ASUS
ESSENCE ONE MkII

Aluminiowy odlew tworzy nieregularny kształt obudowy z zaobloną ścianką górną, podcięciami od spodu i skośnymi ściankami bocznymi. Essence One MkII ma bowiem wyróżniać się wpośród innych urządzeń nie tylko funkcjonalnością i jakością dźwięku, ale też solidnością konstrukcji i projektem plastycznym.

Nasza ocena

Wykonanie
Znakomita obudowa, wysokiej klasy podzespoły, wyjścia XLR.
Funkcjonalność
Łatwa obsługa. Wzmacniacz słuchawkowy z osobną regulacją siły głosu. Akceptuje prawie wszystkie częstotliwości próbkowania, również DSD64.
Brzmienie
Ciepłe, nasycone i elegancko doświetlone na górze pasma. Wyrafinowane, ale nie tylko dla emerytów.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie

Asus Essence One MkII - sterowanie

Największym przyciskiem włączamy urządzenie do sieci - zapala się wówczas wokół niego biała "aureola". Obok mamy trzy mniejsze guziki - włączający upsampling, zmieniający aktywne wejście oraz wyciszający wyjście.

Towarzyszą im białe diody LED, które zmieniają kolor na czerwony (niebieski kolor z poprzedniej wersji jest więc już nieaktualny). Umieszczoną pośrodku, dużą gałką siły głosu zmienimy poziom sygnału na wyjściach liniowych (z tyłu), a mniejszą - na wyjściu słuchawkowym (testy słuchawek) (z przodu).

Obydwa działają niezależnie i jeśli będziemy chcieli słuchać tylko przez słuchawki, trzeba będzie wyciszyć wyjście liniowe; przycisk "Mute" wycisza dźwięk na obydwu wyjściach.

Z jednej strony większej gałki rozmieszczono białe diody LED pokazujące częstotliwość próbkowania sygnału wejściowego. Na samej górze jest jeszcze jedna, bardzo przydatna - "bit perfect"; sygnalizuje ona, czy sygnał dostarczany do Asusa jest zmieniany, czy nie (w przypadku USB chodzi o ustawienia w komputerze, a w pozostałych o to, czy używamy upsamplingu).

Sygnał do Asusa prześlemy w formie cyfrowej, przez jedno z trzech wejść: asynchroniczne USB (Class 2.0), S/PDIF oraz TOSLINK. Wszystkie przyjmują sygnał do 24 bitów i 192 kHz, a także 88,2 kHz oraz 176,4 kHz.

Asus Essence One MkII - przyłącza

Wejście USB przyjmuje dodatkowo, przez protokół DoP, sygnał DSD o pojedynczej częstotliwości próbkowania. DSD128 - już nie. Obok są gniazda wyjściowe, analogowe - para niezbalansowanych RCA i zbalansowanych XLR.

Niespodziewanie na tym poziomie cenowym - obok wyjść RCA zbalansowane XLR.
Niespodziewanie na tym poziomie cenowym - obok wyjść RCA zbalansowane XLR.

Sekcja analogowa została na tylnej ściance symbolicznie oddzielona od cyfrowej przerywaną linią; podział ten sięga jednak znacznie głębiej, bowiem układ zmontowano na czterowarstwowej płytce drukowanej, na której całkowicie odseparowano cyfrę i analog, nie tylko drogę sygnału, ale i masę.

Asus Essence One MkII - wnętrze

Asus Essence One MkII jest dość ciężki, a to dlatego, że zintegrowano z nim zasilacz. To poważny układ z transformatorem toroidalnym o osobnych uzwojeniach wtórnych dla sekcji cyfrowej i analogowej. Dodatkowa filtracja i stabilizacja napięcia ma miejsce tuż przy konkretnych układach.

Na wejściu USB umieszczono odbiornik/konwerter C-Media CM6631A (USB Audio Device Class Defi nition V2.0), czyli dokładnie taki sam, jak w pierwszej wersji One. Różnica tkwi w jego oprogramowaniu - teraz przyjmuje sygnał DSD (DSD64) i ma poprawione algorytmy asynchronicznego transferu sygnału PCM.

Po skonwertowaniu na PCM lub z pozostałych wejść, sygnał trafi a do odbiornika cyfrowego AKM AK4413, a stamtąd do dużego układu DSP Analog Devices ADSP- 21261, w którym znajdują się filtry cyfrowe i upsampling.

Choć to nowoczesne urządzenie, podejście do montażu klasyczne: większość elementów jest duża, przewlekana. Dzięki temu widzimy wysokiej klasy elementy bierne. Połowę wnętrza zajmuje liniowy.
Choć to nowoczesne urządzenie, podejście do montażu klasyczne: większość elementów jest duża, przewlekana. Dzięki temu widzimy wysokiej klasy elementy bierne. Połowę wnętrza zajmuje liniowy.

Firma już przy poprzedniej wersji chwaliła się tym, że była pierwszą, która zastosowała 8-krotny upsampling synchroniczny, zamieniający sygnały z rodziny 44,1 kHz (44,1 kHz/88,2 kHz/176,4 kHz) na 352,8 kHz, a 48 kHz (48 kHz/96 kHz/192 kHz) na 384 kHz.

Tak przygotowany sygnał trafia do dwóch, po jednym na kanał, DAC-ów Burr Brown PCM1795, o rozdzielczości 32/384. Dalej widać piękny tor analogowy z mnóstwem kondensatorów Wima FKP2, elektrolitycznych kondensatorów Nichicona i układów scalonych na podstawkach.

Już w pierwszej wersji umożliwiono użytkownikowi zmianę układów scalonych we wszystkich sekcjach na lepsze. Standardowo dostajemy klasyczne NE5532 w konwersji I/U i fi trach analogowych oraz National Semiconductors LM4562 w buforach wyjściowych.

Wyjścia liniowe są mutowane małymi przekaźnikami NEC-a. Siłę głosu zmieniamy w małych potencjometrach, widocznych przy przedniej ściance. Na wejściu wzmacniacza słuchawkowego pracują National Semiconductors LM4972, wzmocnienie prądowe zapewniają LM4562NA.

W materiałach firmowych znajdziemy informację, według której wzmacniacz ma sobie poradzić z szeroką gamą słuchawek, nawet z tymi o impedancji 600 omów.

Odsłuch

Słuchając przetwornika Asus Essence One MkII, wydaje się, że przystosowuje się on do odtwarzanego materiału niejako nadążając za jego charakterem. Asus Essence One MkII skupia uwagę na pierwszym planie, mimo że wyższy środek jest nieco wycofany.

Nie ma więc mowy o agresywności. Z częścią nagrań, głównie tych skompresowanych lub jasnych, głoski syczące będą słyszane mocniej niż to, co poniżej, nie do końca będą "sklejone" z dźwiękiem podstawowym. Jednak szybkie gaszenie powoduje, że zanim rozwinie się rozjaśnienie lub ostrość, ewentualny nadmiar znika. W Asusie możemy aktywować upsampling.

Kiedy obróbkę tego typu wprowadzono na salony audio, dawała znakomite efekty. Patrząc z perspektywy czasu, przede wszystkim dzięki asynchronicznemu przetaktowaniu sygnału, a tym samym minimalizacji jittera.

Zalety techniki upsamplingu zaczęły jednak maleć, aż stosowanie tego filtra stało się problematyczne w momencie, kiedy konstruktorzy przyłożyli większą uwagę do konstrukcji zegarów taktujących, gasząc pożar w zarodku.

W DSP Analog Devices ADSP-2126 znajdują się filtry cyfrowe i zaawansowany upsampling.
W DSP Analog Devices ADSP-2126 znajdują się filtry cyfrowe i zaawansowany upsampling.

Z Asusem doskonale słychać, że jesteśmy w miejscu, w którym upsampling zmieniając dźwięk, niekoniecznie go poprawia. Z pozytywów należy wymienić ograniczenie roli sybilantów w kształtowaniu barwy.

Dźwięk jest cieplejszy i bardziej zamknięty. Ale też mniej rozdzielczy. Wejście USB charakteryzuje się bardzo ładną barwą, dobrym skupieniem i wrażeniem "obecności" W porównaniu z wejściem RCA jest mniej dynamiczne i mniej różnicujące.

Asus Essence One MkII jest doskonale zbudowanym i świetnie wyposażonym urządzeniem, w którym dokonano paru poprawek w stosunku do poprzedniej, przecież i tak już udanej wersji. Wzmacniacz słuchawkowy spokojnie wystarczy wszystkim, którzy nie mierzą w sam high-end.

Wojcech Pacuła

Specyfikacja techniczna

ASUS ESSENCE ONE MkII
Regulacja wyjścia Tak
Wejście cyfrowe RCA, Toslink, USB
Bity / częstotliwość 24/192
Słuchawki Tak
Wyjścia analogowe RCA, XLR
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
ASUS testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu