ASUS
Essence One mk2

Dla firmy, która wcześniej zaliczała się do wybitnie komputerowych, bodźcem do wejścia na rynek audio było gwałtownie rosnące zapotrzebowanie właśnie na przetworniki C/A. Z racji pokrewnej dziedziny (przecież każdy komputer jest wyposażony w konwerter C/A), jak i chłonności rynku, o porażce raczej nie mogło być mowy. Mimo to sukces Asusa jest zaskakująco spektakularny.

Nasza ocena
Wykonanie
Solidna obudowa, zaawansowana sekcja cyfrowa - procesor DSP i niezależne dla każdego kanału przetworniki C/A.
Funkcjonalność
Podstawowy zestaw wejść cyfrowych, wyjścia RCA i XLR, niezależny moduł z wyjściem słuchawkowym, opcjonalne działanie upsamplera, obsługa PCM 24/192 oraz DSD64.
Brzmienie
Plastyczne, bliskie, lekko ocieplone; muzycznie uniwersalne, chociaż we własnym klimacie.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie

Wersja druga (v2) modelu Essence One oraz jego wczesne (w stosunku do premiery) wprowadzenie na rynek nie zaskakuje - przecież Asus jest przyzwyczajony do ciągłego projektowania i odnawiania swoich produktów, tak jak w przypadku komputerów. Obudowa DAC-a Asus ESSENCE ONE mk2, odbiegająca od prostopadłościennego wzorca, została wykonana ze stali i aluminium, również pokrętła i przyciski są metalowe. Asus, podobnie jak NAD, reprezentuje podgrupę urządzeń ściśle stacjonarnych, które powinny się znaleźć w sąsiedztwie wzmacniacza czy odtwarzacza.

Asus ESSENCE ONE mk2 ma trzy wejścia cyfrowe, główną regulację poziomu przygotowano dla wyjść analogowych, ale jest także zupełnie niezależny układ (z własnym pokrętłem) dla wyjścia słuchawkowego. Przełączanie źródeł odbywa się sekwencyjnie za pomocą jednego przycisku. Wyposażenie dopełniają klawisze szybkiego wyciszenia oraz aktywacji układu upsamplera.

O częstotliwości sygnału cyfrowego docierającego do Asusa informuje wskaźnik - w formie diodowego półksiężyca. Asus ESSENCE ONE mk2 akceptuje dane PCM o rozdzielczości 24 bitów i częstotliwości próbkowania 192 kHz. Przygotowano także opcję podania przebiegów DSD (zgodnie z protokołem DoP) w podstawowej wersji 2,8 MHz (DSD64).

PCM-y możemy dekodować zgodnie ze źródłową specyfikacją lub włączyć układ upsamplera. Wynikiem jego pracy jest uzyskanie wewnętrznej rozdzielczości 32 bitów i częstotliwości próbkowania 384 lub 352,8 kHz (zależnie od podanego sygnału, upsampler jest układem synchronicznym). Sygnał odebrany z wejść cyfrowych jest przekazywany następnie do procesora DSP Analog Devices ADSP-21261, do zadań którego należy wstępna obróbka i upsampling.

W każdym kanale działa przetwornik Texas Instruments PCM1795 - sam w sobie układ dwukanałowy - więc w wybranej aplikacji pracuje jako dual-mono. W ten sposób zwiększono potencjał względem maksymalnej częstotliwości próbkowania do niemal 400 kHz, co można było następnie wykorzystać w systemie upsamplingu.

Podobnie jak w poprzedniej wersji Essence One, producent zachęca do własnych eksperymentów umożliwiając użytkownikowi wymianę wzmacniaczy operacyjnych, które umieszczono na podstawkach. Ta operacja wymaga jednak rozkręcenia przetwornika i zakupu odpowiednich układów elektronicznych.

W torze wyjść liniowych zainstalowano fabrycznie popularne scalaki NE5532 i LM4562, a w niezależnej sekcji słuchawkowej - układy LME49600. Wzmacniacz słuchawkowy został przygotowany do pracy nawet z obciążeniami sięgającymi 600 Ω. Podłączenie przetwornika do komputera wymaga instalacji sterowników dla systemu Windows, sprzęt Apple poradzi sobie - jak zwykle - bez nich.

Brzmienie

Asus wraz z iFi Audio utworzyły w tym teście duet urządzeń, których brzmienia stawiają na plastyczność, a nawet miękkość, nie szarżując z dźwiękiem dynamicznym i otwartym. W tym duecie Asus ESSENCE ONE mk2 gra jednak bliżej i swobodniej. Nie huśta emocjami w zakresie średnio-wysokotonowym, nie sypie detalami, nie popisuje się precyzją, jest generalnie łagodny, ale komunikatywny i przyjazny. Oczywiście, gdy w materiale pojawi się wezwanie do jednoznacznej ostrości, Asus jej nie uniknie.

Rozdzielczość nosi brzemię przyjętej formuły i nie jest to obszar, w którym Asus zajadle rywalizuje. Konfrontacja z niezwykle analitycznym Meridianem pokazuje to najdobitniej, ale równie ważne jest to, że muzyka w wydaniu Asus ESSENCE ONE mk2 nie nudzi, a tym bardziej nie męczy.

Radosław Łabanowski

Parametry
ASUS Essence One mk2
Produkowany Tak
Regulacja wyjścia Tak
Wejście cyfrowe RCA, Toslink, USB
Bity / częstotliwość 24/192
Słuchawki Tak
Wyjścia analogowe RCA, XLR
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
ASUS testy
Pro iDSD
IFI AUDIO
Pro iDSD
Przetworniki C/A

Od wielu lat dobrą praktyką w AUDIO są testy porównawcze, pozwalające przyglądać się kilku urządzeniom w zbliżonym przedziale cenowym. Ale przychodzą też takie chwile, gdy coś nas szczególnie wzruszy... nie tylko wtedy, gdy rzuca się na uszy.

ROKSAN K3 DAC
K3 DAC

Przeglądając oferty różnych producentów w poszukiwaniu przetworników C/A, można zauważyć wyjątkową swobodę treści i formy - funkcji, rozmiarów i kształtów. Projekty DAC-ów sprzyjają poszukiwaniom niekonwencjonalnych rozwiązań. Podobne ruchy nie są dzisiaj zaskakujące w innych kategoriach sprzętu. Ale nie każdego przekonuje mała, choćby najładniejsza obudowa.

Stellar Gain Cell DAC
PS AUDIO
Stellar Gain Cell DAC
Przetworniki C/A

Chociaż amerykańska marka PS Audio istnieje już ponad 40 lat, to dopiero teraz mamy okazję do zaprezentowania jej urządzenia. Materiały firmowe wzbudziły sympatię. Zwykle brzmią one mniej więcej tak: "Pan X poszukując idealnego brzmienia i doznając kolejnych rozczarowań, postanowił zrobić sobie sprzęt sam, a że okazał się on znakomity, więc uszczęśliwił nim wszystkich swoich znajomych, a Ci w rewanżu podpowiedzieli mu, że powinien założyć firmę; szybko okazuje się, że urządzenia pana X są najlepsze na świecie".

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu