Dzięki temu przetwornik pracuje w znacznie bardziej komfortowych warunkach, np. przenosząc częstotliwość Nyquista, a więc częstotliwość, poza którą wszystkie sygnały muszą być usunięte, daleko od drażliwej częstotliwości 22 kHz (dla płyt CD). Dłuższe słowa powodują także, że filtry interpolacyjne radzą sobie lepiej z przywracaniem oryginalnego kształtu sygnału. W procesie upsamplingu ilość informacji w sygnale się nie zmienia, zmieniają się jedynie parametry, jakim są one opisane.
Najczęściej stosuje się układy DSP do upsamplingu asynchronicznego, tworząc z sygnału 16 bitów/44,1 kHz (dla CD) sygnał 24/96 lub 24/192, chociaż znacznie prostsze byłoby użycie upsamplera synchronicznego - 24/88,2 oraz 24/174,4. Uważa się jednak, że lepsze rezultaty osiąga się z tymi pierwszymi. Często miesza się pojęcia upsampling i oversamplingiem. Upsampling dokonywany jest przed filtrami i przed przetwornikiem.