DENON
DCD-800NE

W nowej serii 800 Denon umieścił integrę PM-800NE, odtwarzacz sieciowy DNP-800NE i płyt CD - DCD-800NE. Wszystkie urządzenia dopasowano wizualnie, obudowy są zunifikowane, dostępne w wersjach srebrnej oraz czarnej.

Nasza ocena
Wykonanie
Układ upsamplujący Advanced AL32 Processing Plus, porządny przetworniki C/A.
Funkcjonalność
Tryb Direct, odtwarzanie plików HD (PCM 24/192 i DSD128) z pamięci USB, napęd odtwarza płyty CD.
Brzmienie
Dynamiczne i otwarte. Mocny, niski bas, efektowna góra, świetna przestrzeń.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Przedni panel wykonano z metalu. Obok włącznika zasilania znajdziemy złącze USB-A, przygotowane jednak nie dla komputera, ani też dla iPodów (co Denon zwykł robić wcześniej). Tym razem podłączymy tutaj nośniki z plikami audio, odtwarzając takie formaty, jak FLAC, AAC czy WAV, maksymalnie 24 bit/192 kHz, ale również DSD (x64 i x128). Z płyt odczytamy wyłącznie empetrójki (wraz z AAC i WMA).

Są dwa wyjścia cyfrowe - optyczne i współosiowe. Przede wszystkim jednak DCD-800NE będziemy podłączali analogowym interkonektem, korzystając z pary RCA. Są też złącza dla sygnałów sterujących. Mechanizm dostarczyła tajwańska firma ASATech. Tacka jest plastikowa, podobnie jak część mechanizmów, ale ich praca nie wiąże się z żadnym irytującym hałasem. Rozdzielczość 32-bitowa determinowała wybór układu PCM1795.

Denon stosuje własny system Advanced AL32 Processing Plus, upsamplujący właśnie do formatu 32 bitów; algortym interpoluje próbki i wygładza przebiegi, producent puszcza nawet wodze fantazji, reklamując, że system przywraca informacje utracone podczas zapisu. Bezwarunkowo należy pochwalić inną sferę konstrukcji cyfrowej - podwójne oscylatory, przygotowane niezależnie dla dwóch bazowych standardów próbkowania: 44,1 kHz oraz 48 kHz.

Czytaj również testy wzmacniaczy stereo Denon

Elektronikę podzielono między kilka modułów. Dane z napędu są przekazywane do niewielkiego modułu z obwodami sterującymi, z którego wydzielono płytkę audio zajmującą niewielką przestrzeń w prawym tylnym rogu. Jest tam zarówno sekcja analogowa (wyjścia ze wzmacniaczami operacyjnymi), jak też przetwornik cyfrowo-analogowy.

Elektronikę podzielono między kilka modułów. Dane z napędu są przekazywane do niewielkiego modułu z obwodami sterującymi, z którego wydzielono płytkę audio zajmującą niewielką przestrzeń w prawym tylnym rogu. Jest tam zarówno sekcja analogowa (wyjścia ze wzmacniaczami operacyjnymi), jak też przetwornik cyfrowo-analogowy.

Odsłuch

W nowej serii 800 Denon postawił na brzmienie mocne, bezpośrednie, komunikatywne. Nie traci ono zdolności do różnicowania i pokazania delikatnego detalu, ale muzyka nie jest "przerabiana" w stylu romantycznym.

Płynność, plastyczność, nawet ocieplenie - to wszystko ma swoje miejsce i swój czas, ale nie w każdym nagraniu, nie na okrągło. Sugestywność brzmienia Denona DCD-800NE nie wiąże się z "muzykalnością" rozumianą w sposób najszerzej popularyzowany - z miękkością i dominacją średnich tonów.

Denon stawia na dynamikę, tonalną neutralność, dobry wgląd w nagranie.

Układ Texas Instruments PCM1795 konwertuje sygnały PCM o rozdzielczości 32 bitów i częstotliwości próbkowania 192 kHz (dokładnie 200 kHz). Dynamika układu to wysokie 123 dB.

Podpis

Nie słychać dodatkowych starań o to, aby uciec od "dźwięku cyfrowego" do wymarzonego analogu, bo po prostu nie ma tutaj problemu z dźwiękiem normalnym. Denon oddaje tworzenie klimatów samej muzyce, nagraniom, ewentualnie innym komponentom systemu, samemu w najmniejszym stopniu wpływając na obraz sytuacji.

Oczywiście będzie tak w systemach do pewnego pułapu jakości, powyżej którego zaczną się ujawniać jakieś ograniczenia. W tym obszarze, w jakim będzie działać Denon DCD-800NE (systemów niskobudżetowych), jego kompetencje są więcej niż wystarczające.

"Bezwzględność" może kojarzyć się ze stylem bezdusznym, ale to sformułowanie raczej "obraźliwe" w kontekście rzetelności i wszechstronności takiego grania, a tym bardziej nie rozpędzałbym się do wniosków, że Denon niesie ze sobą jakiekolwiek cyfrowe naleciałości. Po prostu nie ingeruje w materiał, który sam może brzmieć bardzo różnie.

Średnica pokaże się bliska i jednocześnie otwarta, ale nie zdominuje charakterystyki - nie pozwolą na to skraje pasma, nie mniej aktywne i "elokwentne". Bas jest niski, rozłożysty, a przy tym rytmiczny w górnym podzakresie. Kontrabas był dobrze czytelny, chociaż niektóre dźwięki elektroniki rozpływały się na samym dole.

Czytaj również: Co to jest upsampling?

DCD-800NE ma wyjścia analogowe RCA oraz klasyczną parkę cyfrową (współosiowe i optyczne).

DCD-800NE ma wyjścia analogowe RCA oraz klasyczną parkę cyfrową (współosiowe i optyczne).

Góra pasma jest dźwięczna, nośna, bogata, wcale nie sterylna, detale nie są cyzelowane, nie tracą żywości, trochę kosztem selektywności - ale w sumie dobrze służy to naturalności. Detali i tak jest dosyć, obraz jest dostatecznie przejrzysty, aby wytrzymać jakieś śladowe przybrudzenia.

Muzyka, kiedy tylko ma ku temu okazję, jest zadziorna, ekspresyjna, nie hamuje jej zbyt techniczne podejście, chociaż o takie można by Denona podejrzewać, gdy odtwarza nagrania same w sobie płaskie i nieciekawe.

DENON testy
NAD C538
C538

NAD zdecydowanie zmierza ku nowoczesności. Rozwiązania strumieniowe, bezprzewodowa transmisja Bluetooth i Wi-Fi, pliki, smartfony i inne cuda współczesnego świata – wszystko to jest już dostępne w podstawowej serii Classic. Ale znajdziemy tam również trzy odtwarzacze CD. Zarówno najlepszy C568, jak i środkowy C546BEE, są w ofercie już od dłuższego czasu, najtańszy C538 dołączył do nich w wakacje zeszłego roku.

Topaz CD10
CAMBRIDGE AUDIO
Topaz CD10
Odtwarzacze CD (CD/SACD)

Firma Cambridge Audio skoncentrowała się ostatnio na droższych urządzeniach z serii Edge, wprowadziła też wyjątkowy gramofon Alva TT. Wszędzie tam kipi od rozwiązań związanych ze strumieniowaniem (również w gramofonie). Aby trafić na klasyczny odtwarzacz CD, trzeba się cofnąć do serii Azur i do niskobudżetowej serii Topaz, gdzie znajdziemy dwa modele – Topaz CD5 oraz Topaz CD10.

CDD-1
GATO AUDIO
CDD-1
Odtwarzacze CD (CD/SACD)

Przypomnijmy nazwy kilku firm: Holfi, Thule, Gamut... niegdyś ważne duńskie marki, a wywodzący się z nich konstruktorzy i menadżerowie wystartowali w 2007 roku z Gato Audio. Od dziesięciu lat firma specjalizuje się we wzmacniaczach, ma też w ofercie zespoły głośnikowe, a ponadto jeden odtwarzacz CD. Może jest "na doczepkę", na wszelki wypadek, skoro nie wszyscy audiofile chcą się pożegnać z płytami CD, wskakując między pliki, albo wracając do analogu...

Live Sound & Installation listopad 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta listopad 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista listopad 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio grudzień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu