SUPRA
SWORD

Firma Supra pochodzi ze Szwecji. Producent chwali się posiadaniem własnej fabryki a także posunięciem, które zrewolucjonizowało podejście do przewodów audio. Otóż informacje firmy Supra podają, że do 1976 roku nie stosowano innych przewodów głośnikowych poza standardowymi 2x0,5mm2, ewentualnie 2x0,75mm2. Ponoć dopiero Szwedzi zdecydowali się na kabel o grubości 2x2,5mm2, co okazało się posunięciem przełomowym. Grubości kabla nie da się jednak opatentować, stąd o zasługach firmy Supra nie wszyscy dziś pamiętają.

Oferta Supra powinna bardzo zainteresować polskich audiofilów, zawiera bowiem przewody średniej klasy, i to w każdej ważnej kategorii produktów. Bardzo wiele przewodów głośnikowych oferowanych jest ze szpuli, mamy do wyboru cztery interesujące serie: niskobudżetowe Classic i SkyII (najtańszy przewód 4,90 zł/mb), a później droższe Ply i Rondo. Ta ostatnia linia obejmuje również przewody 4-żyłowe, zarówno o przekroju 2,5mm2 jak i 4mm2. Niezależną kategorią są grube kable instalacyjne, w których sygnał chroniony jest solidnym ekranem. Taka konstrukcja może okazać się nieoceniona, gdy kabel musi zostać położony np. w okolicach dużej ilości przewodów elektrycznych. Najwyższy i najdroższy model głośnikowca nazywa się właśnie Supra Sword i jest dostępny w trzech standardowych długościach: 2, 2,5 i 3m.

Ideę sprzedawania przewodów z rolki widać znakomicie również w grupie kabli sygnałowych. Mamy ich wielki wybór, oprócz klasycznych przewodów analogowych i cyfrowych, audio i wizyjnych, dostępne są także wielożyłowe kable AV. Za ich pomocą można wygodnie zorganizować połączenia w kinie domowym na dowolne odległości. Oczywiście konfekcjonowanych kabli różnej maści zabraknąć nie mogło. Do najciekawszych (i potrzebnych) należą przewody subwooferowe – są to kable w dobrej izolacji, bardzo odporne na wpływ czynników zewnętrznych i potrafiące rozgałęzić sygnał (jedno wyjście z amplitunera, stereofoniczne wejście w subwooferze). Analogowe interkonekty dostępne są w wersjach RCA i XLR, a elektryczne kable cyfrowe występują z końcówkami BNC. Najdroższa cyfrówka (Trico-I BNC, 1m) kosztuje 250 zł, a topowy interkonekt (EFF-ISL) niecałe 450 zł. Supra nie boi się także długich kabli optycznych (wiele firm twierdzi, że tą metodą nie da się przesłać sygnału na odległości większe niż 5m) i ma w ofercie nawet 15 metrowe przewody światłowodowe.

Kable ze szpuli marki Supra dobrze jest uzupełnić zakończeniami tej samej firmy: bananami, widełkami, końcówkami XLR, RCA, BNC i S-Video.

Ciekawą kategorię stanowią kable zasilające LoRad. W ofertach wielu producentów spotykamy takie przewody, ale ich ceny są z reguły bardzo wysokie. Tymczasem Supra proponuje sieciówki znacznie droższe od zwykłych przewodów, ale również o niebo tańsze od produktów konkurencji. Metr sieciowego przewodu LoRad kosztuje 80 zł, a kompletny kabel o długości 2m tylko 215 zł.

Odsłuch

Supra Sword gra bardzo przejrzyście. System wspomagany tym przewodem potrafi bardzo sugestywnie oddawać wielkości dźwięków, rozpiętość pomiędzy harmonijką ustną a perkusją daje wielkie pole do popisu. średnica na początku wydaje się nieśmiała i zbyt spokojna, nie brakuje jej jednak żadnych podstawowych walorów, ani neutralności, ani analityczności, o przestrzenności i dynamice nie wspominając. Góra może uchodzić za zadziorną, gra śmiało, otwarcie i głośno. Zdarza się nawet, że dźwięki średnicy są nieco zdominowane przez najwyższe częstotliwości – są to jednak incydenty dodające brzmieniu pikanterii i generalnie uprzyjemniające słuchanie muzyki. Supra Sword dobrze integruje środek i górę, tylko najwyższe szczegóły wymykają się spod kontroli.

Bas jest równie zdyscyplinowany i precyzyjny. Dźwięki, które przenosi, są szybkie, dynamiczne, ale nie nadmiernie twarde. To ciekawe, jak przy tak skromnym budżecie udało się uzyskać w pełni neutralny i głęboki bas. W dodatku połączenie niskich tonów ze środkiem jest referencyjne (zdaje się, że jest to jedna z obowiązkowych cech dobrych przewodów głośnikowych). Bas potrafi dodać rozmachu dobrym kolumnom za pomocą efektów ścielących się na samym dole pasma, oczywiście o ile kolumny zdolne są te częstotliwości przetworzyć.

Parametry
SUPRA SWORD
Produkowany Tak
Materiał przewodnika OFC
Typ przewodnika M
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
SUPRA testy
Signa S1
POLK AUDIO
Signa S1
Soundbary

Soundbary stały się jedną z najważniejszych kategorii sprzętu A/V. Zdobyły w kinie domowym większą popularność niż wielokanałowe systemy głośnikowe i zestawy "z jednego pudełka" i - co ważniejsze - dalej utrwalają swoją pozycję, gdyż przemawiają do klientów wieloma racjonalnymi argumentami i zaletami, a nie płyną tylko na fali sezonowej mody. Rozstawianie pięciu czy siedmiu głośników jest dla wielu amatorów kinodomowych emocji zadaniem, z różnych powodów, bardzo niewdzięcznym, a położenie grającej "belki" pod telewizorem - "ciastkiem z kremem".

YSP-2700
YAMAHA
YSP-2700
Soundbary

Yamaha przekonywała do soundbarów już wtedy, gdy cały świat tkwił w okowach niskobudżetowych systemów wielokanałowych. Może się dzisiaj tym chwalić, ale sama całego tortu nie zje, a konkurencja zmusza do nieustannego wysiłku, aby w ogóle zostać dostrzeżonym. Klientów niewiele obchodzą minione zasługi.

POLK AUDIO SB1
SB1

Soundbar jest ściśle związany z telewizorem. Kto produkuje telewizory, musi dzisiaj mieć w ofercie soundbary, ale ma też większe szanse na ich sprzedaż - zakup sprzętu od jednego producenta jest racjonalnym posunięciem z punktu widzenia estetyki i kompatybilności. Specjaliści głośnikowi muszą się "przebijać", i chociaż ich atutem jest to, co najważniejsze - brzmienie - wcale nie jest im łatwo przekonać klienta, który często w ogóle nie zna takich marek, jak Polk Audio.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu