JBL
Synchros S500

Synchros S500 nie są najtańszymi ani najdroższymi słuchawkami JBL-a, który ostatnio bardzo mocno rozszerzył swoją ofertę. Mają one jednak bardzo oryginalny - w skali całego słuchawkowego rynku - aktywny układ LiveStage. Początkowo zakładałem, że chodzi o jakiś rodzaj redukcji szumów NC lub towarzyszącą mu zazwyczaj bezprzewodową transmisję Bluetooth. Po co bowiem zasilać słuchawki ogniwami bateryjnymi?

Nasza ocena

Wykonanie
Styl techniczno-futurystyczny, solidne wykonanie, oryginalny aktywny system LiveStage poprawiający scenę dźwiękową.
Brzmienie
W trybie pasywnym z nisko ustawionym balansem tonalnym, w aktywnym równiejsze, ale przede wszystkim wyjmują dźwięk ze środka głowy.
Artykuł pochodzi z Audio

Baterie (małe paluszki) umieszczamy w komorze za jednym z przetworników i nie służą one wcale do zasilania żadnego z powyższych układów.

JBL opracował własny system o nazwie LiveStage DSP, zadaniem którego jest modyfikacja sygnału (jak przekonuje producent, wszystko odbywa się w domenie cyfrowej), aby zniwelować problem sztucznej, upchniętej i ściśniętej wewnątrz głowy sceny dźwiękowej, na co "cierpi" absolutna większość słuchawek.

JBL stara się tak ukształtować sygnał, aby uzyskać przestrzeń o charakterze zbliżonym do tego, co słyszymy z klasycznej pary kolumn głośnikowych.

Układ jest jednak nieobowiązkowy i to od nas zależy, kiedy go włączamy i wyłączamy. A słuchawki potrafią pracować (już w trybie pasywnym) również wtedy, gdy energia w ogniwach ulegnie wyczerpaniu. Jak przekonuje producent, stanie się to po ok. 20 godzinach nieprzerwanej pracy.

JBL Synchros S500 kontynuują wzorniczy styl innych modeli z serii Synchros, wyglądają bardzo potężnie, dzięki szerokiemu pałąkowi i dość dużym muszlom.

W ich zewnętrznych obudowach wykonano kilka wąskich wycięć, które mogłyby wskazywać na konstrukcję otwartą lub chociaż jakiś typ otworów stratnych.

Jednak "500-tki" są klasycznym układem zamkniętym, a wycięcia pełnią tylko ozdobną funkcję. JBL zastosował duże, 50-mm przetworniki.

S500 to duże słuchawki wokółuszne, ale mimo to producent znalazł sposób, by je efektywnie złożyć.
S500 to duże słuchawki wokółuszne, ale mimo to producent znalazł sposób, by je efektywnie złożyć.

Poduszki są okrągłe i wykończone skórą, swoim wyglądem nawiązują do profesjonalnego stylu, mają też trochę futurystyczny charakter, do tego są wykonane bardzo solidnie, więc mogą sobie zaskarbić sympatię zarówno młodszych, jak i starszych użytkowników.

Słuchawki łatwo się składają, można je ze sobą wszędzie zabrać, o co JBL zatroszczył się nie tylko projektując łamane przeguby, ale również dodając do kompletu sztywne etui.

Odsłuch

Pomysł na aktywny "dopalacz" sygnału wydaje się co najmniej interesujący, ale aby poznać charakter słuchawek, rozpocząłem od trybu pasywnego. JBL Synchros S500 brzmią potężnie, poważnie, muskularnie.

Równowaga jest przesunięta w stronę niższych rejestrów, przez co nie drażnią piskliwością, a dźwięk jest dostatecznie swobodny i otwarty. Chropowate czy rozjaśnione nagrania takimi pozostaną, lecz nie spowodują katastrofy.

Słuchawki tonują, uspokajają nadmierne emocje w zakresie wysokotonowym, nie tracąc przy tym dobrej rozdzielczości, ale brzmią raczej ciepło i przyjaźnie, niż analitycznie, mimo że pozorne źródła dźwięku są w typowy dla słuchawek sposób rozplanowane na linii uszu i chętnie "plądrują" wnętrze głowy.

Miejsce dla dwóch baterii AAA wygospodarowano pod "kapslem" jednej z muszli - ogniwa zasilają system LiveStage.
Miejsce dla dwóch baterii AAA wygospodarowano pod "kapslem" jednej z muszli - ogniwa zasilają system LiveStage.

Pierwsza uwaga związana z systemem LiveStage jest taka, że układ… działa, a jego efekty słychać bardzo wyraźnie. Przede wszystkim linia dźwięku podnosi się, przesuwa tuż nad głowę (lub w okolice jej czubka).

Nie jest to jeszcze idealna imitacja źródeł ustawionych przed słuchaczem, ale to, co słyszymy, wydaje się być luźniej związane ze sztuczną panoramą lewo-prawo. Dźwięki są też mniej wyalienowane, brzmią w większej symbiozie.

System LiveStage nie ogranicza się tylko i wyłącznie do przemeblowania informacji przestrzennej. Wpływa również na poprawę liniowości, przesuwa środek ciężkości w górę pasma, chociaż wciąż nie burzy spokoju i nie wprowadza ostrości.

Radosław Łabanowski

Specyfikacja techniczna

JBL Synchros S500
Typ Otwarte
Poduszka Wokółuszne
Masa 306,1
Impedancja (Ω) 32
Pasmo przenoszenia (Hz) 10-22 000
Ergonomia Potężne poduszki okazują się przyjazne i wygodne, nie męczą nawet w długich sesjach.
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Audio
E-WYDANIE AUDIO
W PREZENCIE!
Zapisz się na subskrypcję naszego newslettera, a otrzymasz gratis e-wydanie
NEWSLETTER ZAPISZ SIĘ
Close icon
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2021

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2021

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2021

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu