterystyka przenoszenia (rys.1) jest świetna, bez spadku przy 10 Hz i tylko niewielkimi przy 100 kHz, odpowiednio -1 dB oraz -1,5 dB dla 8 i 4 omów. Jedyną dobrze widoczną harmoniczną jest trzecia (rys. 2), sięga do -83 dB, a pozostałe leżą poniżej -90 dB.

Zniekształcenia THD+N niższe 0,1 % można osiągnąć dla mocy wyjściowej od 2 W przy 8 omach oraz 4 W przy 4 omach.

Może Cię zainteresować
YAMAHA testy
Audio
E-WYDANIE AUDIO
W PREZENCIE!
Zapisz się na subskrypcję naszego newslettera, a otrzymasz gratis e-wydanie
NEWSLETTER ZAPISZ SIĘ
Close icon
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta lipiec 2021

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2021

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio czerwiec 2021

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu