CAMBRIDGE AUDIO
MINX AIR 200

Nawet w przypadku takich wyspiarskich "klasyków", jak właśnie Cambridge Audio, Naim, NAD czy Arcam, zamiast odtwarzaczy, wzmacniaczy i kolumn, w katalogach (i na stronach internetowych) coraz częściej pojawiają się urządzenia i hasła nawołujące do plików i bezprzewodowości. Wireless, Bluetooth oraz Music Anywhere. W cyfrowości i bezprzewodowym odtwarzaniu muzyki wyróżniają się głównie urządzenia z serii Minx, której Air 200 jest przedstawicielem. W zeszłym roku testowaliśmy model 100. Air 200 jest bardziej okazały, droższy - to po prostu najlepszy tego typu produkt Cambridge Audio.

Nasza ocena
Wykonanie
Wizualnie delikatna, ale sztywna i ciężka obudowa, skromny system 2.1 z parą przetworników szerokopasmowych.
Funkcjonalność
Sieć LAN i Wi-Fi (głównie dla AirPlaya) oraz bezprzewodowy Bluetooth, dedykowane przyciski szybkiego dostępu dla stacji radiowych. Szereg praktycznych udogodnień, jak regulacja poziomu basu.
Brzmienie
Delikatne i miękkie, oparte na przyjemnym basiku, bez szaleństw i wyostrzeń.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Jak na swoje dość kompaktowe rozmiary (znacznie mniejsze od JBL-i, przede wszystkim bardzo płytkie), urządzenie jest ciężkie, ma część obudowy wykonaną z metalu, a część z tworzywa.

Dzięki umiarkowanej głębokości, będzie wygodna przy różnych instalacjach; Cambridge Audio Minx Air 200 jest jednym z bardziej subtelnych modeli w tym teście. Obły kształt pozwolił też na skierowanie głośników lekko na zewnątrz, aby poprawić efekt stereofoniczny, będący piętą achillesową tego typu urządzeń. Dostępne są dwie wersje - biała (z szarą maskownicą) i cała czarna. Producent nie przewidział chyba zdejmowania maskownicy przez użytkownika, bo wprawdzie trzyma się ona na gumowych kołeczkach, ale jest wciśnięta bardzo mocno. Ja oczywiście poniechać tego nie mogłem, z obowiązku zgłębiając szczegóły konstrukcji.

Układ głośnikowy tworzy para szerokopasmowych, wspomaganych jednym niskotonowym, wspólnym dla obydwu kanałów.

Układ głośnikowy tworzy para szerokopasmowych, wspomaganych jednym niskotonowym, wspólnym dla obydwu kanałów.

Zastosowano dwa niewielkie (6-cm) przetworniki szerokopasmowe (po jednym dla każdego kanału), nazwane przez producenta "Balanced Mode Radiator (BMR)", ale z pomocą przychodzi im jeden (wspólny dla obydwu kanałów, mamy więc konfigurację "2.1") 17-cm woofer, pracujący w obudowie bas-refleks. Wylot tunelu, a raczej szczelina, jest przedłużeniem uformowanego z tyłu uchwytu służącego do przenoszenia Minxa. Głośniki zasilają trzy końcówki mocy w klasie D.

Urządzenie takie jak  Cambridge Audio Minx Air 200 pracuje w różnorodnych środowiskach, a nikogo przecież nie wypada w takiej sytuacji pouczać o audiofilskich regułach ustawiania sprzętu kilkadziesiąt centymetrów od tylnej ścianki. Powstaje więc zwykle mniejszy lub większy problem z basem - zwłaszcza przy wyprowadzeniu bas-refleksu z tyłu. Tutaj rozwiązano go za pomocą układu elektronicznego.

Na tylnej ściance znajduje się niewielki potencjometr, którym każdy może dopasować poziom niskich częstotliwości (stosowną konfigurację wprowadzono także do aplikacji sterującej dla smartfonów). Obok regulatora znajduje się jeszcze gniazdo zasilające, dwa liniowe wejścia analogowe (parka RCA i mini-jack) oraz port sieci przewodowej LAN. Miniaturowe złącze USB daje nadzieję na współpracę z nośnikami pamięci, a może nawet z komputerem, lecz okazało się być tylko gniazdem serwisowym.

Wejście analogowe w formacie RCA i mini-jack - dla dużych "klocków" oraz sprzętu przenośnego.

Wejście analogowe w formacie RCA i mini-jack - dla dużych "klocków" oraz sprzętu przenośnego.

Za sterowanie Cambridge Audio odpowiadają dwie sekcje przycisków w górnej części obudowy. Jedna to typowy zestaw z regulacją głośności na czele, drugą tworzy pięć numerycznych klawiszy. Konstruktorzy zadbali o możliwość bezpośredniego zaprogramowania kilku stacji radiowych (łączność przez internet, Air 200 nie ma modułu FM), które można wywoływać wprost z urządzenia.  Cambridge Audio Minx Air 200 odtwarza stacje radiowe bez pośrednictwa dodatkowego sprzętu mobilnego.

Urządzenie ma też klasyczny pilot (w formie karty kredytowej) i dedykowaną aplikację dla smartfonów oraz tabletów.

Oprócz sieci LAN, wbudowano moduł Wi-Fi oraz Bluetooth. Ten ostatni stanowi furtkę dla wszystkich urządzeń mobilnych pracujących pod kontrolą systemu Android. W zakresie LAN i Wi-Fi Air 200 wyraźnie stawia na ekosystem fi rmy Apple, któremu serwuje dedykowany protokół Airplay. Wraz z funkcją radia internetowego jest on podstawowym sposobem korzystania z sieci komputerowej.

Aplikacja przygotowana dla smartfonów nie jest niezbędna w codziennym użytkowaniu urządzenia ani w jego konfi guracji. Daje dostęp do ustawień procesora DSP (tryby korekcji) oraz modułu radia.

Odsłuch

Wygodna rączka, w jaką wyposażono Cambridge Audio Minx Air 200, sprawiła, że mogłem w trakcie testu wielokrotnie zmieniać "miejsce postoju" tego urządzenia, sprawdzając, jak sobie poradzi w różnych sytuacjach akustycznych, oraz na ile praktyczne jest rozwiązanie z regulacją natężenia sekcji subniskotonowej.

Cambridge Audio ma swój sposób na brzmienie, a także, mimo umiarkowanych rozmiarów, może zagrać nie tylko w najmniejszych pomieszczeniach. Wypada jednak zaznaczyć, że nie jest to skala dźwięku, jaką mogą zaoferować Audio Pro, Heos czy JBL-e. Regulacja poziomu basu okazuje się funkcją przydatną, i chociaż w większości wypadków potencjometr wskazywał okolice godziny 12:00, to poza warunkami akustycznymi, równie istotne mogą być własne upodobania.

Głośnik bezprzewodowy Cambridge Audio MINX AIR 200.

Głośnik bezprzewodowy Cambridge Audio MINX AIR 200.

Brzmienie może zostać dobrze zrównoważone, podbijanie basu nie stworzy dosłownie potęgi, ale nie trzeba przesadzać, aby dźwięk był odpowiednio dociążony i nasycony. Bas nie schodzi bardzo nisko ani też nie podkręca tempa - trzyma się dobrego kompromisu, bezpiecznej recepty, unikając wszelkiej przesady, za to umiejętnie wspiera średnicę, daje stabilny fundament.

Poprzez to główna część pasma brzmi dość ciepło, wokale są bliskie, namacalne, ale i delikatne, nie mają w sobie dodanej krzykliwości, góra pasma jest łagodna, nie zaatakuje metalicznością czy dużym blaskiem. Air 200 dostarcza dźwięk "wypoczynkowy", mniej "imprezowy".

Radosław Łabanowski

Parametry
CAMBRIDGE AUDIO MINX AIR 200
Produkowany Tak
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
CAMBRIDGE AUDIO testy
Ottava SC-C50
TECHNICS
Ottava SC-C50
Głośniki bezprzewodowe

Kiedy kilka lat temu Technics wracał po długiej nieobecności na rynek audio, na pierwszym etapie przypominania o sobie postawił przede wszystkim na sprzęt wysokiej klasy - powiedzmy nawet, że hi-end. Gdy wszyscy już ochłonęli i zrozumieli, z jaką potęgą mają do czynienia, Technics zajął się (jak to zresztą zaplanował) projektami praktyczniejszymi, a więc w cenach przystępniejszych. Wciąż jednak obowiązuje podział na Panasonica i Technicsa, z których ten drugi ma przywilej oznaczać produkty z wyższej półki. Seria Ottava o pomysł na nowoczesne audio, którego podstawową cechą ma być kompletność, bo chociaż urządzenia mają zróżnicowane formy, to wszystkie można podciągnąć pod hasło all-in-one. W każdym zestawie/ urządzeniu jest źródło, wzmacniacz, głośniki - w jednej lub w kilku obudowach.

Music 5
DYNAUDIO
Music 5
Głośniki bezprzewodowe

Popularność głośników bezprzewodowych jest tak ogromna, że skłania do ich produkowania również firmy, które wcześniej z urządzeniami audio nie miały żadnego doświadczenia, a z dźwiękiem o tyle, o ile był to np. dźwięk odkurzacza lub ekspresu do kawy. Jest jednak wiele udanych, grających na różne sposoby. Jednak najpewniejszym sposobem, gdy nie chcemy długo szukać, jest zwrócenie się do jednego z głośnikowych specjalistów. Wiedza z tej dziedziny najlepiej zaprocentuje również tutaj, a jednym z niekwestionowanych autorytetów jest Dynaudio. Rok temu zaprezentowała całą rodzinę Music. Składa się ona z czterech modeli – od najmniejszego, mieszczącego się niemal w dłoni Music 1, aż po giganta Music 7. Testowaliśmy już Music 3, teraz sięgamy na wyższą półkę.

Pulse 2i
BLUESOUND
Pulse 2i
Głośniki bezprzewodowe

Jeszcze zanim idea sieciowych rozwiązań multiroom opanowała całą branżę, Bluesound zajął ważne miejsce na tym rynku nie tylko z produktami, ale też z wizerunkiem marki skupionej na nowej koncepcji. Pomysł szybko rozprzestrzenił się poza "grajki" samego Bluesounda, objął sprzęt Hi-Fi współpracującej marki NAD, a nawet zespoły głośnikowe Dali. Bluesound podszedł do tematu kompleksowo - podjął się stworzenia rozwiniętego systemu, którego głośnik bezprzewodowy byłby tylko i aż elementem, ale samodzielnym, funkcjonującym zarówno w pojedynkę, jak i w całym zespole. Przygodę z tym sprzętem można zaczynać od różnych urządzeń, my zajmujemy się największym głośnikiem nowej serii "Gen2i" - Pulse 2i.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta listopad 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista listopad 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio listopad 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio listopad 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu