grudzień 2020

Numer 12
Edytorial

TO, CO SIĘ WYDAJE

Ocena, że jakiś sprzęt jest japoński do szpiku kości, może wywołać mieszane uczucia. Na pewno nie jest to określenie negatywne, ale przynajmniej część audiofi lów nie odbierze tego jako pochwały – zwłaszcza w dziedzinie brzmienia.

To, co jednak ciekawe i czego może już nie wiedzieć młoda generacja, to "spadek". Wcale nie po czasach, gdy firmy japońskie jeszcze nie potrafiły robić dobrych urządzeń Hi-Fi, lecz wręcz przeciwnie – gdy zdobyły na tym rynku pozycję niemal monopolistyczną.

Raczej przypadkiem połączyło się to z ówczesną tendencją, aby obserwować jakość urządzeń przez pryzmat parametrów, co wcale nie było pomysłem iście japońskim ani diabelskim – takie inżynierskie podejście reprezentowała wówczas większość firm i konstruktorów, wystarczy spojrzeć na szczegółowe dokumentacje zespołów głośnikowych z lat 70., w której to dziedzienie zawsze brylowały firmy europejskie i amerykańskie.

A ponieważ sprzęt nigdy nie był i nie będzie idealny, a zniekształcenia na n-tym miejscu po przecinku nie gwarantowały doskonałego brzmienia, więc wystarczyło "skojarzyć" i wyciągnąć "odpowiednie" wnioski: Japończycy wyprowadzili nas na manowce nie potrafi ą robić dobrze grającego sprzętu, a tylko sprzęt o dobrych pamemetrach, a przecież parametrów nie słuchamy, i tak w kółko... A skoro nie oni, to kto? No to teraz, k... my, czyli firmy "zachodnie", gdzie pracują ludzie o podobnej muzycznej wrażliwości.

Po tylu latach bycia razem... bądźmy przytomni i szczerzy. Pewne jest tylko to, co zmierzymy, ale ważne jest też to, co sami usłyszymy i nawet to, co się nam "wydaje". Wolę sprzęt, co do którego wydaje mi się, że gra wspaniale, a ma podłe parametry, niż odwrotnie – obiektywnie wspaniały, ale niedający żadnego zadowolenia.

Zdarza się i tak, że jednak najczęściej w parze z dobrymi parametrami idzie dobre brzmienie, a w parze z dobrym brzmieniem to, co się nam wydaje... Nie odrzucajmy więc dobrych paramerów i solidnej japońskiej techniki, bo do naszych dobrych wrażeń stąd jest droga najbezpieczniejsza.

Nawet na prostej drodze można się wyłożyć (zwłaszcza gdy pomyli się drogę prostą z drogą na skróty), może ona też być długa i męcząca, jednak wybór drogi niepewnej zawsze jest bardziej ryzykowny. I tego uczy nas nie tylko audiofilskie doświadczenie, ale lekkomyślność też nie jest tylko audiofi lską słabością.

Zresztą... gdyby nie aura i obietnica niezwykłych brzmień otaczająca niektóre urządzenia, zapowiedzi i oczekiwania niepoparte żadnymi parametrami, lecz będące "ponad" prozaiczną techniczną rzeczywistość, nasza pasja nie miałaby takiej nadprzyrodzonej siły...

Na szczęście nie weryfikujemy jej skuteczności w sferze faktów, ale w sferze subiektywnych wrażeń. Niech nadchodzące Święta będą pełne tylko tych optymistycznych i najpiękniejszych.

Andrzej Kisiel

Zobacz więcej
Spis treści
  • 6 Aktualności
HIGH-END
  • 36 Wzmacniacze zintegrowane 20 000–22 000 zł
  • 36 Michi X3
  • 42 Naim SUPERNAIT 3
  • 90 Denon DCD-A110/PMA-A110
HI-FI
  • 21 Systemy all-in-one 3400–4500 zł
  • 22 Arcam SOLO UNO
  • 28 Audiolab 6000A PLAY
  • 49 Gramofony 5500 zł
  • 50 Clearaudio CONCEPT
  • 54 Elac MIRACORD 60
SPECIAL EDITION
  • 58 Zespoły głośnikowe 9000–10 000 zł
  • 60 Acoustic Energy AE509
  • 66 66 Elac CARINA FS247.4
  • 72 Monitor Audio SILVER 500
  • 78 Scansonic HD M40
  • 86 Sonus faber LUMINA III
MUZYKA
  • 101 Album miesiąca
  • 102 Jazz i okolice
  • 104 Rock i okolice
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu