Głośnikowy Grajkabel Numer Dwa (2 x 2,5 m
tri-wiring) - zagrał z Grajpudłami. Od wzmacniacza
wymaga tylko "pojedynczych" zacisków.
1 / 16 Następne
Interkonekt RCA Numer Dwa (2 x 1 m) - nie zagrał.
50 lat temu nikt jeszcze nie oszalał ani na punkcie
kabli głośnikowych, ani interkonektów, ani sieciówek,
a podobno tak pięknie wtedy grało...
2 / 16 Następne
Kabel zasilający (2 m) Numer Dwa - temu
szczytowemu osiągnięciu techniki i marketingu
też nie daliśmy szansy na popisy.
3 / 16 Następne
Przeczytajcie uważnie. Tabliczka ta ma czarodziejską
moc - pięciu watów. Wystarczającą?
4 / 16 Następne
Po najnowszej modyfikacji moduł średnio-wysokotonowy
został cofnięty o kilka centymetrów, czemu
towarzyszy lekkie ścięcie krawędzi obudowy
głośnika niskotonowego.
5 / 16 Następne
Celulozowa membrana w głośnikach niskotonowych
to żadne "halo" - jest stosowana zarówno w popularnych,
jak i hi-endowych zespołach głośnikowych.
Ta jest jednak wyjątkowa - z bardzo małą nakładką
centralną, sygnalizującą też niewielkiej średnicy
cewkę, i "twardym" górnym zawieszeniem uformowanym
z zewnętrznej części samej membrany.
6 / 16 Następne
Grajpudło to graj-refleks. Optymalną częstotliwość
rezonansową uzyskano bez pomocy dodatkowego
tunelu (masę powietrza utrzymuje tylko grubość
przedniej ścianki). To faktycznie przywołuje na myśl
dawne konstrukcje, w których nie forsowano bardzo
niskiego strojenia.
7 / 16 Następne
W razie nadmiaru basu otwór
można zamknąć, w tym celu należy w nim zainstalować
krótki, częściowo wypełniony twardą gąbką
tunel, pełniący rolę zatyczki.
8 / 16 Następne
Głośnik wysokotonowy służy bez wątpienia do
przetwarzania tylko wysokich tonów, ale wygląda
najbardziej niezwykle i stylowo - 8-centymetrowa,
stożkowa papierowa membrana niemal zupełnie wyszła
z zastosowania w głośnikach wysokotonowych
ok. 30 lat temu, ustępując miejsca przede wszystkim
kopułkom, ewentualnie tubom, wstęgom i innym
jeszcze bardziej egzotycznym typom tweeterów.
9 / 16 Następne
Głośnik pracujący nominalnie jako średniotonowy
jest wyjątkowo duży - i jego możliwości są w pełni
wykorzystane, jest filtrowany bardzo nisko, mając
udział w przetwarzaniu basu jeszcze w okolicach
100 Hz. To prawdopodobnie wcale nie specjalizowany
głośnik średniotonowy, lecz produkt pochodzący
z czasów, kiedy był on po prostu
10 / 16 Następne
Bliżej już podejść się nie dało - nie mogliśmy
zajrzeć z boku układu magnetycznego, ale generalnie
jest on tego samego typu co w głośnikach
średniotonowym i wysokotonowym - ze zworą,
tyle że tym razem przykręconą, a nie
przyklejoną.
11 / 16 Następne
Głośniki średniotonowy i wysokotonowy od tyłu -
wyglądają rzeczywiście archaicznie. Ich kosze wykonano
z blachy (bez wzmacniających przetłoczek na żebrach,
stąd w przypadku średniotonowego są one bardzo
szerokie; w wysokotonowym kosz zamyka tylną stronę
membrany). Na układach magnetycznych widać zwory
prowadzące strumień
12 / 16 Następne
Filtry sekcji średnio-wysokotonowej - z prawej
strony potężny kondensator dla głośnika wysokotonowego
(średnica 4 cm, długość 11 cm), z lewej
- jeszcze większy dla średniotonowego (średnica
11 cm, długość 21 cm) i cewka taśmowa (filtr środkowoprzepustowy
1. rzędu). Cewki z Polinku, ale skąd
takie kondensatory... wiedzą tylko wtajemniczeni.
I dziadek z Wehrmachtu.
13 / 16 Następne
Filtr niskotonowego, jako jedyny, wychodzi poza
model najprostszych filtrów 1. rzędu, jest 2. rzędu.
Znowu cewka taśmowa (szeregowo) i kondensator
olejowy (teraz podłączony równolegle do głośnika)
potwierdzają pełne pasji podejście do tematu.
14 / 16 Następne
Grajpudła przygotowane są do tri-wiringu,
ale przymusu nie ma, możemy je kupić bez
fi rmowych grajkabli, nie musimy też stosować
tri-wringu ani nawet bi-wiringu. Przy krawędziach
widać śruby mocujące tylne ścianki.
15 / 16 Następne
Tylna ścianka modułu średniowysokotonowego
jest pochylona,
co wraz z pochyleniem bocznych ścianek,
przechodzących w łukowe sklepienie,
tworzy bardzo miłą dla oka architekturę.
16 / 16 Początek