ONKYO
TX-NR6100

Nowe amplitunery Onkyo pojawiły się niedawno, chociaż firma przedstawiła plany wielokanałowych premier już w zeszłym roku. Również i jej nie udało się uciec od powszechnych problemów dotykających wszystkich producentów, głównie elektroniki. Do tego doszły perturbacje związane z reorganizacją dostaw do dystrybutorów.

Nasza ocena

Wykonanie
Oryginalność, wynikająca głównie z ubarwienia wyświetlacza, projekt bardzo japoński z mnóstwem eksponowanych dodatków. Wnętrze już bardziej typowe i podporządkowane rozwiązaniom liniowym w zakresie końcówek oraz zasilania.
Funkcjonalność
Siedem końcówek mocy, wejścia audio cyfrowe i analogowe (w tym gramofonowe), wideo – wyłącznie cyfrowe, 8K plus skaler. Sieć w oparciu o DTS Play-Fi i Google Chromecast, na dodatek Apple AirPlay 2, Spotify Connect i Roon. Duże możliwości dekodowania plików audio (24/192, DSD256!). Dwukierunkowy BT. Rozbudowana obsługa zdalnej strefy. Certyfi kat THX Select.
Laboratorium
Umiarkowana, ale stabilna (we wszystkich wariantach obciążeń i ustawień selektora impedancji) moc wyjściowa (w zakresie 50–70 W na kanał). Umiarkowany szum (-79 dB) i zniekształcenia.
Brzmienie
Rozrywkowe, swobodne i bezpośrednie, z obfitym basem i selektywnymi wysoki tonami.
Artykuł pochodzi z Audio

Teraz nowe urządzenia Onkyo trafiają do nas razem ze sprzętem Pioneera, wreszcie nie będzie ich brakować, chociaż, jak się okaże, wybór różnych opcji nie będzie aż tak wielki, jak by się wydawało.

Związek Onkyo i Pioneera spowodował zbliżenie się ich konstrukcji i funkcji nawet bardziej niż w przypadku sojuszu Denona i Marantza. Onkyo TX-NR6100 docelowo ma się znajdować mniej więcej w środku stawki. Wkrótce dotrą tańszy TX-NR5100 oraz dwa droższe – TX-NR7100 oraz TX-RZ50. Ten ostatni ma być już najlepszy w całej ofercie Onkyo.

Onkyo TX-NR6100 - wzornictwo i  front

Firma również trzyma się swojego znanego stylu, łączącego solidność i oryginalność wyrażającą się choćby zielonym wyświetlaczem. Front Onkyo TX-NR6100 obsadzono na bogato, zgodnie z japońską tradycją. Powstały dwa rzędy przycisków, między którymi rozdysponowano również selektor wejść. 

Są regulatory barwy dźwięku oraz, co już nietypowe, natężenia dialogów. Taka funkcja zaszyta jest zwykle w odmętach menu, a tutaj została wyeksponowana. Kolejna grupa przycisków daje łatwy dostęp do trybów dźwiękowych.

Na froncie Onkyo TX-NR6100 jest też wejście USB, gdzie podłączymy np. dysk twardy i odtworzymy pliki audio, wyjście słuchawkowe i mikrofonu kalibracyjnego.

Zrezygnowano z niepraktycznych już, analogowych gniazd wideo, ale wśród gniazd audio analog nadal jest bardzo ważny
Zrezygnowano z niepraktycznych już, analogowych gniazd wideo, ale wśród gniazd audio analog nadal jest bardzo ważny.

Onkyo TX-NR6100 - tylny złącza na tylnym panelu

Gorącym tematem we wszystkich zeszło- i tegorocznych amplitunerach są złącza HDMI i związana z nimi elektronika. Po przejściowych turbulencjach z kompatybilnością (zamieszanie dotyczyło wybranych typów sygnału oraz źródeł, ale producenci długo nie mogli się z tym uporać) teraz wszystko ma już być w najlepszym porządku, z gwarancją obsługi 8K, chociaż na szeroką dostępność źródeł i sygnałów jeszcze poczekamy – ale producenci amplitunerów nie mają już na to wpływu.

Zanim przejdziemy do prezentacji tylnego panelu, a także konstrukcji wewnętrznej, pora stwierdzić, że Onkyo TX-NR6100 i Pioneer VSX-935 są bardzo podobne, więc powtarzanie opisów tych samych układów, elementów i konfiguracji, i silenie się tylko na budowanie różnych zdań nie trzymałoby poziomu AUDIO. Dlatego tutaj przedstawię funkcjonalność obydwu modeli, a w prezentacji Pioneera – ich układy wewnętrzne.

Standardy i sygnały się zmieniają, a wejścia RCA są wciąż potrzebne, również do przyjęcia sygnału z gramofonu. Potrafi ą to wszystkie trzy amplitunery tego testu.
Standardy i sygnały się zmieniają, a wejścia RCA są wciąż potrzebne, również do przyjęcia sygnału z gramofonu. Potrafi ą to wszystkie trzy amplitunery tego testu.

Ale ciekawa różnica między nimi dotyczy faktu, że Onkyo TX-NR6100 ma certyfikat THX Select, a VSX-935 – nie. THX nie budzi już aż takich emocji jak kiedyś, ale wciąż coś oznacza i coś wnosi, towarzyszy mu szereg dodatkowych trybów na różne okazje (między innymi Film czy Muzyka).

Onkyo i Pioneer rezygnują ze złącz dla analogowych źródeł obrazu, w sekcji wideo pozostają wyłącznie HDMI. Dwa wyjścia (jedno dla głównej i jedno dla zdalnej strefy) i sześć wejść, z których połowa przyjmie 8K (podobnie jak w Denonie).

Z kolei w sekcji audio dominują złącza analogowe (cyfrowe są tylko dwa – jedno elektryczne i jedno optyczne). Podłączymy aż cztery źródła liniowe i jeden gramofon (z wkładką MM). 

Terminali głośnikowych jest siedem (par) – dokładnie tyle, ile końcówek mogących jednak pracować w różnych konfiguracjach
Terminali głośnikowych jest siedem (par) – dokładnie tyle, ile końcówek mogących jednak pracować w różnych konfiguracjach.

Wyjścia niskopoziomowe służą dwóm subwooferom i zdalnej strefie (stereofonicznie), możemy do niej również oddelegować jedną parę końcówek mocy. Gdy jednak wciąż pozostanie nam "bezrobotna" jedna para końcówek, możemy wysłać ją do bi-ampingu kolumn lewej i prawej.

Onkyo TX-NR6100 - dekodery i funkcje sieciowe

Możliwości wielokanałowe wynikają z dostępności siedmiu końcówek, jak i dekoderów Dolby Atmos, DTS:X, a także najnowszego dodatku – Dolby Atmos Height Virtualization, symulującego pracę sufitowych głośników atmosowych.

Zielony wyświetlacz wyróżnia sprzęt Onkyo na tle zwykle niebieskiej konkurencji.
Zielony wyświetlacz wyróżnia sprzęt Onkyo na tle zwykle niebieskiej konkurencji.

Dwie anteny oczywiście sygnalizują dostęp do funkcji sieciowych, oprócz Wi-Fi i Bluetooth jest też LAN. Podstawą sieciowych atrakcji są DTS Play-Fi oraz Google Chromecast, a na dodatek Apple AirPlay 2, Spotify Connect i Roon.

Nie ma najnowszego Tidala Connect, ale to na razie przywilej nielicznych, a obsługę tego serwisu (oraz wielu innych funkcji) i tak umożliwia aplikacja mobilna.

Front urządzono z przepychem japońskiej tradycji Hi-Fi, nie mogło więc zabraknąć regulatorów barwy dźwięku.
Front urządzono z przepychem japońskiej tradycji Hi-Fi, nie mogło więc zabraknąć regulatorów barwy dźwięku.

Zarówno USB, jak i układy sieciowe pozwalają na odtwarzanie plików PCM 24 bit/192 kHz, zarówno FLAC, jak i ALAC (ten ostatni wyłącznie w ramach USB, przy odtwarzaniu z sieci częstotliwość próbkowania jest ograniczona do 96 kHz), a także DSD (i to aż do wariantu DSD256, co jest godnym pochwały ewenementem w amplitunerach AV).

Obydwa obsługują zarówno kolumny 8-, jak i 4 omowe. Praca z tymi ostatnimi wymaga (przynajmniej oficjalnie) zmian w konfiguracji (selektor impedancji), czego praktyczne skutki prześledzimy w Laboratorium.

Obok sieci LAN widać drugie złącze USB (jeżeli za pierwsze uznamy to na przednim panelu). Można tutaj podłączyć np. dysk twardy, chociaż wobec możliwości sieciowych jest to już opcja dodatkowa.
Obok sieci LAN widać drugie złącze USB (jeżeli za pierwsze uznamy to na przednim panelu). Można tutaj podłączyć np. dysk twardy, chociaż wobec możliwości sieciowych jest to już opcja dodatkowa.

Onkyo TX-NR6100 - odsłuch

Brzmienie amplitunerów AV jest często obserwowane i oceniane przez pryzmat trybu – stereofonicznego lub wielokanałowego. Chociaż na wrażenia w tym drugim ogromny wpływ ma przestrzeń kreowana przez cały system, to nieraz uważa się, że amplituner (a także głośniki) mogą narzucić "kinowy" charakter również przy stereofonicznym słuchaniu muzyki.

Inaczej bowiem stwierdzenie, że pewne amplitunery wielokanałowe są lepiej, a inne gorzej przygotowane do zadań muzycznych, nie miałoby sensu. Ale jakie są znamiona "kinowego" charakteru?

Bez rewolucji, ale bardzo porządnie. Nad płytką cyfrową znajduje się wentylator, który pracuje dyskretnie – tylko wtedy, kiedy to naprawdę potrzebne.
Bez rewolucji, ale bardzo porządnie. Nad płytką cyfrową znajduje się wentylator, który pracuje dyskretnie – tylko wtedy, kiedy to naprawdę potrzebne.

Dla jednych będzie do obfitość niskich rejestrów, gęstość i ciepło, obszerność i bliskość, ale bez przejaskrawienia wysokich tonów. Dla innych – nie tylko mocny bas, ale też fajerwerki, dźwięk sygnalizujący chęć otoczenia słuchacza pełną dramaturgią filmów akcji, przebijającą się też do muzyki. Onkyo TX-NR6100 to właśnie urządzenie do takiej zabawy.

Bez puszenia się i kapryszenia, bezceremonialnie i bezpośrednio – Onkyo skraca dystans. Sypie wyraźnym detalem, zachowuje przy tym dobrą przejrzystość, mimo że nie dopieszcza najdelikatniejszych wybrzmień tak jak Denon AVR-X1700H, to w sumie przekazuje dużą ilość informacji.

Średnica a w ślad za tym wokale i dialogi w kinie są rysowane zdecydowanie, bardziej dla zrozumiałości niż dbałości o subtelności barwy.

Bas jest mocny i rozłożysty, nie spina się na wyjątkową dokładność, ale i nie spóźnia. Dźwięk swobodny, nieskrępowany rygorami neutralności. O ile w naszym guście, to na różne okazje.

Dekoderem standardów surround jest Cirrus Logic CS49844 – taki sam jak w pozostałych amplitunerach
Dekoderem standardów surround jest Cirrus Logic CS49844 – taki sam jak w pozostałych amplitunerach

I don’t speak Polish

Onkyo TX-NR6100 i pozostałe amplitunery w tym teście dają dostęp jest do usług asystentów głosowych, chociaż żaden z nich nie jest w tej gotowości samowystarczalny.

Amplitunery nie mają bowiem wbudowanych mikrofonów ani towarzyszącej im, niezbędnej do działania takich funkcji elektroniki. Pod tym względem przewagę mają soundbary i głośniki bezprzewodowe (przynajmniej niektóre), już kompletnie doposażone.

Przetwarzaniem C/A zajmuje się 8-kanałowy układ Burr Brown PCM1680
Przetwarzaniem C/A zajmuje się 8-kanałowy układ Burr Brown PCM1680

Amplitunery potrzebują pomocy zewnętrznego urządzenia, może nim być np. smartfon. Wszystkie testowane modele obsługują trzy popularne systemy – Google Assistant, Amazon Alexa oraz Apple Siri. Wszędzie problem polega na tym, że żaden z nich (na razie) nie mówi ani nie rozumie po polsku.

Najbliżej tego jest chyba Google. Brakuje tylko ostatniego ogniwa, którym jest połączenie asystenta z usługami Google Home, odpowiedzialnymi za komunikację z domowym sprzętem audio, np. właśnie amplitunerami.

Przez krótki czas Google udostępniał tzw. testową wersję usługi Google Home w języku polskim, ale szybko się z tego pomysłu wycofano. Niewiele dadzą tutaj wysiłki dystrybutorów, którzy co najwyżej mogą przygotować drukowane po polsku instrukcje.

Pilot nie jest pstrokaty… bardziej elegancki niż wygodny, wymaga „oswojenia”.
Pilot nie jest pstrokaty… bardziej elegancki niż wygodny, wymaga "oswojenia".

Onkyo TX-NR6100 - specyfikacja techniczna

• Końcówki mocy: 7
• Dekodery: Dolby Atmos, DD, DD Plus, Dolby Surround, Dolby TrueHD, DTS:X, DTS, DTS-ES, DTS HD, DTS 96/24
• Konwerter wideo: nie
• Skaler obrazu: 8K
• Wejście wideo: 6 x HDMI
• Wyjście wideo: 2 x HDMI
• Wej./wyj. analogowe audio: 4 x RCA/–
• Wej. podręczne: USB
• USB: 1 x przód, 1 x tył
• Wej. gramofonowe: tak
• Wyj. na subwoofer: 2 x
• Wej. wielokanałowe: –
• Wyj. na zewnętrzne końcówki mocy: –
• Wej./wyj. cyfrowe: 1 x opt., 1 x coax/–
• Wyj. słuchawkowe: tak
• Funkcje strumieniowe: DTS Play-Fi, Google Chromecast, Spotify Connect, Apple AirPlay 2, Roon
• Flac: 24/192
• DSD: x 256
• Dodatkowe strefy: wyj. głośnikowe, 1 x RCA, HDMI
• Komunikacja: Bluetooth, LAN, Wi-Fi

Specyfikacja techniczna

ONKYO TX-NR6100
Rodzaj Amplitunery
Moc 8 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 52
Moc 4 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 65
Skaler 8K
Dekodery surround Dolby Atmos, DD, DD Plus, Dolby Surround, Dolby TrueHD, DTS:X, DTS, DTS-ES, DTS HD, DTS 96/24
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 0,09
Dynamika [dB] 96
Stosunek sygnał/szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 79
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 43
Moc 8 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 5K 49
Moc 4 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 5K 55
Moc 8 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 7K 43
Moc 4 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 7K 54
Moc znamionowa 4-Selektor imp 8 Ω (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 72
Moc znamionowa 4-Selektor imp 8 Ω (1% THD+N, 1 kHz) [W] 5K 57
Moc znamionowa 4-Selektor imp 8 Ω (1% THD+N, 1 kHz) [W] 7K -
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium Onkyo TX-NR6100

Wyniki pomiarów TX-NR6100 i VSX-935 są bardzo podobne, niemal identyczne, i tak samo jak relacje z prób odsłuchowych, można by je połączyć lub skopiować, korygując tylko delikatnie niektóre wartości. Aż kusi, żeby pójść tak na skróty… Możemy to jednak wykorzystać również jako okazję do rozszerzenia komentarza. Napiszę więc jeden raport i podzielę go na dwie części, z których pierwszą zamieszczę tutaj, a drugą – w ramce Laboratorium VSX-935.

Specyfikacje firmowe w obydwu przypadkach podają różne wartości (chociaż są prowadzone w podobnym "stylu"). Onkyo zapowiada 100 W przy 8 Ω, ale co ciekawe, przy THD+N = 0,08%, a nie standardowym 1%, tak jakby "odczytał" zniekształcenia przy założonej mocy, a nie moc przy założonych zniekształceniach. Można też trafi ć na informację aż o 210 W na kanał, jednak przy bardzo wysokich 10% THD+N i obciążeniu 6-omowym.

Z kolei w takich nietypowych warunkach (10% THD+N, 6 Ω) Pioneer zapowiada 170 W, a przy 0,08% i 8 Ω – 80 W, a więc mniej niż Onkyo. Bezpodstawnie, bo w rzeczywistości ich moc jest taka sama (w granicach błędu dla różnych egzemplarzy takiej samej konstrukcji).

Przejdźmy więc do naszych ustaleń. Moc przy 8 Ω, przy 1% THD+N, wynosi tylko ok. 50 W, znacznie mniej niż obiecywano i znacznie mniej niż z Denona, ale na pocieszenie – taka moc utrzymuje się (z minimalną stratą) również przy pięciu kanałach wysterowanych jednocześnie, natomiast przy siedmiu spada do nieco ponad 40 W.

Przy obciążeniu 4 Ω i selektorze impedancji w takim położeniu moc wzrasta – do ok. 2 x 65 W, ok. 5 x 55 W i ok. 7 x 45 W. Jeżeli selektor pozostanie w pozycji 8 Ω, a podłączymy 4 Ω (co stanie się nieraz, ze względu na praktykę producentów kolumn podawania impedancji 4-omowej dla faktycznie konstrukcji 4-omowych), nic złego się nie stanie, moc nawet jeszcze wzrośnie – do ponad 70 W przy wysterowaniu dwóch kanałów, i prawie 60 W przy wysterowaniu pięciu; dopiero jednoczesne wysterowanie siedmiu, zarówno dla Onkyo i Pioneera, spowodowało włączenie się obwodów zabezpieczających. Ciąg dalszy w Laboratorium Pioneera.

ONKYO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu