DALI
Zensor 1 AX

Linia Zensor początkowo obejmowała tylko konwencjonalne zespoły głośnikowe, ale w roku 2015 dodano do niej konstrukcje AX, 1 AX oraz 5 AX, bazujące na podstawkowych monitorach Zensor 1 oraz wolnostojących kolumnach Zensor 5. Modele AX są nie tylko aktywne, ale i bezprzewodowe.

Testy porównawcze

Zensor 1 AX
JBL
Control X Wireless

Nasza ocena

Wykonanie
Konwencjonalne monitorki w stylu serii Zensor, ze znanym układem dwudrożnym - 25-mm tekstylną kopułką i charakterystycznym dla Dali, "drewnianym" (13-cm) przetwornikiem nisko-średniotonowym. Stereofoniczny wzmacniacz w klasie D (2 x 50 W).
Funkcjonalność
Obydwa monitory "spinamy" kablem głośnikowym, doprowadzając zasilanie do jednego. Wejście analogowe i cyfrowe optyczne, plus Bluetooth z Apt-X. Wyjście na subwoofer (kablem), niewielki pilot zdalnego sterowania. Dobre przygotowanie do instalacji naściennej.
Brzmienie
Pełna kultura, bez podskakiwania i napinania muskułów (których i tak nie ma), wyrównane i spokojne, z miłą dawką ciepła średnich tonów i gładką, czytelną górą. Instalacja naścienna lub postawienie monitorków na szafce spowoduje, że brzmienie nabierze "masy".
Artykuł pochodzi z Audio

Dali Zensor 1 AX prezentują się znajomo, producent nie podkreślał nowoczesności i specjalnych funkcji tych modeli żadnymi dodatkowymi atrakcjami wzorniczymi, pozostawił je w kręgu budzącej zaufanie stylistyki Hi-Fi. Ich forma i treść sugerują, że są to porządne monitory, ich aktywność i bezprzewodowość mają być walorami dodatkowymi, a nie czymś "w zamian".

Aktywność jest cechą całego systemu (pary głośników). Całą elektronikę, wraz ze wzmacniaczami, ulokowano - w sposób już znany z wcześniejszych urządzeń tego typu - w jednym monitorze, który na skutek tego jest znacznie cięższy (chociaż wymiary ma dokładnie takie same). Drugi jest pasywny i wygląda jak "zwykły" Zensor 1.

Oferowane są trzy wersje kolorystyczne - czarna, biała (obydwie na wysoki połysk), a także w okleinie drewnopodobnej orzechowej (front jest polakierowany na czarno).

Od strony techniki głośnikowej Zensor 1 AX jest racjonalnym układem dwudrożnym, z 25-mm tekstylną kopułką i 13-cm przetwornikiem nisko-średniotonowym, z charakterystyczną (dla Dali), celulozową membraną zabarwioną na brązowo. Obydwa przetworniki są subtelnie ozdobione srebrnymi pierścieniami, odcinającymi się od czarnego frontu.

Czytaj również: Jakie są najlepsze materiały dla membran głośników niskotonowych i średniotonowych?

W serii Zensor "obowiązującym" głośnikiem wysokotonowym jest 25-mm tekstylna kopułka.

W serii Zensor "obowiązującym" głośnikiem wysokotonowym jest 25-mm tekstylna kopułka.

Ponieważ Dali Zensor 1 AX jest rozwinięciem bazowego modelu Zensor 1, to pozostawiono w nim (w obydwu monitorach pary) pasywne zwrotnice. Aktywność nie jest zatem tutaj rozwinięta do formy niezależnych wzmacniaczy dla poszczególnych przetworników (tak prezentują się rasowe kolumny aktywne, w których nie ma pasywnych zwrotnic).

W "aktywnej" jednostce jest więc para końcówek mocy (w klasie D, o mocy 50 W każda) dla obydwu monitorów, a jej gniazdo głośnikowe jest wyjściem, które łączymy z podobnym wejściem "pasywnego" monitora za pomocą typowego, dwużyłowego kabla głośnikowego (producent dodaje go do zestawu). Zasilanie sieciowe podłączamy oczywiście tylko do monitora "aktywnego".

Podkreślmy, że mimo tej "asymetrii", systemy głośnikowe obydwu monitorów działają tak samo (więc ich brzmienie będzie takie samo) - pasywne systemy z pasywnymi zwrotnicami są podłączone do końcówek mocy, "wpakowanych" do obudowy jednego z nich.

"Szczególarze" mogą zarzucić, że do drugiego monitora prowadzi kabel głośnikowy, który może mieć wpływ na brzmienie, więc zgoda, w tym szczególe system nie jest symetryczny, ale tego typu produkty nie są adresowane do teoretyzujących audiofilów. Sposobów na doprowadzenie sygnałów audio jest kilka, podpowiadają one potencjalne rozwiązania instalacyjne, a przede wszystkim wykorzystanie głośników.

Bas możemy wzmocnić... poprzez dodanie subwoofera aktywnego.

Bas możemy wzmocnić... poprzez dodanie subwoofera aktywnego.

Dali Zensor 1 AX, bazujący na podstawkowych monitorach Zensor 1 oraz wolnostojących kolumnach Zensor 5, jest wyposażony w bezprzewodowy moduł Bluetooth z najpopularniejszym kodowaniem Apt-X, jest też wejście analogowe oraz cyfrowe optyczne - to ostatnie przyjmie nawet sygnały 176 kHz (zwykle tego typu złącze jest ograniczone do 96 kHz).

Przyciski regulacji głośności i wyboru źródeł znajdują się na tylnej ściance. Na gładkiej powierzchni frontu można dojrzeć okrągłą "pastylkę", za którą znajdują się czujnik podczerwieni oraz dioda informująca o wybranych funkcjach (m.in wybranych wejściach). W zestawie jest więc maleńki pilot.

Do systemu można podłączyć subwoofer, co jednak oznacza... pojawienie się kolejnego kabla. Opcję zawieszenie głośników na ścianie można brać pod uwagę poważnie - producent dodaje do kompletu zarówno uchwyty, jak i specjalne gumowe dystanse.

Przeczytaj test porównawczy: JBL Control Wireless

Odsłuch

Brzmienie głośników Dali jest zakreślone zarówno przez ograniczenia, wynikające z ich (umiarkowanej) wielkości, jak też wybór dokonany przez konstruktora. Również takie maleństwa mogłyby zagrać bardziej efektownie, odważniej sypiąc wysokimi tonami, nawet gdy basu brak.

Więcej swobody doczekamy się z JBL-a, natomiast Zensor trzyma się dobrej równowagi, nie pozwalając wyraźnie wyjść przed szereg żadnemu podzakresowi, a przez to brzmi spokojniej, łagodniej, gdyż dynamika takiej konstrukcji "sama z siebie" nie gwarantuje wielkich emocji.

Można jednak skupić się na przyjemności obcowania z dźwiękiem o naturalnej barwie, dobrej plastyczności, z elegancko wykończonym skrajem pasma. Nie są to jeszcze audiofilskie delikatesy, ale w tym zakresie ceny i tej kategorii urządzeń Dali wspina się na wyżyny.

Całą elektronikę (wzmacniacz oraz moduł Bluetooth) schowano w jednym (lewym) monitorze. Zaciski głośnikowe są wyjściami wzmocnionego już sygnału dla drugiego (prawego) monitora.

Całą elektronikę (wzmacniacz oraz moduł Bluetooth) schowano w jednym (lewym) monitorze. Zaciski głośnikowe są wyjściami wzmocnionego już sygnału dla drugiego (prawego) monitora.

Przesiadka z bardziej energetycznego brzmienia innych kolumn albo będzie wymagała "aklimatyzacji" i pożegnania z takimi atrakcjami, jak basopodobne dudnienia i wyostrzenia, albo przyniesie natychmiastową ulgę i przyjemność. To zależy od naszych upodobań i od muzyki.

W dłuższym słuchaniu nie pojawi się zmęczenie, chociaż nie oczekujemy też, że z czasem pojawi się oczarowanie i fascynacja. Żadne nagranie nie odmieniło tej stabilnej i przewidywalnej sytuacji. Wszelka nerwowość ustępuje przed ciepłem, a nawet oleistością, która ma duży wpływ na średnie tony, ale nie tłumi wysokich - te są odpowiednio dźwięczne i selektywne.

Bas Dali Zensor 1 AX nie sięga nisko i nie próbuje niczego udawać - daje dość ciepła i wsparcia średnicy, aby wokale brzmiały dostatecznie mocno i były prawidłowo zbilansowane. Tylko lekkie poluzowanie nie przeszkadza sekcji rytmicznej, muzyka jest czytelna, całe pasmo dostatecznie czyste.

Połączenie przewodowe zapewnia lepszą szczegółowość oraz dynamikę, ale bezprzewodowe nie psuje proporcji, które w tym brzmieniu wydają się najważniejsze.

Radosław Łabanowski

Specyfikacja techniczna

DALI Zensor 1 AX
Rodzaj głośników P
Impedancja (Ω) 12,6
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
DALI testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu